Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 2
Offentligt
1095867_0001.png
J.nr. 2012-511-0085
Dato: 22-3-2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de
modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-
dring af registreringsafgiftsloven (Opretning af værdigrund-
laget for afgiftsberegning og offentliggørelse af afgifts-
grundlag).
Thor Möger Pedersen
/Lene Skov Henningsen
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til forslag til lov
om ændring af registreringsafgiftsloven (Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og of-
fentliggørelse af afgiftsgrundlag).
Advokatrådet
Det er ikke korrekt, at reg-
lerne har fungeret uhen-
sigtsmæssigt i 9 år. Dels
skete der en væsentlig æn-
dring i reglerne om leasing-
biler i 2008, og dels vil der,
Der ud over har Advokatrå-
uanset lovgivningen, altid
det en række kommentarer til
være en løbende udvikling i
sprogbrugen i lovforslaget.
praksis.
AUTIG hilser lovforslaget
velkomment og opfatter det
samtidigt positivt, at data i
forbindelse med afgiftsberig-
tigelse bliver tilgængelige
for offentligheden.
Danmarks Automobilfor-
handler Forening er skuffet
over forslaget, som forenin-
gen mener, er endnu en lap-
peløsning. Foreningen fore-
slår i stedet at fremtidssikre
bilafgifterne ved i højere
grad at basere dem på brugen
af bil.
Foreningen beklager, at er-
hvervene skal belastes med
en udgift på 650 mio. kr., og
at fornyelsen af bilparken
bremses til skade for miljø
og sikkerhed.
Lovforslaget går ud på yder-
ligere at understøtte registre-
ringsafgiftslovens grund-
princip om, at beregnings-
grundlaget for afgiften er
den almindelige pris ved
salg til bruger, således der
ikke betales afgift af kun-
stigt lave priser, og konkur-
rencefordrejning undgås.
Provenuet skal endvidere
anvendes til takstnedsættel-
ser og investeringer i kollek-
tiv trafik, som kommer bor-
gere og erhverv til gode.
Regeringen vil, jf. rege-
ringsgrundlaget, gennemføre
en provenuneutral omlæg-
ning af afgifterne på biler,
som skal understøtte klima-
og miljøformål.
Det forhold, at lovforslaget
har virkning fra fremsættel-
sen giver efter foreningens
opfattelse urimelig stor usik-
kerhed for branchen.
Advokatrådet finder det be-
kymrende, at Skatteministe-
riet efter 9 års forløb beskri-
ver reglerne som uhensigts-
mæssige og problematiske.
Autobranchens Handels- &
Industriforening i Danmark
(AUTIG)
Danmarks Automobilfor-
handler Forening (DAF)
Lovforslaget har virkning
fra fremsættelsen for at und-
gå yderligere udnyttelse af
den lempelige praksis indtil
vedtagelsen af forslaget.
Danmarks Automobilfor-
Der henvises til bemærkning
Side 2
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0003.png
handler Forening undrer sig
til DI og Bilbranchen om of-
over bestemmelsen om of-
fentliggørelse.
fentliggørelse. Foreningen
henviser i den forbindelse til,
at andre brancher ikke er ud-
sat for den slags krav.
DAF efterlyser fortolknings-
bidrag og spørger i den for-
bindelse, om der kan gives
rabat, såfremt prisen opfyl-
der kravet om at være over
indkøbsprisen. Foreningen
efterlyser også fortolknings-
bidrag til forskellige former
for salgspræmier bonusord-
ninger, ekstraudstyr mv.
Danmarks Automobilfor-
handler Forening har i et
supplerende høringssvar stil-
let spørgsmål om, om den
foreslåede regel om, at den
afgiftspligtige værdi ikke må
være lavere end den pris, der
er betalt for køretøjet, med-
fører, af en bil ikke længere
kan afgiftsberigtiges til den
pris som den danske impor-
tør har anmeldt uagtet, at der
er betalt mere for bilen.
Brancheorganisationen for
værksteder (CAD)
CAD tilslutter sig forslaget,
men udtrykker samtidigt un-
dren over, at der i lovforsla-
gets bemærkninger til § 10a
omtales
”tekniske forhold”,
når tekniske forhold kun har
indirekte betydning for regi-
streringsafgiften.
Dansk Elbil Alliance ser for-
slaget som et skridt i den rig-
tige retning, ved bl.a. at fjer-
ne den delvise udhuling af
registreringsafgiftsfritagelsen
for eldrevne biler, som
mindsteprisbeskatningen
medfører.
Foreningen finder det uklart
hvad der menes med ”i et ik-
ke uvæsentligt
omfang”.
