Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 84
Offentligt
1089020_0001.png
1089020_0002.png
1089020_0003.png
1089020_0004.png
1089020_0005.png
1089020_0006.png
R AP P O R T E R I N G S F O R P L I G T E L S EE F T E R AR T I K E L 1 0 , S T K . 2 ,I EUROPA-P ARLAMENTETS OG RÅDE TSD I R E K T I V N R . 2 0 1 0 / 3 1 AF 1 9 . M AJ 2 0 1 0 O MBYGNINGERS ENERGIMÆSSIGE YDEEVNE( O M AR B E J D N I N G )FRIST DEN 30. JUNI 2011
23. juni 2011J.nr. 2590/1212-0001Ref. nmlEnergieffektivisering og -planlægning
Liste over eksisterende og foreslåede foranstaltninger og instrumenter ud over dem, derkræves i dette direktiv, herunder foranstaltninger og instrumenter af finansiel karakter,der fremmer målsætningerne for dette direktiv.Danmark skal i medfør af artikel 10, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne (omarbejdning) meddelefølgende liste:Energistrategi 2050 – fra kul, olie og gas til grøn energiwww.kemin.dk/energistrategi_2050_strategien_vedvarende_energi_energiforsyning.htmRegeringen offentliggjorde i februar 2011 Energistrategi 2050. Strategien læg-ger sporene ud for, at Danmark i 2050 kan være uafhængig af fossile brændsler.Af relevans for bygningers energimæssige ydeevne har strategien følgende initi-ativer:- Indførsel af krav om at alle elmålere, der udskiftes fra 2015, erstattes af enintelligent elmåler. Fra 2013 nedsættes grænsen for installation af intelligen-te målere fra 100.000 kWh til 50.000 kWh i årligt forbrug.- Energiselskabernes besparelsesforpligtigelser øges med 50 pct. fra 2013 ogmed 75 pct. i 2017-2020. Samtidig skal indsatsen målrettes mod blandt andetbygningsrenovering.- Gradvis udfasning af olie- og gasfyr i bygninger til fordel for andre opvarm-ningsformer. Fra 2012 skal det ikke være muligt at installere olie- og natur-gasfyr i nye bygninger, og fra 2017 skal det ikke være muligt at installereoliefyr i eksisterende bygninger.Energistrategi 2050 er samtidig regeringens udspil til forhandlingerne om en nyenergiaftale, der skal gælde for 2012 og årene frem. En ny energiaftale vil afløseden tidligere aftale, der blev indgået med et bredt flertal af Folketingets partier ifebruar 2008 og er gældende til og med 2011. Forhandlingerne om udmøntnin-gen af Energistrategi 2050 i en ny energipolitisk aftale blev påbegyndt i foråret2011.Center for Energibesparelserwww.goenergi.dkCenter for Energibesparelser blev oprettet 1. marts 2010. Centeret har til formålat fremme omkostningseffektive energibesparelser i virksomheder, husholdnin-Side 1
ger og det offentlige. Det skal bl.a. ske ved at understøtte andre aktørers indsats– ikke mindst energiselskabernes. Centeret finansieres af energisparebidraget,som beløber sig til ca. 90 millioner kr. årligt.I tillæg til bevillingen administrerer Center for Energibesparelser de afsatte mid-ler på finansloven til dels kampagner til fremme af energibesparelser i bygningerog dels Videncenter for Energibesparelser i Bygninger. Den samlede bevillingtil disse formål er på 20 millioner kr. årligt fra 2008 til og med 2011, heraf 10millioner kr. årligt til videncenteret. Efter 2011 afsættes 5-10 millioner kr. årligt.Videncenter for Energibesparelser i Bygningerwww.byggeriogenergi.dkVidencenter for energibesparelser i bygninger (VEB) er etableret som led i denenergipolitiske aftale fra februar 2008. Der er afsat 32 millioner kr. fra 2008 tilog med 2011 til etablering og drift af VEB. Det fremgår af Regeringens Energi-strategi 2050, at Regeringen ønsker at videreføre indsatsen i VEB.Formålet med VEB er, at sikre en større udbredelse af viden hos byggeriets par-ter, både om mulige energibesparelser i bygninger og om kravene i bygningsreg-lementet for herigennem at øge realiseringen af besparelsesmulighederne. VEBprimære målgruppe er håndværkere, entreprenører, rådgivere og konsulentersamt mindre virksomheder i byggebranchen.Energisparerådetwww.ens.dk/DA-DK/FORBRUGOGBESPARELSER/ENERGISPARERAADET/Sider/Forside.aspxKlima- og