Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1269866_0001.png
1269866_0002.png
1269866_0003.png
1269866_0004.png
1269866_0005.png
1269866_0006.png
1269866_0007.png
1269866_0008.png
1269866_0009.png
1269866_0010.png
Til Folketingets Ligestillingsudvalg og Retsudvalg
København, den 16. juli 2013
Vedr. dansk ratifikation af Europarådets konvention – CM(2011)49 – til forebyggelseog bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner ermeget tilfreds med, at regeringen har til hensigt at undertegne konventionen.Landsforeningen bemærker sig, at det i det af Justitsministeriets notat af 26. juni 2013,afsnit "4. Sammenfatning" fremgår, at dansk lovgivning i vidt omfang opfylder deforpligtelser, der er indeholdt i konventionen, men at en dansk ratifikation på to punkterkunne kræve lovændringer.På side 6 i notatet om "Artikel 4 – Grundlæggende rettigheder, ligestilling og ikke-diskrimination" anføres bl.a.:Efterartikel 4, stk. 3,skal konventionen, især foranstaltningerne til beskyttelse afofres rettigheder, gennemføres uden nogen form for diskrimination, det være sig pågrund af biologisk køn (sex), sociokulturelt køn (gender), […] kønsidentitet, […]På side 7 anføres bl.a.:Konventionens artikel 4 og 5 vurderes på denne baggrund ikke at havelovgivningsmæssige konsekvenser.Landsforeningen bemærker, at med begreberne "biologisk køn" og "sociokulturelt køn"tilkendegives det, at beskyttelsen i konventionen ud over at omhandle biologisk fødtekvinder også omhandler kvinder, hvis kønsudtryk afviger fra det, som sædvanligt anses forkvindeligt, hvilket yderligere underbygges ved, at "kønsidentitet" også nævnes som enspecifik beskyttelsesgrund.Landsforeningen noterer sig, at Justitsministeriets notat vedrørende kønsidentitetdesværre følger den nuværende og tidligere regeringers opfattelse af, at kønsidentitet eromfattet i eksisterende lovgivning, og at kønsidentitet derfor ikke behøver at nævnesspecifikt.En lang række af lande har i dag indskrevet kønsidentitet og kønsudtryk som særligbeskyttelsesgrund i deres lovgivning, og deler dermed ikke denne opfattelse.LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 2 af 10.Denne stigende erkendelse af, at det er nødvendigt, at det klart og tydeligt fremgår ilovene, at kønsidentitet og kønsudtryk er særlige beskyttelsesgrunde, deles også af FN,EU, Europarådet og internationalt førende menneskerettighedseksperters anbefalinger. [1]Også i denne konvention anerkendes behovet. Det fremgår tydeligt ved, at der i artikel 4,stk. 3 specifikt er anført "biologisk køn (sex)", "sociokulturelt køn (gender)" og"kønsidentitet" som beskrevet i notatet.
Kønsidentitet er hidtil lovgivningsmæssigt blevet betragtet som henholdsvis "køn" og"seksuel orientering" afhængig af den konkrete situation.Begge dele er faktuelt forkert. Kønsidentitet er ikke et selvstændigt køn og er ikke enseksuel orientering.Kønforstås som en persons biologisk køn, et oplevet køn og et udtrykt køn.På engelsk findes to ord for køn: ”Sex” for biologisk køn og ”gender” for socialt køn.På dansk har vi kun et ord, ”køn”, der bruges i begge sammenhænge, og som forstavelsef.eks. i kønsidentitet.Kønsidentiteter den enkelte persons vedholdende indre og individuelle oplevelse af:sit køn – hvilket måske, måske ikke svarer til det ved fødslen tildelte køn ogsin krop – hvilket, hvis muligheden er til stede, kan indebære ændringer af kroppensudseende eller funktion gennem medicinsk, kirurgisk eller anden behandling ogmåder at udtrykke sit køn på herunder påklædning, tale og manerer.Seksuel orienteringer et begreb, som anvendes for at gruppere personer ud fra hvem,de forelsker sig i og bliver seksuelt tiltrukket af. Seksuel orientering kan f.eks. værehetero-, homo- eller biseksualitet. Den måde, udtrykket bruges på i dag dækker bådeseksuel, romantisk og følelsesmæssig orientering, da mange ikke skelner mellem dem.Kønsudtryker måden at vise sit køn som mand eller kvinde f.eks. ved valg af tøj, frisure,make-up, aktiviteter, bevægelser, tale, omgangen med andre m.v.Landsforeningen er derfor af den opfattelse, at ratificeringen af konventionen kræverændring af de love, hvori køn og seksuel orientering indgår som beskyttelsesgrund, og iStraffelovens strafskærpelsesbestemmelse, ved, at "kønsidentitet" og "kønsudtryk"indskrives som beskyttelses- og strafskærpelsesgrund.
Det skal også bemærkes, at der i notatet om artikel 4, stk. 2 på side 6 anføres bl.a.:[…] i deres nationale forfatninger eller i anden passende lovgivning at indarbejdeprincippet om ligestilling mellem kvinder og mænd og sikre dets anvendelse i praksis[…]Landsforeningen finder ikke, at den anførte ligestilling i relation til "biologisk køn (sex)","sociokulturelt køn (gender)" og "kønsidentitet" fremgår tilstrækkeligt tydeligt i eksisterendelovgivning.LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 3 af 10.Der eksisterer en længere række love, som på forskellig vis forbyder diskrimination ogforskelsbehandling og påbyder ligebehandling.Landsforeningen henstiller derfor, at der i forbindelse med ratificeringen af konventionentræffes bestemmelse om et eftersyn af disse love, således at de i videst muligt omfangsamles i en enkelt lov.
På side 14 i notatet om "Artikel 14 – Undervisning" anføres bl.a.:Efter artikel 14 skal de kontraherende parter i behørigt omfang træffe deforanstaltninger, der er nødvendige for, at pensumlister og læseplaner på alleniveauer med støtte af undervisningsmateriale tilpasset det enkelte klassetrinbehandler emner som f.eks. ligestilling mellem kvinder og mænd,ikke-stereotypekønsroller,gensidig respekt, ikke-voldelig løsning af konflikter mellem mennesker,kønsbetinget vold mod kvinder og retten til personlig integritet. Disse principper skalogså fremmes i uformelle uddannelsessammenhænge samt inden for sport, kultur-og fritidsaktiviteter og i medierne.(Landsforeningens fremhævelse af "ikke-stereotype kønsroller").Kønsrolleer den almene opfattelse af, hvordan piger/kvinder og drenge/mænd skalopføre sig og se ud for at være ”rigtige” piger/kvinder og drenge/mænd.Landsforeningen noterer sig med tilfredshed, at teksten om undervisning indeholder "ikke-stereotype kønsroller", hvilket er yderst relevant for udbredelse af forståelsen og acceptenaf transpersoner (både transmænd og transkvinder), der ofte lider på grund af dereskønsrolle eller ligefrem udsættes for vold.
Landsforeningen har en årelang erfaring i formidling af information og undervisning omseksuelle forhold, seksuel orientering og kønsidentitet – områder, som er omfattet afkonventionen – og tilsiger sin støtte og aktive deltagelse i undervisning på alle niveauer,hvilket også gælder medvirken til uddannelse af relevante faggrupper som anført på side18 i notatet om "Artikel 15 – Uddannelse af fagfolk".
