Beskæftigelsesudvalget 2011-12
S 1399
Offentligt
1066619_0001.png
1066619_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingsmedlem Mai Henriksen (KF) har den 21. december 2011 stillet følgendespørgsmål nr. S 1399, som hermed besvares.
16. januar 2012J.nr. 2011-00180077

Spørgsmål nr. S 1399:

”Hvordan forholder ministeren sig til rådmand for Arbejdsmarkedsudvalget iOdense Kommune, Peter Rahbek Juuls, forklaringer i Fyens Stiftstidende den 20.december 2011, i sagen om, at Odense Kommunes Beskæftigelsescenter nu gen-tagne gange har lækket personlige og fortrolige oplysninger om borgere til helt til-fældige mennesker?”

Endeligt svar:

Helt overordnet kan jeg oplyse, at det er kommunerne, der har ansvaret for, at dealmindelige forvaltningsretlige principper overholdes. Den konkrete sag kender jegkun fra medierne.Reglerne på området er klare. Når en borger har kontakt til kommunen, så er det etgrundlæggende princip, at kommunen behandler alle oplysninger fortroligt, og atkommunen overholder sin tavshedspligt. Dette gælder selvfølgelig også de enkeltejobcentre.Det er således i strid med de gældende regler, hvis et jobcenter sender fortroligeoplysninger til en forkert borger, og det bør ikke ske.For mig er det afgørende, at borgerne kan have tillid til, at jobcenteret behandler al-le oplysninger med fortrolighed. Hvis denne tillid forsvinder, så er det min vurde-ring, at det kan få betydning for dialogen mellem borger og jobcenter. Man kanfrygte, at nogle borgere vil blive tilbageholdende med at komme med oplysningertil jobcenteret. Det kan betyde, at indsatsen bliver mindre målrettet og relevant forborgeren.Jeg hæfter mig dog ved, at alle parter i denne sag er enige om, at det er åbenbart, atjobcentrene skal overholde gældende regler om tavshedspligt og omgang med for-trolige oplysninger. Så der er tydeligvis ikke tale om ukendskab til reglerne, menom en yderst beklagelig procedurefejl, der hurtigst muligt bør rettes op på.Jeg kan tilføje, at jeg som led i denne sag har fået oplyst, at Datatilsynet har hen-vendt sig til Odense Kommune og anmodet kommunen om en redegørelse. Datatil-synet har blandt andet anmodet om at få oplyst, hvad Odense Kommune gør for at
sikre, at personoplysninger, som behandles i kommunens systemer, fremover ikkekommer til uvedkommendes kendskab i forbindelse med forkerte fremsendelser.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2