energiministeren nedsatte i efteråret 2010 det uafhængige rådgivendeEnergispareråd, der består af aktører fra det danske energispareområde. Ener-gisparerådet skal rådgive klima- og energiministeren og Energistyrelsen medhenblik på en effektiv koordinering og styrkelse af energispareindsatsen. Somled heri skal Energisparerådet hvert år kommentere Center for Energibesparel-sers handlingsplan, inden centeret forelægger handlingsplanen for klima- ogenergiministeren. Samtidig kan rådet også på eget initiativ bidrage med forslagtil, hvordan indsatsen kan styrkes. I april 2011 sendte rådet i forlængelse herafen række anbefalinger til klima- og energiministeren om energispareindsatsen ibygninger.ESCO-light – en indsats til energibesparelser i private boligerwww.ens.dk/da-dk/info/nyheder/nyhedsarkiv/2010/sider/20100614escolightrapport.aspxUnder titlen ESCO-light nedsatte klima- og energiministeren i februar en ar-bejdsgruppe for at undersøge mulighederne for at overføre erfaringerne medESCO (Energy Service Companies) fra store bygninger til små huse og enfami-liehuse. Gruppen kunne følgelig konstatere, at rammerne for at gennemføreenergirenoveringer i private boliger er til stede og tilstrækkelige, men at bolig-ejerne ofte er usikre ved komplicerede ombygningsarbejder og i tvivl om stør-relsen af besparelsespotentialet. For at overvinde disse barrierer, anbefaler grup-pen derfor, at man præsenterer boligejerne for helhedsløsninger for energibespa-relser, der gør det nemt at give sig i kast med besparelsesprojektet og skaber tro-Side 2
værdighed om det. Center for Energibesparelser er et naturligt omdrejnings-punkt for en forstærket indsats med ESCO-light, og her støtter man op om ar-bejdsgruppens indsats.Aftale om udmøntning af globaliseringspuljenwww.fm.dk/Publikationer/2006/Aftale%20om%20udmoentning%20af%20globaliseringspuljen%20mv/1%20Aftale%20om%20udmoentning%20af%20globaliseringspuljen.aspx
Ved fordelingen i oktober 2010 af midlerne fra Globaliseringspuljen (oprettet i2006) fastholdt regeringen satsningen på energiforskning, udvikling og demon-stration. I alt afsatte regeringen 1.1 milliard kr. til energiforskning i 2011. Ind-satsen understøtter hele værdikæden fra forskning over udvikling til demonstra-tion af de nye teknologier umiddelbart før markedsmodning. Den udmøntesblandt andet af Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram(EUDP) og af de PSO-finansierede ordninger, ForskEl, ForskNG, ForskVE. Se iøvrigt herom nedenfor i afsnit om Energinet.dk.EUDPwww.ens.dk/da-DK/NyTeknologi/om-eudp/Sider/Forside.aspxEUDP støtter udvikling og demonstration af nye innovative energiteknologier.Projekterne skal bidrage til at gøre Danmark uafhængig af fossil energi i 2050.Samtidig skal de udvikle danske erhvervspotentialer til gavn for vækst og be-skæftigelse. EUDP fremmer desuden internationalt samarbejde om ny energi-teknologi. EUDP kan søges af offentlige eller private virksomheder eller vide-ninstitutioner med hjemsted i Danmark, herunder universiteter og GodkendteTeknologiske Serviceinstitutter (GTS’er). Ansøger skal selv stille med en væ-sentlig privat egenfinansiering på minimum 50 pct. Der kan blandt andet søgestil projekter om energibesparelser i bygninger og virksomheder. EUDP’s samle-de budget var i 2010 på 400 millioner kr. Dette niveau blev fastholdt i 2011.Green Labs DKwww.ens.dk/DA-DK/NYTEKNOLOGI/GREENLABS/Sider/greenlabs.aspxGreen Labs DK er en offentlig tilskudsordning, der er etableret på baggrund afregeringens vision om, at Danmark skal være et ”Grønt teknologilaboratorium”,hvor virksomheder har de rigtige betingelser i hele innovationskæden fra forsk-ning, udvikling og demonstration og videre til markedet. Green Labs DK har210 millioner kr. til rådighed i perioden 2010-2012, som skal fordeles på etmindre antal såkaldte green labs. Green Labs DK har som overordnet formål atsikre udvikling og demonstration af nye klimateknologier, der dels understøtterde energipolitiske målsætninger om uafhængighed af fossile brændsler, bedreklima / renere miljø, omkostningseffektivitet og forsyningssikkerhed, delsfremmer udnyttelsen og udvikling af erhvervspotentialet på området til gavn forvækst og beskæftigelse i Danmark. Ordningen giver tilskud til et mindre antalgreen labs, hvor virksomheder kan teste og demonstrere nye grønne teknologierunder realistiske omstændigheder. Testfaciliteterne skal være i internationalSide 3
