Skatteudvalget 2012-13
L 10 Bilag 23
Offentligt
1192321_0001.png
Til lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 5. december 2012
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskatteloven
(Omgåelse af udbyttebeskatning, gennemstrømningsselskaber og ledelsens sæde)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforlsag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til
1. behandling den 20. november 2012. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen, og Skatteministeriet sendte den 3. oktober 2012 en
orientering herom til udvalget, jf. L 10 - bilag 1. Den 12. og
15. november 2012 sendte Skatteministeriet de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 28. november 2012 over for udvalget foretaget en
teknisk gennemgang af lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bech-Bruun,
DVCA og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udval-
gets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, RV, EL og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer udtaler, at
Venstre og Dansk Folkeparti altid støtter skattelovgivning,
der har til hensigt at undgå et utilsigtet provenutab, et så-
kaldt skattehul. Partierne finder det beklageligt, at skattemi-
nisteren og flere brancheorganisationer ikke er enige i, om
der er tale om et »skattehul« eller ej.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA):
AX014531
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0002.png
2
Til § 2
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 2 D
indsættes i
stk. 1, 2.
pkt.,
efter »13, stk. 1, nr. 2«: », såfremt vederlaget havde
været udbytte af aktier i det overdragede selskab umiddel-
bart inden overdragelsen«.
[Præcisering af, at værnsreglen ikke finder anvendelse i vis-
se situationer ved overdragelser til søsterselskaber]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 2 D
indsættes i
stk. 1
som
3. pkt.:
»Endvidere gælder det ikke ved overdragelse af aktier til
et erhvervende selskab m.v., der inden overdragelsen ikke
var koncernforbundet med det overdragende selskab, men
som alene som følge af fælles bestemmende indflydelse ef-
ter stk. 2, 2. pkt., bliver koncernforbundet med dette selskab
efter overdragelsen, såfremt det erhvervende selskab ikke af
det overdragende selskab eller et med dette koncernforbun-
det selskab m.v. har fået midler stillet til rådighed.«
[Præcisering af, at værnsreglen ikke finder anvendelse ved
delafståelser til tredjemand]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslaget skal indgrebet ikke gælde, hvis det
overdragende selskab opfylder betingelserne for at modtage
skattefrit udbytte. Det foreslås at præcisere, at dette gælder i
forhold til det overdragede selskab, såfremt vederlaget hav-
de været udbytte af aktier i det overdragede selskab umid-
delbart inden overdragelsen. I disse situationer kan transak-
tionen ikke være begrundet i noget ønske om at omkvalifi-
cere skattepligtige udbytter til en skattefri betaling.
Ved bedømmelsen af, om et overdragende selskab hjem-
mehørende i udlandet kunne have modtaget udbytte skatte-
frit fra et overdraget dansk selskab, skal det tillige efter gæl-
dende regler undersøges, om selskabet ville have været ret-
mæssig ejer af udbyttet (beneficial owner). Vurderingen af,
om modtageren er den retmæssige ejer, foretages for hver
enkelt udbytteudlodning. Ved anvendelsen af den foreslåede
undtagelse foretages denne vurdering på grundlag af det fak-
tiske vederlag modtaget i forbindelse med afståelsen af ak-
tier.
For så vidt det overdragende selskab opfylder betingel-
serne for at modtage vederlaget som skattefrit udbytte fra
det erhvervende selskab, finder de almindelige regler i sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, eller § 13, stk. 1, nr. 2,
anvendelse.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget præciseres, at vederlag ved ud-
videlse af investorkredsen ikke anses som udbytte, hvis det
erhvervende selskab inden overdragelsen ikke var kon-
cernforbundet med det overdragende selskab.
Der tænkes f.eks. på det tilfælde, hvor der sker en delaf-
ståelse til tredjemand, dvs. et selskab, der ikke før over-
dragelsen var koncernforbundet med det overdragende sel-
skab, men som efterfølgende bliver koncernforbundet med
det overdragende selskab, fordi det indtræder i ejerkredsen,
f.eks. i et kommanditselskab, og dermed bliver omfattet af
koncernbegrebet i ligningslovens § 2 om fælles bestemmen-
de indflydelse.
