Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1252718_0001.png
1252718_0002.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
27. maj 2013

Evaluering af lov om en rejsegarantifond

Indtil 2010 omfattede rejsegarantiordningen alene pakkerejser. Ordningenskulle sikre, at alle kunder, der havde købt pakkerejser, kunne blivetransporteret hjem eller få deres penge igen, hvis en rejseudbyder gikkonkurs.Ved den seneste ændring af lov om en rejsegarantifond blev Rejsegaranti-fondens dækningsområde udvidet til også at omfatte flyrejser og billeje iudlandet. Med virkning fra 1. januar 2010 blev det således obligatoriskfor dansk etablerede rejseudbydere, som sælger flyrejser og billeje i ud-landet, at være registreret i Rejsegarantifonden og udbyde en konkurs-dækning mod betaling af et bidrag på pt. 20 kr. I forbindelse med lovæn-dringen blev det besluttet at evaluere loven efter 2 år.Erhvervs- og Vækstministeriet har med inddragelse af relevante interes-senter på rejseområdet udarbejdet vedlagte evalueringsrapport. Der erbred enighed blandt interessenterne om, at ordningen på flyområdet ikkefungerer hensigtsmæssigt. I rapporten beskrives en lang række problem-stillinger, som interessenterne har rejst i forbindelse med evalueringen.Rapporten indeholder samtidig en oversigt over fordele og ulemper veden række mulige løsningsmodeller, som har været foreslået af interessen-terne. Det bemærkes, at der ikke kan peges på én model, der løser allerejste problemer uden at skabe nye.Rapporten konstaterer, at konkursbeskyttelsen af flyrejser rummer udfor-dringer. Især det forhold, at ordningen kun omfatter dansk etablerederejseudbydere. Langt den største del af flybilletter købes i dag på nettet.Der er en række flyselskaber, som udbyder billetter i Danmark, men somikke er etableret her i landet. Det betyder, at de pågældende selskaberikke er omfattet af loven, og at en stor gruppe af forbrugere dermed ikkehar mulighed for at købe konkursdækning og få deres udgifter dækket itilfælde af konkurs.Samtidig er der helt praktiske udfordringer forbundet med at tilkøbe kon-kursdækning, som har betydet, at forbrugerne i visse tilfælde ikke harværet klar over muligheden for at tilvælge konkursdækningen. Endviderehar der været eksempler på rejsearrangører, som oven i prisen for kon-kursdækningen (20 kr.), har pålagt forbrugeren gebyrer, hvilket kan med-føre, at forbrugere finder det mindre attraktivt at købe konkursdækningen.Andre problemstillinger rummer primært udfordringer for rejseudbyder-ne, herunder spørgsmålet om administrationsgebyr, en samlet fondskasseog garantistillelse.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
Konkursdækningen på fly og billejeområdet er en særlig dansk ordning,mens pakkerejseområdet er EU-reguleret ved pakkerejsedirektivet (direk-tiv 90/314/EØF af 13. juni 1990 om pakkerejser, herunder pakkerferierog pakketure), der trådte i kraft i 1990. En revision af pakkerejsedirekti-vet har været undervejs i flere år.Grundlæggende er det min opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt medyderligere dansk særlovgivning på dette område. Der bør i stedet arbejdesfor en fælles europæisk løsning, som sikrer, at alle flyrejser bliver omfat-tet af rejsegarantiordningen.Med venlig hilsen
Annette Vilhelmsen