By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13
L 114 Bilag 5, L 114 A Bilag 5, L 114 B Bilag 5, L 114 C Bilag 5
Offentligt
1219421_0001.png
1219421_0002.png
1219421_0003.png
1219421_0004.png
1219421_0005.png
1219421_0006.png
1219421_0007.png
Til lovforslag nr.L 114
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 026. februar 2013
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje afalmene boliger og lov om boligbyggeri(Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlertidig genhusning, forenkling vedrørende skillevægsarbejder ogudbetaling af ungdomsbidrag m.v.)[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]1. ÆndringsforslagMinisteren for by, bolig og landdistrikter har stillet 9 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. januar 2013 og var til1. behandling den 22. januar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i By- og Boligudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistriktersendte den 26. november 2012 dette udkast til udvalget, jf.BYB alm. del – bilag 20. Den 10. januar 2013 sendte mini-steren for by, bolig og landdistrikter de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget. Den 17. januar 2013sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter supplerendehøringssvar og et notat herom.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til ministeren for by,bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3 af udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpå, er optrykt som bi-lag 2 i betænkningen.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Et<>tali udvalget (V og DF) indstiller <>Venstre mener, at lovforslaget er rodet og har alt formange forskellige elementer blandet sammen. I lovforslageter der dels en del fra regeringens finanslov med Enhedsli-sten finansieret gennem skattestigninger, dels en del af ud-møntningen af satspuljen, et forlig med alle folketingets par-tier undtagen Enhedslisten samt en række små forslag. Deter almindelig forligsregler, at når der indgås et forlig, så sik-rer regeringen at alle forligsparter kan være med i udmønt-ningen af forliget til lov. Det har regeringen fravalgt at gørei dette tilfælde. Dermed har regeringen valgt at sætte nyestandarder for forlig i fremtiden.Venstre vil ikke støtte skattestigninger og kan derfor ikkestemme for udmøntningen af penge fra skattestigninger.Venstre kan derfor ikke støtte den del af lovforslaget, derstammer fra finanslovsaftalen. På den baggrund ønskerVenstre at få delt lovforslaget, således at Venstre får mulig-hed for at stemme for udmøntningen af satspuljemidler tilCenter for boligsocialudvikling (CFBU), som vi selv harværet med til at grundlægge. Venstre støtter lovforslagetbortset fra udmøntningen af skattestigningerne. Nægter re-geringen at dele lovforslaget op, så Venstre ikke kan stem-me for udmøntningen af satspuljen, må Venstre stemme imod hele lovforslaget, da Venstre ikke støtter skattestignin-gerne.Efter Dansk Folkepartis opfattelse er flere af intentioner-ne i lovforslaget er gode. DF vil meget gerne hjælpe borge-
DokumentIdJournalnummer
2
re, der kan risikere udsættelse. DF har allerede taget en ræk-ke initiativer gennem boligaftalen for 2010 (omkring bolig-social indsats), samt satspuljeaftaler, om forebyggelse af ud-sættelser af lejere, hvor formålet er at nedbringe antallet afudsættelser af lejere, der ikke betaler deres husleje. Der til-sigtes en varig positiv ændring af lejernes økonomiske og inogle tilfælde personlige forhold. Samtidig er løbedageneogså blevet ændret.I marts 2011 blev der sat gang i en fremskudt og forebyg-gende indsats for at nedbringe antallet af lejere, der sættesud af deres bolig, fordi huslejen ikke er betalt. Det sketemed tildeling af støtte til 4 konkrete rådgivningsprojekter.I 2012 er der af satspuljen afsat yderligere 38,8 mio. kr.over 4 år til en ansøgningspulje med henblik på at igangsæt-te forsøg med fremskudt rådgivning af udsættelsestruede le-jere i udvalgte almene boligområder.Forsøget er af forebyggende karakter, og det skal gen-nemføres i tæt samarbejde med kommunerne, så chancenfor, at hjælpen kommer tids nok, forbedres. Indsatsen skalfortrinsvis ske ved etablering af mulighed for rådgivning iområder, der er belastet af forholdsvis mange lejere i husle-jerestance samt udsættelsesforretninger.DF er skeptisk over borgernes retssikkerhed, vi henvisertil høringsvaret fra LO, der beskriver, at borgerne kommertil at stå standret ved kommunen.Samtidig er lovforslaget blandet sammen med satspul-jeaftalen. Det er beklageligt, at ministeren har afvist at delelovforslaget op. DF vil opfordre regeringen til at dele lovfor-slaget op, hvis dette er ønsket fra et eller flere partier. Rege-ringen lever bestemt ikke op til god regeringsførelse, somder står i regeringsgrundlaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for by-, bolig- og landdistrikter,tiltrådt af <>:Til § 11)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 20, stk. 5,ændres »§ 86, stk. 1« til: »§ 86, stk. 2«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]2)I den undernr. 7foreslåede ændring af§ 51, stk. 7,æn-dres »og 2« til: »-3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]3)I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 115, stk. 7,ændres »samt ungdomsboliger tilhørende« til: »og ledigeungdomsboliger tilhørende«.
