Skatteudvalget 2011-12
L 94
Offentligt
1106100_0001.png
1106100_0002.png
J.nr. 2012-511-0085Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Opret-

ning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og offentliggørelse af af-

giftsgrundlag).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 10. april 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 8:

Ministeren bedes forklare sammenhængen mellem, at der i lovforslagets bemærkningerfremgår, at leasingreglerne alene giver et likviditetstab og ikke et provenutab med varigvirkning samtidig med, at der regnes med et varigt øget provenu på 1 mia. kr.

Svar:

I lovforslagets almindelige bemærkninger er det anført, at danske leasingselskaber i 2008fik mulighed for at betale forholdsmæssig registreringsafgift for leasingperioden ligesomudenlandske leasingselskaber. Det er endvidere anført, at denne mulighed for at betale for-holdsmæssig registreringsafgift på kort sigt medfører en udskydelse af provenu, hvilketalene giver et likviditetstab for staten og ikke et provenutab med varig virkning.Leasingselskaberne kan således vælge enten at betale den fulde registreringsafgift for et kø-retøj ved køretøjets indregistrering eller betale registreringsafgiften forholdsmæssigt i for-hold til leasingperiodens længde. Vælger et leasingselskab at betale forholdsmæssig regi-streringsafgift, skal leasingselskabet ved betalingen af den forholdsmæssige afgift i tillægbetale en forrentning af den resterende del af den samlede registreringsafgift. Ved leasing-periodens ophør skal den resterende del af registreringsafgiften betales. Forrentningen skalligestille de leasingselskaber, som vælger at betale fuld registreringsafgift med de, somvælger at betale forholdsmæssig afgift, og samtidig dækker forrentningen statens renteud-gifter/tabte renteindtægter som følge af den udskudte betaling.Lovforslaget ændrer ikke på reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift,som er et spørgsmål om, hvornår registreringsafgiften for et køretøj betales.Lovforslaget ændrer derimod på reglerne om, hvordan registreringsafgiften for køretøjetfastsættes, hvilket har betydning for registreringsafgiftens størrelse. Som det er anført i dealmindelige bemærkninger, er det således et problem, at leasingselskaberne efter gældendepraksis ikke betragtes som slutbrugere og derfor kan afgiftsberigtige et køretøj til mindste-beskatningsprisen. Tilsvarende udgør bilforhandlernes omfangsrige udtagning af demobilertil brug i virksomheden til mindstebeskatningspris et problem. Anvendelsen af mindste-beskatningsprisen har betydet, at der i mange tilfælde er betalt afgift af kunstigt lave priser,og det er dette, som lovforslaget er rette mod.Lovforslaget indebærer, at der ikke kan betales registreringsafgift af en lavere pris end denpris, der er betalt for et køretøj, og at denne pris svarer til den almindelige pris ved salg tilbruger. Dette forventes at give et provenu efter tilbageløb og adfærd på 1 mia. kr. årligt ivarig virkning.
Side 2