klasse og kunne tiltrække både danske og internationale udviklings- og demon-strationsaktiviteter. Programmet støtter green labs inden for alle typer teknologi,der kan bidrage til at gøre Danmark uafhængige af fossile brændsler. Det vil si-ge først og fremmest effektiv energianvendelse og VE-teknologier.Energinet.dk - ForskEl og ForskVEwww.energinet.dkEnerginet.dk., der er en institution under Klima- og energiministeriet, admini-strerer de PSO-finansierede programmer, ForskEl og ForskVE.ForskELer etforskningsprogram, som har til formål at støtte udviklingen og udnyttelsen afmiljøvenlig elproduktionsteknologier. Programmet har en ramme på 130 millio-ner kr. om året, som er fastsat af Folketinget.ForskVEer et program, som støtterudbredelsen af de små VE-teknologier, dvs. solceller, bølgekraft og biogas. Pro-grammet fokuserer ikke på forskning og udvikling, men på demonstration ogudbredelse af vedvarende energikilder i energiproduktionen. Programmet løberfra 2008 til 2011 med et budget på 25 millioner kr. om året, som er fastsat afFolketinget. Blandt andet samarbejder arkitekter og ingeniører med forbrugernei en række demonstrationsprojekter vedrørende integration af solceller på byg-ninger.BoligJobplanwww.boligjob-plan.dkRegeringen vedtog den 1. juni 2011 med sine støttepartier en politisk aftale omen BoligJobPlan. Ordningen er en forsøgsordning, der giver skattefradrag forlønudgifter til hjælp og istandsættelse i hjemmet. Aftalen gælder fra den 1. juni2011 til og med 2013. Tilskuddet er på ca. en tredjedel af lønudgiften og gælderbåde inde og ude i boligen. Fradraget gives til personer over 18 år og kan maks.udgøre 15.000 kr. årligt pr. person. Ordningen udformes som et ligningsmæssigtfradrag og får en enkel, administrativ løsning, som ikke er mere besværlig endinternethandel. BoligJobplan-aftalen dækker bl.a. disse energiforbedringer i bo-ligen: Reparation og udskiftning af vinduer og ruder, reparation og udskiftningaf olie- eller gasfyr og varmeanlæg, isolering af tag og loft, isolering af yder-vægge samt installation af solfanger og solceller.Fornyelsesfondenwww.fornyelsesfonden.dkFornyelsesfondens formål er at fremme grøn omstilling og erhvervsmæssig for-nyelse i danske virksomheder, særligt små og mellemstore virksomheder. For-nyelsesfonden skal skabe vækst, beskæftigelse og eksport, understøtte virksom-heders forretningsmuligheder inden for grøn vækst og velfærd, samt understøtteomstilling til nye erhvervs- og vækstmuligheder i hårdt ramte områder.Fornyelsesfondens 760 millioner kr. skal fremme den virksomhedsrettede inno-vation inden for følgende overordnede indsatsområder – innovation og mar-kedsmodning af grønne løsninger og velfærdsløsninger samt omstilling i hårdtramte områder.Side 4
Varmepumpeinitiativetwww.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/Sider/Forside.aspxI forlængelse af den energipolitiske aftale fra 2008 blev der afsat en pulje på 30millioner kr. over 2 år til oplysningskampagner, mærkning af effektive pumper,begrænsede tilskudsordninger mv. målrettet varmeforbrugere uden for kollektivtforsynede områder. Hovedformålet er at tilvejebringe sammenlignelig mærkningog information for effektive varmepumpesystemer til husstandsbrug. Der er ud-arbejdet en handlingsplan for udmøntningen af puljen. Handlingsplanens aktivi-teter er henholdsvis gennemførte eller igangværende.Nordisk Energikommune 