Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1188534_0001.png
1188534_0002.png
J.nr. 12-0221900Dato:3. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 3. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorent-zen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Mener ministeren, at en ny kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler på omkring 1,50 kr.pr. kilometer vil bidrage til at styrke virksomhedernes konkurrenceevne og jobskabelsesamt købekraften hos borgerne?

Svar:

Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om størrelsen af kilometertaksten i den kom-mende kørselsafgiftsordning for lastbiler.Skatteministeriet har fået foretaget en analyse af, hvordan dansk erhvervsliv påvirkes afindførelsen af en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler. Det forventes, at vognmands-erhvervet vil kunne overvælte afgiften fuldt ud på deres kunder (transportkøberne).Danske og udenlandske vognmænd bliver omfattet af reglerne på de samme vilkår og skalbetale den samme kilometertakst. Indførelsen af kørselsafgifterne vil dermed ligestille dan-ske og udenlandske vognmænd, idet der skal betales den samme afgift for to ens ture.Danske vognmænd, der kører internationale transporter, er i forvejen vant til kørselsafgifterfor lastbiler, da sådanne ordninger allerede findes i flere andre europæiske lande. Indførel-sen af danske kørselsafgifter vil derfor blot medføre, at endnu et europæisk land tilsluttersig rækken af lande, der allerede har kørselsafgiftsordninger for lastbiler.Der er ikke truffet beslutning om provenuets størrelse samtidig med at kun en del af prove-nuet er udmøntet.Det kan derfor endnu ikke estimeres, om indførelsen af kørselsafgifternesamlet set vil medføre en positiv eller negativ beskæftigelseseffekt. Isoleret set har afgiftenumiddelbart en negativ effekt på beskæftigelsen, mens anvendelsen af provenuet kan haveen positiv beskæftigelseseffekt, eks. til Forårspakke 2.0, som blev indgået under den tidli-gere VK-regering.For så vidt angår købekraften hos borgerne, forventes det, at omkring en fjerdedel af afgif-ten i sidste ende vil blive overvæltet i forbrugerpriserne.Formålet med indførelsen af kør-selsafgifter for lastbiler er netop, at transportkøberne i højere grad end i dag skal betale forde omkostninger, de giver anledning til.
Side 2