Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1297613_0001.png
1297613_0002.png
1297613_0003.png
1297613_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. november 2013PolitikontoretTrine Dahl2012-0030-1075573055
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 124 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 124 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Som det fremgår af Dagbladet Roskilde den 5. oktober 2012,er politiet kommet til den konklusion, at man lukker politistati-onen i Jyllinge og flytter to stillinger med til hovedstationen iRoskilde. Hvordan ser ministeren lukningen i relation til dennærhed og tryghed, borgerne i området har været vant til? Ogvil ministeren redegøre for, hvor stor den samlede besparelsereelt bliver, når man medregner alle relevante udgifter, herun-der at der alt andet lige må skulle bruges flere ressourcer på atnå ud til lokalområderne, som politiet nu forlader ved at lukkestationen? Hvad vil ministeren i den forbindelse gøre for, at detfremover vil kunne opgøres, om politiet rent faktisk bruger ti-den ude i de små lokalsamfund, eller om lukningen af stationenender med, at politiet bliver trukket væk fra landområderne ogind til arbejde i de større byer?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet. I den anledning har Rigspolitiet henvist til føl-gende udtalelse fra Midt- og Vestsjællands Politi:”Af Rigspolitiets overordnede retningslinjer for landpolitiet,fremgår det blandt andet,”at politidirektøren kan etablerelandpoliti i de områder af landet, hvor befolkningskoncentrati-onen og infrastrukturen gør det hensigtsmæssigt, og hvor enlandpolitiordning vil sikre den mest hensigtsmæssige politibe-tjening af borgerne og den bedst mulige udnyttelse af politi-kredsens samlede ressourcer”.I retningslinjerne beskrivesendvidere fremgangsmåden ved nedlæggelse af landpolitidi-strikter /-stillinger.Midt- og Vestsjællands Politi iværksatte i begyndelsen af maj2012 et projektarbejde, der er mundet ud i en omlægning af po-litibetjeningen i politikredsens landområder. Projektarbejdetblev iværksat på baggrund af arbejdsgrupperapporter, hvorfremtidens landpolitidækning i politikredsen var gjort til gen-stand for overvejelse.Om baggrunden herfor kan det oplyses, at politikredsens land-politiordning stort set fremstod uændret og upåvirket af de sto-re forandringer, som blev indført i forbindelse med politire-formen i 2007. Det var således i princippet de fem gamle poli-tikredses landpolitidistrikter, der uændrede var videreført iMidt- og Vestsjællands Politi.En umiddelbar konsekvens af denne videreførelse af landpoli-tistrukturen fra tiden før reformen var, at landpolitidækningen2
fremstod som noget uensartet fordelt i politikredsen, hvilketogså kunne tages som udtryk for en politimæssig særbehand-ling af visse landområder (områder med landbetjente) frem forandre (de områder, som ikke havde landbetjente).Hertil kommer, at en række serviceopgaver, som tidligere varpolitiopgaver – og som blandt andet kunne varetages via land-betjentenes hjemmekontorer/kontorfællesskaber – er blevetovertaget af andre myndigheder. Det drejer sig især om opga-ver i relation til udstedelse af pas og kørekort samt motorsags-området.Samtidig er der med etableringen af servicecentret i 2009 ble-vet bedre muligheder for borgerne til at indgive anmeldelserover telefonen. Tilsvarende modtager politiet i stigende om-fang anmeldelser elektronisk via internettet.Det er nødvendigt, at politiet løbende effektiviserer og optime-rer sin opgaveløsning, således at de knappe offentlige ressour-cer udnyttes bedst muligt. Størst mulig fleksibilitet i varetagel-sen af opgaverne er i den forbindelse af afgørende betydning,således at ressourcerne lettere kan flyttes derhen, hvor tyngdeni indsatsen på et givent tidspunkt skal lægges. Politikredsen be-stræber sig derfor på at finde fleksible og mindre omkostnings-tunge måder at løse sine opgaver på, uden at det går ud overkvaliteten af politibetjeningen.Projektet er ikke udtryk for en nedprioritering af politibetje-ningen i landområderne, men alene en omlægning, hvor detogså er muligt at sikre en mere ensartet politibetjening i allelandområder, herunder de områder, der ikke havde landpoliti-distrikter. Det kriminalpræventive arbejde er fortsat forankret ilokalrådene og i SSP-regi, og Midt- og Vestsjællands Politi hari forbindelse med omlægningen udarbejdet en samlet kriminal-præventiv strategi for hele politikredsen. Til strategien vil derblive knyttet lokale udmøntningsplaner, som skal sikre, at lo-kale forskelle kan slå igennem i det præventive arbejde.Det er vigtigt at understrege, at politiet i forbindelse med om-lægningen ikke er forsvundet fra landområderne, herunder fraJyllinge. De opgaver, som landbetjentene løste, bliver fortsatløst, men blot i en anden og mere fleksibel organisatoriskramme. Frem for at skulle løses af en enkelt landbetjent bliveropgaverne løst af arbejdsfællesskaber bestående af flere lokal-betjente med forskellige interesseområder og kompetencer, ogi en ledet og prioriteret indsats.Det skal endelig understreges, at omlægningen ikke berører be-redskabets løsning af politiets hastende og udrykningskræven-de opgaver.3
Omlægningen er gennemført i perioden op til den 1. oktober2013, dog for de 2 politibetjente i Jyllinges vedkommende alle-rede pr. 1. juli 2013, hvor politiets lejemål i Jyllingecentret op-hørte.”
4