Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 15
Offentligt
1106147_0001.png
1106147_0002.png
J.nr. 2012-511-0085Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-

loven.

(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegningog offentliggørelse af afgiftsgrundlag)Hermed oversendes kommentarer til bilag 10 – henvendelsefra Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) af 13.april 2012.
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF)

angiver, at de som udgangspunkt er enigei, at leasing- og demobiler skal sidestilles med køb af almindelige biler. Frem for at fratage allemuligheden for at anvende mindstebeskatningsprisen ser DAF imidlertid hellere, at mulighedenbliver udvidet, kombineret med en stramning af kravene for alle parter, for at sikre statens pro-venu.DAF angiver endvidere, at det efter fremsættelsen af L 94 er kommet frem, at leasingselskaber-ne forventer at kunne lease til de samme priser som før. Det betyder, at provenuet sandsynligvisbliver lavere end en milliard og, at merprovenuet hovedsageligt vil komme fra bilforhandlerne.DAF angiver endelig, at det vil være en fordel straks at iværksætte en mere grundlæggende re-form af bilafgifterne, og hermed få etableret et intelligent afgiftssystem, som ikke skal lappes.

Kommentar:

Registreringsafgiften er udformet som en værdibaseret afgift, hvor der betales afgift af den al-mindelige pris ved salg til bruger. En indførelse af en mindstebeskatningspris gældende for alleparter, vil ikke være i overensstemmelse med dette. Lovforslaget understøtter, at det er den al-mindelige markedsdannende pris for en bil, som danner grundlag for beregningen af registre-ringsafgiften, uanset om bilen er en demo-/leasingbil, eller den bliver solgt på normal vis.Hvad angår ændringer af leasingpriserne efter fremsættelsen af lovforslaget og betydningen forprovenuet, skal henvises til svar på spørgsmål 14. Selvom leasingpriserne ikke stiger, siger detikke noget om ændringen af registreringsafgiften, da bilbranchen som følge af den højere regi-streringsafgift kan vælge at sænke deres avancer. Lovforslaget forventes at give et merprovenupå 1 mia. kr. årligt i varig virkning efter tilbageløb og adfærd som følge af højere registrerings-afgift på såvel leasingbiler som demobiler.Regeringen vil fortsat gennemføre en provenuneutral omlægning af afgifterne på personbiler,som skal understøtte klima og miljø. Den konkrete udformning af omlægningen af bilafgifterneer endnu ikke fastlagt.
Side 2