Det er imidlertid en betingelse, at det overdragende sel-
skab, eller et hermed koncernforbundet selskab, ikke har
stillet midler til rådighed for det erhvervende selskab i for-
bindelse med overdragelsen af aktierne. Denne betingelse
skal sikre mod de tilfælde, hvor det overdragende selskab
selv finansierer transaktionen – og derfor reelt set sælger til
sig selv – med henblik på at omgå koncernbegrebet i lig-
ningslovens § 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0003.png
3
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 10
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Titel
Lovforslag som sendt i høring, fra Skatteministeriet
Henvendelse af 31/10-12 fra DVCA
Høringssvar, fra Skatteministeriet
Høringsskema, fra skatteministeren
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget onsdag den 28. november 2012
1. udkast til betænkning
Plancher, som blev anvendt ved den tekniske gennemgang af lovfor-
slaget den 28. november 2012, fra skatteministeren
Henvendelse af 26/11-12 fra Bech-Bruun
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 30/10-12 fra DVCA
Henvendelse af 30/10-12 fra DVCA
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 31/10-12 fra DVCA
Henvendelse af 30/11-12 fra DVCA
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 30/11-12 fra PwC
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-12 fra Bech-
Bruun
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/10-12 fra DVCA
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/10-12 fra DVCA
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra DVCA
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra PwC
Skatteministerens kommentarer til høringssvar af 30. november 2012
fra Danmarks Advokater
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 10
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor der er gået så lang tid uden lukning af hullet vedrø-
rende gennemstrømningsselskaber, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslaget lever op til regeringsgrundlaget og am-
bitionen om, at udenlandske investeringer i Danmark skal øges, og at
der skal skabes arbejdspladser i Danmark – ikke i udlandet, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget kan medføre, at nogle
investorer bliver beskattet af avancer i medfør af lovforslaget, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan afvise, at kildeskatteprocenten i lovforslaget
kan medføre, at nogle investorer får en effektiv skatteprocent på over
100, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan af- eller bekræfte, at kapitalfonde har været
et højt prioriteret fokusområde for Skatteministeriet og har været det
siden 2007, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0005.png
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm., om ministeren er enig i, at investorerne uanset ejerandelen af
kapitalfonden i en udenlandsk kapitalfond med f.eks. et svensk hol-
dingselskab, der er helejer af den danske virksomhed, ikke bliver ramt
af dette lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget påvirker investeringerne
ind i Danmark negativt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at kapitalfondsejede selskaber ikke kan
optimere forholdet mellem gæld og egenkapital uden at ifalde beskat-
ning efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende tal for, hvorledes antallet af ansatte i kapital-
fondsejede selskaber i Danmark har udviklet sig sammenlignet med
den private sektor generelt i 2011, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oversende tal for danske pensionskassers afkast på inve-
steringer i kapitalfonde i Danmark, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om regeringen har truffet beslutning om, hvorvidt udenlandske
investorers afkast i form af udbytte på investeringer i kapital- og ven-
turefonde alene skal beskattes i investorernes bopælsstat, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om at beskrive konsekvenserne af lovforslaget for den statsga-
ranterede fund-of-funds Dansk Vækstkapital (DVK), til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om det virkelig er nødvendigt at ramme så
bredt, som man gør med de foreslåede regler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om de foreslåede regler er helt på linje med
lovgivningen i Norge, Sverige, Tyskland og øvrige lande, vi konkurre-
rer og sammenligner os med, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om den i lovforslaget omtalte praksis til trods for længere tids
granskning er helt ny viden for SKAT og derfor kan karakteriseres
som et skattehul, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at lovforslaget fremgik af regerin-
gens lovprogram dagen før fremsættelsen, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at de foreslåede regler indebærer, at Danmark
beskatter hårdere end andre lande, vi normalt sammenligner os med,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren, hvis ministeren skulle børsnotere sit eget sel-
skab, ville forsøge at sælge det 100 pct. på børsen med det samme, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren ikke vil medgive, at ministerens forslag nævnt i
svaret på spørgsmål 3 ikke er mulig at gennemføre i praksis, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at kapitalfonde skaber arbejdsplad-
ser i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0006.png
6
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Spm., om ministeren stadig vil afvise, at L 10 kan medføre en effektiv
skat på over 100 pct. for kapitalfondes investorer, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan besvare spørgsmål 7 igen med den nye vi-
den, som notatet udarbejdet af Copenhagen Economics, Corit Adviso-
ry og Kromann Reumert giver (oversendt til udvalget den 30. novem-
ber 2012), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren har rådført sig med Erhvervs- og Vækstministe-
riet og Dansk Vækstkapital, førend ministeren svarede på spørgsmål
12, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren ikke er enig i, at udenlandske kapitalfonde ikke
rammes af L 10, fordi de typisk har et mellemholdingselskab uden for
Danmark, som ejer et driftsselskab i Danmark, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ønsker Danmark at tilegne sig beskatningsretten for
reelle aktieavancer for udenlandske investorer, blot fordi det ejes via
et holdingselskab, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at branchen har fremført, at holdingselskaberne benyttes
dels pga. af reglerne om selvfinansiering, og fordi investorer ellers fra-
tages muligheden for at indkapsle garantier ved et salg, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren ønsker at forhindre brug af et holdingsel-
skab ved investeringer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse om, i hvor mange tilfælde SKAT har
lignet sager vedrørende kapitalfonde siden 2009, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan give en udtømmende redegørelse for hæn-
delsesforløbet i den sag, der jf. ministerens svar på spørgsmål 5 gav
anledning til en såkaldt early warning i juli 2012, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oversende samtlige akter under j.nr.
