By- og Boligudvalget 2011-12
S 1167
Offentligt
1054877_0001.png
1054877_0002.png
Departementet
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 9. december 2011
E-mail [email protected]www.MBBL.dk
J.nr. 2011-7708
Under henvisning til Folketingets brev af 21. december 2011 følgerhermed ministeren for By, Bolig og Landdistrikters endelige svar påspørgsmål nr. S 1167, stillet af Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1167:”Hvad mener ministeren om problematikken om skimmelsvamp i boligerne,og mener ministeren ikke, at nedrivningspuljen/indsatspuljen er vigtig atbevare også i denne sammenhæng?”
Svar:Jeg vil gerne slå fast, at ingen borgere bør udsættes for et indeklima, der erskadeligt for deres helbred - og det gælder, uanset hvem der har ansvaretfor forholdene, og hvilken boligform der er tale om. Det er uacceptabelt, hvisborgere skal være nødsaget til at opholde sig i boliger med skimmelsvamp,der truer helbredet. Jeg tager derfor problemer med skimmelsvamp i boligeralvorligt og vil løbende have opmærksomheden henledt på, at lovgivningener udformet, så den sikrer, at kommunalbestyrelsen kan handle så hurtigt,som den konkrete situation kræver det.Jeg må samtidig understrege, at der ikke er tvivl om, at kommunalbestyrel-sen efter den gældende byfornyelseslov har pligt til at føre tilsyn med oggribe ind over for sundhedsfarlige forhold i boliger og opholdsrum så hurtigt,som det konkrete forhold kræver det. Reglerne gælder alle boliger og op-holdsrum.Hvis kommunalbestyrelsen skønner, at et sundhedsfarligt forhold kan af-hjælpes, har den mulighed for – enten samtidig med at der nedlægges for-bud mod beboelse eller på et senere tidspunkt – at give ejeren påbud om atafhjælpe det sundhedsfarlige forhold.Kommunalbestyrelsens behandling af konkrete sager om skimmelsvampsker efter reglerne i byfornyelseslovens kapitel 9 om kondemnering.
2
Kommunernes udgifter til undersøgelse, genhusning, nedrivning mv. i for-bindelse med håndtering af skimmelsvampesager er refusionsberettiget overden ramme til bygningsfornyelse, der afsættes på finansloven hvert år.I 2012 er der på finansloven afsat ca. 278 mio. kr. til byfornyelse, hvoraf deca. 207 mio. kr. kan anvendes til bygningsfornyelse. Kommunerne kan eftereget valg anvende disse midler til istandsættelse, nedrivning, kondemneringm.v. Kommunerne får andel i midlerne efter en objektiv fordelingsnøgle, derafspejler kommunens byfornyelsesbehov.Anvendelse af midlerne i Indsatspuljen sker efter byfornyelseslovens almin-delige regler og er som sådan et supplement til byfornyelsesmidlerne i 39kommuner. Status på forbruget af disse midler er, at midlerne for 2010-puljen er disponeret bortset fra ca. 8 mio. kr., som er bevilget overført til2012, mens stort set ingen kommuner endnu har disponeret midlerne for2011. Kommunerne har således i 2012 ca.100 mio. kr. til disposition til hånd-tering af bl.a. skimmelsvampesager ud over midlerne på byfornyelsesram-men.
Carsten Hansen