[Præcisering af opgørelsesgrundlaget]Til § 24)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 23, stk. 2,æn-dres »stk. 3 og 4« til: »stk. 5 og 6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]5)Nr. 3-5udgår, og i stedet indsættes:»3.§ 86, stk. 1,ophæves, og i stedet indsættes:»Kan en lejer opsiges efter § 85, stk. 1, nr. 1, skal udleje-ren tilbyde lejeren en erstatningsbolig. Udlejer og lejer kanaftale, om erstatningsboligen skal være permanent, jf. stk. 2,eller midlertidig, jf. stk. 3. I tilfælde af uenighed træffer ud-lejer dog beslutning herom.Stk. 2.Har udlejeren efter stk. 1 besluttet, at genhusnin-gen skal være permanent, skal udlejeren opsige lejeren. Ud-lejeren skal herefter uden unødigt ophold tilbyde lejeren atleje en anden bolig i kommunen. Boligen skal være af pas-sende størrelse, beliggenhed og kvalitet og med passendeudstyr. Boligen har en passende størrelse, når den enten haret værelse mere end antallet af husstandsmedlemmer ellersamme værelsesantal som husstandens tidligere bolig. Boli-gen kan være beliggende uden for kommunen, hvis lejerener indforstået hermed. Udlejeren skal samtidig tilbyde atdække lejerens rimelige og dokumenterede flytteudgifter iforbindelse med flytning til en anden bolig. Udlejeren ogkommunalbestyrelsen kan aftale, at kommunalbestyrelsenovertager udlejerens forpligtelser efter 2. pkt.Stk. 3.Har udlejer efter stk. 1 besluttet, at genhusningenskal være midlertidig, skal udlejer uden unødigt ophold til-byde lejeren, at lejeren midlertidigt kan overtage en andenbolig. Varer ombygningen i mere end 12 måneder, har lejer-en dog ret til genhusning efter stk. 2. Hvis lejeren er midler-tidigt genhuset, og hvis lejemålet ikke bliver beboeligt se-nest efter 12 måneder, kan lejeren vælge enten at få anvistden midlertidige erstatningsbolig som permanent erstat-ningsbolig, eller at få anvist en anden permanent erstat-ningsbolig eller at fortsætte den midlertidige genhusning.Udlejeren og kommunalbestyrelsen kan aftale, at kommu-nalbestyrelsen overtager udlejerens forpligtelser efter 1.pkt.«4.I§ 86, stk. 4,der bliver stk. 6, ændres »stk. 2 og 3« til:»stk. 4 og 5«.«Stk. 2-6 bliver herefter stk. 4-8.[Præcisering vedrørende genhusningsform]BemærkningerTil nr. 1 og 2Ændringerne vedrører tekniske konsekvenser af de fore-slåede ændringer i ændringsforslag nr. 5 til § 2.Til nr. 3Der er tale om en sproglig ændring. Efter den formule-ring, der findes i lovforslaget, skal der ved opgørelsen af le-dige boliger indgå »det samlede antal ledige almene familie-
3
og ungdomsboliger samt ungdomsboliger tilhørende en selv-ejende institution, hvortil der er meddelt tilsagn om offentligstøtte efter almenboligloven eller tidligere love om bolig-byggeri.« Med den foreslåede ændring sker der en præcise-ring af, at også ungdomsboliger tilhørende selvejende insti-tutioner skal være ledige for at indgå i opgørelsen.Til nr. 4Ændringerne vedrører tekniske konsekvenser af de fore-slåede ændringer i ændringsforslag nr. 5.Til nr. 5Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 1, at udlejer, nårbetingelserne for opsigelse af lejemålet efter § 85, stk. 1, nr.1, er opfyldt, men før lejeren er opsagt, skal tage stilling til,om lejeren skal anvises midlertidig eller permanent erstat-ningsbolig.Udlejeren og den enkelte lejer skal efter forslaget kunneaftale enten permanent eller midlertidig genhusning uanset
den forventede længde af ombygningsperioden. Udlejerenmå i forbindelse med forhandlingerne med lejerne orienteredem om, hvor lang tid ombygningsperioden forventes at bli-ve, så lejerne får et rimeligt grundlag for deres stillingtagen.Kan parterne ikke blive enige, beslutter udlejeren efterforslaget – under hensyntagen til afdelingens økonomi m.v.– om lejeren skal genhuses midlertidigt eller opsiges og gen-huses permanent.Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 2, at udlejerenskal opsige lejeren i de tilfælde, hvor lejeren skal anvises enpermanent erstatningsbolig.Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 3, at udlejerenikke skal opsige lejeren i de tilfælde, hvor lejeren skal anvi-ses en midlertidig erstatningsbolig.Den foreslåede ændring af § 86, stk. 4, er en konsekvensaf henvisninger.