Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1164639_0001.png
1164639_0002.png
1164639_0003.png
1164639_0004.png
1164639_0005.png
1164639_0006.png
1164639_0007.png
1164639_0008.png
1164639_0009.png
1164639_0010.png
Statusrapport for IC4programmetStatus pr. 31. august 2012
Rapportperiode: August 2012
Inhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidste status pr. 31. juli 2012 .................................................................................................................31.2.Overordnet status IC4 ......................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC2 ......................................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins anbefalinger ....................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................64.Leverance...........................................................................................................................................................64.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................64.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt ..........................................................................................................64.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................75.Engineering ........................................................................................................................................................75.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................75.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................86.Produktion .........................................................................................................................................................86.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................86.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt........................................................................................................86.3.Produktion IC2..................................................................................................................................................87.TCMS IC4 ............................................................................................................................................................87.1.Udvikling af pakker...........................................................................................................................................88.Driftssimulering .................................................................................................................................................88.1.Driftssimulering IC4 ..........................................................................................................................................88.2.Driftssimulering IC2 ..........................................................................................................................................89.Drift og Vedligehold IC4.....................................................................................................................................9
Side 2 af 10
1.1.1.IC4
Program overordnetSiden sidste status pr. 31. juli 2012
ƒƒƒƒƒ
3 IC4 tog leveretI alt leveret 55 IC4 tog (51 MPTO og 4 NT)I august har IC4 togene med passagerer kørt tilfredsstillende med en gennemsnitlig rettidighed på 97 %.Driften er afviklet i henhold til genindsættelsesplanen.Fokus er rettet mod at forlænge ibrugtagningstilladelsen for IC4, som er begrænset til den 30. september 2012.
IC2Modtaget tilladelse til driftssimulering for 5 ud af 7 modtagne IC2 togsæt, som dermed også kan køre koblet.Det første IC2 togsæt har fået indbygget pakke A med ændringer, som skal understøtte driften i den kommendevinter.Pakke A er planlagt indbygget på 6-7 togsæt inden vinteren for alvor påbegyndes.Der er udarbejdet oplæg for ibrugtagning af IC2. Fra køreplanen for 2013 planlægges indsat to IC2 løb iregionaltogstrafikken på Vestfyn.DSB har ansøgt om tilladelse til passagerdrift med IC2 til Trafikstyrelsen den 9. august 2012.Forhandlinger med AnsaldoBredaForhandlingerne med AnsaldoBreda pågår, og der har været afholdt forhandlingsmøde med AB i starten af september.
Side 3 af 10
1.2.
Overordnet status IC4
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 togsæt fra levering til ibrugtagning:Tilladelse tildriftssimulering/ ibrugtagning
Mangler at bliveleveret fra AB:18 MPTO +10 NT
Leverancefra AB:51 MPTO4 NT
DSBstogproduk-tion:3 MPTODriftspulje:Driftssimulering:12 MPTO + 1 NT15 MPTO pakke 214 MPTO pakke2D
Afventer ombygning:

5 MPTO + 3 NT

Ombygget medfuld pakke 2,afventerdriftssimulering:

0

Klar til drift, afventerdriftstilladelse:

2

18 MPTO+10 NT
51 MPTO+4 NT
51 MPTO + 4 NT
69 MPTO + 14 NT = 83 IC4 togsæt
1.3.
Overordnet status IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 23 IC2 togsæt fra levering tilibrugtagning:Tilladelse tildriftssimulering/ibrugtagning
Mangler atblive leveretfra AB: 16 IC2
Leverancefra AB: 7
Driftssimu-lering A:3Produktion:1
Driftssimu-iering B:0
Ibrugtag-ning:0
Afventer driftssimulering

