Beskæftigelsesudvalget 2011-12
S 3352
Offentligt
1128045_0001.png
1128045_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingsmedlem Rosa Lund (EL) har den 22. maj 2012 stillet følgendespørgsmål nr. S 3352, som hermed besvares.
30. maj 2012J.nr. 2012-0007026

Spørgsmål nr. S 3352:

” Hvad er ministerens holdning, til at ledige henvises til det private jobfirmaHKI for at blive arbejdsprøvet i at lave collage, og at deres arbejdsevne vur-deres ud fra, hvordan de løser collage-opgaven?”

Endeligt svar:

Når en borger møder beskæftigelsessystemet, skal udgangspunktet altid væ-re, at borgeren går styrket derfra med bedre muligheder for at komme ind påarbejdsmarkedet.Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, som spørgeren henviser til. Men deter min klare holdning, at vi generelt bruger for mange ressourcer i beskæfti-gelsesindsatsen på meningsløse tilbud og arbejdsprøvninger, der fastholderfolk på offentlig forsørgelse. I stedet skal vi bruge kræfterne på at udvikleog forbedre den enkeltes kompetencer og ressourcer. Det er der fokus på iregeringens udspil til en reform af førtidspension og fleksjob, og det vil dervære fokus på i kommende reformer – herunder af hele kontanthjælpssy-stemet.Samtidig er det vigtigt at slå fast, at det er den enkelte kommune, der har an-svaret for de konkrete tilbud i forhold til den enkelte borger. Det følger her-af, at den enkelte kommune har ansvaret for at vurdere, hvornår andre aktø-rer skal inddrages i beskæftigelsesindsatsen. Det er derfor også kommunensansvar at følge op på, om den indsats, en ledig får hos anden aktør, er i or-den.
Hvis en borger er utilfreds med sit forløb hos en anden aktør, kan borgerenhenvende sig til kommunen og gøre opmærksom på det, så kommunen harmulighed for at følge op over for aktøren. Borgeren har derudover mulighedfor at klage over sit tilbud om aktivering.Hvis en borger ønsker at klage over en afgørelse, som kommunen har truffetom et aktiveringstilbud, skal borgeren klage til kommunen. Hvis kommunenholder fast i sin afgørelse, sender kommunen sagen videre til Beskæftigel-sesankenævnene.Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2