Skatteudvalget 2011-12
L 94
Offentligt
1106119_0001.png
1106119_0002.png
J.nr. 2012-511-0085Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Opret-

ning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og offentliggørelse af af-

giftsgrundlag).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 10. april 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 14:

Ministeren bedes vurdere dagbladet BT’s historier lørdag den 31. marts 2012, hvori detblandt andet beskrives, at 11 ud af 13 leasingbiler vil kunne sælges med lavere registre-ringsafgift som følge af L 94.

Svar:

BT skriver, at provenuet som følger af de foreslåede regelændringer er ”forduftet”. Detkonkluderer BT på baggrund af, at ét leasingselskab sænker leasingprisen på 11 ud af 13viste leasingbiler. BT viser samtidig uændrede eller stigende leasingpriser på 2 leasingbilerfra samme leasingselskab samt på biler fra tre andre selskaber.BT beskriver således ikke, som angivet i spørgsmålet, ændringer af registreringsafgiftensom følge af L 94, men ændringer af leasingprisen for forbrugerne.Selvom leasingpriserne ikke stiger, siger det ikke noget om ændringen af registreringsafgif-ten, da bilbranchen som følge af den højere registreringsafgift kan vælge at sænke deresavancer.Leasingselskaberne har tidligere kunnet betale registreringsafgift af mindstebeskatningspri-sen, uanset hvad de selv har givet for bilen. Det betyder, at der i mange tilfælde er betalt af-gift af kunstigt lave priser. Bilbranchen har således alt andet lige også haft mulighed for hø-jere avancer på leasingbiler sammenlignet med biler, som sælges på almindelig vis, grundetden lavere registreringsafgift ved brug af mindstebeskatningsprisen.De nye regler betyder, at der ikke kan betales registreringsafgift af en lavere pris end denpris, som leasingselskabet har købt bilen til. Lovforslaget ændrer ikke på, at der fortsat somminimum skal betales registreringsafgift af mindstebeskatningsprisen.For at modvirke brugen af markedsmæssigt urigtige priser ved handler mellem interesse-forbundne parter, skal leasingselskabet desuden kunne redegøre for, at bilen er handlet tilen pris, der afspejler bilens almindelige pris ved salg til bruger, hvis selskabet handler meden interesseforbunden part.SKAT vil naturligvis sætte ind med kontrol i de tilfælde, hvor priserne forekommer unatur-ligt lave.BT’s artikler skaber således ikke tvivl om, at lovforslaget giver et provenu efter tilbageløbog adfærd på 1 mia. kr. årligt i varig virkning, som kan anvendes på takstnedsættelser oginvesteringer i den kollektive transport.
Side 2