Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 5
Offentligt
1099983_0001.png
J.nr. 2012-511-0085
Dato:30. marts 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-
loven.
(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegning
og offentliggørelse af afgiftsgrundlag)
I forlængelse af det tidligere oversendte høringsskema sen-
des hermed kommentar til høringssvar fra Danske Reviso-
rer (FSR) af 23. marts 2012..
Thor Möger Pedersen
/Lene Skov Henningsen
L 94 - 2011-12 - Bilag 5: Skatteministerens kommentar til Danske Revisorers (FSR) høringssvar
Danske Revisorer (FSR)
angiver det historiske forløb frem til den praksis med udbredt afgifts-
berigtigelse til mindstebeskatningspriser, som lovforslaget sætter ind imod, og anfører, at det nye
regelsæt skaber tvivl om, hvorvidt lovforslaget kun er et indgreb mod den praksis, at forhandler-
ne og leasingselskaber registrerer til mindstebeskatningspriser, eller går ud på at genindføre det
standardprissystem, der blev ophævet i 1996.
Dernæst oplister FSR en række eksempler, herunder eksempler på bonusbetalinger vedrørende
biler, der er solgt, og efterlyser i den forbindelse oplyst, hvordan de konkrete eksempler vil blive
håndteret administrativt.
FSR har den opfattelse, at offentliggørelse af salgspriser for konkrete handler vil tendere mod at
give faldende priser for nye biler, og at dette vil få en afsmittende virkning på afgiften af brugte
indførte biler.
Kommentar.
Hertil bemærkes, at registreringsafgiften er en værdiafgift, der beregnes af prisen
ved salg til bruger her i landet. Lovforslaget går alene ud på at indføre 3 yderligere sikringer af,
at der er overensstemmelse mellem pris til bruger og det grundlag, afgiften beregnes på.
Det tidligere gældende standardprissystem, som FSR nævner, var også en metode til sikring af
overensstemmelse mellem pris til bruger og det grundlag, afgiften beregnes på. Forslaget er ikke
et nyt standardprissystem. Der skal ikke være faste priser, men der skal være sammenhæng mel-
lem prisen og omstændighederne ved handelen.
Når det gælder de konkrete eksempler, henvises til høringsskemaet (bilag 2), særligt kommenta-
ren til henvendelserne fra Danmarks Automobilforhandler Forening.
Side 2