Færøudvalget 2012-13
FÆU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1274551_0001.png
1274551_0002.png
1274551_0003.png
1274551_0004.png
1274551_0005.png
1274551_0006.png
1274551_0007.png
1274551_0008.png
1274551_0009.png
1274551_0010.png
1274551_0011.png
1274551_0012.png
1274551_0013.png
1274551_0014.png
1274551_0015.png
1274551_0016.png
1274551_0017.png
1274551_0018.png
1274551_0019.png
1274551_0020.png
1274551_0021.png
1274551_0022.png
1274551_0023.png
1274551_0024.png
Rigsombudsmandenpå Færøerne
Oversættelse
Lagmandens Olajtale 2013Hr. formand!I dag fejrer den færøske befolkning Olaj. En højtid, som minder os om historien og den kristnetraditionsarv, som er mellem de fremmeste egenskaber, og som har skabt identiteten hos voreforfædre.Olaj minder os også om, at mens vi i det hellige er en del af noget større, så repræsenterer vi i detdaglige en betydelig del af den styrke, som bor i befolkningen og skaber nationen1- som er delt udtil hver eneste af os.Lige som vi har lært at opretholde vores eksistens her, har vi lært at tilpasse os efter denomskiftelige økonomiske virkelighed. Som vi har kæmpet mod naturen, har vi kæmpet modkrisene.Landet er et ansvar, givet os i hænde af tidligere generationer, noget dyrebart at udvikle og bærevidere til vore efterkommere.Den korte tid, du strømmer gennem mig, siger digeren om livet, landet og havet. Dette korteøjeblik, der er vores lod, er det folket, der er kernen og vores vigtigste ressource. At blive styrketved at blive flere og at trives her – det er det fremmeste mål vi bærer, nu vi samles til Olaj.Som samfund og folk står vi foran store udfordringer. Velfærden er ingen selvfølge, ogfolkevæksten, som vi tidligere har oplevet, er ophørt. Det er udfordringen.Hr. formand!Vores økonomi har det godt.Arbejdsløsheden er forholdsvis lav, og økonomien er i vækst. Vi er heldigvis sluppet fra atgennemføre store indgreb i velfærden til borgerne, som flere regeringer i Europa har foretaget.Underskuddet i landskassen er kraftigt reduceret, og målet er at få balance på finansloven i 2016.På trods af trange tider, hvor vi har været tilbageholdende med udgifterne, har vi fortsat et afverdens bedste velfærdssamfund.Vi har gennemført rationaliseringer, og offentlige myndigheder har gjort et stort arbejde for atprioritere og få mere ud af bevillingerne. Derfor kan vi tillade os at sige, at vi er i stand til atopretholde velfærdsniveauet for færre udgifter. Dog mærker nogen, at velfærdstjenesterne er under
1
Det færøske ord “tjóð”, der anvendes i Olajtalen, kan betyde både folk og nation.
1
stort pres, fordi bevillingerne ikke strækker langt nok. Der er jo grænser for, hvor hurtigtmedarbejderne kan løbe.***Vores største udfordring er, at vi bliver færre. Befolkningsvæksten er ikke blot tørre tal, men ogsåmål for trivsel og udvikling.Befolkningstallet er stort set det samme som i 2008, da den økonomiske krise begyndte. Vi har ikkeoplevet massefraflytning, som vi har oplevet ved tidligere kriser. Men tilflytningen er reduceret,mens fraflytningen har været stabil. Dertil kommer ændringer i forholdet mellem unge og ældre.Hr. formand!Økonomisk vækst er en afgørende forudsætning for at skabe folkevækst. Men der kræves mere.Det drejer sig også om at gøre det godt at bo her. På den ene side at gøre det tillokkende for folk atflytte til landet, og på den anden side, at de, der bor her, ikke kommer i den situation, at de blivernødt til at flytte.Folket er vores styrke.Til Olaj i fjor oplyste jeg, at en arbejdsgruppe skulle nedsættes med henblik på at udarbejde en planmed tiltag, som skulle skabe befolkningsvækst. Dette arbejde er gennemført, og nu har vi forslag tilen plan for at reducere fraflytningen og øge om tilflytningen. Nogle tiltag er allerede sat i værk, ogandre er undervejs.Tilknytningen til Færøerne afgør, om folk flytter hjem igen.Landsstyret arbejder med at etablere et kontor for færinger bosiddende i udlandet, der skal havekontakt med færinger i udlandet og yde dem vejledning, hvis de ønsker at flytte hjem igen.Næste år bliver der sat gang i særlige tiltag for at kunne oplyse unge færinger i udlandet ommulighederne på det færøske arbejdsmarked.Arbejdsgiverforeningen har udarbejdet hjemmesiden leinkjan.fo, der skal skabe kontakt mellemfærøske arbejdsgivere og studerende.Der arbejdes med at etablere en ordning med erhvervspraktik for nyuddannede, så små ogmellemstore virksomheder kan forsøge at have nyuddannede i arbejde, og de kan opnåerhvervserfaring.Vores arbejdsløshedsordning får nyuddannede at holde sig fra at komme tilbage til Færøerne at ledeefter arbejde. Landsstyret vil tage spørgsmålet op med ALS2, om det vil være muligt at vi kan givenyuddannede støtte i en periode, mens de søger efter arbejde.
2
Arbejdsløshedsordningen på Færøerne
2
Der er taget skridt til at foretage ændringer i loven om barselsordningen.En ændring bliver en forlængelse af den periode, som forældre kan være hjemme hos børnene medbarselsstøtte.Det er også planen at gøre ordningen mere lempelig således, at forældre bedre kan tilrettelæggebarselsorloven, så det passer dem bedst, bl.a. ved at udstrække barselsstøtten over længere tid endved den nuværende ordning.Rollefordelingen mellem kvinder og mænd på Færøerne er traditionsbundet ligesom i andresamfund i randområder.Færøerne har et stort kvindeunderskud, og det er en stor udfordring.Der er igangsat arbejde med at udforme en ligestillingspolitik, hvor der bliver taget særlige hensyntil forhold, der er knyttet til arbejdsmarkedet.For enlige forsørgere og lavtlønnede er pasningsudgifter ofte en tung udgiftspost, og der arbejdessammen med kommunerne om at tilpasse ordningen med fripladser i daginstitutioner.Hos mange er usikkerheden om institutionsplads en hindring for at flytte hjem. Planen er at gøre detmuligt at få sikkerhed for en institutionsplads, inden man flytter hjem.Boligmarkedet er for begrænset, og der er et stort behov for flere lejeboliger til en rimelig pris.Selskabet Bústaðir har påbegyndt opførelse af lejeboliger rundt omkring i landet. Målet er at opføre100 nye boliger om året de kommende fem til syv år.Med det formål at forbedre konkurrenceevnen i forhold til nabolandene, bliver der arbejdet med atanalysere, hvordan det vil være muligt at sænke skattetrykket på arbejdsindkomst på Færøerne. Etled i dette arbejde er at lave et forslagskatalog om, hvordan det offentliges indtægtsgrundlag kanudvides, så landet får flere indtægter.Folk flytter fra land til land, og færinger får sig udenlandsk partner. Men ofte er det en svær procesfor partneren at opnå opholdstilladelse. Landsstyret vil undersøge nærmere, hvordan det kan gøreslettere at flytte hjem for færinger med udenlandsk partner.Hr. formand!Et af landsstyrets store mål er at overtage udlændingeområdet. Denne sag er desværre forsinket, dader er opstået tvivl vedrørende forholdene overfor Schengen-myndigheden. Der bliver arbejdetindgående med at finde en løsning.Det er meget betydningsfuldt, at udlændinge, som bosætter sig på Færøerne, bliver en del afsamfundet og opnår gode vilkår.Vores grundopfattelse er, at mangfoldighed og åbenhed er bedst til at give os fremdrift. Folk fraandre lande kan på flere områder berige og udvikle vores samfund og være med i den spændendeopgaver at ruste landet til fremtiden.
