Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1268148_0001.png
1268148_0002.png
1268148_0003.png
1268148_0004.png
1268148_0005.png
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologiNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. juni 2013J. nr.VM/NSH

Forslag til Kommissionsforordning om ændring af godkendelse af aktivstoffet fipronil i

henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.

(Komitésag)

1. ResuméKommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstoffet fipronil ændres i henhold til forordning1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, samt at der indføres forbud mod salg og anvendelse afvisse frø bejdset med dette aktivstof. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, atgodkendelsesbetingelserne ændres for stoffet i bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer.Der skal stemmes om forslaget i Den Stående Komité for Fødekæden og Dyresundhed den 15. – 16.juli 2013. Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet for bier, idet der sker en indskrænkning igodkendelsen af aktivstoffet fipronil, samt fordi der indføres forbud mod salg og anvendelse af vissefrø bejdset med dette aktivstof.Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner, mender kan være mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.Regeringen støtter, at der indføres begrænsninger for de anvendelser, der udgør en risiko for bier.Anvendelser, som ikke udgør en risiko for bier, bør ikke omfattes, da de sprøjtemidler, der vil bliveanvendt i stedet for bejdsningen, vil øge belastningen af natur og miljø.Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om restriktioner for godkendelse affipronil.

2. Baggrund

Et foreløbigt forslag til Kommissionsforordning “Draft Commission Implementing Regulationamending Implementing Regulation (EU) No 540/2011 as regards the conditions of approval of theactive substance fipronil” forventes fremsendt til medlemsstaterne.Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 21 og 49,som fastlægger, at Kommissionen kan tage godkendelsen af et aktivstof op til fornyet vurdering,hvis der foreligger ny viden om stoffet, samt at man kan forbyde salg og anvendelse af frø bejdset
med plantebeskyttelsesmidler med et givet aktivstof, hvis der er betydelig bekymring for, at be-handlede frø kan udgøre en alvorlig risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller for miljøet.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed den 15. – 16. juli 2013. Det skal vedtages efter undersøgelsesproceduren i henhold tilkomitologiforordningen.Ved enpositiv udtalelsei undersøgelseskomitéen vedtager Kommissionen forslaget.Ved enikke-udtalelse,dvs. hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod iundersøgelseskomitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, da det vedrørerbeskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Kommissionen kan dogvælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité indenfor 1 måned eller forelægge etrevideret forslag for undersøgelseskomitéen indenfor 2 måneder.Ved ennegativ udtalelse,dvs. kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionenvurderer, at foranstaltningerne er nødvendige, kan Kommissionen enten indenfor 1 månedforelægge sagen for appelkomitéen, eller indenfor 2 måneder forelægge et revideret forslagfor undersøgelseskomitéen. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfældeaf en positiv udtalelse og ved ikke-udtalelse. Afstemningsreglerne i appelkomiteen eridentiske med undersøgelseskomitéen. I tilfælde af negativ udtalelse kan Kommissionenikke vedtage forslaget.
Appelkomitéen skal mødes tidligst 14 dage og senest 6 uger efter en sag er henvist dertil. Appel-komitéen afgiver udtalelse senest 2 måneder efter sagens henvisning.