Når det gælder reglen om, at
den afgiftspligtige værdi ik-
ke må være lavere end den
pris, der er betalt for køretø-
jet bemærkes, at denne regel
er et supplement til reglen
om, at den afgiftspligtige
værdi er prisen ved salg til
bruger. Er prisen ved salg til
bruger lavere end den pris,
der er betalt, henvises til
muligheden for at få bilens
værdi fastsat skønsmæssigt.
Det bemærkes, at omtalen af
tekniske forhold i forbindel-
se med offentliggørelse ale-
ne handler om hvilken kon-
kret model af køretøjet, der
knytter sig til den konkrete
pris.
Ifølge regeringsgrundlaget
har regeringen lagt særlig
vægt på, at også eldrevne bi-
ler og hybridbiler er inde i
overvejelserne om de frem-
tidige bilafgifter.
Dansk Elbil Alliance
Der henvises til bemærkning
Side 3
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0004.png
til DI og Bilbranchen herom.
Foreningen mener, at der
fortsat er store moms og af-
giftsmæssige fordele ved
leasingbiler, og anbefaler i
den forbindelse, at den vær-
dibaserede registreringsafgif-
ten afløses af en registre-
ringsafgift baseret på tekni-
ske parametre.
Endvidere opfordrer forenin-
gen til, at biler fredes, når det
gælder øgede afgifter af hen-
syn til den forestående om-
lægning af bilbeskatningen.
Endelig opfordrer foreningen
til, at regeringen i forbindel-
se med gennemførelse af den
del af regeringsgrundlaget,
der vedrører køretøjer, ind-
drager de eldrevne bilers
gensalgsværdi i overvejel-
serne.
Dansk Erhverv (DE)
DE anerkender, at lovforsla-
get skal ses som alternativ til
en betalingsring, og at lov-
forslaget ser ud til at rette op
på den skævhed, der har væ-
ret på en måde, så forskellen
mellem nykøb, demokøb og
leasing mindskes.
DE peger på, at forslaget på-
lægger virksomheder og
borgere yderligere omkost-
ninger på 1 mia. kr. årligt, og
området er i forvejen kraftigt
afgiftsbelagt. DE gør op-
mærksom på, at opstramnin-
gen ifht. leasing kan mærkes
mange steder i erhvervslivet.
DI og Bilbranchen
DI og Bilbranchen finder det
ikke hensigtsmæssigt at bil-
beskatningen øges med 1
mia. kr., men anerkender, at
der er en række uhensigts-
mæssigheder i det nuværen-
de afgiftssystem.
Registreringsafgiften frem-
Side 4
Der henvises til bemærkning
til Danmarks Automobilfor-
handler Forening.
Der henvises til bemærkning
til Danmarks Automobilfor-
handler Forening.
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0005.png
står som et kludetæppe, og
det er meget kortsigtet at la-
ve endnu en lappeløsning.
Værdiafgiften bør ændres til
en teknisk CO
2
-baseret (lø-
bende) afgift.
§ 8, stk. 10
DI og Bilbranchen ønsker en
klar definition
af ”i et ikke
uvæsentligt omfang”,
jf. § 8,
stk. 10.
Jf. bemærkningerne til lov-
forslagets enkelte bestem-
melser, til § 8, stk. 10, skal
den virksomhed, som af-
giftsberigtiger køretøjet,
kunne redegøre for, at der er
handlet til en pris, der af-
spejler køretøjets almindeli-
ge pris ved salg til bruger. I
den forbindelse beror defini-
tionen af ”i et ikke uvæsent-
ligt omfang” på en konkret
vurdering, herunder på stør-
relsen af de involverede
virksomheder.
§ 10a
DI og Bilbranchen finder ik-
ke offentliggørelse hen-
sigtsmæssig. Det kan virke
hæmmende for konkurrencen
og øge priserne.
Baggrunden for forslaget om
offentliggørelse af de kon-
krete afgiftsberigtigelser er
at skabe større gennemskue-
lighed og gennemsigtighed
om prissætningen af biler og
dermed få større sikkerhed
for, at pris og afgiftsgrund-
lag hænger sammen. Dette
skal understøtte hovedreglen
om, at det er den almindeli-
ge markedsdannende pris,
som skal danne grundlag for
beregning af registreringsaf-
giften.
Det anerkendes imidlertid, at
offentliggørelse af identifi-
kation af det enkelte køretøj
via stelnummer samt af den
enkelte virksomheds identi-
tet sammen med de faktiske
handelspriser vil være et væ-
sentligt indgreb i de pågæl-
Side 5
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0006.png
dende virksomheders er-
hvervsforhold. Derfor vil der
blive fremsat ændringsfor-
slag om, at § 10a, stk. 2, nr.
