Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 126
Offentligt
1211806_0001.png
1211806_0002.png
1211806_0003.png
1211806_0004.png

Notat om konsekvenser af dansk brug af afgrødebaserede biodiesel:

Baseret på data fra de første seks måneder med tvungen brug af biodiesel fremgår det at DK på årsbasisvil anvender 157 mio liter, 5,2 PJ, afgrødebaseret biodiesel1. Det fordeler sig på ca 4,6 PJ rapsdiesel og0,6 PJ palmeolie diesel.KLIMA effektBiobrændstofloven havde til hensigt at reducere CO2 udslippet. Særligt for de 5,2 PJ afgrødebaseret-biodiesel, som udgør lidt over halvdelen af det danske biobrændstofforbrug , er resultatet det modsatte.De 5,2PJ palme og rapsdiesel der årligt anvendes i Danmark erstatter 5,2PJ fossil diesel. Brugen af 5,2 PJfossil diesel ville have medført et årligt udslip på ca 436635 tons CO2, når hele CO2-udslippet fraolieplatformen, raffinaderi, transport og forbrændingen i bilmotoren medregnes2.Baseret på de typer afgrødebaseret-biodiesel Danmark anvendte i 2011 (årligt 4,6 PJ rapsdiesel og 0,6 PJpalmediesel) kan man med EU-kommissonens standard værdier for direkte og indirekte CO2-udslip,beregne det årlige CO2-udslip fra den afgrødebaserede biodiesel der anvendes i Danmark, til 567255 tonCO2/år3.Den raps og palmeoliediesel der anvendes i Danmark resultterer årligt i ca 130000 ton mere CO2 endhvis der var anvendt fossil diesel. For den del af biobrændstofloven der opfyldes med afgrødebaseretbiodiesel er resultatet en 30% stigning i CO2 udslippet.1
Beregninger baseret på Greenpeace aktindsigt i olieselskabernes indberetning til Energistyrelsen for 2011.Tvungen iblanding af bioethanol trådte i kraft i 2010. Tvungen iblanding af biodiesel trådte først i kraft i juli 2011.Data for disse 6 mdr biodiesel anvendelse i 2011 er fordoblet for at give billede af dte samlede årlige forbrug.I disse beregninger sættes CO2-udslippet fra den fossile diesel der anvendes i Danmark til 83,8gCO2/MJ.83,8gCO2/MJ = 83800 ton CO2/PJ. Samlet CO2-udslip fra 5,2 PJ fossil diesel: 5,2PJ*83800 = 436635 tons CO2/år.Hverken Energistyrelsen eller DCE har tal for det samlede CO2 udslip per MJ for den diesel der anvendes i DK. I EUopereres med to forskellige tal. I Brændstofkvalitetsdirektivet anvendes 83,8gCO2/MJ. I en senere vurdering er EUgennemsnittet sat noget højere til 88,3gCO2/MJ. Den fossile diesel der anvendes i Danmark kommer fra danske ognorske felter og fra raffinaderier der vurderes til at ligge noget bedre end EU gennemsnittet. Olieindustriensbrancheorganisation, Energi og Olie Forum, vurderer som tommelfingerregel at opstrømsudslippet på EU planudgør ca 15% af det samlede CO2-udslip. Mens ”opstrømsudslippet” for dansk diesel er ca 10% af det samledeudslip. Ifølge denne tommelfingerregel vil den danske fossil diesel ligge på ca 82,2gCO2/MJ når hele udslippet fraproduktion og anvendelse medregnes. Den lavere EU værdi fra brændstofkvalitetsdirektivet på 83,8 gCO2/MJ eraltså den af de to EU værdier der er mest relevant for danske forhold.