3
Ny lov om integration bliver lagt for Lagtinget i denne tingsamling. Formålet er at fastsættebestemmelser, som i første omgang giver voksne udlændinge ret til undervisning i færøsk sprog ogviden om færøske forhold.Erhvervslivet har til tider svært ved at få arbejdskraft med helt bestemte kvalifikationer.Det er nødvendigt at gøre arbejdsgange vedrørende udenlandsk arbejdskraft mere smidige. Derforvil landsstyret lempe kravet om arbejdsløshedsprocenten i forbindelse med at dørene åbnes forarbejdskraft fra EU-landene.Hr. formand!Det er afgørende at skabe bedre vilkår for uddannelse herhjemme. Erhvervslivet og det offentligehar behov for uddannet arbejdskraft, både boglig og faglig.Færøske håndværkere er efterspurgte rundt om i verden, men herhjemme er der også et stort behovfor håndværkere.Det er af stor betydning, at vi uddanner håndværkere, også i vanskelige tider, og at der er plads tillærlinge. Landsstyret vil undersøge, hvordan det offentlige kan være med til at opfordreerhvervslivet til at ansætte flere lærlinge, og man vil også ansætte flere lærlinge på offentligearbejdspladser.Hr. formand!Højere uddannelse er en grundlæggende forudsætning for økonomisk vækst og befolkningstilvækst.Færøernes Universitet udvikles fortsat. Flere uddannelser bliver udbudt, og antallet af ansøgningerer i år rekordstort. Hele 378 ansøgninger var der til kommende studieår. Af dem er 274 blevetoptaget.I sommer bliver følgende nye uddannelser udbudt: Bacheloruddannelse som energi- ogmiljøingeniør, masteruddannelse i jura og masteruddannelse i læsevejledning.Det er vigtigt, at alle vore uddannelser er på internationalt niveau, og til efteråret vil eksterneeksperter vurdere universitetet.Man arbejder med at knyttet tættere bånd mellem erhvervslivet og uddannelses- ogforskningsmiljøet. Det er ligeledes planen at etablere en ordning for erhvervs-ph.d.I samarbejde med erhvervslivet bliver nu analyseret, hvilke egenskaber der er behov for, så deropnås større samsvar mellem behov og uddannelsestilbud.Hr. formand!Økonomisk vækst og forskning går hånd i hånd. Derfor arbejder landsstyret målrettet med at skabeså gode rammer som muligt for forskning, udvikling og iværksætteri.
4
Forskningsparken iNOVA er etableret i samarbejde mellem Vinnuframa3, erhvervslivet ogoffentlige forskningsinstitutioner. Formålet er at tilbyde folk med særlige evner og interesser ettværfagligt miljø at arbejde i.Det er nu muligt for forskere, erhvervslivet og nye iværksættere at udnytte rammerne og læggegrunden under nye virksomheder og arbejdspladser.Vi bliver ligeledes ifølge planen en del af Horizon 2020, det nye forskningssamarbejde i EU.Hr. formand!Vi skal sikre alle gode økonomiske kår i alderdommen.Grundlaget under dette blev lagt i foråret, da Lagtinget vedtog en betydningsfuld del af den nypensionsreform, som træder i kraft 1. januar 2014.Den nye ordning vil efterhånden ændre hele pensionsområdet, fordi alle, der har arbejde, vil spareop til egen pension. Endnu står tilbage at tage stilling til, hvordan de offentlige pensioner skalorganiseres fremover. Dette arbejde forventes færdigt i efteråret.Vi skal sikre alle et fornuftigt økonomisk grundlag.***Fiskeri- og opdrætserhvervet har af landets myndigheder fået adgang til havressourcer. Det er ret ogrimeligt, at erhvervslivet betaler for disse rettigheder.Efter planen bliver forslag om ressourceafgift til fiskeri- og opdrætserhvervet lagt frem i efteråret.Landsstyret er gået i gang med at nyordne fiskerierhvervet. Nogle ændringer er alleredegennemført. Indkomstsikringen til søfolk er overdraget til arbejdsmarkedets parter at administrere,og ordningen med ressourceafgift af makrel- og sildefangst er sat i værk.Fiskerierhvervet er livsnerven i vores samfund. Politisk er vi enige om, at erhvervet skal have debedste rammer baseret på bæredygtig anvendelse af havets ressourcer. Men vi er ikke enige om,hvordan vi når dette mål.Jeg ønsker en bred enighed om, hvordan vi nyordner fiskerierhvervet med det formål at skabe sikrerammer og bæredygtigt grundlag under vores hovederhverv.Et lovforslag om nyordning af fiskerierhvervet bliver lagt for Lagtinget i denne tingsamling.Landsstyret går i gang med et forsøgsprojekt med det formål at overdrage bestemte offentligetjenester og opgaver til varetagelse af erhvervslivet. Derudover bliver det undersøgt i hvilken graddet offentlige og private virksomheder kan samarbejde om at løse opgaverne.3
Fonden til erhvervsfremme på Færøerne
5
Det er nødvendigt at organisere landets indkøb anderledes. Vi skal have mere for pengene og skabestørre konkurrence og åbenhed. Derfor bliver en ny ordning med fælles indkøbsportal sat i værk 1.oktober i år.Hr. formand!Vores økonomi er i vækst.Det vurderes, at Bruttonationalproduktet (BNP) stiger med omkring 3 pct. i årets priser både i år ognæste år. BNP er i øjeblikket 13,5 mia. kr.Fremgang ses fortsat i vigtige indikatorer for færøsk økonomi.Arbejdsløsheden er reduceret. Den er i øjeblikket 4,7 pct.Seneste konjunkturundersøgelse, som blev gennemført i seneste måned, viser, at erhvervslivet har etvæsentligt mere positivt syn på fremtiden, og at den samlede efterspørgsel er stigende.For at stimulere samfundsøkonomien har landsstyret forhøjet anlægsbevillingerne både i 2012 og2013. Dertil er ubrugte anlægsbevillinger flyttet fra tidligere år til 2013, således, at flere projekterkan sættes i gang i år.Der bliver arbejdet med at forberede ændringer i lovgivningen på pengeinstitutområdet. Det ernødvendigt at reducere risikoen for bankkriser i fremtiden. Landsstyret arbejder sammen med dendanske regering om, hvordan dette kan gennemføres for færøske banker, som er dækket af