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)fmd.Per Husted (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Sanne Rubinke (SF)Pernille Vigsø Bagge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V)Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V)nfmd.Karsten Lauritzen (V) Kim Andersen (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 114Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren fra by-, bolig- og landdi-strikter2Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for by, boligog landdistrikter3Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra ministeren for by, bolig og landdistrikterOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 114Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan det sikres, at retssikkerhedsloven og persondatalo-ven overholdes i de situationer, der omhandler fremrykke underret-ning til kommunene om boligsocialt anviste, til by-, bolig- og landdi-striktsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor det registreres, hvis en beboer ikke betaler sin husleje,og hvordan en sådan oplysning behandles, og hvor længe oplysningenopbevares, til by-, bolig- og landdistriktsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren har overvejet, om der burde være et register overudlejere, som ikke lever op til deres forpligtelser som udlejer, til by-,bolig- og landdistriktsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser ministeren har gjort sig m.h.t. Ejen-domsforeningen Danmarks høringssvar, til by-, bolig- og landdi-striktsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at Kommunalbestyrelsen straksskal behandle spørgsmål om hjælp, jf. § 5, når kommunen modtagerfogedrettens underretning om, at en borger udsættes af et lejemål, ogder er børn eller unge under 18 år i husstanden, eller kommunen er ibesiddelse af oplysninger om borgeren, som sandsynliggør, at borge-ren har behov for hjælp, til by-, bolig- og landdistriktsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om lovforslaget betyder, at der kan gives tilsagn om nye almeneboliger i en kommune, hvor boligledigheden overstiger 2 pct. og i gi-vet fald under hvilke betingelser, 2 pct. reglen kan fraviges, til by-, bo-lig- og landdistriktsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lejerne i en boligafdeling har nogen garanti for, at huslejenikke øges samtidig med, at der trækkes på dispositionsfonden, til by-,bolig- og landdistriktsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke ændringer der helt nøjagtig er tale om, og herunderom det kun er starthjælp samt introduktionsydelse, der skal udgå afbestemmelsen, og om det ændrer på noget indholdsmæssigt fremover,til by-, bolig- og landdistriktsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes de meromkostninger, lovforslaget medfører forkommunerne, skal finansieres, til by-, bolig- og landdistriktsministe-ren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
Spm., om ministeren vil tage initiativ til en opdeling af lovforslaget ien del, som indeholder udmøntning af den seneste finanslovaftale medEnhedslisten og en del, der omfatter elementerne fra den seneste aftaleom satspuljen, til ministeren for by-, bolig- og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorfor loven skal træde i kraft 1. april i lyset af, at BL ideres høringssvar oplyser, at de ikke vil have det computersystem, derskal benyttes ved indberetninger om boligsocialt anviste lejere, klar til1. april, til ministeren for by-, bolig- og landdistrikter, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de lejere, der modtager en første ryk-ker for manglende huslejebetaling, der rent faktisk vil være i risiko forat blive sat ud af deres bolig, til ministeren for by-, bolig- og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for at sætte grænsen for, hvornår derskal tilbydes permanent genhusning til 12 måneder, til ministeren forby-, bolig- og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke instanser lejer kan indbringe klager over genhus-ningsboligens kvalitet, til ministeren for by-, bolig- og landdistrikter,og ministerens svar herpåSpm., om beboerklagenævnet er kompetent til at behandle klager overgenhusningsboligens kvalitet, til ministeren for by-, bolig- og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm. om opsigelsesmulighederne for udlejer i forbindelse med om-bygning, og genhusningsforpligtelsen, til ministeren for by-, bolig- oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om almene boligafdelingers udgifter til tab på lejere, som mis-ligholder forpligtelse ved fraflytning og som ikke betaler huslejen vedfraflytning, fra forhold som vedrører den boligsociale forpligtelse i dealmene boliger stammer fra lejere, til ministeren for by-, bolig- oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens tekniske bistand til udarbejdelse af et ændrings-forslag, der deler lovforslaget i 3 dele, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om finansieringen af L 114, til ministeren for by, bolig og land-distrikter, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af korrespondancen mellem datatilsynet og mi-nisteriet i forhold til, at lovforslaget ikke strider mod dataloven, til mi-nisteren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
6
Bilag 23 af udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter og dennes svar herpåSpørgsmål og svar på nr. 5, 9 og 10 er optrykt efter ønske fra udvalgetSpørgsmål nr. 5:Kan ministeren bekræfte, at Kommunalbestyrelsen straks skal behandle spørgsmål om hjælp, jf. § 5,når kommunen modtager fogedrettens underretning om, at en borger udsættes af et lejemål, og derer børn eller unge under 18 år i husstanden, eller kommunen er i besiddelse af oplysninger omborgeren, som sandsynliggør, at borgeren har behov for hjælp. Tilsvarende gælder, når kommunenmodtager en boligorganisations underretning om, at en anmodning om en borgers udsættelse af etlejemål på grund af betalingsmisligholdelse indgives til fogedretten, jf. reglerne om udlejerens underret-ning til kommunen i lov om leje af almene boliger?Svar:Jeg kan bekræfte, at kommunalbestyrelsen efter retssikkerhedslovens § 5 a straks skal vurdere lejerensbehov for hjælp, når kommunen modtager en underretning som beskrevet.Spørgsmål nr. 9:Ministeren bedes uddybe, hvorledes de meromkostninger, lovforslaget medfører for kommunerne, skal fi-nansieres.Svar:De forventede kommunale merudgifter på 5,3 mio. kr. i 2013 og 7,0 mio. kr. i 2014 og de efterfølgende årvedrører boligorganisationernes underretning af kommunerne om boligsocialt anviste lejere i restancesamt kommunernes opfølgende samtaler med disse lejere. Der er på finansloven afsat midler til finansie-ring heraf.Spørgsmål nr. 10:Idet lovforslaget udmønter 2 forskellige politiske aftaler med forskellige aftaler parter bedes ministerenoplyse, om han vil tage initiativ til en opdeling af lovforslaget i en del, som indeholder udmøntning af denseneste finanslovaftale med Enhedslisten og en del, der omfatter elementerne fra den seneste aftale omsatspuljen.Svar:Jeg finder ikke grundlag for at foretage en opdeling af lovforslaget.Finansieringen af centerets drift har hidtil været delt ligeligt mellem staten og Landsbyggefonden.Ved aftale af 26. oktober 2012 om satspuljen på det social- og integrationspolitiske område 2013-2016blev der af satspuljen afsat 19,5 mio. kr. til dækning af statens andel af finansieringen af CFBU's fortsattedrift i perioden 2013-2016. Den fornyede statslige bevilling til centeret er hjemlet på finansloven, jf. kon-to 14.51.50. Der er afsat 2,7 mio. kr. i 2013 og 5,6 mio. kr. (2013-PL) i årene 2014-2016.
7
I forlængelse heraf foreslås i lovforslagets § 1, nr. 19, at give Landsbyggefonden mulighed for en tilsva-rende medfinansiering af CFBU.Der er tale om en lille ændring af almenboligloven. Jeg har derfor vurderet, at forslaget ikke kunne bæreet selvstændigt lovforslag. I betragtning af, at der samtidigt skulle fremsættes forslag til en række andreændringer af almenboligloven, er forslaget derfor indarbejdet i L 114.