Finansudvalget 2012-13
L 1 § 7 Bilag 6
Offentligt
1186998_0001.png
1186998_0002.png
1186998_0003.png
1186998_0004.png
1186998_0005.png
1186998_0006.png
1186998_0007.png
1186998_0008.png
1186998_0009.png
Bemærkninger til ændringsforslag fra partierne til FFL 2013
Til nr. 457 af DFMed ændringsforslaget nedsættes udviklingsbistanden til at udgøre 0,7pct af BNI. Dette medfører i 2013 enmindreudgift på 2,513 mia. kr.
Til nr. 458 af V og KFSom det er aftalt i Aftale om genopretning af dansk økonomi, vil Venstre og Det Konservative Folkepartifastsætte udviklingsbistanden til 15.221 mio. kr. i 2013. Udviklingsbistanden vil dermed udgøre ca. 0,78 pct.af BNI i 2013, og Danmark vil fortsat være blandt den lille gruppe lande i verden, der opfylder FN’smålsætning om en udviklingsbistand på 0,7 pct. af BNI. Reduktionen i udviklingsbistanden på 824 mio. kr.medgår til at finansiere initiativer, der skal forbedre mulighederne for jobskabelse og vækst.
Til nr. 459 af VDet skal være attraktivt at bo i alle dele af landet. Misligholdte huse påvirker bosætningen negativt i nogledele af landet. Venstre vil derfor afsætte 100 mio. kr. til en nedrivningspulje. Puljen skal give økonomiskstøtte til kommuner, der vil fjerne tomme og faldefærdige bygninger, så kommunen kan genskabe et mereattraktivt lokalmiljø for borgerne.
Til nr. 460 af KFFor at sikre brugere af høreapparater de bedst mulige betingelser, annulleres den planlagte besparelse påområdet.
Til nr. 461 af DFMed ændringsforslaget afsættes der en ramme på 800 mio. kr. til en midlertidig forlængelse afdagpengeperioden for at forhindre, at tusindvis af danskere kommer i klemme med de nye dagpengeregler,der træder i kraft den 1. januar 2013.
Til nr. 462 af KFMed ændringsforslaget skal der gennemføres en kontanthjælpsreform, hvor ydelsen reduceres. Indsatsenfor ikke-arbejdsmarkedsparate opprioriteres.
Side1af9
Til nr. 463 af VDet skal altid kunne betale sig at arbejde frem for at være på passiv forsørgelse. Men desværre harregeringen gjort det mere attraktivt at modtage kontanthjælp ved blandt andet at afskaffe kontanthjælpsloftet,225-timers reglen og give kontanthjælpsmodtagere mere ferie. Venstre vil derfor gennemføre enkontanthjælpsreform mv., som allerede i 2013 skal indbringe 1 mia. kr. Besparelserne skal medgå til atfinansiere Venstres initiativer, der skal forbedre mulighederne for jobskabelse og vækst.
Til nr. 464 af VSom led i en kontanthjælpsreform vil Venstre desuden gennemføre besparelser på aktiveringsindsatsen på650 mio. kr. i 2013, herunder afskaffe 6 ugers selvvalgt uddannelse. Det skal blandt andet ses isammenhæng med, at der anvendes ca. 16 mia. kr. om året på aktivering svarende til 0,9 pct. af BNP, og atDanmark har den højeste udgift til den aktive arbejdsmarkedspolitik blandt sammenlignelige OECD-lande.Besparelserne skal medgå til at finansiere Venstres initiativer, der skal forbedre mulighederne forjobskabelse og vækst.
Til nr. 465 af DFMed ændringsforslaget målrettes mentorordningen og varigheden for offentlige løntilskud reduceres. Dettemedfører i 2013 en mindreudgift på 150 mio. kr.
Til nr. 466 af LALiberal Alliance mener, at statens udgifter på den aktive beskæftigelsesindsats bør være mindre. Derforønsker Liberal Alliance at mindske udgifterne i beskæftigelsesindsatsen med 3.000 mio. kr.
Til nr. 467 af KFAnalyser viser, at den aktive beskæftigelsesindsats – herunder ikke mindst ordningen med offentligeløntilskudsjob – ikke har den ønskede effekt i forhold til at skaffe folk i ordinær beskæftigelse. På denbaggrund foreslås området reduceret. Besparelserne skal bruges til at finansiere initiativer, der skal forbedremulighederne for jobskabelse og vækst.Til nr. 468 af V og KF
Regeringen har som led i finansloven for 2013 gennemført en beskæring af Højteknologifondens midler. Deter Venstre og Det Konservative Folkeparti imod. Danmark har brug for forskning, der kan skabearbejdspladser og udvikling, og derfor skal der afsættes 195 mio. kr. til Højteknologifonden.