1 og 5, om offentliggørelse
af stelnummer og identitet af
anmelder udgår.
DI og Bilbranchen finder §
10a, stk. 4, retssikkerheds-
mæssig betænkelig, og efter-
lyser klare regler for anven-
delsen af denne. De udtryk-
ker generel stor skepsis over-
for tiltag som hæmmer kon-
kurrencen, som et centralt
fastsat afgiftsgrundlag.
Overgangsordning
DI og Bilbranchen finder
overgangsordningen for kort,
set i lyset af lang fabriksle-
veringstid. De foreslår end-
videre, at biler som er bestilt,
men ikke kundesolgt, før 22.
februar 2012 omfattes af
ordningen, som for disse skal
løbe indtil ultimo 2012. Dis-
se biler er bestilt i tillid til
det eksisterende afgiftssy-
stem.
Det anerkendes, at brug af
gennemsnit i et eller andet
omfang kan mindske brugen
af rabatter og hæmme en
dynamisk prisdannelse. Der
vil blive fremsat ændrings-
forslag om, at § 10a, stk. 4,
udgår.
Det foreslåede indgreb er for
bredt til, at man kan pege på
specifikke områder eller bil-
typer, der vil blive særligt
ramt, og som derfor kunne
tale for en mere lempelig
overgangsordning end den,
der er lagt op til.
Danske Biludlejere
Danske Biludlejere finder
forslaget indlysende og for-
ståeligt.
Samtidig stiller de sig ufor-
stående overfor den foreslå-
ede offentliggørelse af kon-
krete afgiftsberigtigelser.
Der henvises til bemærkning
til DI og Bilbranchen om of-
fentliggørelse.
Endvidere stiller Danske
Biludlejere en række
spørgsmål til § 10a, stk. 4.
Det drejer sig dels om den
konkrete anvendelse gen-
nemsnitspriser, hvor bran-
cheorganisationen spørger
om disse skal bruges til at
fastsætte registreringsafgif-
Der henvises til bemærkning
til DI og Bilbranchen om §
10a, stk. 4.
Når det gælder fastsættelsen
af den residuale registre-
ringsafgift i en brugt bil, vil
de forskellige parametre i
beregningen fortsat blive
Side 6
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0007.png
ten, og dels med hensyn til
beregning af den residuale
afgift i biler, der skal udfø-
res.
Datatilsynet
Datatilsynet gør opmærksom
på, at § 6 i persondataloven
omfatter andet end økonomi-
ske og erhvervsmæssige op-
lysninger, som der henvises
til i bemærkningerne til § 1,
nr. 1.
De Danske Bilimportører an-
fører, at den nugældende
værdibaserede registrerings-
afgift har forvredet bilmar-
kedet.
De Danske Bilimportører er
tilfredse med at der skal
gennemføres en grundlæg-
gende, provenuneutral, om-
lægning af registreringsafgif-
ten.
De Danske Bilimportører har
forståelse for forslaget, men
mener samtidigt at det på en
række punkter er uhensigts-
mæssigt udformet.
Brancheforeningen mener, at
der vil opstå en forskelsbe-
handling mellem frie impor-
tører og importører, der er
ejet af en udenlandsk produ-
cent. Dette vil ifølge bran-
cheforeningen være til skade
for bytteforholdet mellem
Danmark og udlandet.
gradueret efter det konkrete
værdifald, der er sket i det
tidsrum, bilen har været re-
gistreret.
De Danske Bilimportører
Først og fremmest henvises
til kommentarerne til Dan-
marks Automobilforhandler
Forening.
Det er brancheforeningens
Der henvises til bemærkning
opfattelse, at reglerne om of-
til DI og Bilbranchen om of-
fentliggørelse strider mod
fentliggørelse.
grundlæggende konkurrence-
retlige principper, hvor netop
deling af prisoplysninger
mellem konkurrenter betrag-
tes som særligt skadeligt.
De Danske Bilimportører ef- Der henvises til bemærkning
terlyser en vejledning i hvor- til DI og Bilbranchen om §
dan de gennemsnitlige priser 10a, stk. 4.
i den indsatte § 10a, stk. 4 vil
Side 7
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0008.png
få anvendelse.
Endelig nævner De Danske
Bilimportører en række situ-
ationer hvor en forhandler
eller et leasingselskab før
den 28. januar 2012, har ind-
gået kontrakt bindende med
en importør om levering af
biler til demonstrationsbrug
eller leasing, som branche-
foreningen mener, bør om-
fattes af overgangsordnin-
gen.