fælleslovgivning på området.For at skabe udvikling og vækst er det nødvendigt at udbygge vores samfunds infrastrukturyderligere.Forslag til lagtingslov om at etablere undersøisk tunnel under Skálafjorden og Tangafjorden eroverdraget Lagtinget.Landsstyret igangsætter nu undersøgelser i forbindelse med etablering af en undersøisk tunnel tilSandoy. Der bliver afsat midler til formålet. En politisk gruppe er sat til at arbejde med den sydligerute.Arbejdet med at etablere tunnel til Viðareiði er i udbud og bliver igangsat kommende år. Efterplanen bliver det muligt at køre gennem tunnellen i 2016-17.Mange offentlige byggeprojekter er i gang og vil blive igangsat i nærmeste fremtid.Arbejdet med at opføre uddannelsescenteret i Marknagil4er påbegyndt. Stor udvidelse bliverforetaget på Landssygehuset. Gymnasieskolerne i Kambsdali og Klaksvík bliver udbygget.4
Lokation i Tórshavn, hvor der opføres uddannelsescenter til ca. 450 mio. kr. Samler gymnasie- ogungdomsuddannelser i Tórshavn.
6
Beskyttede boliger bliver opført i Klaksvík og i Runavík, og næste forår bliver 16 lejligheder iTórshavn til psykisk syge færdige.Havstovan5og Landsstyret for fiskerianliggender har de senere år arbejdet med planen om nythavforskningsskib. I efteråret bliver et forslag til anlægslov lagt for Lagtinget, som skal givelandsstyremanden hjemmel til at indgå en langsigtet samarbejds- og lejeaftale med privatevirksomheder om at bygge og anvende nyt havforskningsskib.Hr. formand!Landsstyret har sat sig for at formulere en ny erhvervspolitik for at skabe de bedste rammer tiludvikling af den færøske økonomi.Opdrætserhvervet er blevet et af de vigtigste erhverv, som vi har på Færøerne. Opdrætterne har meddygtighed og indsats vist, at de er i verdensklasse, og landets lovgivning og den sundhedsfagligekontrol er blevet forbilleder for andre opdrætsnationer.Der er kommet gang i eftersøgningen efter olie ved Færøerne ligesom på den engelske side afgrænsen.Efter to fredelige år uden boringer og færre licenser, er udviklingen på ny den rette vej. Der blevpåbegyndt en efterforskningsboring i fjor. Den bliver boret allerede næste år. En andenefterforskningsboring er også på programmet til den tid.Repræsentanter for landsstyret sidder i disse dage sammen med kommunerne og SEV6og læggersidste hånd på en fælles plan om udbygning om udvikling af el-energiområdet. Formålet er, at vibliver mindre afhængige af den dyre importerede olie og omlægger til grønne energikilder.Vi er ofte utilfredse med vejret. Men vind, regn og havstrømme er naturgivne energikilder, som viskal påtage os at udnytte. Vi kan bl.a. glædes over, at en stor vindmøllepark bliver sat op iHúsahagi7til næste år. Parken sikrer, at mere end halvdelen af el-energien kommer fra varigeenergikilder. Det er et stort fremskridt.Den forhøjede bevilling til turisterhvervet har skabt nye muligheder for Turistrådet til atmarkedsføre Færøerne i udlandet. Målet er at få større afkast og vækst her i landet.I den forbindelse bliver et nyt varemærke for Færøerne som rejsemål, ”destination brand”,præsenteret til august.En del af den nye erhvervspolitik bliver også at sikre bedre muligheder for produktion af færøskfilm.Færøerne er et lille og fjerntliggende ø-samfund. Det medfører, at vi har flere naturlige monopol- ogduopolmarkeder, hvor effektiv konkurrence ikke er mulig. Der er tale om meget væsentligeøkonomiske områder som telefoni, el-leverancer, olie, flytrafik, økonomiske tjenester og forsikring.56
Færøernes HavforskningsinstitutSEV er den fælleskommunale elforsyning.7Fjeldområde nordvest for Tórshavn
7
Det er hensigten at styrke tilsynet på disse områder.Mælkeproduktionen har det meget hårdt, og desværre er der flere, som er nødt til at give op. Derforvedtog Lagtinget i foråret lovforslag, der bedrer om finansieringsmulighederne til landbruget. Dertilbliver det nu muligt at støtte planerne om at etablere nationalpark på øen Koltur og at bevarefærøske husdyr for eftertiden.Hr. formand!En god og udviklende folkeskole er en væsentlig forudsætning for, at vi kan løfte udfordringerne idet moderne samfund.Jeg erkender, at det er nødvendigt at ændre folkeskolen for at forbedre det faglige niveau og detrivselsmæssige omstændigheder. Vi må turde at tænke anderledes, og at etablere folkeskolen istørre enheder, hvor det geografisk kan lade sig gøre.Dette vil give skolerne bedre muligheder for at skabe og forme sine aktiviteter, og flere tilbud vilblive til rådighed for eleverne.Den specialpædagogiske rådgivning bliver knyttet tættere til de nye skoleenheder. På denne mådevil eleverne få bedre og hurtigere hjælp i nærområdet.Nyordningen bliver efter planen sat i værk i skoleåret 2014/15.I august starter den ny gymnasiale ungdomsuddannelsesordning. Med denne er den gymnasialeungdomsuddannelse etableret i seks linjer. Den nye erhvervsuddannelsesordning Yrkisnám starterligeledes i august.Med den nye ungdomsuddannelse opnår eleverne i større grad end tidligere selv at have mulighedenfor at sammensætte sin uddannelse. Det er hensigten at etablere flere erhvervsorienteredeuddannelser.Som noget nyt starter en klasse i Hoydal8til sommer, som tilbyder unge med autisme et godtetableret tilbud. Der arbejdes med at skabe flere ungdomsuddannelser, som henvender sig til elevermed særlige behov.Hr. formand!Den nye byggelov, som kom i foråret, er et stort fremskridt. Formålet er at sikre kvalitetsbyggeri,der ligeledes er tilpasset det færøske klima.Der arbejdes med flere ændringer i retsplejeloven. En ændring bliver ordningen medvirksomhedspant, der vil gøre det lettere for erhvervslivet at få finansieret sine aktiviteter.Hr. formand!8
Gymnasieet i Tórshavn.