3. Formål og indhold

2
Det foreløbige forslag forventes at dreje sig om en ændring af godkendelsen af aktivstoffet fiproniliht. forordning om plantebeskyttelsesmidler.Stoffet er blevet genvurderet af EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet) ud fra nyeoplysninger om aktivstoffets giftighed for bier og nye principper for vurdering af risikoen for bier.Denne vurderinger forventes at resultere i ovennævnte forslag, der har til hovedformål atindskrænke godkendelsen af aktivstoffet iht. forordning 1107/2009.EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport1over risikovurderingen af stoffet, som viser, at der eren risiko for bier, eller at der mangler data til en risikovurdering, hvis det anvendes til bejdsning afmajs og solsikkefrø.Fipronil har siden 1. oktober 2007 været godkendt i EU til bekæmpelse af insekter kun vedbehandling af frø (bejdsning) og kun i professionelle frøbehandlingsanlæg.Begrænsninger i anvendelsesområdet forventes at blive på linje med de nyligt vedtagnebegrænsninger i godkendelsen af aktivstofferne clothianidin, imidacloprid og thiametoxam, derogså er giftige for bier:Ingen anvendelse i afgrøder, der er attraktive for bier, især majs og solsikkerForbud mod markedsføring og anvendelse af bejdsede frø af afgrøder, der er attraktive forbier.Der forventes dog stadig tilladt anvendelse til bejdsning af afgrøder, der sås i væksthuse ellerafgrøder, der høstes før blomstring.
1
Rapporten vil blive tilgængelig på EFSA’s hjemmeside: http://www.efsa.europa.eu/en/scdocs.htm
3
Når forslaget er vedtaget skal medlemsstaterne efterfølgende sikre, at de nationale godkendelser til-bagekaldes eller ændres i overensstemmelse med forslaget. Medlemsstaterne skal ligeledes sikre, atforslaget implementeres i forhold til salg og anvendelse af bejdset frø.4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstalt-ninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i overens-stemmelse med nærhedsprincippet.

6. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslaget bliver vedtaget, vil optagelsen på Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direk-te gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med fipronil i Danmark, men det er ikke forbudt atimportere frø behandlet med fipronil.Administrative konsekvenser:Da der ikke er godkendt plantebeskyttelsesmidler med fipronil i Danmark, vil der ikke væreadministrative konsekvenser af forslaget. Frø, der er omfattet af forslaget, forventes ikke at måttemarkedsføres eller anvendes efter 31. december 2013.Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.Økonomiske konsekvenser:Der kan være mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Mht. konsekvenserne forindustrien, der fremstillerde pågældende plantebeskyttelsesmidler, kan det ikke vurderes, hvilkekonsekvenser det samlet vil få. De firmaer, der fremstiller de midler, der forbydes, vil få et tab afsalg af disse midler, mens firmaer, der fremstiller alternative midler, vil få et øget salg af disse.Mht. jordbruget, og den industri, der bejdser frø i Danmark, er der minimale økonomiskekonsekvenser, da der ikke er godkendte midler med fipronil i Danmark. Landbrugets organisationerhar oplyst, at der højst i meget begrænset omfang importeres majsfrø bejdset med fipronil, da derikke er et stort behov i Danmark for at bejdse majs med insektmidler.
4
Beskyttelsesniveau:Idet der sker en indskrænkning i godkendelsen af aktivstoffet fipronil, samt at der indføres forbudmod salg og anvendelse af visse frø bejdset med dette aktivstof, øger forslaget beskyttelsesniveauetfor bier, og sikrer fortsat bibestøvning af afgrøder. Forbud mod bejdsning kan dog betyde gentagnesprøjtninger med andre insektmidler, som kan føre til en større belastning af natur og miljø, og somogså kan have potentielle effekter på bier og andre insekter.

7. Høring

Der foreligger ingen høring af forslaget.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

9. Regeringens holdning

Regeringen finder, at der bør indføres begrænsninger for de anvendelser, der udgør en risiko for bi-er. Men anvendelser, som ikke udgør en risiko for bier, f.eks. bejdsning af frø, der høstes førblomstring, bør ikke omfattes, da der i stedet for bejdsning vil blive anvendt andre insektmidler, dervil øge belastningen af natur og miljø, idet disse midler vil blive udsprøjtet og tit i højere doser pr.ha. Regeringen finder ikke, at der er en risiko for bier for afgrøder som dyrkes i lukkede væksthuseeller som høstes før blomstring. Regeringen støtter derfor, at disse anvendelser er undtaget frabegrænsningerne.

10. Indstilling

Detindstilles, atDanmark stemmer for forslaget om ændret godkendelse af fipronil samt forbudmod salg og anvendelse af visse frø bejdset med dette stof for de anvendelser, der kan udgøre enuacceptabel risiko for bier.11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5