FDM
FDM udtrykke anerkendelse
at formålet med lovforslaget,
men mener samtidigt at det
allerede nu kan konstateres,
at lovforslaget ikke vil fun-
gere efter hensigten. forenin-
gen henviser til, at flere bil-
mærker har fremlagt nye pri-
ser, hvor der er betydelige
forskelle mellem leasingsel-
skaberne pris og de priser,
som foreningens medlemmer
skal betale for samme bil.
Foreningens medlemmer har
derfor været henvist til de
billigere demobiler, for at
undgå et meget stort værdi-
tab i bilens første brugsår.
Med hensyn til overgangs-
ordningen bemærkes, at ind-
grebet er for bredt til, at man
kan pege på specifikke om-
råder eller biltyper, der vil
blive særligt ramt, og som
derfor kunne tale for en me-
re lempelig overgangsord-
ning end den, der er lagt op
til.
Indledningsvist henvises til
kommentaren til høringssva-
ret fra Danmarks Automo-
bilforhandler Forening.
Dernæst bemærkes, at om-
stændighederne ved konkre-
te forhandlinger om køb af
en enkelt bil eller et større
antal biler er forskellige. Det
kan således godt være i
overensstemmelse med in-
tentionerne i lovforslaget, at
et leasingselskab kan for-
handle sig frem til en lavere
pris end en forbruger, der
køber en enkelt bil.
Når det gælder lovforslagets Der henvises til bemærkning
§ 1, nr. 2, mener foreningen
til DI og Bilbranchen herom.
at det er uklart hvad der me-
nes med ”i et ikke uvæsent-
ligt omfang”, og at der derfor
åbnes op for fornyet kreativi-
tet, og dermed fortsat ugen-
nemskuelighed for den al-
mindelige forbruger.
Endelig mener foreningen
ikke, at den med § 1, nr. 3
indsatte § 10a i tilstrækkeligt
omfang tager højde for, at
bilmarkedet ændrer sig med
op og nedadgående priser og
afledte priser for brugte bi-
ler.
Samlet set mener foreningen,
Side 8
Der henvises til bemærkning
til DI og Bilbranchen om §
10a, stk. 4, samt om offent-
liggørelse.
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0009.png
at lovforslaget er for unøjag-
tigt til at bidrage til et mere
gennemskueligt og ensartet
bilmarked.
Finans og Leasing
Finans og Leasing finder, at Der henvises til bemærkning
forslaget går imod regerin-
til Danmarks Automobilfor-
gens intention om, at det skal handler Forening.
kunne betale sig at arbejde,
idet firmabiler vil blive be-
skattet hårdere og/eller må
nøjes med en mindre firma-
bil.
§ 8, stk. 1, efter 1. pkt.
Det bør klart fremgå, at der
ikke kan være tvivl om, at
den betalte afgift er korrekt,
hvis fakturaprisen ligger til
grund, og denne lever op til
109%’s
reglen.
Hvis fakturaprisen er den
almindelige pris for køretø-
jet ved salg til bruger, givet
de betingelser handelen er
foregået under, vil den betal-
te afgift være korrekt. Om-
stændighederne ved konkre-
te forhandlinger om køb af
en enkelt bil eller et større
antal biler kan således være
forskellige. Det kan eksem-
pelvis godt være i overens-
stemmelse med intentioner-
ne i lovforslaget, at et lea-
singselskab kan forhandle
sig frem til en lavere pris
end en forbruger, der køber
en enkelt bil.
§ 8, stk. 10
Finans og Leasing finder det
meget vanskeligt at gennem-
skue rækkevidden af § 8, stk.
10. Bestemmelsen synes
umulig for importører, som
udelukkende sælger til nært-
stående parter, at opfylde.
Der bør findes en løsning,
eksempelvis en forudgående
godkendelse fra SKAT.
Jf. bemærkningerne til lov-
forslagets enkelte bestem-
melser, til § 8, stk. 10, skal
den virksomhed som af-
giftsberigtiger køretøjet
kunne redegøre for, at der er
handlet til en pris, der af-
spejler køretøjets almindeli-
ge pris ved salg til bruger.
Der er ikke tale om, at den
enkelte virksomhed skal
sælge til ikke-
interesseforbundne eller ik-
ke-nærtstående parter.
Side 9
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0010.png
§ 10a
Finans og Leasing efterlyser
klarhed over, hvad § 10a,
stk. 4, giver hjemmel til og
hvad den skal anvendes til.
De finder det afgørende for
retssikkerheden, at det præ-
ciseres, at hjemlen ikke an-
vendes til at ændre på prin-
cippet om, at afgiften er
værdibaseret, og at der ikke
kan indføres en fast stykaf-
gift. Der skal være plads til
”den gode handel”.