Med venlig hilsen
Vibe GrevsenTalsperson for transpolitik
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 4 af 10.Referencer1. Direktiver, resolutioner, anbefalinger, rapporter m.v., som indeholderkønsidentitet i teksten og/eller anbefaler, at kønsidentitet indskrives i relevantlovgivning1.EU direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af princippetom ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og leveringaf varer og tjenesteydelser.http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:373:0037:0043:DA:PDFEU's ligestillingsdirektiv 2006/54/EF fra Europa-Parlamentet af 5. juli 2006.Ifølge Domstolen kan anvendelsesområdet for princippet om ligebehandling afmænd og kvinder ikke indskrænkes til at omfatte forbud mod denforskelsbehandling, som følger af, at den pågældende tilhører det ene eller detandet køn.Som følge af hensigten med princippet og arten af de rettigheder, det søger atsikre, finder det også anvendelse på den forskelsbehandling, der udspringer afden pågældendes kønsskifte.http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:204:0023:0036:DA:PDFEU's asyldirektiv P7_TA(2011)0469 af 27. oktober 2011 omminimumsstandarder for anerkendelse af asyl.Under pkt. 29, i artikel 10 og i begrundelsen anføres specifikt kønsidentitet.http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0469&language=DA&ring=A7-2011-0271EU, Rådet for den Europæiske Unions retningslinjer for at fremme og beskytteudbyttetaf alle menneskerettigheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede oginterkønnede – LGBTI – personer.24. juni 2013.Under pkt. B, 6 anføres, at retningslinjerne har til formål at forsyneembedsmænd i EU-institutionerne og EU-medlemsstaterne med vejledning tilbrug ved kontakter med tredjelande og internationale organisationer ogcivilsamfundsorganisationer ved hjælp af en sag til sag tilgang for at fremmeog beskytte LGBTI personers menneskerettigheder. Retningslinjerne søgerat gøre det muligt for EU proaktivt at fremme LGBT personersmenneskerettigheder for bedre at forstå og bekæmpe enhver struktureldiskrimination, de må møde, og at reagere på krænkelser af deresmenneskerettigheder. Derved vil retningslinjerne yderligere bidrage til atstyrke og støtte EU's menneskerettighedspolitik i almindelighed.
2.
3.
4.
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 5 af 10.Selv om retningslinjerne er beregnet til brug ved kontakter med tredjelande oginternationale organisationer og civilsamfundsorganisationer, så gørindholdet, at retningslinjerne også er relevante i dansk sammenhæng.http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/137584.pdfSamlenotat af 12. juni 2013 fra Det Udenrigspolitiske Nævn – 2012-13 bilag232 – i forbindelse med Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 24. juni 2013 –pkt. 6, "Menneskerettigheder – retningslinjer om tros- og ytringsfrihed samtLGBTI-personers Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender & Intersex)menneskerettigheder":http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/upn/bilag/232/1259908/index.htm5.Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners utsatthet for vold i nære relasjoner.En kunnskapsoversikt udgivet den 30. maj 2013.I denne rapporten presenterer vi resultatene av en litteraturstudie hvorhovedmålet er å kartlegge utsatthet for vold i nære relasjoner blant lesbiske,homofile, bifile og transpersoner. Vi har undersøkt hva den internasjonaleforskningslitteraturen sier om denne voldens ytringsformer, omfang ogkonsekvenser, samt behov for hjelp og beskyttelse. Er slike fenomener like ellerforskjellige mellom de ulike lhbt-gruppene og mellom disse og heterofile utsattfor denne typen vold?Udført af Eivind Grip Fjær, Tonje Gundersen og Svein Mossige.Udgivet af Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring –NOVA
Rapport 5/13.Omtale af rapporten og mulighed for at bestille den i trykt version:http://www.nova.no/id/26919.0Rapporten i pdf-format:http://www.nova.no/asset/6809/1/6809_1.pdfSammendrag:http://www.nova.no/id/26919.0?longFormat=16.EU-Parlamentets betænkning af 8. marts 2011 om ligestilling i 2010 mellemkvinder og mænd i EU.I relation til transkønnede er det især værd at hæfte sig ved punkt 60 og 65:60) opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at tage særligt hensyn tilde grupper af kvinder, der er mest udsatte: handicappede, ældre, indvandrere,lesbiske, biseksuelle og transkønnede.65) bemærker, at transkønnede personer fortsat udgør en stærkt marginaliseretog forfulgt gruppe, der udsættes for en høj grad af stigmatisering, udstødelse ogvold, som rapporteret af Agenturet for Grundlæggende Rettigheder; opfordrerindtrængende Kommissionen og medlemsstaterne til at følge agenturetshenstillinger om en stærkere og tydeligere beskyttelse mod diskrimination på

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
Side 6 af 10.grund af kønsidentitet.http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+REPORT+A7-2011-0029+0+DOC+PDF+V0//DA7.EU-Parlamentet opfordrede den 16. december 2010 til beskyttelse af LGBT-personers menneskerettigheder på verdensplan.http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT%20REPORT%20A7-2010-0339%200%20DOC%20XML%20V0//DAEuropa-Parlamentets rapport af 9. juli 2010:Transgender Persons Rights in the EU Member States.http://www.lgbt-ep.eu/wp-content/uploads/2010/07/NOTE-20100601-PE425.621-Transgender-Persons-Rights-in-the-EU-Member-States.pdfEU's værktøjskasse af 17. juni 2010 om LGBT menneskerettigheder.I Rådet for Den Europæiske Union har Menneskerettighedsgruppen den 8. juni2010 vedtaget og derefter offentliggjort et værktøjssæt til fremme og beskyttelseaf alle menneskerettigheder for lesbiske, bøsser, bi- og transseksuelle (LGBT-personer).http://register.consilium.europa.eu/pdf/da/10/st11/st11179.da10.pdf
8.
9.
10. Europarådets tidligere menneskerettighedskommissær, Thomas Hammarbergsrapport af 29. juli 2009 med 12 anbefalinger, som bør være gældende for alletranskønnede i Europa.https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=147636511. Europarådets anbefaling CM/Rec(2010)5 af 31. marts 2010:Bekæmpelse af forskelsbehandling på grund af seksuel orientering ellerkønsidentitet.http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/andre_publ/ministerkomitéens%20rekommandation.pdf12. Europarådet den 27. juli 2011:Combating discrimination on grounds of sexual orientation or gender identity:Council of Europe standards.Indeholder vedtagelser og anbefalinger fra Europarådet inden for LGBT-området.http://book.coe.int/EN/ficheouvrage.php?PAGEID=36&lang=EN&produit_aliasid=259013. Europarådet rapport af 23. juni 2011:Diskrimination på grund af seksuel orientering og kønsidentitet i EuropaSe ikke mindst udtalelserne i forordet af menneskerettighedskommissær,Thomas Hammarberg.http://www.coe.int/t/Commissioner/Source/LGBT/LGBTStudy2011_en.pdf14. Europarådets til dato største undersøgelse om homofobi, transfobi ogdiskrimination på grund af seksuel orientering og kønsidentitet i EuroparådetsLGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 7 af 10.47 medlemslande.23. juni 2011.http://www.coe.int/t/Commissioner/Source/LGBT/LGBTStudy2011_en.pdf15. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols pressemeddelelse af marts2012 med oversigt over 13 sager om transforhold, som Domstolen harbehandlet.http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/6E6BB0DC-A41D-4ADB-94B3-37407490C629/0/FICHES_Les_droits_des_transsexuels_EN.pdf16. FN's generalsekretær, Ban Ki-moon udtalte den 25. januar 2011 bl.a.:Vi må afvise forfølgelse af mennesker på grund af deres seksuelle orienteringeller kønsidentitet.http://www.un.org/sg/statements/?nid=505117. FN's Højkommissær for Menneskerettigheders rapport A/HRC/19/41 af 17.november 2011 om diskriminerende love og praksis vedrørende vold modpersoner pga. deres seksuelle orientering og kønsidentitet.Hænger sammen med resolution A/HRC/17/19.http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/docs/19session/A.HRC.19.41_English.pdf18. FN's Menneskerettighedsråd vedtog den 15. juni 2011 resolution A/HRC/17/19om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet.Hænger sammen med FN's Højkommissær for Menneskerettigheders rapportA/HRC/19/41.http://www.equal-jus.eu/node/56819. Yogyakarta principperne af 26. marts 2007om seksuel orientering ogkønsidentitet.http://www.yogyakartaprinciples.org/principles_en.htm20. NGO'ers fælleserklæring om seksuel orientering, kønsidentitet ogmenneskerettigheder fremsat for FN's Menneskerettighedsråd den 22. marts2010.http://www.equal-jus.eu/node/267http://www.ilga-europe.org/media_library/ilga_europe/issues/ilga_europe_s_global_work/un/ngo_joint_statement_hrc_201121. Den norske regerings handlingsplan:Bedre livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner 2009-2012Udgivet 25. juni 2008.To steder er der imidlertid afsnit specifikt om transpersoner. De gengivesherunder.1.4 Politikken mod diskriminering – side 11.Diskrimineringslovgivningen.Likestilings- og diskrimineringsombudet har i sin praksis lagt til grunn at et vernmot diskriminering av transpersoner må innfortolkes i vernet motLGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 8 af 10.kjønnsdiskriminering gitt i likestillingsloven. Denne praksis en er for øvrig isamsvar med den fortolkningen Den europeiske menneskerettsdomstol har avden europeiske menneskerettskonvensjonen, og EF-domstolens fortolkning avEUs direktiv om likebehandling av menn og kvinner.Tiltak 51 Bedre oppfølging av barn og ungdom med alternativ kjønnsidentitet ogkjønnsuttrykk– Side 39.I Norge er det ingen systematisk oppfølging av barn og ungdom med alternativekjønnsuttrykk eller -identiteter, det vil si som «transer». Det sexologiskefagmiljøet har uttrykt bekymring for at det foregår diagnostisering, behandlingog sykeliggjøring av mennesker som kunne hatt godt utbytte av merdesentralisert oppfølging. Ofte er det slik at disse unge blir henvist tilhelsetjenestene på grunn av omgivelsenes reaksjoner på barnets uklare ellermangende identifisering med tradisjonelle kjønnsstereotypier eller på at barnetoverskrider tradisjonelle stereotype kjønnsutrykk. For å unngå å forsterke skyldog skam hos barna det gjelder, er det viktig at personell i helse- ogomsorgsektoren har kunnskaper og metodikk til å forstå den unges kjønn på ennyansert og ikke sykeliggjørende måte. I de sexologiske fagmiljøene er detgode erfaringer med lokale tiltak rettet mot de i barnets omgivelsene somforstyrres av barnets atlerd, for eksempel familie, barnehage eller skole. Barne-og likestillingsdepartementet skal i løpet av 2009, sammen med berørtedepartementer, vurdere tiltak på dette området.Gjennomføring: 2009-2012.Ansvarlig: BLD.http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/suu/bilag/476/1158265.pdf22. Rigsadvokatens redegørelse - J.nr. RA-2006-120-0033 - af april 2008 omanvendelse af straffelovens § 81, nr. 6 og nr. 7, samt sager om overtrædelse aflov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.Pkt. 4.4.1. Sager, hvor der er rejst tiltale/endeligt afgjorte sager (Side 14 - 15)I sagen havde en direktør, der samtidig var bestyrelsesmedlem i etaktieselskab, som drev en "Bang & Olufsen"- forretning, overtrådt lovens § 1,stk. 1, ved at have nægtet at betjene en mandlig transvestit, der indfandt sig ibutikken iklædt kjole, på samme vilkår som andre, idet han oplyste prisen på enpladespiller til 10.000 kr. og bl.a. udtalte: "det er altså prisen, og så er du i øvrigtikke velkommen i butikken, så lange du har det tøj på" og "hvis du går hjem ogtager din mors tøj af, kan