Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 56
Offentligt
1195115_0001.png
1195115_0002.png
SocialpædagogernesLandsforbundSLCSFA13. december 2012
1/1
Behovet for socialpædagogikDet socialpædagogiske fag sigter mod særlige og afgrænsede målgrupper med speciellebehov, og det indbefatter en særlig viden om målgruppen og dens behov.Socialpædagogikkens målgrupper er borgere som har svært ved at finde fodfæste isamfundslivet. Den socialpædagogiske opgave er og har altid været målgruppernesdeltagelse og inklusion i samfundslivet.Det socialpædagogiske arbejdsområde er bredt og der er behov for særlig viden ogkompetencer indenfor en række hovedområder. Der tegner sig tre socialpædagogiskespecialområder. Ud fra et arbejdsmarkedsbehov vurderes de tre specialområder, at dækkeca. en tredjedel hver:Børn, unge og familier med behov for særlig støtteI denne gruppe finder vi børn, unge og familier med sociale og/eller følelsesmæssige vanskeligheder. Det erbørn, unge og familier som skal støttes i hverdagspraksis, i relationer og i netværk. Det er børn og unge, der harbehov for behandling og særlig støtte på grund af omsorgssvigt, tidlige skader, seksuelt misbrug eller lignende.Det er ligeledes børn og unge med behov for behandling og støtte grundet en antisocial og kriminel adfærd, somer karakterafvigende, udadrettede aggressive.
Mennesker med udviklingsforstyrrelser og mennesker med fysiske og kognitivefunktionsnedsættelserDen gruppe består af børn, unge og voksne med fysiske og/eller psykiske funktionsnedsættelser, sværeudviklingsforstyrrelser samt erhvervede hjerneskader. Voksne med betydelig og varig nedsat psykiskfunktionsevne fx udviklingshæmning og udviklingsforstyrrelser som fx autisme. Her finder vi børn og unge medsjældne handicaps som Prader Willi Syndrom og cerebral parese. Børn, unge og voksne med kompleksekommunikationshandicapafasi, medfødt døvblindhed med merehører ligeledes med til denne gruppering.Ældre med fremadskridende kognitive og adfærdsmæssige forandringer (demens, altzheimers) hører til dennemålgruppe. Med til målgruppen hører også børn, unge og voksne med fysiske og/eller psykiskefunktionsnedsættelser i form af tale- og hørevanskeligheder samt synsproblemer. Samt børn unge og voksnemed hjerneskader medfødte eller erhvervede.
Mennesker med sindslidelser og voksne med sociale vanskeligheder og misbrugI gruppen er børn, unge og voksne med psykisk lidelse og/eller sygdom. Det er børn, unge og voksne, som hargennemgribende og alvorlige udviklings- og personlighedsforstyrrelser, angst og selvskadende adfærd. Det erbørn, unge og voksne med spiseforstyrrelser, ADHD, PTSD, borderline og skizofreni. Endvidere dækkermålgruppen også voksne med betegnelsen socialt udsatte, dvs. hjemløse, prostituerede, misbrugere, brugere afkrisecentre, herberger og væresteder.
2/2

1/3 af de uddannede pædagoger skal være socialpædagoger

De kompetencer, som nyuddannede har efter at have gennemført generalistuddannelsenmatcher ikke de behov, der er på de socialpædagogiske arbejdspladser.Socialpædagogerne gennemførte en survey i 2011, hvor 86 % af lederne på desocialpædagogiske arbejdspladser siger, at en selvstændig socialpædagogisk uddannelsevil løfte kvaliteten af det socialpædagogiske arbejde.Vi uddanner ikke målrettet nok i Danmark med den nuværende generalistuddannelse. Nårman ser på det uddannelsesudbud, der er internationalt, så uddannes der mere specifikttil det socialpædagogiske arbejdsområde i andre lande. Langt de fleste europæiske landeudbyder uddannelse til socialpædagog / i socialpædagogik af 3 til 4 års varighed og medpraktikker indlagt. Nogle lande udbyder en uddannelse, der retter sig både modsocialpædagogisk arbejde og socialrådgivning. Uddannelser, som både uddanner til almenpædagog og socialpædagog, er der ikke eksempler på (bilag 1).Socialpædagoger udgør minimum 35 % af de mennesker, der er ansat på hele detpædagogiske område. Og mobiliteten mellem det socialpædagogiske ogalmenpædagogiske område er meget lille. (bilag 2)

Socialpædagogernes anbefaling om uddannelse

Socialpædagogerne anbefaler, at der etableres en selvstændig socialpædagogiskuddannelse på 3½ år med flere og kortere indlagte praktikker. Socialpædagogerneanbefaler, at de studerende uddannes i den socialpædagogiske kerneydelse (se bilag 3)med mulighed for specialisering i et af de tre specialområder:Børn, unge og familier som har brug for særlig støtteMennesker med udviklingsforstyrrelser og mennesker med fysiske og kognitivefunktionsnedsættelserMennesker med sindslidelser og voksne med sociale vanskeligheder og misbrugSocialpædagogerne mener at etablering af en selvstændig socialpædagogisk uddannelsevil være en investering i kvalitet og bedre effekt på det særlige sociale område. Endvidereer en tilegnelse af de rette socialpædagogiske kompetencer via en selvstændiggrunduddannelse meget billigere sammenlignet med en tilegnelse af de sammekompetencer via efteruddannelse. (bilag 4)