Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1172130_0001.png
1172130_0002.png
1172130_0003.png
NOTAT
9. oktober 2012
Referat af EPSCO-rådsmøde den 4. oktober 2012 iLuxembourg
J.nr. 2012-7189JAIC/rmh

Generelt

Danmark var ved rådsmødet repræsenteret af social- og integrationsminister KarenHækkerup. Kommissionen var repræsenteret ved kommissær Laszlo Andor.Mødet var et halvdagsmøde.

Dagsordenspunkt 1: EMF-direktivet

Formandskabet præsenterede kompromiset, som respekterer den seneste forskningpå området og som under de givne omstændigheder måtte anses for det bedst muli-ge kompromis. Formandskabet ville nu gå videre med at nå til enighed med Euro-pa-Parlamentet inden for fristen den 31. oktober 2013.Kommissionen (ved kommissær Andor) glædede sig over kompromiset, som imø-dekommer behovet for lønmodtagerbeskyttelse på den ene side og fleksibilitet forarbejdsgiverne på den anden siden. Kommissæren fremhævede det balanceredekompromis omkring den permanente undtagelse for MR-skannere, den specifikkebestemmelse for militæret og den midlertidige undtagelse for det lavfrekvente om-råde.Et enkelt land kunne ikke tilslutte sig forslaget, mens et andet land pga. parlamen-tarisk forbehold ville undlade at stemme, men dog samtidig anerkendte, at kom-promisforslaget var afbalanceret.Atter andre lande udtrykte stærk støtte til forslaget og fandt at alle måtte udvisekompromisvillighed.Formandskabet konkluderede, at Rådet havde nået sin generelle indstilling vedr.EMF-forslaget.

Dagsordenspunkt 2: Associeringsaftaler med Tyrkiet, San Marino, Albanien

og Montenegro

Formandskabet henviste til det fremlagte udkast til rådserklæring, der blev god-kendt i Coreper, som adresserer usikkerheden om hjemlen for beslutningen omTyrkiet, hvor der verserer to sager ved EU-Domstolen i relaterede sager.Enkelte lande fandt fortsat hjemlen for beslutningen om Tyrkiet forkert og forbe-holdt sig retten til at forfølge spørgsmålet. Man var bekymret for, at anvendelsen afartikel 48 i denne sammenhæng kunne skabe præcedens for andre områder. DetForenede Kongerige og Irland afgav en erklæring til Rådsmødeprotokollen herom.
Malta fandt det principielt forkert, at beslutningerne om Albanien og Montenegroindeholder ligebehandlingsbestemmelser, som ikke findes i de bagvedliggende af-taler. Man ville på den baggrund afstå fra at stemme om aftalerne og afgav en er-klæring herom til Rådsmødeprotokollen.Et enkelt land fandt det problematisk, at de foreliggende beslutninger kan føre til,at visse ikke-bidragspligtige ydelser vil skulle eksporteres til tredjelande som følgeaf, at man har ladet dem eksportere til andre EU-medlemslande. Man fandt at den-ne skelnen burde være mulig af hensyn til at sikre den fortsatte integration mellemEU’s medlemslande og opfordrede til, at der blev taget højde for dette i fremtidigeimplementeringsbeslutninger.Kommissionen (ved kommissær Andor) støttede beslutningerne og noterede sig er-klæringen om ikke at implementere aftalen med Tyrkiet, førend der er klarhed overhjemmelsspørgsmålet.Formandskabet konkluderede, at der var opnået politisk enighed om de fire beslut-ninger. Beslutningerne vil blive forelagt Rådet til egentlig beslutning, når der er fo-retaget en juridisk-lingvistisk gennemgang.

Dagsordenspunkt 3: Politisk drøftelse om EU2020-strategien

Til baggrund for debatten sagde formandskabet, at det europæiske semester spilleren fortsat vigtig rolle, og at landenes implementering af de nødvendige reformer oglandespecifikke henstillinger også er afgørende for, at semesterprocessen fungereroptimalt. Formandskabet ville pba. EPSCO-ministrenes debat forberede en syntese-rapport til DER’s møde den 18.-19. oktober.Kommissionen (ved kommissær Andor) og alle medlemslande tog ordet under de-batten – generelt bakkede alle op om, at semesterprocessen skal fungere så godt ogsmidigt som muligt, og følgende pointer blev især fremhævet:Der ønskes et styrket bilateralt samarbejde mellem Kommissionen og deenkelte medlemslande, bl.a. i forhold til forventningsafstemning om delandespecifikke henstillinger.Derigennem håber man at kunne fremme ejerskabet for semesterprocesseni de enkelte medlemslande.Støtte til fortsat brug af den multilaterale overvågning i bl.a. EMCO-regi.Støtte til forbedret koordinering af sociale spørgsmål på EU-niveau bl.a. iSPC-regi.Problematisering af de stramme tidsfrister i semesterprocessen, der gør detvanskeligt at finde tid til national koordinering, herunder inddragelse af na-tionale parlamenter og parter.Endelig pegede en del ministre på rollefordelingen mellem EPSCO ogECOFIN og nævnte muligheden for at afholde et jumbo-møde mellem de 2rådsformationer i forbindelse med behandlingen af de landespecifikke hen-stillinger.

Dagsordenspunkt 4: Rådskonklusioner om jobrig vækst og unges muligheder

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden nævneværdig debat.
2
Kommissionen (ved kommissær Andor) havde dog gerne set et højere ambitionsni-veau i konklusionerne.Enkelte lande opfordrede til ophævelse af de overgangsordninger for adgangen tilarbejdsmarkederne, der fortsat fastholdes i nogle af de gamle EU-lande.

Dagsordenspunkt 5: Rådskonklusioner om børns trivsel og børnefattigdom

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger fra medlemslandene.Kommissionen (ved kommissær Andor) udtrykte støtte til konklusionerne.

Dagsordenspunkt 6: Orientering om det sociale trepartstopmøde

Formandskabet oplyste, at temaet for drøftelserne med arbejdsmarkedets parterforud for DER den 18. oktober vil være: ”How to promote growth jobs and socialinclusion”. Formålet med mødet er bl.a. at fokusere på, hvilken rolle de forskelligeaktører kan spille i det europæiske semester.Kommissionen (ved kommissær Andor) forventede, at parterne ville rapportere omforeløbige resultater fra deres arbejdsprogram samt om forhandlingerne om ar-bejdstid.
3