3

1623 IC2 togsæt
7
7
Side 4 af 10
2.
Status på opfølgning på Atkins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:KoblingUdbudsmaterialet for opgaven med løsning af koblingsudfordringerne er færdigt og sendt til review. Der udvælges 2leverandører, som hver fremstiller en prototype af bælgen og giver pristilbud på serieleverancen. Der er følgendemilepæle:Februar 2013:1. kvartal 2013:1. kvartal 2014:DSB’s evaluering af prototyper færdigKontrakt underskrivesIndbygning færdig (ved 2 togsætindbygninger pr. uge)
Efter analyse af koblingens funktion og støtteprocesserne er det blevet besluttet at løse koblingsudfordringerne vedat nedbringe kompleksiteten omkring selve koblingen ved bl.a. at fjerne frontlågerne og indsætte en ny bælg, jf.Atkins’ anbefaling.Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)Pålidelighedsteamet, RIT, arbejder fokuseret med at forbedre driftsstabiliteten bl.a. gennem at indhente erfaringer fraudlandet.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D forventes de væsentlige (hardware) systemmæssige forhold løst. Det har dog vistsig, at rørsamlingerne på varme-, og køleanlægget har en udførelsesmæssig brist, der på sigt kan medføre utættesamlinger. DSB har gennemført en lang proces med AnsaldoBreda, der har rettet på deres procedure. DSB har i uge 21modtaget og opdateret typetesten for lodnings - og trykprøvningsprocessen af kommende togsæt fra Italien. DSB’sinspektører er meget opmærksomme på denne sag for at sikre, at AnsaldoBreda's ledelse bringer den korrigerendehandling helt ud i produktionen.Fokus på problemet er ligeledes rettet mod de allerede leverede togsæt. DSB har ved brev af 10. juli 2012 fremsatkrav over for AB om udbedring af de dårlige lodninger på alle togsæt uden ugrundet ophold samt udarbejdelse af endetaljeret plan for identifikation og udbedring af alle dårlige lodninger senest d. 23. juli 2012. AB har ved brev af 23.juli 2012 afvist DSB’s krav og udbedt sig yderligere dokumentation. DSB er nu i gang med at kommentere sagen ogsamle dokumentation for DSB's krav.BremserMed baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011 harDSB indført midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. DB Minden har foretagettest af bremseelementerne af det berørte togsæt på deres testbænk med en DSB-repræsentant tilstede. DSBafventer rapportering af resultater samt endelig rapportering fra Havarikommissionen.DTU er nu i gang med pakke 4 og 5 af undersøgelsen. Arbejdet med pakke 4 er i fremdrift og har fokus på dels atudarbejde anbefalinger for selve håndteringen af alarmer/meddelelser, der fremkommer på førerens computer (IDU),dels analyser af hvordan disse meddelelser ville kunne anvendes til forebyggende vedligehold. Pakke 5 omhandlerforhold, der påvirker adhæsionen mellem hjul og skinne. DTU vil undersøge, om der er forhold omkring de hjul, deranvendes på IC4 hhv. IC3, som kan være en medvirkende forklaring på bremselængden ved Marslev. Dette vil blive
Side 5 af 10
undersøgt i en testbænk på DTU. DSB leverer hjul og Banedanmark skinne. Den endelige DTU rapport om togenesbremseevne og skinneforhold ventes i oktober 2012.Transportministeriet har i forlængelse af DTU undersøgelsen bedt Trafikstyrelsen og Banedanmark beskriveproblemstillingen om glatte skinner, herunder om den giver anledning til, at der bør foretages ændringer afsikkerhedsmæssig karakter.Banedanmark er bl.a. ved at udvikle et pilotsystem om varsling af glatte skinner til operatørerne på jernbanen.Systemet vil blive opstartet i efteråret i en prøveperiode og efterfølgende evalueret.Etableringen af dette varslingssystem danner sammen med DSB's tiltagƒ
en revideret kørselspolitik ved glatte skinner,et informationsfremstød til lokomotivførerne omkring kørsel ved glatte skinner samtet uddannelses brush-up
ƒ
ƒ
grundlag for DSB’s ansøgning om forlængelse af ibrugtagningstilladelsen efter 30. september 2012.Den generelle tilbagemelding fra assessor er positiv. En specifik kommentar går dog på problematikken medafmelding af glatte skinner i varslingssystemet, som Banedanmark sammen med Trafikstyrelsen er ved at udvikle.DTU orienterede den 20. juni Transportudvalget om deres resultater i 3 af 5 undersøgelser. Undersøgelserne viser, atIC4-togets sikkerhedsbremsesystemer overholder specifikationerne i det oprindelige design. DTU har på baggrundaf sine undersøgelser bl.a. forslået en optimering af bremsesystemets rørføring, som DSB implementerer, nårmaterialerne er modtaget. En anden konklusion er at den afgørende årsag til den lange standselængde ved Marslevvar glathed mellem skinner og hjul – et fænomen, der kan påvirke bremselængden for alle togtyper.
DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2. Under driftssimuleringen er derfortsat konstateret fejl ved dør/skydetrin. Disse fejl er dog individfejl, og dørene gennemgås for almindeligt kendtefejltyper. I tilfælde af fejl i drift er personalet uddannet i en standardprocedure for at afhjælpe situationen.
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
DSB har ført forhandlinger med AnsaldoBreda siden primo 2011. Der foreligger endnu ikke et resultat
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
AB har leveret 51 MPTO togsæt og er p.t. bagud med 18 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. AB forventes iseptember at levere 2 MPTO-togsæt samt at shippe 1 MPTO-togsæt. AB forventes fremover at levere gennemsnitligknap 1,5 MPTO-togsæt pr. måned. Det er DSB's vurdering, at den aftagende leverancetakt skyldes udfordringer medmanglende materialer. DSB's pres på AnsaldoBreda er fortsat højt og der foretages løbende opfølgning påmaterialesituationen.4.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt
DSB har overtaget 4 opgraderede NT-togsæt, det femte togsæt forventes overtaget i slutningen af september 2012.
Side 6 af 10
NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget inden indgåelse af forliget i maj 2009.Disse togsæt skal, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, opgraderes til samme niveau som de øvrigetogsæt, som AB skal levere til DSB. AB benytter DSB Vedligehold A/S som underleverandør til dette arbejde.4.3.Leverance IC2
Der er p.t. leveret 7 IC2 togsæt til DSB og AB er dermed bagud med 13 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. Detforventes at AB leverer 2 togsæt i september. AB har problemer med at få komponenter til at færdigbyggetogsættene samt koordineringsproblemer i deres interne produktionslinjer, specielt med værkstedet i Reggio.
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. DSB løfter opgaven i trin (pakker), der hver især kræversikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregår fysisk i Århus og Randers.Udvikling af arbejdspakkerƒ
Færdigudviklede pakker
Pakke 1: Indeholder bl.a. internet i tog, indeklima, tætning af tagkonstruktion, skydetrin og giver mulighed for atkoble to togsæt frit.Pakke 2d: Indeholder en delmængde af pakke 2 og blev monteret inden vintermånederne for at sikre opretholdelse afdrift i koldt vejr. 15 togsæt er monteret med pakke 2d og er klar til drift. På sigt skal alle togsæt med pakke 2dopgraderes til fuld pakke 2.Arbejdet med såvel pakke 1 som pakke 2d er afsluttet og afløst af pakke 2.Pakke 2: Giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, dertil en del ændringer omkring batterilader, døre og styring affyr og køleanlæg. Pakke 2 er planlagt til at blive bygget på alle 83 togsæt. P. t. er 29 togsæt monteret med fuld pakke2.ƒ
Pakker i udvikling
Pakke 3 består af ca. 80 ændringsforslag. Pakken behandles efter den nye EU-bekendtgørelse 1030, hvilket givermulighed for en løbende opgradering, da sikkerhedsprocessen iht. 1030 er mere enkel i forhold til Trafikstyrelsen. 15ændringer er blevet udvalgt til at blive implementeret hurtigst muligt og er ved at være afsluttede og godkendte. Denførste indbygning påbygges på togsæt 25 og forventes afsluttet i uge 38.
MyndighedsbehandlingTypegodkendelse af pakke 2 er modtaget fra Trafikstyrelsen den 20. juni 2012.Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tretogsæt. Arbejdet med at verificere funktion og sikkerheden med 3 koblede togsæt er opstartet igen og forventesfærdiggjort i slutningen af efteråret 2012. Arbejdet med DTU og Marslev påvirker planen.
Side 7 af 10
5.2.
Engineering IC2
Engineering har gennemgået og prioriteret 45 ændringsforslag for IC2 togsættene, som skal bygges ind inden denkommende vinter. De gennemføres iht. den nye EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse af jernbanemateriel. PakkeA indbygningen er afsluttet på det første togsæt og er ved at blive testet.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Der er p.t. 44 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og produktionen har afleveret et togsæthver uge til driftssimulering. Forbrug af tid og økonomi følger budgettet. Opgraderingen foregår i Århus og påKlargøringscenter Kastrup.Fra uge 33 er takten i IC4 Produktion gået ned fra 4 togsæt pr. mdr. til ca. 1-2 IC4 togsæt og 1-2 IC2 togsæt pr. mdr.Da AB ikke leverer togsæt til aftalt tid, er 30 medarbejdere (årsværk) blevet flyttet fra Aarhus til NT-ombygningen iRanders.6.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