2
3
For det direkte udslip anvendes standardværdierne for hhv raps og palme diesel fra VE-direktivet, annex V, tabelD. For forskydningseffekten anvendes ILUC faktoren (55gCO2/MJ) fra Annex V i Kommissionens forslag 17. okt2012.CO2 udslip fra 4,6 PJ raps diesel: (52gCO2 + 55gCO2)*1000*4,6PJ=492397 ton CO2/årCO2 udslip fra 0,6 PJ palmeoliediesel: (68gCO2 + 55 gCO2)*1000*0,6PJ =74858 ton CO2/årSamlet CO2-udslip fra 5,2 PJ afgrøde-biodiesel:567255 ton CO2/årEkstra bio-CO2 ifht 5,2 PJ fossil diesel: 567255 – 463635 =130620 ton CO2/årSkiftet fra fossil diesel til afgrøde baseret biodiesel har øget CO2 udslippet med 30%Dan Belusa, Greenpeace, side 1
140120100806040200Transport af færdig dieselDiesel raffineringtransport af råolieRåolie udvinding ogforbehandlingDyrkningEU fosil baseline (FQD forslag)(88,3gCO2/MJ)EU gældende 35%reduktionskrav til biofuelEU 50% reduktionskrav tilbiofuel fra 2017Co2 udslip fra anvendelse (74gCO2/MJ)ILUC
SAMFUNDSØKONOMISK omkostningIndkøb af den klimaskadelige raps- og palmediesel koster samfundet ca 236 mio kroner om året4. Denneekstraomkostning betales af hele samfundet i form af fordyrrede omkostninger for person- oggodstransport.De 236 mio/år gælder kun raps og palmeolie biodiesel. For den samlede biobrændstof der pgabiobrændstofloven anvendes i Danmark er der tale om en samfundsmæssig omkostning i størrelsen enhalv milliard om året (ikke udregnet her)
4
Ifølge EOF/international notering koster biodiesel i gennemsnit ca 1,5kr mere per liter end fossil diesel, EOF:http://eof.dk/Priser-og-Forbrug/Biobrandstoffer.aspxMed et årsforbrug på 158 mio liter afgrødebaseret biodiesel udgør den samlede omkostning til indkøb enekstraomkostningen iforhold til fossil diesel på: 1,5kr*158 mio = 236 mio kromer om året.Dan Belusa, Greenpeace, side 2
National støtteordningForuden loven om tvungen i blanding af biobrændstoffer har folketinget indført en nationalstøtteordning i form af en generel fritagelse for CO2-afgift der gælder alle biobrændstoffer uafhængigtaf hvor ubæredygtige de er5. Via denne natonale støtteordning modtager raps og palmediesel årligt enafgiftfritagelse der koster statskassen/skatteyderne ca 86 mio kroner om året6For den samlede danske biobrændstofmængde er værdien af afgiftfritagelsen i størrelsesordenen 170mio kroner om året (ikke beregnet her).
FØDEVAREPRISERSelvom danske samfund således selv årligt betaler en høj pris for at forværre transportsektorens CO2udslip, er det de fattigste befolkninger i verden der mest direkte betaler prisen for rige landes forfejledebiobrændstofpolitikker.Siden ca 2007 hvor biobrændstofforbruget begyndte at eskalere er de globale fødevarepriser i stigendegrad blevet dikteres af olieprisen.
5
CO2 afgiften udgør i sig selv 43,5 øre per liter.http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=111082&vId=205110&tree=expandHertil lægges 25% moms. Afgiftfritagelsen udgør dermed en støtte på 54,4øre per liter. Med 158 mioliter afgrødebaseret-biodiesel er værdien af støtten 85,8 mio kroner om året.
6
Den danske afgiftfritagelse stiller end ikke krav om at biobrændstoffet opfylder EUs utilstrækkeligebæredygtighedskriterier. Dermed er den danske støtteordning ifølge både danske NGOer og EU-kommissionsopfattelse ulovlig (se punkt 5b i de danske NGOers høringssvar fra 7. nov 2012),http://www.greenpeace.org/denmark/da/press/rapporter-og-dokumenter/Horingsvar-om-Biobrandstoffer-/den danske støtteordning skal under alle omstændigheder ændres.EU kommissionen har endvidfdere gjordt det helt klart at nationale støtteordninger gerne må udformes så defremmer de mest bæredygtige løsninger.”However, where certain biofuels/bioliquids are both more beneficialthan others and more expensive to produce, national support schemes may take their higher production costs intoaccount”(punkt 2.4 ihttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:160:0008:0016:EN:PDF.Det syntes altså udenfor enhver tvivl, at EU ikke står i vejen for, at det danske afgiftssystem indrettes så de bedredrivmidler favoriseres i forhold til dårlige biobrændstoffer.De danske NGOer opfordrer derfor regeringen til atændre afgiftfritagelsen så den kun gælder bæredygtige løsninger som VE-elbiler, biogas og affaldsbaseretbiobrændstof.
Dan Belusa, Greenpeace, side 3
På den baggrund har alle relevante ekspertorganer FAO, WTO, IFPRI, Verdensbanken, World foodprogramme, IMF, OECD, mfl i fællessskab bedt rige lande om at suspendere enhver støtteordning ellerlovgivning der påbyder tvungen anvendelse af biobrændstoffer7.Danmark har hidtil undladt at følge indstillingen fra de internationale ekspertorganer.
7
Se feks første afsnit i de danske NGOers fælles høringssvar (7.nov2012) vedr Kommissionens forslag (17.okt2012)om ændringer vedr EUs bæredygtighedskriterier for biobrændstofferhttp://www.greenpeace.org/denmark/da/press/rapporter-og-dokumenter/Horingsvar-om-Biobrandstoffer-/Dan Belusa, Greenpeace, side 4