Side2af9
Til nr. 469 af KFMed ændringsforslaget skabes der grundlag for at gennemføre en SU-reform, der blandt andet indebærer, atman fremover alene vil kunne få SU til normeret tid.
Til nr. 470 af KFFregatten Jylland er en del af den danske kulturarv og er derfor efter Konservative Folkepartis opfattelsevigtig at bevare for eftertiden. Derfor skal det hidtidige bevillingsniveau fortsættes.
Til nr. 471 af V og KFDe fremtidige muligheder for udflytning af asylansøgere fra asylcentrene medfører, at det bliver markantmere attraktivt at søge mod Danmark for at søge asyl. Venstre og Konservative Folkeparti ønsker ordentligeforhold for asylansøgerne i Danmark, men det er vigtigt, at der fortsat lægges vægt på, at et endeligt afslagskal følges, og at forholdene ikke bliver bedre end i vores nabolande. Venstre og Konservative Folkeparti vilderfor spare 200 mio. kr. på kontoen. Besparelserne skal medgå til at finansiere initiativer, der skal forbedremulighederne for jobskabelse og vækst.
Til nr. 472 af LAI Danmark har vi i dag allerede brugerbetaling på mange offentlige ydelser som institutionspladser,tandlægebesøg og plejehjem. Liberal Alliance ønsker i lighed med Velfærdskommissionens anbefalinger atindføre en beskeden brugerbetaling i sundhedssystemet og på hjemmehjælpen som supplement tilskattefinansieringen. Det skal medvirke til at øge borgernes ansvarsbevidsthed og målrettesundhedsydelserne langt bedre mod dem, der har et reelt behov. Liberal Alliance foreslår besparelser på2.600 mio. kr.
Til nr. 473 af LALiberal Alliance mener ikke, at det er statens opgave at fordele skatteydernes penge mellem bestemtebrancher. Hvis vi skal gøre os nogen som helst forhåbninger om at skabe nye job, få gang i væksten ogforbedre vores konkurrenceevne, skal vi sænke indkomst- og virksomhedsskatterne. Lavere skatter harnemlig en langt mere positiv effekt på væksten, end støtteordninger har. Liberal Alliance foreslår besparelserpå 10.000 mio. kr. på dette område.
Til nr. 474 af LALiberal Alliance ønsker at mindske størrelsen af den offentlige sektor med 40.000 personer over en 8-årigperiode. Reduceringen af offentligt ansatte skal ske via naturlig afgang. Der findes finansiering på 2.500 mio.kr. i 2013.
Side3af9
Til nr. 475 af LADer er store effektiviseringsgevinster ved at udlicitere. Liberal Alliance ønsker at hente gevinster ved atudlicitere for 15 mia. kr. over en 8-årig periode. Der findes således finansiering på 1.875 mio. kr. i 2013.
Til nr. 476 af LALiberal Alliance mener, at den offentlige sektor for længst har nået sin maksimale størrelse. Og når et flertal iFolketinget ønsker et yderligere pengeforbrug i det offentlige, så stiller det sig i vejen for, at de sammepenge kan bruges til at lette erhvervslivets og danskernes skatteomkostninger. Liberal Alliance foreslår, atnulvækst i det offentlige forbrug frem mod 2020 skal bruges på netop at lette virksomhedernes og borgernesskatteomkostninger. Nulvækst i det offentlige forbrug frem mod 2020 i stedet for den planlagte vækst i detoffentlige forbrug på 0,8 pct., vil samlet set medføre, at der i 2020 er et finanspolitisk råderum på 30.000 mio.kr.. Liberal Alliance finder således finansiering på 3.750 mio. kr. i 2013.Nulvæksten i det offentlige forbrug reserveres til en afskaffelse af NOx-afgiften i 2013, en gradvis afskaffelseaf topskatten frem mod 2020 og en gradvis halvering af selskabsskatten frem mod 2020.
Til nr. 477 af LALiberal Alliance mener, at danskerne betaler nok i skatter og afgifter. Derfor ønsker Liberal Alliance attilbagerulle reguleringen af afgifter, der blev indført med skatteaftalen 2012. Der afsættes 1.630 mio. kr. tildette.
Til nr. 478 af LALiberal Alliance ønsker i lighed med et tidligere forslag fra Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti, atfinde besparelser på statens brug af ekstern konsulentbistand. Der foreslås besparelser for 1.000 mio. kr.
Til nr. 479 af DFMed ændringsforslaget reduceres udgifterne til statens brug af eksterne konsulenter. Dette medfører i 2013en mindreudgift på 700 mio. kr.
Til nr. 480 af KFDen omfattende grænsehandel koster danske arbejdspladser. For at imødegå dette nedsættes afgiften på ølog læskedrikke til tysk niveau.