2011-540-0197 fra perioden fra den 1. maj til den 1. juli 2012, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der på intet tidspunkt forud for
den omtalte early warning har foreligget viden eller mistanke om sag-
er magen til eller lignende den sag, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at forarbejdet til skattereformen i
foråret 2012 ikke afstedkom oplysninger om sager, der foranledigede
mistanke om udnyttelse af såkaldte skattehuller, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke i nogen af de øvrige af
SKAT’s lignede sager vedrørende kapitalfonde fra 2009 og frem er set
en selskabskonstruktion identisk med eller i praksis identisk med den,
der resulterede i den i ministerens svar på spørgsmål 5 omtalte early
warning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0007.png
7
34
35
36
Spm. om ministeren vil oversende samtlige henvendelser fra interesse-
organisationer og rådgivervirksomheder til Skatteministeriet/ministe-
ren, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministerens svar, at »Danmark som hovedregel be-
skatter udbyttebetalinger fra et dansk selskab til en modtager i udlan-
det«, harmonerer med tidligere skatteminister Frode Sørensens udmel-
dinger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan svaret på L 10 – spørgsmål 11 hænger sammen
med, at man tabte sagen mod ISS og valgte ikke at indbringe den for
Højesteret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0008.png
8
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 28:
Ministeren bedes oplyse om, i hvor mange tilfælde SKAT har lignet sager vedrørende kapitalfonde siden
2009?
Svar:
SKAT har oplyst, at der siden 2009 er afgjort 20 sager om kildeskat og ikke fradragsberettigede driftsom-
kostninger i forbindelse med kapitalfondes opkøb i Danmark. Der er tale om 6 kildeskattesager og 14 om-
kostningssager.
Optællingen går på antallet af koncerner. Der kan således være flere afgørelser vedrørende samme kon-
cern, som omhandler forskellige indkomstarter og indkomstår, og som i optællingen altså alene er talt
med én gang.
Spørgsmål 29:
Ministeren bedes give en udtømmende redegørelse for hændelsesforløbet omkring den sag, der jf. mini-
sterens svar på spørgsmål 5 gav anledning til en såkaldt early warning i juli 2012 som foranledigede Skat-
teministeriet til at fremsætte nærværende lovforslag. Redegørelsen kan eventuelt oversendes i fortrolig
form.
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at redegøre for hændelsesforløbet i konkrete sager på grund af tavshedspligten.
Til Skatteudvalgets orientering vedlægges en anonymiseret kopi af early warningen, der blev modtaget i
Skatteministeriet den 9. juli 2012.
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0009.png
9
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0010.png
10
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0011.png
11
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0012.png
12
Spørgsmål 31:
Kan ministeren bekræfte, at der på intet tidspunkt forud for den omtalte early warning, jf. ministerens svar
på spørgsmål 5, har foreligget viden eller mistanke om sager magen til eller lignende den sag, der i juli
2012 gav anledning til den konkrete early warning?
Svar:
SKAT har oplyst, at de første gang blev opmærksom på konstruktionen i forbindelse med den sag, der var
årsag til, at early warningen blev indsendt.
