Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1217667_0001.png
1217667_0002.png
J.nr. 13-0041175Dato: 21.02.13
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 262 af 6. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Er ministeren enig i beregningerne fra Dansk Industri, der viser, at det vil ko-ste 1,7 mia. kr. i 2015 og1,5 mia. kr. i 2020 at annullere den planlagte kørselsafgift på last-biler (beløb angivet som skønnet provenueffekt efter tilbageløb og adfærd), jf. faktaark om"Mere konkurrencedygtige afgifter" i Dansk Industris konkurrenceevnepakke af 4. februar2013?

Svar:

Som oplyst i mit svar på spørgsmål 243, har regeringen besluttet ikke at indføre kørselsaf-giften for lastbiler. Regeringen efterlader ikke nogen ubetalte regninger. Derfor vil vi somen del af det kommende udspil til en job- og konkurrenceevnepakke anvise en ansvarlig fi-nansiering, så det provenu fra afgiften, som VK-regeringen brugte til skattelettelser, ikkekommer til at belaste de offentlige finanser fremadrettet.Skatteministeriets beregninger viser, at det vil koste staten omkring 755 mio. kr. pr. år førtilbageløb og adfærd, at kørselsafgiften ikke indføres. Dette beløb dækker således den reg-ning, der er efterladt af VK-regeringen.Da tabet i DI’s beregninger er betydeligt højere, tyder det på, at præmissen for DI’s bereg-ninger ikke er korrekt.
Side 2