Side4af9
Til nr. 481 af V og DFDe øgede afgifter på grænsehandelsfølsomme varer koster omsætning og arbejdspladser i den danskedetailhandel. Venstre og Dansk Folkeparti vil med en grænsehandelspulje på 500 mio. kr. give målrettedeafgiftslettelser på de mest grænsehandelsfølsomme varer. Grænsehandelspuljen vil bidrage til at reduceregrænsehandlen og dermed fastholde danske arbejdspladser i detailhandlen.
Til nr. 482 af VVenstre vil forbedre turismeerhvervets rammevilkår med en pulje på 50 mio. kr. til skatte- og afgiftslettelser tilunderstøttelse af vækst og lokaljobskabelse i hele landet. Eksempelvis kan det indebære lempelser afenergiafgifter eller ved forhøjelse af fradrag for moms.
Til nr. 483 af DFMed ændringsforslaget afsættes der 400 mio. kr. til et løft på en række områder indenfor sundhedsområdet.
Til nr. 484 af DFMed ændringsforslaget afsættes der en ramme på 300 mio. kr. til et løft på en række områder indenforsocialområdet, herunder en pulje til at sikre flere demensboliger til ældre.
Til nr. 485 af DFMed ændringsforslaget afsættes der en ramme på 200 mio. kr. til en større indsats i forhold til landdistrikterog øer, herunder til en fortsat nedrivningspulje, statsligt engagement i forhold til netadgang og statslig støttetil færgedrift.
Til nr. 486 af DFMed ændringsforslaget afsættes der en ramme på 100 mio. kr. til repatriering af flygtninge, samt til oprettelseaf asylcentre i asylansøgeres nærområder.
Til nr. 487 af DFMed ændringsforslaget afsættes der en ramme på 50 mio. kr. til en pulje til at sikre dansk kulturarv, herunderFregatten Jylland, de danske kulturminder i udlandet og til at bevare gamle træskibe i privat- og foreningseje.
Side5af9
Til nr. 488 af DFDer skal tages initiativ til en normalisering af udlændingepolitikken. De udlændingelempelser, somregeringen har gennemført i løbet af det seneste år, tilbageføres. Det drejer sig bl.a. om starthjælp, loftetover kontanthjælp, 500-kroners-nedsættelse, 225 timers regel, introduktionsydelse m.v., samt beslutningenom at bringe asylansøgere ud af asylcentrene. Samtlige lempelser udgør en merudgift på 888 mio. kr.
Til nr. 489 af DFMed ændringsforslaget afsættes der 100 mio. kr. til yderligere bekæmpelse af social dumping.
Til nr. 490 af KFMed ændringsforslaget indføres der et stop for stigningen i de offentlige udgifter.
Til nr. 491 af KFMed ændringsforslaget afskaffes fradraget for fagforeningskontingent og BoligJobordningen bevares ogforbedres. Ordningen indrettes efter den svenske model, så man får et tilskud på op til 40.000 kr. pr. personover 18 år. Tilskuddet dækker såvel lønudgifter til boligforbedringer som hjemmeservice.
Til nr. 492 af LALavere skat på arbejde vil betyde, at det bliver mere attraktivt at tage en uddannelse, starte egenvirksomhed, yde en ekstra indsats. Yderligere vil lavere skat mindske sort arbejde. Den høje danske skatbremser Danmarks udvikling og globale konkurrenceevne og dermed vores vækst og velstand. Derforønsker Liberal Alliance at afskaffe topskatten. Liberal Alliance finder finansiering hertil ved offentlig nulvækstfrem mod 2020. Topskatten afvikles gradvist i perioden. Afskaffelsen af topskatten vil samlet set medføre etprovenutab på 10.500 mio. kr. i 2020. Provenutabet i 2013 udgør 1.200 mio. kr.Skattefradraget for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer har været medvirkende til at aflaste detoffentlige sundhedsvæsen og samtidigt sikre, at personer, der kan behandles via sundhedsforsikringerkommer hurtigere i arbejde, hvorved sygefraværet i virksomheder mindskes. Regeringen fjernede ordningenved finansloven 2012. Liberal Alliance ønsker at genindføre ordningen og afsætter 500 mio. kr. hertil.
Side6af9
Til nr. 493 af V og DFI 2011 indførte VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti BoligJob-ordningen, der giver skattefradragfor lønudgifter til hjælp og istandsættelse i hjemmet for op til 15.000 kr. årligt pr. person i husstanden, der erfyldt 18 år. Og BoligJob-ordningen er en succes. Den har skabt arbejdspladser, øget væksten og gjort sortarbejde hvidt. Venstre og Dansk Folkeparti vil videreføre den succesfulde ordning, som giver danske familieren hjælpende hånd i en travl hverdag, og der afsættes derfor 1.750 mio. kr. til BoligJob-ordningen.
