Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1235358_0001.png
1235358_0002.png
1235358_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Dato: 10. april 2013
JUB/ J.nr. 2012-1879
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 200 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 200:”Ministeren bedes redegøre for følgende:- Hvordan har tilsynet fungeret i forhold til bostedet Møllen?- Hvilke forpligtelser har kommunen, såfremt denne bliver bekendt med svigtoverfor beboerne, og hvorfor har Københavns kommune i den konkrete sagikke reageret trods viden om omsorgssvigt?- Hvor mange beboere har været udsat for svigt?- Får sagen konsekvenser for de ansvarlige, og i givet fald, hvilke?
Svar:Som et fortroligt bilag til dette svar vedlægges redegørelse af 2. april 2013fra Københavns Kommune om sagsforløbet omkring kommunens brug afbotilbuddet Møllen.Kommunen opsummerer i redegørelsen selv sagen således:”-De kontraktmæssige forhold var fra begyndelsen ikke udførlige nok.- at Socialforvaltningen, før man placerede borgere på Møllen, burde havesikret sig, at stedet var godkendt af stedlig kommune, og at der var etableretet driftsorienteret tilsyn omkring bostedet, alternativt have sikret sig, at disserammer blev etableret efterfølgende, eksempelvis ved selv at indgå en gene-rel aftale med Møllen om at anvende alle pladser og på det grundlag etable-re sit eget driftsorienterede tilsyn,- at Socialforvaltningen, før man placerede borgere på Møllen, alternativtefterfølgende, burde have sikret sig, at stedet var bekendt med, og fagligt i
2stand til at efterleve, reglerne om magtanvendelse samt indberetning oggodkendelse heraf,- at Socialforvaltningen ikke i tilstrækkeligt omfang ved det personrettedetilsyn bl.a. har spurgt ind til magtanvendelser,- at Socialforvaltningen ikke har reageret i tilstrækkeligt omfang på den vi-den, man fik undervejs i forløbet, om bostedets overtrædelse af reglerne ommagtanvendelse, om manglende indberetninger af magtanvendelse og omfravær af pædagogisk tilgang til at forebygge magtanvendelser,- at Socialforvaltningen burde have flyttet de borgere, man havde placeret påMøllen tidligere i forløbet.”Københavns Kommune har som myndighed over for beboerne det fuldeansvar for at sikre, at den hjælp, som kommunen har visiteret borgerne til,leveres i overensstemmelse med servicelovens regler, herunder reglerne ommagtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten. Kommunenhar erkendt, at dens tilsyn med botilbuddet har været utilstrækkeligt, og atden har forsømt at følge op på viden, som den har haft i flere år om, at botil-buddet gennemførte magtanvendelse, som ikke blev indberettet.Det fremgår af kommunens redegørelse, at den siden 2000 har haft i alt niborgere på botilbuddet Møllen. Aktuelt modtager fire borgere indsatser der.Københavns Kommune har i sin redegørelse af 2. april 2013 oplyst, at den idecember 2012 besluttede, at samarbejdet med Møllen skulle ophøre, og atden i januar 2013 har sat sit eget personale ind på botilbuddet til sikring afbeboernes forhold. Herudover er det oplyst, at kommunen nu har skaffetalternative tilbud til de beboere, som skal fraflytte den 1. maj 2013, hvorkommunens kontrakt med botilbuddet Møllen ophører.Som det fremgår, har Københavns Kommune erkendt en række fejl og brudpå reglerne og er i gang med at løse problemerne for de involverede borge-re. Jeg har på den baggrund taget kommunens redegørelse til efterretning.Med den kommende tilsynsreform vil vi fremover kunne undgå mange af deting, som er gået galt i forbindelse med Møllen-sagen. Fx vil alle døgntilbudskulle godkendes – også enkeltmandsforanstaltninger - og der vil ikke væreusikkerhed om tilsynsforpligtelsen. Alle tilbud beliggende inden for densamme kommune vil skulle godkendes af den samme myndighed, som bli-ver langt mere kompetent til at gennemskue organisatoriske konstruktionerog vurdere pædagogiske metoder.Afslutningsvis bemærkes, at Københavns Kommune finder, at det med til-synsreformen sikres, at både den ansvarlige for det personrettede tilsyn ogsocialtilsynet kan reagere i forhold til magtanvendelsen.Der henvises i øvrigt til svar af d.d. på spørgsmål 197 (SOU Alm. del) omsamme sag.
3Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen
Bilag vedlagt:FORTROLIG redegørelse af 2. april 2013 fra KøbenhavnsKommune.