8
Landsstyret arbejder med at nyordne sundhedsområdet. Formålet er at reducere behovet forsygehusbehandling med bedre sundhedsudvikling og forebyggelse. Grundlaget bliver etsammenhængende færøsk sundhedssystem, som sætter borgeren i centrum. Vi skal yde den rettebehandling på rette sted til rette tid.Landsstyret har etableret en bred folkelig høring om sundhedsplanen. Formålet er at give alle, somhar interesse og indsigt i sådanne forhold, mulighed for at sige sin mening om, hvordan vi opnår etendnu bedre sundhedsvæsen.Resultatet af denne høring bliver del af grundlaget under en generaldebat til efteråret.Landsstyret vil etablere et etisk råd til at rådgive Lagtinget og sundhedsmyndighederne i etiskespørgsmål. Rådet skal ligeledes styrke debatten om bl.a. genforskning.Lovforslaget bliver lagt for tinget i denne tingperiode.Abortrådgivningen bliver etableret som del af virksomheden hos Gigni9således, at rådgivningenbliver styrket med ekspertise på dette område.Behovet for tidssvarende rammer til psykiatriske patienter har været under pres i flere år. Derfor erjeg glad for, at Lagtinget i foråret enstemmigt besluttede at udbygge og modernisereLandssygehuset, og dertil opføre et nyt psykiatrisk center.Hr. formand!Det er folket på arbejdsmarkedet, som finansierer velfærden.Som samfund skal vil sigte efter, at så mange som mulig af vore borgere er på arbejdsmarkedet,også dem, som af en eller anden årsag har begrænsede evner.Loven om arbejdsfremmende tiltag trådte i kraft 1. januar i år.Ambitionen er, at alle arbejdsføre er aktive. Med loven har vi fået et godt værktøj til at hjælpe folkind på arbejdsmarkedet, særligt folk, der har handicap, er syge eller har sociale problemer. Meddette støtter vi grundlaget under at fremtidssikre arbejdskraften.Landsstyret har i den senere tid haft dialog med arbejdsgivere rundt om i landet om deres bidrag.Arbejdsgivere er klar til at tage ansvar og ansætte folk i både aktivering, arbejdstræning o.a.***Desværre findes borgere og familier, som har vanskelige økonomiske kår.Landsstyret vil fastsætte en fattigdomsgrænse. Formålet er at gøre os bedre i stand til at klarlægge,hvordan folk kan komme ud af den økonomiske trængselssituation.9
Sundhedsplejen for børn, unge og forældre på Færøerne
9
Senere i år bliver der udarbejdet et lovforslag med det formål at udvide Lagtingets ombudsmandsvirksomhed til også at handle om klager fra børn og tilsyn med institutioner o. lign., hvor børnopholder sig.Landsstyret vil etablere et børnehus i år. Børnehuset bliver et trygt sted, hvor børn, som har oplevetseksuelle overgreb eller anden form for vold, og deres pårørende kan få den hjælp og den støtte, dehar behov for.Blandt de vigtigste sager for Landstyret er etableringen af passende tilbud, så vi slipper for at sendevores ungdom med særlige behov ud af landet. Der bliver i øjeblikket arbejdet fokuseret for atkoordinere tjenesterne til familier, der har børn med særlige udfordringer.I denne tingperiode bliver en anlægslov lagt for Lagtinget om opførelse af et aktivitets- ogaflastningscenter på Sandoy til børn og unge med særlige behov.Den uklare ansvarsfordeling mellem land og kommuner indenfor ældreområdet hindrer fornuftigeløsninger på området.Det er vores pligt at sikre dem, som forud for os har opbygget landet, et trygt og godt liv og enværdig alderdom. Derfor vil landsstyret omlægge ældreområdet for at tilbyde vore ældre bedretjenester.Ældreplejen bliver udlagt til kommunerne at administrere, så ansvar og finansiering følges ad.Hr. formand!Nationen er rig, for vores kultur står i flor, som i mangfoldighed sætter sit præg på vores tilværelse.På disse øer bor et skabende folk, en ressource, som vi støtter og sætter pris på.Den skabende kunst giver os mange gode og værdifulde oplevelser indenfor musik, billedkunst,teater og det skrevne ord.Det er planen at oprette et kunst- og kulturråd med det formål at koordinere kunststøtten bedre ogstyrke den faglige rådgivning.Loven om landsjord er ændret således, at den offentlige jord skal kunne udlejes til kommunerne tilalmennyttige formål. Ændringen åbner op for mange nye muligheder, bl.a. at etablere golfbane påGlyversnes10, der også er et væsentlig led i udviklingen af vores turisterhverv.Virksomheden hos det sammenlagte Kringvarp Føroya11er nu samlet i samme bygning. Plan ergennemført for udbygningen i Sortudíki, der skal forbedre arbejdsforholdene for institutionen.Med det formål at sikre Kringvarp Føroya en effektiv drift, samtidig som de private medier ogsåskal have rammer til sit virke, bliver det økonomiske grundlagt revurderet.1011
Fjeldområde syd for TórshavnKringvarp Føroya er en sammenlægning af Færøernes TV og Færøernes Radio.