I NT-MPTO produktionen er flere togsæt i Randers for at indsyne og funktionsteste på forkant og derefter demonterespecifikke reservedele, der skal til ombygning i Italien. Produktionen er ikke i flow pga. manglende, kritiske leverancerfra AB.6.3.Produktion IC2
Produktionen af pakke A på det første togsæt blev påbegyndt i uge 33. Efter produktionen testes togsættet.Produktionsplanlægningen og estimat til omfanget (timer /ændringer) justeres og tilpasses.
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
Pakke 1 og 2 er færdigudviklet og frigivet.Forhandlingen med AB om nye versioner af TCMS software har nu været undervejs i over 1 år. Forhandlingerne erblevet genoptaget som en del af drøftelserne med AB. Der er, som nævnt under punkt 3, endnu ikke et resultat afforhandlingerne.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Der er kørt rotationskørsel mellem værkstederne i Aarhus og Kastrup.8.2.Driftssimulering IC2
DSB har fremsendt ansøgning om tilladelse til passagerdrift med IC2 til Trafikstyrelsen den 9. august 2012. Derudestår assessment af opdaterede dokumenter, herunder af ATC. Disse opgaver pågår. Da ansøgningen ogsåindebærer, at DSB overtager typegodkendelsesansvaret, forventes der en dialog med Trafikstyrelsen, inden denendelige tilladelse til passagerdrift bliver givet. DSB fortsætter dialogen med TS.
Side 8 af 10
DSB har modtaget tilladelse til driftssimuleringskørsel uden passagerer fra Trafikstyrelsen for 5 togsæt. Tilladelsernetil driftssimulering er givet på baggrund af AB’s tidsbegrænsede typegodkendelse (udløber november 2012) og denrapport DSB har indsendt vedr. Marslev hændelsen.
9.
Drift og Vedligehold IC4
IbrugtagningAntal togsæt med ibrugtagningstilladelse
ƒ
DSB har den 31. august fået ibrugtagningstilladelser til 7 yderligere IC4 MPTO togsæt, så der nu foreligger 44ibrugtagningstilladelser til IC4 MPTO med pakke 2. Ansøgningsprocessen blev forsinket, fordi Trafikstyrelsen den 1.august 2012 stillede yderligere krav. Ibrugtagningstilladelserne er nu betinget af, at der gennemføres 3. parts audit afIC4-produktionen (krav i forhold til den nye bekendtgørelse 1030). Trafikstyrelsen vil være observatør ved audit iÅrhus.Genindsættelsesplan
ƒ
IC4 blev efter en periode med grounding pga Marslev hændelsen i november 2011 genindsat i kommerciel drift fra 11.juli 2012 i henhold til følgende plan:Blok 0 afsluttet:Blok 1 (13. august 2012-23.september 2012):Blok 2 (24. september 2012-4. november 2012):Blok 3 (planlægges med kørsel fra uge 46,men endelig beslutning er ikke truffet):1 togsæt mandag – fredag Aarhus H – Esbjerg.4 togsæt dagligt Aarhus H - Aalborg og Aarhus H - Esbjerg8 togsæt dagligt Aarhus H - Aalborg og Aarhus H - Esbjerg
Driftserfaringer fra K12-3 opstart danner baggrund forbeslutningen om indsættelsesstrategien i blok 3. Enten tilføjesder 4 togsæt dagligt Aarhus H-Aalborg og Aarhus H-Esbjerg eller4 togsæt dagligt i landsdeltrafikken Kbh H- Aarhus H
Fra K13 planlægges der med 19 omløb.
ƒ
Uddannelse af driftspersonale
IC4 brush up uddannelse for lokomotivpersonale er gennemført. Brush up for togpersonale afvikles ift. aftalt plan.DriftsstabilitetDriften med IC4 i august måned forløb tilfredsstillende med en gennemsnitlig rettidighed på 97 %. Der køresenmandsbetjent på strækningen Aarhus H-Fredericia.
ƒ
Rettidighed og pålidelighedPCT92,598,8jul-129797aug-129797
2012 Måltal:Regularitet:Pålidelighed:
Side 9 af 10
ƒ
Antal kørte km, hændelser og nedbrudjul-125.91030301.97015.910aug-1237.5162191612.345137.516
Månedantal kmantal togafgangeantal tekniske hændelser >4.59antal sikkerhedsmæssige hændelserkm mellem hændelserantal nedbrudkm mellem nedbrud
De største fejltyper har været dør/skydetrin, IDU og trykluftsystem. IC4 værkstedet har stor fokus på dør/skydetrinproblematikken.Den nævnte sikkerhedsmæssige hændelse skyldes røgudvikling pga. olie i undervogn.I rotationskørsel er der kørt 96 afgange og 32.017 km. Der har været 5 tekniske hændelser, ingen nedbrud og 6.403km mellem hændelser.VedligeholdReservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Der arbejdes med prioritering af indkøbsindsatsen ogtilhørende logistik.Der er der gennemført leanprocesser i værkstedet inkl. kontor og lager. Den nye proces giver motiveredemedarbejdere samt godt overblik over materialeleverancer fra lager til produktion.
Side 10 af 10