det være vi finder en bedre pris". Direktøren har den24. august 2007 vedtaget et bødeforelæg pa 2.000 kr. i anledning afovertrædelsen, og aktieselskabet har den 14. september 2007 vedtaget enbøde på 1.000 kr., jf. lovens § 3.http://www.rigsadvokaten.dk/media/dokumenter/Redegorelse_hatecrime_-_April_2008.pdf23. Hadforbrydelser i Danmark – vejen til en effektiv beskyttelse.Udredning nr. 8 af 7. februar 2011 fra Institut for Menneskerettigheder – IMRAfsnit 7.3. Omfanget af den strafferetlige beskyttelse (anbefaling nr. 2), hvorIMR anbefaler en nærmere afklaring af, hvilke tilhørsforhold til bestemteLGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 9 af 10.grupper straffelovens § 81, nr. 6, omfatter.http://menneskeret.dk/files/pdf/Publikationer/IMR-Udr-8-Hadforbrydelser.pdf24. Udsathed for vold og andre former for kriminalitet. Offerundersøgelserne 2005-2010.http://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningsrapporter/2011/Offerrapport_2010.pdf25. Homophobia, Transphobia and Discrimination on grounds of Sexual Orientationand Gender Identity 2010.http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/1286-FRA-LGBT-report-update2010.pdf26. Homophobia and Discrimination on Grounds of Sexual Orientation and GenderIdentity in the EU Member States Part II - The Social Situation. (31. marts2009).http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/397-FRA_hdgso_report_part2_en.pdf27. Homophobia and Discrimination on Grounds of Sexual Orientation in the EUMember States. Part I - Legal Analysis. Juni 2008.http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/192-FRA_hdgso_report_Part%201_en.pdf28. Transgender Law & Policy Institute – TLPI.Non-Discrimination Laws that include gender identity and expression:Oversigt over hvilke stater i USA, der har indført diskriminationslove, derinkluderer kønsidentitet – gender identity – og kønsudtryk –gender expression –lovenes betegnelser og link til dem.http://www.transgenderlaw.org/ndlaws/index.htm29. Manglende anerkendelse af en persons foretrukne køn.I nogle lande er der ingen bestemmelser om retslig anerkendelse af en personsforetrukne køn. I andre lande kan kravene om juridisk kønsanerkendelse væreoverdrevne, såsom at kræve bevis for sterilitet eller ufrugtbarhed,kønsskifteoperation, hormonbehandling, en mental sundhedsdiagnose og/ellerat have levet som det foretrukne køn i en bestemt tidsperiode (den såkaldte real-life experience.Sådanne overdrevne bestemmelser eller praksis er i strid med retten til lighedog ikke-forskelsbehandling som anført i artikel 2 og 26 i den internationalekonvention om borgerlige og politiske rettigheder (ICCPR)http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CCPR.aspxog artikel 2 iDen internationale konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder(ICESCR).https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=60835Originalen på engelsk:http://www.un-documents.net/icescr.htm
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK
Side 10 af 10.30. Regeringsgrundlaget af 3. oktober 2011 for regeringen vedrørende ligestilling,seksuel orientering, kønsskifte og etnisk ligestilling.I afsnittet underafsnittet "Seksuel ligestilling" i afsnittet "Ligestilling ogmangfoldighed" omtales transkønnede indirekte under begrebet "andregrupper" i teksten:Regeringen vil styrke indsatsen med at registrere, opklare og forebygge hatecrimes mod homoseksuelle og andre grupper.I samme afsnit anføres følgende om kønsskifte:Regeringen vil undersøge reglerne om kønskorrigerende behandling, herundermulighederne for at foretage juridisk kønsskifte uden krav om kirurgiskeindgreb.http://www.statsministeriet.dk/publikationer/Et_Danmark_der_staar_sammen_11/Regeringsgrundlag_okt_2011.pdf
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations

NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]WWW.LGBT.DK