10
Lagtinget besluttede i foråret en ny lov om ophavsret. Loven sikrer forfattere og kunstnerecopyright til beskyttede værker eller produktioner.I foråret blev ny lov vedtaget om embede og ansættelser i folkekirken, og lov om folkekirkensbygninger bliver lagt for Lagtinget i denne tingperiode.***Vores idrætsfolk er netop kommet hjem efter ø-legene på Bermuda, hvor de har vist, at de vedfokuseret indsats har opnået resultater, som landet kan være stolte af.Disse lege vil vi dog altid mindes med medfølelse over for dem, der så pludseligt mistede sine kære.Vi bøjer hovedet og erkender, at samvær, lykke og glæde i næste øjeblik kan vendes til sorg ogulykke. Herren trøste og være hos jer, som har mistet.Hr. formand!Klimaændringer i Ishavet åbner for interessante muligheder i det Arktiske område.I foråret kom landsstyret med sin redegørelse om, hvordan Færøerne på bedste måde kan forberedesig til disse nye økonomiske muligheder og de udfordringer, der har forbindelse med miljø ogsikkerhed. Analysen bliver lagt for Lagtinget til generaldebat i efteråret.Behandlingen af Færøernes kontinentalsokkelkrav nord for Færøerne går godt, og i dag er der etmøde i FN’s kontinentalsokkeludvalg i New York om vores krav. Noget tyder på, at denne langeproces nu er ved at være i mål.Der har været arbejdet målrettet for at give Færøerne bedre markedsadgang ude i verden.Landsstyret forsøger i første omgang at koncentrere arbejdet om de lande, der har størst betydningfor eksporterhvervene, men der tænkes også på andre lande, som kan få betydning i fremtiden.De seneste tre år har makrelstriden fyldt meget både politisk og i den offentlige debat. Uenighedenom fordeling af makrellen er ikke løst, men jeg håber, at det vil lykkes os og de øvrige kystlande atkomme til en løsning, som alle parter kan acceptere.Der er også uenighed om fordelingen af nordhavssilden. Årsagen er den samme som medmakrellen. Vores andel er alt for lille. Ikke mindst i forhold til de ændringer i vandringsmønsterethos fiskebestandene, der har været de senere år.Vi lægger stor vægt på, at ordningen er bæredygtig, og at vi får vores retfærdige andel afressourcerne.Vi forventer at EU om nogle få dage vil sætte handelshindringer i værk mod Færøerne.Jeg mener, at dette er en meget besynderlig fremgangsmåde af EU.
11
Planerne bliver ikke mindre besynderlige af, at EU på denne måde vælger at bruge økonomisk magtmod Færøerne for at beskytte sin egen urimeligt høje andel af nordhavssilden, endda uden ategentlige forhandlinger har fundet sted.Selvom vi færinger er kendt som et medgørligt folkefærd, har landsstyret ikke tænkt sig at lade ståtil.Vi har klart meddelt, at løsninger skal findes ved forhandlingsbordet og ikke ved, at en part truermed forskellige tiltag for at tvinge Færøerne til at godtage en fordeling, som slet ikke står mål medde ressourcer, der svømmer i vores havområde.Lad mig gøre det soleklart, at landsstyret altid er indstillet på at sætte sig til forhandlingsbordet meddet formål at komme til enighed.Hr. formand!Færøerne er vores enestående land.Det bliver vi ofte mindet om, ofte af udlændinge, for opmærksomt er gæstens øje. Men nu er detteogså godt underbygget af konklusionen i nyeste undersøgelse fra FolkesundhedsrådetFærøerne er et velfungerende demokrati og blandt de sikreste samfund i verden. Sociale båndmellem folk er tætte, og vi har et stærkt fællesskab, som træder til, hvor det offentlige i øjeblikketdesværre ikke kan nå.Sammen er vi stærke, men aldrig stærkere end det svageste led.Naturen og miljøet er endnu rent. Boligforholdene er, trods for ensformige, mellem de bedste iverden. Færøerne kan tælles mellem verdens rigeste lande. Færinger er arbejdsomme, og der er igenarbejde til de fleste hænder. Sundheden hos folk er som regel god, og vi, særligt kvinderne, har enhøj gennemsnitlig levealder.Og når det handler om livsglæde. Ja, så ligger vi øverst i den vestlige verden.Men der er en risiko i enhver velfærd.Vi står foran store udfordringer, og det er i sådanne tider, at vi virkelig beviser vort værd.Vi bor ikke her af praktiske årsager, sagde Heðin Brú. Vi har valgt at leve her, fordi vi bærer enkærlighed til dette sted, hvor vi er født og vokset op. En taknemmelighed, som gør disse øer tilvores hjem frem om alle andre steder i verden. Denne taknemmelighed er kraften, der har byggetvort land og folk.Hver eneste dag får vi syn for sagen. Medarbejdere i erhvervslivet og hos det offentlige tager mangeekstra tag for at skabe de værdier, som sikrer vores velfærd. At vi har et erhvervsliv med styrke,som tør foretage nye investeringer. At folk, efter at have bosat sig i udlandet i årevis, flytter hjemigen, fordi de tror på, at her findes en lys fremtid for dem og deres børn.
12
For uanset hvor meget, som den politiske myndighed kan og skal gøre, så ligger skæbnen hosenhver nation i folkets hænder, og derved hos den enkelte færing. Jeg føler mig overbevist om, atfremtiden er i gode hænder.Godt tingår – god Olaj alle sammen.Gud velsigne Færøerne!
13
LOVKATALOGLAGMANDENS KONTORForslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om vederlag og pension til landsstyremændm.v.Forslag om at ændre loven bliver foretaget med udgangspunkt i anbefaling, som et uafhængigtudvalg overrakte lagmanden i januar i år.Forslag til anlægslov om StokkastovuFormålet er at restaurere Stokkastovu således at bygningen kan komme til sin ret arkæologisk,bygningshistorisk og i forbindelse med turismen. At restaurere Stokkastovu kræver tid og særligekspertise/teknologi. Derfor må det sikres, at arbejdet bliver gennemført over nogle år uden ophold.Derfor vurderes det, at det er mest hensigtsmæssigt at få projektet forankret i en anlægslov.Beslutningsforslag om, at Færøerne skal indgå i aftalen om havneforanstaltninger for atforebygge, forhindre og udelukke ulovlig, urapporteret og ureguleret fiskeriFormålet med FAO-aftalen er at lukke det internationale marked for salg på havet af ulovligt fangetfisk.Beslutningsforslag om at gennemføre ændringer i NAFO-konventionenNAFO er internationalt fællesskab for samarbejde om fiskeri i internationalt farvand i nordvestligedel af Atlanterhavet. Formålet er at stadfæste ændringerne, som NAFO-medlemslandene harvedtaget at gennemføre i konventionen.Beslutningsforslag om Frivilligt protokol til Konventionen om rettigheder for personer medhandicapFormålet med FN-protokollen er at give personer og grupper muligheden at anke sin sag til FN-udvalget, hvis deres rettigheder bliver vurderet reduceret i forhold til bestemmelserne i FN-konventionen, som tillægsprotokollen hører til.Forslag til lagtingslov om eksportrådEksportfremme er i dag en del af opgaverne hos udenrigstjenesten, men planen er at opprioritereeksportfremme og etablere et Eksportråd til at varetage interesserne for det færøske eksporterhverv.Rapport om Arktis og Færøerne (Færøerne – et land i Arktis)Der er tale om en analyse af Færøernes interesser i forhold til udfordringer og muligheder, somklimaændringerne i Arktis medfører.