Spørgsmål 32:
Kan ministeren bekræfte, at forarbejdet til skattereformen i foråret 2012, ikke afstedkom oplysninger om
sager, der foranledigede mistanke om udnyttelse af såkaldte skattehuller?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at når vi bliver opmærksomme på huller i lovgivningen, så lukker vi dem.
I relation til L 10 gjorde SKAT opmærksom på, at den eksisterende lovgivning om udbyttebeskatning
kunne omgås. Dette skete ved en early warning, der blev modtaget i skatteministeriet den 9. juli 2012, og
som udmøntede sig i det nu fremsatte L 10.
Spørgsmål 33:
Kan ministeren bekræfte, at der ikke i nogen af de øvrige af SKAT lignede sager vedrørende kapitalfonde
fra 2009 og frem er set en selskabskonstruktion identisk med eller i praksis identisk med den, der resulte-
rede i den i ministerens svar på spørgsmål 5 omtalte early warning?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 31.
Spørgsmål 35:
I forlængelse af ministerens svar på L 10 – spørgsmål 11 bedes ministeren redegøre for, hvordan hans
svar om, at »Danmark som hovedregel beskatter udbyttebetalinger fra et dansk selskab til en modtager i
udlandet« harmonerer med tidligere skatteminister Frode Sørensens udmeldinger om, at man ikke skal be-
tale dansk udbytteskat til et moderselskab på f.eks. Jomfruøerne, når betalingen af denne udbytteskat går
via et moderselskab på f.eks. Cypern, jf. den daværende skatteministers svar på L 99 – spørgsmål 16 af 9.
december 2000 (http://webarkiv.ft.dk/Samling/20001/udvbilag/SAU/L99_bilag22. htm)
Svar:
Mit svar på spørgsmål 11 til nærværende lovforslag skal forstås således, at udgangspunktet er, at Dan-
mark beskatter udbytter, som et dansk selskab udlodder til en modtager i udlandet, medmindre udbytteud-
lodningen er omfattet af de undtagelser, der gælder i særlige tilfælde – som f.eks. ved udlodning fra et
dansk datterselskab til et moderselskab, der er hjemmehørende i visse lande – under forudsætning af, at
betingelserne for skattefritagelsen er opfyldt. Det er således bl.a. en forudsætning, at modtageren af ud-
bytte fra det danske selskab er retmæssig ejer.
Det nævnte spørgsmål fra 2000 til lovforslag L 99 angik et Newsletter, som redegjorde for, at danske sel-
skaber efter den tidligere gældende danske skattelovgivning havde været populære som led i skatteomgå-
else. I artiklen blev bl.a. nævnt et eksempel, hvor et irsk driftsselskab var ejet af et dansk holdingselskab,
som var ejet af et cypriotisk holdingselskab, som var ejet af et selskab, der var hjemmehørende på De
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0013.png
13
Britiske Jomfruøer. Formålet med denne konstruktion var at undgå den irske beskatning af udbytter fra
det irske driftsselskab.
I svaret blev det bekræftet, at Danmark ikke ville beskatte udbyttebetalingerne fra det danske mellemhol-
dingselskab til det cypriotiske mellemholdingselskab.
Svaret tog ikke fuldt ud højde for, at der samtidigt blev fremsat et ændringsforslag til lovforslag L 99,
hvor det blev præciseret, at det er en betingelse for den foreslåede skattefrihed (for udbyttebetalinger til et
udenlandsk moderselskab med hjemsted i et andet EU-land eller et andet land med en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Danmark), at Danmark skal frafalde beskatningen af udbyttet efter EU’s moder/
datterselskabsdirektiv, henholdsvis den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det medfører bl.a.,
at det er en betingelse, at det udenlandske moderselskab er retmæssig ejer af udbyttet.
Spørgsmål 36:
Ministeren bedes derudover forklare, hvordan svaret på L 10 – spørgsmål 11 hænger sammen med, at
man tabte sagen mod ISS og valgte ikke at indbringe den for Højesteret?
Svar:
Jeg skal henvise til besvarelsen af spørgsmål 35 samt til SKM2012. 100. SKAT, hvor Skatteministeriet
kommenterer Østre Landsrets dom af 20. december 2011. Domskommentaren vedlægges.
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0014.png
14
L 10 - 2012-13 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 5. december 2012
1192321_0015.png
15