Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1284765_0001.png
1284765_0002.png
Folketingets BeskæftigelsessudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr.417 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPia Adelsteen (DF).
1. oktober 2013J.nr. 2013-0009028

Spørgsmål nr. 417:

”Vil ministeren redegøre for, hvilke krav der stilles til sundhedskoordinatorens fag-lige baggrund, samt om sundhedskoordinatoren arbejder under lægeløftet?”

Endeligt svar:

Sundhedskoordinatoren er regionens kliniske funktions repræsentant i kommunensrehabiliteringsteam. Regionen og kommunen kan aftale, at sundhedskoordinator-funktionen i rehabiliteringsteamet varetages af en eller flere personer med forskel-lige ekspertise. Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget om reform af førtids-pension og fleksjob, at den faglige ekspertise i klinisk funktion typisk vil være ar-bejds-, samfunds- og/eller socialmedicinsk, psykiatrisk/psykologisk, neurologiskeller reumatologisk.Til spørgsmålet om sundhedskoordinatoren arbejder under lægeløftet har ministe-ren for sundhed og forebyggelse oplyst følgende:”Hvis sundhedskoordinatoren har autorisation som læge på baggrund af dansk læ-gevidenskabelig eksamen, vil vedkommende over for et lægevidenskabeligt fakul-tet have aflagt lægeløftet (autorisationslovens § 27, stk. 1). Afgivelse af lægeløfteter således en betingelse for at opnå autorisation som læge, men derudover er læge-løftet alene af moralsk art. Lægeløftet har ikke i sig selv nogen retsvirkninger. Derfindes således ingen bindende lægeetiske regler.En læges pligter i forhold til sit faglige virke fremgår af kap. 5 i autorisationsloven.Det følger blandt andet af lovens § 17, at en læge under udøvelse af sin virksomheder forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed og det fremgår af § 20, aten autoriseret sundhedsperson ved udfærdigelsen af erklæringer, som vedkommen-de afgiver i sin egenskab af autoriseret sundhedsperson, skal udvise omhu og uhil-dethed.Bestemmelserne i §§ 17 og 20 skal ses i sammenhæng med autorisationslovens §75, hvorefter en læge kan straffes for grovere eller gentagen forsømmelse i udøvel-sen af sin virksomhed.
En læge er omfattet af autorisationslovens § 17 og § 20, når vedkommende udøverlægefaglig virksomhed. Forudsætningen for lægefaglig virksomhed i autorisations-lovens forstand er, at der består et læge/patientforhold, dvs. at en læge deltager i el-ler har ansvar for patientbehandling i bredere forstand.Det følger af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsatsog Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse om kommuner og regioners samar-bejde om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i sager om ressourceforløb,fleksjob og førtidspension, at sundhedskoordinatoren fra en regional klinisk funkti-on yder sundhedsfaglig rådgivning i en kommunes sager, der skal behandles i re-habiliteringsteamet, eller i en kommunes løbende sager om borgere i ressourcefor-løb, eller fleksjob, eller som modtager tilskud til selvstændig erhvervsdrivende ellerførtidspension.Det følger af den nævnte bekendtgørelse (§ 11, stk. 1), at sundhedskoordinatorenikke kan foretage undersøgelse eller behandling efter sundhedslovgivningen, nårsundhedskoordinatoren yder sundhedsfaglig rådgivning i rehabiliteringsteamet elleri de nævnte løbende sager. Videre følger det af bekendtgørelsen, at sundhedskoor-dinatoren i disse sager således ikke kan ændre eller stille nye diagnoser, når sund-hedskoordinatoren yder rådgivning.Det er på den baggrund opfattelsen, at der ikke i forholdet mellem en sundhedsko-ordinator, der er læge, og den borger, som sundhedskoordinatorens sundhedsfagli-ge rådgivning vedrører, består et læge/patientforhold.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2