Til nr. 494 af V, LA og KFRegeringen har øget beskatningen ved generationsskifte i familieejede virksomheder. Det forringervirksomhedernes muligheder for at gennemføre et generationsskifte til gavn for vækst og beskæftigelse.Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti foreslår, at grænsen for finansielle aktiver vedsuccession igen forhøjes til 75 pct., og der afsættes 40 mio. kr. hertil.
Til nr. 495 af KFArveafgiften er beskatning af penge, der allerede er beskattet én gang. Arveafgiften afskaffes derfor.
Til nr. 496 af LALiberal Alliance ser ingen rimelighed i, at staten skal tjene på familiemedlemmers dødsfald og finder, at skataf arv er en urimelig dobbeltbeskatning. Liberal Alliance er af den overbevisning, at den arv som en afdødefterlader sig, skal tilfalde arvingerne fuldt ud. Liberal Alliance mener desuden, at det, at ens familie kanhøste en del af frugten af et langt arbejdsliv, i langt højere grad skal motivere den enkelte til at yde en ekstraindsats. Der afsættes i alt 2.900 mio. kr. hertil.
Til nr. 497 af LAOECD peger på at det mest effektive skattepolitiske håndtag, når det drejer sig om at skabe vækst, erselskabsskatten. Med danske timelønninger, skatter og afgifter blandt Europas absolut højeste, kan detvære særligt vigtigt for Danmark at styrke danske virksomheders konkurrenceevne ved at sænkeselskabsskatten i lighed med Sverige og Storbritannien. Også Tyskland har ambitioner om en markantsænkning af selskabsskatten. Derfor vil Liberal Alliance halvere selskabsskatten for at sikre erhvervslivetskonkurrenceevne. Liberal Alliance finder finansiering hertil ved offentlig nulvækst frem mod 2020. LiberalAlliance vil gradvist finansiere halveringen af selskabsskatten i perioden. Halveringen af selskabsskatten vilsamlet set medføre et provenutab på 17.300 mio. kr. i 2020. Provenutabet i 2013 udgør 1.650 mio. kr.
Side7af9
Til nr. 498 af LALiberal Alliance er bekymrede for det dramatiske fald af udenlandske overnatninger, som dansk turisme harværet ramt af de seneste år. Set i lyset af en stigende globalturisme går Danmark glip af betydeligeindtægter hvert eneste år. Liberal Alliance ønsker derfor at stille hoteller, campingpladser og restauranter ien mere fair konkurrencemæssig situation ved at nedsætte momsen til tysk niveau på 7 pct.
Til nr. 499 af LALiberal Alliance ønsker at afskaffe PSO-afgiften, da den medvirker til at forhøje nogle af verdens i forvejenhøjeste energiudgifter til betydelige skade for både erhvervsliv og forbrugere. Der afsættes i alt 3.000 mio.kr. hertil.
Til nr. 500 af LALiberal Alliance mener, at danskerne betaler nok i skatter og afgifter. Derfor ønskede Liberal Alliancehverken at forhøje stykafgiften eller vægtafgiften ved finansloven 2012 og vil således annullere denindeksering af styk- og vægtafgifter, der blev indført i forbindelse med finansloven for 2012. Der afsættes700 mio. kr.
Til nr. 501 af LAAfgiften på luftforurening (NOx) har skadelige virkninger på den danske konkurrenceevne og negativekonsekvenser for beskæftigelsen og for dansk erhvervsliv. Liberal Alliance ønsker på den baggrund atafskaffe NOx-afgiften i 2013. Der afsættes 900 mio. kr.
Til nr. 502 af LA og KFDen planlagte reklameafgift vil koste danske arbejdspladser og favoriserer store virksomheder på bekostningaf små. På den baggrund annulleres afgiften.
Til nr. 503 af LALiberal Alliance mener, at danskerne betaler nok i skatter og afgifter. Afgiftsstigninger vil, udover øgedeafgifter for danskerne, medføre øget tilskyndelse til grænsehandel. Derfor ønsker Liberal Alliance atannullere de ved finansloven 2012 indførte afgiftsstigninger på øl og vin. Der afsættes 625 mio. kr.
Til nr. 504 af LA og KFLiberal Alliance og Det Konservative Folkeparti ønsker, at den planlagte lønsumsafgift på dagbladeannulleres.
Side8af9
Til nr. 505 af LALiberal Alliance vil annullere regeringens og Enhedslistens forslag om en arbejdsskadeafgift. Der afsættes300 mio. kr.
Side9af9