2011www.nordiskenergikommune.orgInitiativet Nordisk Energikommune 2011 er baseret på et samarbejde mellem detdanske og finske formandskab for Nordisk Ministerråd. Det er inspireret af ettilsvarende, nu afsluttet dansk initiativ, taget af klima- og energiministeren i2008 omEnergibyer.I 2010 havde den danske Energistyrelse det primære an-svar for projektkoordineringen, mens det finske Ministerium for Beskæftigelseog Økonomi koordinerer initiativet i 2011.Projektet sætter fokus på bæredygtig energi, grøn vækst og det energirelateredeklimaarbejde i Norden og skal blandt andet sætte skub i det lokale arbejde påenergiområdet i kommunerne og inspirere til nye og innovative tiltag. Projektetvil i særlig grad anerkende de nordiske kommuner, der gør en ekstraordinær ind-sats for at gennemføre banebrydende energiprojekter. I perioden oktober 2010 tiljanuar 2011 fremsendte 44 nordiske kommuner en ansøgning om at deltage iNordisk Energikommune 2011-konkurrencen. Af disse blev der nomineret 14kommuner. Vinderen påregnes udnævnt i forbindelse med de nordiske statsmi-nistres Globaliseringsforum om Grøn Vækst, der forventes at finde sted i slut-ningen af august 2011. Herefter, i den resterende del af 2011, vil såvel de nomi-nerede kommuner som vinderen blive markedsført, også internationalt, medhenblik på at øge kendskabet til nordiske innovative, bæredygtige energiprojek-ter. Der er ikke taget stilling til, om der skal gennemføres en ny ansøgningsrun-de i 2012.Skrotning af oliefyrwww.skrotditoliefyr.dkPå finansloven for 2010 blev der afsat 400 millioner kr. til en tilskudsordning tilkøb og installation af energieffektive opvarmningssystemer vedskrotning af etoliefyr.Ordningen har været med til at understøtte omstillingen fra oliefyr tilVE-alternativer på et tidspunkt, hvor den økonomiske aktivitet har været lavereend normalt. 2050-strategien foreslår et forbud mod installation af oliefyr i nyebygninger fra 2012 og eksisterende bygninger fra 2017. Ordningen bliver luk-
Side 5
ket med udgangen af juni 2011. Resten af bevillingen anvendes til at finansierenye tiltag i forbindelse med Energistrategi 2050.
Net- og distributionsselskabernes energispareforpligtelserhttp://www.ens.dk/DA-DK/FORBRUGOGBESPARELSER/ENERGISELSKABERNESSPAREINDSATS/Sider/Forside.aspxNet- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie skalmedvirke til at realisere dokumenterbare energibesparelser på i alt 6,1 PJ/år.Indsatsen er rettet mod slutforbruget af energi samt reduktion af nettab.Målsætningen er fastlagt i den politiske aftale af 21. februar 2008 om den dan-ske energipolitik i årene 2008-2011.Rammerne for selskabernes indsats er fastlagt i ændringer til el-, naturgas- ogvarmeforsyningsloven, jf. lov nr. 520 af 7. juni 2006. De konkrete vilkår for ind-satsen er udmøntet i aftalen af 20. november 2009 mellem klima- og energimini-steren og elnet-, naturgas-, olie- og fjernvarmeselskaberne samt i bekendtgørelsenr. 677 af 23. juni 2010 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomhe-der.Energiselskaberne er gennem aftalen forpligtet til at yde en konkret indsats, dermedvirker til realisering af en energibesparelse hos en slutforbruger, der ikkeville være sket uden selskabets indsats. Det kan f.eks. være gennem rådgivning,faglig bistand eller finansiel bistand, herunder tilskud til gennemførelse af ener-gibesparelser. Selskaberne skal årligt indberette de realiserede energibesparelser.Indberetningerne sker til samarbejdsorganerne for de forskellige brancher, derherefter indberetter til Energistyrelsen.I forhold til realisering af energibesparelser skaber reglerne grundlaget for enmarkedsbaseret indsats, som giver selskaberne stor grad af metodefrihed til atopnå besparelserne bedst og billigst. Reglerne er udformet således, at andre ak-tører mv. kan medvirke til gennemførelse af besparelserne.Energiselskabernes besparelsesindsats finansieres via tarifferne.
Side 6