Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 7
Offentligt
1101896_0001.png
1101896_0002.png
1101896_0003.png
J.nr. 2012-511-0085Dato: 10-04-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-

loven.

(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegningog offentliggørelse af afgiftsgrundlag)Hermed oversendes kommentarer til De Danske Bilimpor-tørers (DBI) henvendelse af 31. marts 2012 i forbindelsemed DBI’s foretræde den 11. april 2012.
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

De Danske Bilimportører (DBI)

angiver, at de finder en række uhensigtsmæssigheder i forholdtil det fremlagte lovforslag. De Danske Bilimportører anfører, at:1.Offentliggørelse af priservil påtvinge bilbranchen konkurrencebegrænsende vilkår. Of-fentliggørelse er i andre brancher ulovligt og strafbart.2.Overgangsordningen er mangelfuld.Ordningen omfatter alene biler solgt til slutbrugerog ikke biler, der inden lovforslagets fremlæggelse har været disponeret til leasingfor-mål, men som fx endnu ikke er hjemkommet.3. Lovforslagets regler ominteresseforbundne selskaberer uklare. Der er behov for at af-klare, om det er hensigten at regulere handel mellem bilfabrikker og importører. Der op-står potentielt problemer her, da der, under hensyntagen til EU’s gruppefritagelse, ikkefindes en uafhængig tredjepart.

Kommentar

Ad 1. Offentliggørelse af priserFormålet med offentliggørelsen er at skabe større gennemskuelighed og gennemsigtighed ommarkedsprissætningen af biler. Dette skal skabe større sikkerhed for, at pris og afgiftsgrundlaghænger sammen og hermed understøtte, at det er den almindelige markedsdannende pris, somskal danne grundlag for beregningen af registreringsafgiften.Den større gennemskuelighed og gennemsigtighed må forventes at skærpe konkurrencen, idetdet giver forbrugere og forhandlere mulighed for at orientere sig om de almindelige handelspri-ser på bilmarkedet.Forhandling og distribution af motorkøretøjer er på visse betingelser fritaget fra at skulle over-holde EU´s almindelige konkurrenceregler. Det er Kommissionens opgave at sikre, at denne fri-tagelse ikke medfører for store begrænsninger i den frie konkurrence. Et af de instrumenter, somKommissionen i den sammenhæng benytter sig af, er indsamling og offentliggørelse af prisop-lysninger. Borgerne i EU kan så se i hvilket medlemsland det er billigst at købe bil, og dermedvære med til at sikre, at mulighederne for at segmentere markederne ikke udnyttes for hårdt.Der vil blive fremsat ændringsforslag om, at offentliggørelse af køretøjernes stelnummer samtden anmeldende virksomheds identitet udgår af forslaget, jf. høringsskemaet. Det anerkendessåledes, at offentliggørelse af disse oplysninger sammen med prisoplysninger ikke er nødvendi-ge for opfyldelse af lovforslagets formål.Ad 2. Mangelfulde overgangsordningerDen foreslåede overgangsordning svarer til de overgangsordninger, der er anvendt ved tidligereændringer i registreringsafgiftsloven. Har slutbrugeren indgået bindende aftale inden lovforsla-get blev fremsat, gælder de gamle regler, ellers er det de foreslåede regler. Det aktuelle lovfors-lag er af generel karakter, og der kan ikke peges på specifikke områder eller biltyper, der vil bli-ve særligt hårdt ramt.
Side 2
Ad 3. Interesseforbundne selskaberDer består ikke en modstrid mellem lovforslagets regel om leverancer til interesseforbundne par-ter, og det forhold, at der ikke hersker fri konkurrence med motorkøretøjer i EU.Registreringsafgiftsloven og dermed lovforslaget gælder kun motorkøretøjer, der skal have dan-ske nummerplader på, og i den forbindelse er spørgsmålet om interesseforbundet eller ikke inte-resseforbundet kun relevant i forbindelse med en konkret vurdering af, om ”eget” leasingselskabafgiftsberigtiger til priser, der er sammenlignelige med de priser, der gælder leverancer til andreflådeejere - f.eks. et uafhængigt leasingselskab.
Side 3