Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 Bilag 6, L 129 A Bilag 6, L 129 B Bilag 6
Offentligt
1229467_0001.png
Forslag til forbedringer i fremlagte lovforslag Lovforslag nr. L 129.1.PROBLEMSTILLING:For at sikre at alvorlige familieproblemer i ægteskaber, hvor der er en part der eromfattet af integrationsloven / lov om familiesammenføring, - opdages så tidligt som muligt, foreslås at manskærper praksis i kommunernes lovpligtige opfølgning i den tre årige integrationsperiode.I dag er det alene Jobcentrene der står for udarbejdelse afintegrationsprogram/ - kontraktsåvel somindhentelse af underskrift påErklæring om aktivt medborgerskab.Da de problemer der kan opstå iet samliv typisk er sammensatte og kan være komplekse, er det uhensigtsmæssigt at det alene erJOBCENTRENE der afholder opfølgningssamtalerne, idet man her primært fokuserer på sprogskoleforholdsamt uddannelse og job. Hvis der f.eks. hos en familiesammenført kvinder er problemer med en voldeligægtefælle, er der stor risiko for at dette problem ikke kommer frem, fordi man ikke spørger om socialeforhold. Ofte deltager ægtefællen i samtalerne og endda kan denne fungere som tolk. På den baggrundkommer flere kvinder i klemme og må gå fra møder med kommunen uden at have kunnet berette omeventuelle overgreb fra ægtefællen. Således betyder nuværende praksis at mange kvinder ikke får hjælp ogikke får vold fra ægtefælle dokumenteret. Dette giver store problemer ved eventuel skilsmisse og ansøgningom at få opholdstilladelse fordi der i lovgivningen er meget strenge krav til dokumentation af volden.FORSLAG :Kommunerne skal i lighed med ny ( kommende- ) praksis på flygtningeområdet, også over forfamiliesammenførte arbejde tværfagligt. Således bør der i kommunernes opfølgning påintegrationskontrakten som fast punkt spørges ind til sociale og familiemæssige forhold, på lige fod medfokus på sprogundervisning, uddannelse og jobsituation, dette med henblik på at afdække eventuelletrivselsmæssige problemer som kan stamme fra ægtefællevold. Det bør i loven indskærpes at man sikreneutral tolkning og at man i det tværfaglige arbejde sikre at kompetente fagfolk kommer i på banen hvordette er påkrævet for en vellykket integration. Vold, trusler og risiko for æres relateret forfølgelse, skalregistres i den familiesammenførtes sag på en måde og med en vægt så disse journalnotater kan indgå i ensenere vurdering af sagen på lige fod med politirapporter og skadestuejournaler. Derfor er det vigtigt at deter fagfolk der undersøger forholdene og skriver notater i journalen! Ved mistanke om at overgreb finder sted,skal relevante fagpersoner i drage omsorg for at den krænkende bliver imødekommet i sine retslige krav ogmenneskelige behov for personlig beskyttelse og hjælp. Herunder skal afdækkes hvorvidt en skilsmisse vilkunne betyde social og familiemæssig udstødelse og dette skal efter vurdering journaliseres i sagen. Social-og familiemæssig udstødelse bør veje tungt ved en eventuel ansøgning op opholdstilladelse.
2.PROBLEMSTILLING:I ”Erklæring om aktivt medborgerskab”,skal den familiesammenførte (kvinde-) skrive under på at hun erbekendt med en række gældende love og regler i Danmark. Herunder at det er forbudt at udøve vold modsin ægtefælle. Dette virker IKKE efter hensigten, da det jo typisk er ægtefællen (manden) der er udøver afvold mod kvinden. Hendes underskrift har, i tilfælde af vold mod hende, ingen betydning. Den virkernærmest grotesk eller uforståelig, når volden bliver en realitet. Det er velkendt at mange af de kvinder derkommer alvorligt i klemme, ikke har reel mulighed for at fortælle om de faktiske overgreb, grundet denstrenge kontrol fra netop den krænkende part. Endvidere er angsten for hjemsendelse til en familie dermodtager en eventuelt fraskilt kvinde som den "skyldige" i en for familien pinlig (ofte æreskrænkende)skilsmisse endnu en årsag til mange kvinders tavshed om de faktiske forhold. I alt betyder det atunderskriften i "Erklæring om aktivt Medborgerskab" ikke hjælper den familiesammenførte kvinde!FORSLAG:Afskaf erklæringenog indbyg i stedet de væsentligste elementer herfra i selveIntegrationskontrakten.Eller ændre praksissåledes at den herboende ægtefælle også skriver under påerklæringen. Dette gerne tydeliggjort så ægtefællen fåret særligt ansvarfor at hjælpe sinfamiliesammenførte (hustru-) så denne kan blive en selvstændig aktiv medborger i det danske samfund! Enøkonomisk forpligtelse / sanktionder kan motivere ægtefællen til at støtte hustruens integrationsproces vilkunne have en stor effekt! (Må af fagfolk vurderes så det bliver hensigtsmæssigt /operationelt virkningsfuldt)Ændre praksis så Integrationskontrakten bliver et mere bredt og aktivt redskab ien tværfagligintegrationsindsatsfor alle omfattet af integrationsloven, også de familiesammenførte!Med venlig hilsenJens LykkeboIntegrationskonsulentHillerød Kommune tlf: 2045 2945 , mail :[email protected]