Der henvises til kommentar
til DI og Bilbranchen om §
10a, stk. 4.
Tilsvarende bør det præcise-
res, at der kun i helt ekstra-
ordinære (misbrugs-) tilfæl-
de kan ske efterregulering.
Der skal være tiltro til en af-
tale indgået om en bil. Efter-
regulering vil endvidere føre
til øget administration og
skabe tvivl om finansierings-
selskabernes gyldige ejen-
domsforbehold.
Finans og Leasing finder, at
offentliggørelse går imod
konkurrencelovgivningens
udgangspunkt om, at virk-
somheder skal agere i mar-
kedet uden kendskab til kon-
kurrerende virksomheders
interne forhold.
Samlet bør det genovervejes,
om denne del af forslaget
skal gennemføres.
Overgangsordning
Finans og Leasing ønsker
under lovbehandlingen be-
kræftelse af deres forståelse
af overgangsreglen. Dels
ifht. leasingtageres indgåede
bindende aftaler med bilfor-
handlere, dels ifht. indgåede
bindende rammeaftaler om
levering af biler.
Øvrigt
Leasing og låntagning bør
ligestilles, således at forbru-
Side 10
Der henvises til bemærkning
til DI og Bilbranchen om of-
fentliggørelse.
En leasingvirksomhed er ef-
ter de hidtil gældende regler
ikke anset for at være slut-
bruger. Dermed er aftale om
salg til en leasingvirksom-
hed, indgået før dagen for
fremsættelsen af lovforsla-
get, ikke omfattet af over-
gangsbestemmelsen.
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0011.png
gernes nettobidrag til stats-
kassen bliver ens. I dag skal
der betales moms af leasing-
ydelsen ved privatleasing,
hvilket der ikke er fradrag
for, mens der er fradragsret
ved renteudgifter på et lån.
Firmabilbeskatningen bør
ændres sådan, at den lave be-
skatning regnes fra bilens
indregistrering i stedet for
”skatteår”, og den lave be-
skatning opnås efter 30 mdr.
Dette for at undgå
”propper”
op mod årsskiftet.
Erhvervsstyrelsens Center
for Kvalitet i ErhvervsRegu-
lering (CKR)
CKR angiver, at iht. § 8, stk.
10, forpligtes interessefor-
bundne virksomheder til at
kunne godtgøre, at de køre-
tøjer som handles indbyrdes,
også er blevet handlet til lig-
nende priser mellem uaf-
hængige parter.
Idet det ikke præcist frem-
går, hvilke dokumentations-
krav, som vil blive stillet, er
det ikke muligt at vurdere de
administrative byrder som
følger heraf.
CKR anbefaler, at Skattemi-
nisteriet udarbejder en vej-
ledning, hvor dokumentati-
onskrav nærmere fremgår.
Hvis der udarbejdes en vej-
ledning, vil CKR gerne mod-
tage den i høring.
Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen
Offentliggørelse
Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen finder det yderst
problematisk at indføre ord-
ninger, der mindsker for-
handlernes incitament til at
konkurrere på pris og rabat-
ter.
Bemærkningen vedrører ik-
ke lovforslaget, men vil ind-
gå i Skatteministeriets vide-
re arbejde.
Bemærkningen vedrører ik-
ke lovforslaget, men vil ind-
gå i Skatteministeriets vide-
re arbejde.
Det må antages, at langt
størsteparten af afgiftsberig-
tigelserne sker på nogle vil-
kår, hvor det ikke er nød-
vendigt at gøre sig overve-
jelser om afgiftsgrundlaget
er den almindelige pris ved
salg til bruger. Af samme
grund må den administrative
merbelastning antages at
være beskeden.
Der henvises til bemærkning
til DI og Bilbranchen om of-
fentliggørelse og det æn-
dringsforslag, der vil blive
fremsat.
Det skal endvidere bemær-
kes, at offentliggørelse af
afgiftsgrundlag letter
SKATs administration af re-
gistreringsafgiftsloven. Of-
fentliggørelse giver forbru-
gere og forhandlere mulig-
Side 11
Forslaget om offentliggørel-
se vil således kunne svække
konkurrencen, og styrelsen
anbefaler, at reglerne om of-
L 94 - 2011-12 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1095867_0012.png
fentliggørelse udgår af lov-
forslaget.
hed for at orientere sig om
de almindelige handelspriser
for en given bil. Dermed op-
nås større gennemsigtighed i
markedet. Større gennemsig-
tighed i markedet kan i
mange tilfælde bidrage til at
øge konkurrencen.
Side 12