Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1275462_0001.png
1275462_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. august 20132013-2463
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 678:

Ministeren bedes følge op på svaret på spm. 278, TRU alm. del, 2012-2013, såder kommer en komplet oversigt over omkostninger til både IC4- og IC2- mate-riel samt erstatningsmateriel m.m.

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Opgørelsen af omkostningerne til IC4 og IC2 viser, at DSB pr. 31. december2012 havde forbrugt 4.556,5 mio. kr. på IC4 og 623,6 mio. kr. på IC2. I bilag 1findes en detaljeret opgørelse over DSB’s forbrug på hhv. IC4 og IC2.Den samlede prisopregnede aktstykkeramme for IC4 og IC2 var ved udgangenaf 2012 på 6.243 mio. kr. Denne ramme er gældende ved levering af samtligetogsæt. Ved levering af færre end 83 IC4- og 23 IC2-togsæt vil aktstykkeram-men skulle reduceres.Der udestår en række forhold, som fremadrettet vil påvirke forbruget underaktstykkerne. Det gælder bl.a. opgradering af de resterende togsæt, yderligereopgradering, herunder udvidelse af koblingsfunktionalitet samt mulig yderlige-re kompensation fra AnsaldoBreda som følge af forsinket og manglende leve-ring.Som følge af, at IC4- og IC2-togene ikke er blevet indsat i passagertrafikkensom forudsat, har DSB haft omkostninger til erstatningsmateriel. DSB har forperioden 2006-2012 opgjort disse omkostninger til samlet set 1.119 mio. kr., jf.tabellen herunder. DSB afsatte i forbindelse med 2009-forliget med Ansal-doBreda 700 mio. kr. af kompensationen fra AnsaldoBreda til finansiering aferstatningsmateriel.
Side 2/2
De første dobbeltdækkere blev lejet af DSB i 2001 med henblik på at dække etbehov i en overgangsperiode. Dermed er det først fra 2007, at DSB har udgiftertil indkøb, leje og leasing af nyt materiel, som kan tilskrives den forsinkedeindsættelse af IC4.Ud over de elementer, der fremgår af tabellen vedr. erstatningsmateriel, harDSB indgået aftale om køb af 46 dobbeltdækkere i 2013. For så vidt angår er-statningsmateriel for IC2, dækker de nævnte omkostninger over forlænget lejeaf 12 Desirotog til Svendborgbanen.Omkring opgradering af materiel bemærker DSB, at omkostningerne primærtdækker over driftsforbedrende tiltag på lokomotiver. Denne forbedring vil ogsågavne den fremtidige anvendelse af dobbeltdækkere og dermed have positiveeffekter udover den, der relaterer sig til erstatningsmateriellet.”
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr