Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 6
Offentligt
1101161_0001.png
1101161_0002.png
DBI 12:018Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
31. marts 2012BM/tlj
Vedr.: DBIs foretræde den 11. april 2012 kl. 9.45.De Danske Bilimportører takker hermed for muligheden for at få foretræde for udvalgetden 11. april, i forbindelse med udvalgets behandling af L 94, vedr. ændringer i lov omregistreringsafgift.Som det fremgår af DBIs høringssvar er vi grundlæggende positivt indstillet overfor inten-tionerne om at modvirke de seneste års skævvridning på bilmarkedet. Baggrunden for fore-trædet er imidlertid at vi finder, at der er en række uhensigtsmæssigheder i forhold til detfremlagte lovforslag. Derfor vil vi under foretrædet gerne gå i dybden med følgende ele-menter:

Offentliggørelse af priser

DBI er opmærksom på de af Skatteministeriet varslede ændringsforslag, der indsnævrermængden af oplysninger, der skal offentliggøres. Det er imidlertid fortsat DBIs opfattelse,at det – på linje med hvad Konkurrencerådet har givet udtryk for – at man med lovforslagetvil påtvinge bilbranchen konkurrencebegrænsende vilkår i form af offentliggørelse af pri-ser, som hvis de finder sted alle andre brancher er ulovlige og strafbare.

Mangelfulde overgangsordninger

DBI har en vist forståelse for at det, imod de ellers almene principper, specifikt på skatte-området kan være nødvendigt at lovgive med tilbagevirkende kraft. Hvis det skal væremuligt at drive virksomhed i tillid til de gældende regler, er der imidlertid afgørende, at deri disse tilfælde etableres rimelige overgangsordninger. I det nuværende forslag til L94 erkun begrænsede overgangordninger, der alene omfatter biler solgt til slutbruger og somikke tager hensyn til de biler, der inden lovforslagets fremlæggelse har været disponeret tilleasingformål, men som fx endnu ikke er hjemkommet. En tidsbegrænset overgangsord-ning for disse biler i de tilfælde, hvor det kan dokumenteres at der er tale om biler til oven-stående formål vil medføre et meget begrænset provenutab, der kun vil påvirke provenuetfor 2012 – ikke langsigtet, men omvendt vil være af endog meget stor betydning for en-keltvirksomheder.

Intersseforbundne selskaber

DBI har forståelse for nødvendigheden af at sikre rimelige vilkår i forbindelse med hand-len mellem interesseforbundne selskaber. Imidlertid er reglernes den nuværende udform-ning i lovforslaget uklare, bl.a. grundet det faktum, at de er taget fra ligningslovens be-
Rådhuspladsen 16 ¶ 1550 København VTlf: +45 3916 2323 ¶ Fax: +45 3916 2424 ¶ [email protected] ¶ www.bilimp.dk
stemmelser om transferpricing, hvilket er en anden og omvendt problematik, der ikkeumiddelbart kan overføres til import af biler.Vi vil under foretrædet søge at gøre udvalget bekendt med det behovet for en afklaring af,hvorvidt det reelt er hensigten med lovforslaget også at regulere og hermed hæve import-priserne til Danmark. Såfremt det er tilfældet – og at man dermed med forslaget søger atregulerer handel mellem bilfabrik og importør – opstår der potentielt problemer da der herunder hensyntagen til EU's gruppefritagelse – ikke forefindes en uafhængig tredjepart somforudsat i lovgivningen.Vi ser frem til muligheden for at uddybe ovenstående problemer overfor udvalget og stårnaturligvis til rådighed såfremt udvalget eller enkelt medlemmer måtte ønske yderligereoplysninger.Med venlig hilsen
Bent MikkelsenAdm. direktør
Rådhuspladsen 16 ¶ 1550 København VTlf: +45 3916 2323 ¶ Fax: +45 3916 2424 ¶ [email protected] ¶ www.bilimp.dk