14
LANDSSTYREOMRÅDET FOR FINANSANLIGGENDERForslag til lagtingsfinanslov for finansåret 2014Beslutningsforslag om bevillingsramme for lagtingsfinansloven 2015Forslag til lagtingslov om ændring af lagtingslov om landsskat og kommuneskatHensigten er at foretage forskellige ajourføringer i skatteloven.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om fastsættelse af skatI forbindelse med at pensionsloven træder i kraft 1. januar 2014, bliver det nødvendigt medændringer i fastsættelsesloven.Finansieringsmodel i forbindelse med overdragelse af ældreområdet til kommunerneI forbindelse med at ældreområdet bliver overdraget til kommunerne at administrere fra 1. januar2014, bliver det nødvendigt med ændringer i nogle skatte- og afgiftslove.Forslag til ændring i lagtingslov om støtte til renteudgifter af lånDet bliver foreslået at opdatere rentestøtteloven ifølge vedtagne bevillingsrammer.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om skattefri sammenlægning m.v.Der skal gennemføres regler for skattemæssig behandling, når et selskab bliver opdelt i to eller flereselskaber.Forslag til lagtingslov om ændring i tjenestemandslovenDer er tale om nogle nødvendige ændringer.Forslag til ændring af lagtingslov om skat at renteforsikring m.v.Den nye pensionslov træder i kraft 1. januar 2014, derfor er det nødvendigt at opdatere den gamlerenteforsikringslov.Forslag til rigslovsindstilling om at sætte “Forslag til lov om tilskud til Færøerneshjemmestyre for 2014 – 2016” i kraft for FærøerneDet er hensigten at indgå 3-årig aftale med den danske regering om statens tilskudForslag til rigslovsindstilling om finansiel virksomhedLoven om “Finansiel virksomhed” bliver ajourført.
15
LANDSSTYREOMRÅDET FOR SOCIALE ANLIGGENDERForslag til anlægslov om ungdomspensionatUngdomspensionat bliver opført i Tórshavn som et skridt på vejen for den færøske ungdom, somhar været i en ordning eller på institution i Danmark, og ungdom i øvrigt, som af en eller andenårsag er kommet i en situation, hvor vedkommende har behov for særlige boligforhold og hjælp i enkortere periode med henblik på at udvikle og stimulere sine evner for at klare sig selv fremover. Derer tale om et bofællesskab (kollegium).Forslag til anlægslov om Bo og aktivitetscenter på SandoyProjektet omfatter børn og unge med særlige udfordringer, som ikke har haft samme muligheder isin opvækst som andre børn og unge, og omfatter en boenhed/aflastningsenhed og aktivitetsenhed.Projektet tager ligeledes udgangspunkt i fremtidigt forandret behov og tilbud om behandling til børnog unge med særlige udfordringer.Forslag til lagtingslov om ældreplejeNy rammelov, som har til formål at etablere virksomhed indenfor ældreplejen på Færøerne. Lovenkommer bl.a. til at indeholde bestemmelser om tjenester, struktur og tilsyn på området.Konsekvensændringer bliver tilsvarende foretaget i forsorgsloven, som er nuværendehjemmelsgrundlag for ældreplejen.Forslag til lagtingslov om børneombudsmandFN har kritiseret Færøerne for ikke at have et uvildigt tilsyn med de myndigheder, der varetagerbørnene, og landsstyret har derfor sat sig for at afhjælpe dette ved lov.
Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om offentlig forsorgEn præcisering af hjemlen i § 32 i forsorgsloven så den kun omfatter beskyttede boliger. Det er iden forbindelse ligeledes nødvendigt at overføre hjemmel om beskyttede værksteder o. lign. tilanden paragraf i loven.Forslag til lagtingslov om IT-system i SocialvæsenetIT-systemet til Socialvæsenet er meget forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan fra 2007, ogderfor er et behov for at opdatere hjemmelsgrundlaget.PensionsreformenPensionsgruppen vil nærmere behandle, hvordan pensionsforholdene for den enkelte skal være ifremtiden. For at gennemføre anbefalingerne skal ændringer foretages i nedenstående lovgivning iefteråret:Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om sociale pensioner (pensionsreformen)
16
Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om fastsættelse og regulering(pensionsreformen)Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om tillæg til bestemt pensionistgrupper(pensionsreformen)
LANDSSTYREOMRÅDET FOR SUNDHEDSANLIGGENDERForslag til lagtingslov om etisk rådFormålet med forslaget er at etablere et etisk råd på Færøerne og nærmere fastsætte, hvordan rådetbliver udpeget, og under hvilke rammer et uvildigt råd at denne type skal arbejde. Det er planen, atrådet hovedsaglig skal rådgive Lagtinget og sundhedsmyndighederne i etiske spørgsmål. Ligeledesskal rådet være med til at etablere debat om bl.a. genforskning og genteknologi, der ervedkommende for befolkningen i landet.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om offentlig sygeforsikringDer er behov for at gennemføre en teknisk ændring i medicintilskudsinddelingen.Forslag til lagtingslov om forbud med at sælge solarium til personer yngre end 18 årDet er videnskabeligt bevist, at der er en klar sammenhæng mellem sandsynligheden for at fåhudkræft, og hvor meget huden har været udsat for ultraviolette stråler. Af samme årsag anbefalerKræftrapporten fra 2009, at solarier bliver forbudt for unge under 18 år. Ny lovgivning bliverformuleret med det formål at forebygge kræft, som opstår ved brug af solarium. Med loven bliverdet forbudt at sælge personer, yngre end 18 år, solarium; bestemmelser bliver fastsat om krav tildem, som sælger solarium og straf bliver fastsat i forbindelse med brud på loven.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om offentligt sygeforsikringLoven bliver ændret således, at § 17, der omhandler tilskud til kosttilskud, mærkevarer o. lign.,bliver taget ud af medicintilskudsordningen og i stedet dækket af en særlig ordning med en fastprocentuel egenbetaling. Dette er en nødvendig ændring for at sikre en klar økonomisk styring afudgifterne til medicin og andre varer, der ikke er medicin. I vore nabolande er mærkevarer,kosttilskud o. lign. normalt ikke dækket af medicintilskudsinddelingen, og årsagen er bl.a. at haveen klar opdeling mellem medicin og andre varer.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om indsatser for at reducere rygningRygning er den største farekilde for folkesundheden. Det vurderes, at der årligt dør omkring 80færinger af sygdom, der er relateret til rygning. Af samme årsag er det nødvendigt at iværksættetiltag for at forebygge, at folk bliver syge og dør af årsagen, som bliver sat i forbindelse med
