Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del
Offentligt
1239360_0001.png
1239360_0002.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. april 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
TGJ/ J.nr. 2013-2430
Under henvisning til FolketingetsLigestillingsudvalgets brev af 18.marts 2013 følger hermed social- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. LIU 43 (LIU Alm. del).
Spørgsmål nr. 43:”Kan ministeren i forlængelse af LIU alm. del – bilag 52 bekræfte, at § 18 omdiskrimination i EU Charteret er retligt bindende som dansk lov? Og kanministereni forlængelse heraf bekræfte, at i tilfælde af en retssag om diskri-minationudenfor arbejdsmarkedet, f.eks. i forhold til alder, vil domstolenedømmeefter §18 i EU Charteret? Finder ministeren det hensigtsmæssigt, atder ikkeer dansk lovgivning på området?”
Svar:Til brug for svar har Social – og Integrationsministeriet indhentet en udtalelsefra Justitsministeriet, hvortil Social – og Integrationsministeriet kan henholdesig:”EU’s charter om grundlæggende rettigheder fastslår i artikel 21, at enhverforskelsbehandling på grund af køn, race, farve, etnisk eller social oprindel-se, genetiske anlæg, sprog, religion eller tro, politiske eller andre anskuelser,tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel, handicap, alder,seksuel orientering eller ethvert andet forhold er forbudt. Charterets artikel21 indeholder således et generelt forbud mod diskrimination på grund afbl.a. alder. Derimod vedrører charterets artikel 18, som der henvises til ispørgsmålet, ikke diskrimination, men asylret.Med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 er charteret,herunder artikel 21, blevet juridisk bindende på traktatniveau, jf. EU-Traktatens artikel 6, stk. 1. Lissabon-Traktaten er gennemført i dansk ret ved
2
lov nr. 321 af 30. april 2008 om ændring af lov om Danmarks tiltrædelse afDe Europæiske Fællesskaber og Den Europæiske Union.Charteret kan påberåbes for og anvendes af danske domstole. Charteretfinder imidlertid kun anvendelse i medlemsstaterne, når de gennemfører EU-retten, jf. charterets artikel 51, stk. 1. Danske domstole vil derfor alene kunneanvende charteret i sager, der falder inden for EU-rettens saglige anvendel-sesområde.Justitsministeriet kan i øvrigt henholde sig til ministeriets bidrag til social- ogintegrationsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 34 (alm. del) fra Folke-tingets Ligestillingsudvalg. Som det fremgår heraf, er det Justitsministerietsopfattelse, at nærmere overvejelser om ved lov at indføre et generelt forbudmod diskrimination bør afvente, at det udvalg om inkorporering mv. inden formenneskeretsområdet, som regeringen nedsatte den 21. december 2012,afslutter sit arbejde.”
Karen Hækkerup/Dorte Bech Vizard