Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1178692_0001.png
1178692_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 15. november 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: 1210845Dok nr.: 1078224
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. oktober 2012stillet følgende spørgsmål nr. 67 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 67:’’Hvad er ministerens kommentarer til det alternative spareforslag til høreappa-ratområdet, som er fremlagt af Copenhagen Health Network, jf. SUU alm. del-bilag 30?”Svar:Ovennævnte alternative spareforslag lægger som regeringens lovforslag op tilårlige besparelser på 5 mio. kr. som følge af bortfald af kommunal sagsbe-handling samt til besparelser på 10 mio. kr. som følge af strammere tilkendel-seskriterier.Regeringen kan derimod ikke støtte et bortfald af den gratis batteriordning iforbindelse med privat høreapparatbehandling (til en udgift på 6,5 mio. kr. omåret), idet batterierne vil være væsentligt dyrere at indkøbe for den enkeltebruger, end de er for det offentlige.For så vidt angår forslaget om at afskaffe forundersøgelsen hos ørelæge for 2.gangsbrugere, kan jeg oplyse, at regeringen, Enhedslisten og Liberal Allianceden 8. november 2012 har aftalt at afskaffe henvisningskravet til genudleve-ring af høreapparat i privat regi. Ændringen muliggør en besparelse på det of-fentlige tilskud til ørelæger på 8,8 mio. kr. om året. Den forudsatte mindreudgiftpå 35 mio. kr. i Copenhagen Health Networks alternative spareforslag synessåledes stærkt overvurderet.De 8,8 mio. kr. benyttes til at begrænse den oprindeligt planlagte tilskudsre-duktion for behandling i privat regi således, at der ydes tilskud til 2.350 kr. tilbehandling på 2. øre i stedet for 2.000 kr.Videre er den i forslaget skønnede, årlige mindreudgift på 91 mio. kr. som føl-ge af en reduktion af tilskuddet til 5.000 kr. til behandling på ét øre og tilskudpå 3.000 kr. til apparatet på 2. øre også overvurderet. Tages der højde forsubstitutionseffekt fra privat til offentlig behandling, medfører et sådant tiltagårlige mindreudgifter på ca. 76 mio. kr., hvilket er betydelig lavere end de 107mio. kr., som følger af den aftalte tilskudsreduktion.Jeg kan i øvrigt bemærke, at forslagets tilskudsreduktion til 5.000 kr. til be-handling på ét øre og til 3.000 kr. til apparatet på 2. øre er identisk med, hvadder, som følge af de faldende priser på offentligt indkøbte høreapparater overde seneste år, var lagt op til i afrapporteringen om kulegravning af høreappa-ratområdet. Den yderligere tilskudsreduktion skyldes, at der pr. 1. august 2012
Side 2
endvidere er indhøstet væsentlige besparelser på offentligt indkøbte høreap-parater via Amgros således, at der opnås en offentlig indkøbspris på i gen-nemsnit 1.500 kr. pr. apparat mod 3.498 kr. i 2011. Dette var der ikke tagethøjde for, da kulegravningsrapporten blev offentliggjort i juni 2012.Desuden indeholder det alternative spareforslag ikke den foreslåede min-dreudgift på 2,3 mio. kr. i 2014, stigende til 7,2 mio. kr. årligt i 2016, som følgeaf, at tilskuddet til selve apparatet fremover ikke pris- og lønreguleres.Den reelle mindreudgift i det alternative spareforslag udgør således ca. 105-110 mio. kr. om året, hvilket er betydeligt under mindreudgiften på 131 mio. kr.i 2013, stigende til 138 mio. kr. i 2016, som er aftalt mellem regeringen, En-hedslisten og Liberal Alliance.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Tue Schou Pedersen