17
rygning. Der er behov for at gennemføre ændringer i den eksisterende rygelov. Der er især behovfor at hindre, at børn og unge begynder at ryge.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om forebyggende sundhedsindsats for børn ogungeIfølge gældende lov skal alle børn i skolealder have tilbud om to sundhedsundersøgelser hoskommunelæge, der har taget kursus i skolemedicin. Dette kursus bliver ikke længere udbudt. Derforer der behov for at ændre gældende lov, så denne del at ordningen kan fungere efter hensigten.Forslag til lagtingslov om tandplejeIfølge § 1, stk. 2 nr. 6 i “Lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsen på Færøerne”, harlandsstyremanden for sundhedsanliggender hjemmel til at fastsætte regler vedr. tandpleje. Medhjemme i denne bestemmelse er lagtingslov om børne- og ungdomstandpleje sat i kraft. Udoverbørnetandpleje er der også behov for klarere bestemmelser på Færøerne vedrørende ret tiltandlægeydelser for borgere over 16 år. I denne forbindelse skal der tages stilling til, omaldersgrænsen for børne- og ungdomstandpleje kan forhøjes til 18 år, som det er tilfældet i vorenabolande.Forslag til rigslovsindstilling om at sætte “Lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed” i kraft på FærøerneLoven bliver sat i kraft på Færøerne således, at de forskellige autorisationslove på sundhedsområdetbliver samlet i en lov inklusive de seneste opdateringer.Forslag til rigslovsindstilling om at sætte “Sundhedsloven” i kraft på FærøerneDer er behov for at opdatere sundhedslovgivningen på Færøerne. I denne forbindelse er der behovfor at sætte dele af den danske sundhedslov i kraft på Færøerne ved kongelig anordning. Dettemedfører bl.a. at det faglige tilsyn med virksomheder bliver styrket udover, at større fokus bliver satpå patientsikkerhed.Forslag til rigslovsindstilling om at sætte “Lov om euforiserende stoffer” i kraft på FærøerneDer er behov for at få sat ny lov i kraft på Færøerne således, at området bliver opdateret, og reglernestemmer overens med de danske regler på samme område.Forslag til rigslovsindstilling om at sætte “Lov om psykologer m.v.” i kraft på FærøernePsykologer er ikke omfanget af autorisationsloven. I stedet for er der en selvstændig lov på området“Lov om psykologer m.v.”, som ikke er gældende for Færøerne. Der er behov for at få sat loven ikraft på Færøerne, således at der bliver ordnede forhold på områder.Redegørelse til genereldebat om sundhedsordningenFormålet er at debattere om, hvordan vores sundhedsværk skal være organiseret fremefter medsærlige hensyn til, hvordan man kan styrke og udvikle sundhedsfremme, sygdomsforberedelse og
18
genoptræning/-udvikling i nærområdet hos borgeren, og således bedst muligt begrænse behovet forsygehusbehandling.
LANDSSTYREOMRÅDET FOR INDENLANDSANLIGGENDERForslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om våbenFormålet med lovforslaget er at sætte krav om våbentilladelse for at kunne eje, anvende og anskaffesig bestemte våben.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om færdselFormålet med lovforslaget er bl.a. at fastsætte regler om handicapparkering, forkortegyldighedsperioden for kørekort, ny definition af knallerter, ændret aldersgrænse og krav omkørekort til knallert, hjemmel til kommunerne at etablere parkeringsordning, herunderbetalingsparkering.Forslag til lagtingslov om tinglysningFormålet med lovforslaget er at ajourføre loven om tinglysning og bl.a. at fastsætte regler forkørselsbog, hjemmel til at kræve p-tal og v-tal og regler om virksomhedspant.Forslag til lagtingslov om integrationFormålet med lovforslaget er at fastsætte regler, som i første omgang giver voksne udlændinge rettil undervisning i færøsk sprog og kundskab til færøske forhold.Forslaget skal forelægges Lagtinget i november og er betinget af, at der bevilliges penge til områdetpå finansloven for 2014.Forslag til rigslovsindstilling om ændring i retsplejeloven for FærøerneFormålet med lovforslaget er at opdatere retsplejeloven vedrørende videoafhøring af børn, giveudvidet hjemmel til politiet at aflytte samtaler og fastsætte regler for virksomhedspant.Forslag til rigslovsindstilling om ændring i konkursloven for FærøerneFormålet med lovforslaget er at opdatere reglerne om virksomhedspant. Forslaget er enfølgeændring til ændringen i tinglysningsloven.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om valg til LagtingetFormålet med lovforslaget er at fastsætte ny minimumgrænse for antallet af vælgere knyttet til etvalgsted. Derudover skal loven opdateres sprogligt og teknisk.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om valg til alle færøske kommunerFormålet med lovforslaget er at fastsætte ny minimumgrænse for antallet af vælgere knyttet til etvalgsted. Derudover skal loven opdateres sprogligt og teknisk.
19
Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om monopol til at opføre, drive og finansiereundersøisk tunnel under Skálafjord og TangafjordNyordningen med forslaget til ændringer i loven er hovedsaglig at skabe stabilitet omkring deforudsætninger, som den, der opnår monopolet, har baseret sit projekt på, både finansielt,handelsmæssigt og i erhvervsforhold hos andre end den, som får monopolet.
LANDSSTYREOMRÅDET FOR ERHVERVSANLIGGENDERForslag til lagtingslov om e-handelslovForslaget har til formål at fuldende lovgrundlaget vedr. ophavsret, bl.a. ved at fastsætte regler ommateriale, beskyttet af ophavsretten, der bliver hentet ned på EDB-servere.Forslag til lagtingslov om ændring af Færøernes Turistråd til aktieselskabForslag har til formål at ændre Færøernes Turistråd fra offentlig institution til aktieselskab, såledesat turisterhvervet og det offentlige i fællesskab finansierer markedsføring af Færøerne somturistland.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om aktie- og småaktieselskaber(erhvervsselskabsloven)Forslaget har til formål at fastsætte regler, der gør det lettere for iværksættere at etablere egenvirksomhed udover at rette nogle tekniske fejl.Forslag til lagtingslov om ændring af lagtingslov om revisionForslaget har til formål at give det danske Finanstilsyn hjemmel til at godkende de revisorer, somreviderer finansinstitutioner. Derudover er formålet at ændre uddannelsesordningen.Forslag til lagtingslov om ændring i anordning om ikrafttræden for Færøerne afårsregnskabslovenForslaget har til formål at ændre reglerne om sprogkrav således, at det muliggør indlevering afårsregnskaber på engelsk.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om arbejdsskadeforsikringForslaget har til formål at tilpasse bestemmelserne om selvstændigt erhvervsdrivende o. lign.Derudover bliver mindre rettelser foretaget.Forslag til ændring i lagtingslov om arbejdsløshedsforsikring og arbejdsanvisningForslaget har som formål at give nyuddannede studerende mulighed for at få støtte fra ALS(Arbejdsløshedsordningen på Færøerne) i en begrænset periode, ligesom forslaget har til formål atetablere en såkaldt “isbryderordning”. Disse ændringer vil medføre økonomiske konsekvenser forALS, og det bliver derfor måske nødvendigt at forhøje indbetalingen. Denne del af forslaget må
20
gennemføres sammen med bestyrelsen for ALS. Forslaget har også til formål at foretage nogletekniske rettelser i forbindelse med, at forsorgsloven er ændret.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om barselsordningFormålet med forslaget er at opdatere barselsloven således, at fædre får og bruger flere af sinerettigheder. Denne del af forslaget er ikke endelig afklaret endnu. Samtidig er formålet at gøreordningen mere smidig. Forslaget har også til formål at foretage nogle tekniske rettelser iforbindelse med, at forsorgsloven er ændret.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om konkurrenceForslaget har til formål at aftage Konkurrencerådet samt at lægge Konkurrencerådet ogForbrugerombudsmanden sammen i en institution. Derudover er formålet at give myndighedernehjemmel at fastsætte administrative bøder.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om markedsføringForslaget har til formål at opdatere markedsføringsloven, bl.a. således, at myndigheden får hjemmelat fastsætte administrative bøder.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om telekommunikationForslaget har til formål at fastsætte regler om nummerportabilitet samt at pålægge televirksomhederat have udstyr til aflytning.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om sikkerhed på havetForslaget har til formål at fastsætte regler om betaling for syn og regler for administrative bøder.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om registrering af skibeDer er tale om en opdatering af eksisterende registreringslov, bl.a. i forhold til optagelse iskibsregistret.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om bemanding af skibeForslaget har til formål at ændre reglerne vedr. motorpassere udover at fastsætte regler omadministrative bøder. Derudover er formålet at fremme nødvendige tilpasninger i forhold til STCW2010.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om stærkstrømsudstyrFormålet er at opdatere loven således, at den er i samsvar med lovgivningen i vore nabolande.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om elinstallatørerForslaget har til formål at opdatere loven. Den samfundsmæssige og teknologiske udviklingmedfører, at der er behov for at regulere lovens funktionsområde og at opdatere kravene tilelinstallatørvirksomheder.
21
Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om henholdsvis første, anden og tredjeudbudsrunde vedr. efterforskning og udvinding af olieForslaget har til formål at opdatere lovene således, at de er i overensstemmelse med de ændredeforudsætninger for udviklingen af erhvervsmæssige evner.Forslag til rigslovsindstilling om opdatering af immaterialrettenForslaget har til formål at opdatere hele den immaterialretlige lovgivning, som omhandler lov omvaremærkning, lov om design, lov om brugsmodel og lov om patent således, at lovgivningen, sombliver tilpasset færøske forhold, er i overensstemmelse med lovgivningen i vore nabolande.
LANDSSTYREOMRÅDET FOR KULTURANLIGGENDERForslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om folkeskolenLovændringen skal sikre, at folkeskolen kan administreres på den mest fornuftige måde, hvorafgørelser bliver truffet som centralt som muligt, og elever rundt i landet får den bedst muligeundervisning.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om studiestøtteÆndringerne skal opfordre studerende i udlandet til at flytte tilbage til Færøerne efterstudieafslutning. Muligheder for fjernstudier bliver styrket, og tilpasninger bliver foretaget ibestemmelser om boliger.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om Mentanargrunn Landsins12Lov om Mentanargrunn Landsins bliver revideret og opdateret. Hensigten er bl.a. at etablere etkultur- og kunstråd, som er rådgiver for landsstyremanden, og at undersøge muligheden for atudvide fondens aktiviteter.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om Kringvarp Føroya13Loven bliver revideret med hensyn til Kringvarp Føroya og det samlede medieområde.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om udgivelse af undervisningsmaterialeLoven skal opdateres, nu hvor Skolebogsfonden og Landscentralen for undervisningsmidler er lagtsammen.Forslag til lagtingslov om musealt virksomhedFormålet med loven er at fremme museumsvirksomhed på Færøerne for at sikre og formidlefæringernes kultur- og naturarv.
1213
Landets KulturfondFærøernes Radio og TV
22
Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om folkekirkens økonomiske forholdMindre tilpasninger skal foretages i loven om folkekirkens økonomiske forhold.Forslag til lagtingslov om folkekirkens bygningerNy lov, som træder i stedet for gældende kgl. anordning fra 1999.Forslag til lagtingslov om ændring i lagtingslov om korte videregående uddannelser påfagskolerLovændringen skal sikre, at uddannelserne er i overensstemmelse med lignende uddannelser inabolandene.Forslag til lagtingslov om vurdering af faglighedLoven skal give dem, som har opnået bestemte kvalifikationer på anden måde end gennemskolegang, mulighed at få kvalifikationerne vurderet og overført i kvalifikationsbevis efter nærmerefastlagte regler, som også bliver anvendt i vore nabolande.
LANDSSTYREOMRÅDET FOR FISKERIANLIGGENDERLagtingslov om erhvervsmæssigt fiskeriFastsættelse af fiskedage for fiskeåret 2013/2014.Ny lagtingslov om erhvervsmæssigt fiskeriIfølge koalitionsaftalen er hele fiskerierhvervslovgivningen opdateret og gjort enklere. Det nylovforslag er en teknisk gennemgang af hele den gamle lovtekst. Dernæst omhandler lovforslagetkonkrete forslag til nyordninger i fiskerierhvervslovgivningen.Ny lagtingslov om fangstafgiftEn del arbejdet i forbindelse med nyordning af fiskerierhvervslovgivningen har været at udarbejdeforslag til, hvordan afgifter kan organiseres i lovgivningen. Lovbestemmelsen om fangstafgift bliverfastsat i særlig lov.Ændringer i Lov om haugers styrelse og drift m.m.Lovændringen har til formål at give kommunerne hjemmel til at kræve afløsning for vintergræsningi boligområder og/eller tæt bebyggede områder.Ny anlægslov om havforskningsskibLoven skal give landsstyremanden hjemmel at indgå længerevarende samarbejds- og lejeaftale medprivat selskab om: 1) bygning af nyt havforskningsskib og 2) drift af det ny skib.Ændringer i lagtingslov om fuglefangst m.m.
23
Lovændringen har til formål at give bønder og andre, der bruger jorden i forbindelse med dyrkningaf afgrøder, hjemmel til at skyde grågæs. Hjemmelen bliver begrænset indenfor områder, derdirekte kan sættes i forbindelse med afgrøder, dyrkning og foder. Hjemmelen har det formål atbeskytte dyrket land mod den skade, som grågæs kan have på området. Forslaget har ikke til formålat tillade normal jagt efter grågæs.
24