Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 14
Offentligt
1106140_0001.png
1106140_0002.png
J.nr. 2012-511-0085Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-

loven.

(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegningog offentliggørelse af afgiftsgrundlag)Hermed oversendes kommentarer til bilag 9 - SDKbilershenvendelse af 11. april 2012.
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

SDKbiler

angiver, at det er uklart om lovforslaget sikrer, at almindelige forbrugere skal betalesamme registreringsafgift som en storkunde eller leasingselskab på ens biler, eller om storkunderfortsat skal have betydelige rabatter på registreringsafgiften.SDKbiler opstiller tre eksempler, hvor der betales forskellig pris for ens (eller næsten ens) biler,på grund af forskelle i avancer, og der derfor også betales forskellig registreringsafgift af bilerne.SDK biler spørger hvad der sker, når der bliver fremsat ændringsforslag om, at § 10a, stk. 4, omopgørelse af den afgiftspligtige værdi på grundlag af et gennemsnit, udgårSDKbiler henstiller til, at rabatter på biler fremover gives på bilerne og ikke på afgifterne.

Kommentar:

Formålet med L 94 er at sikre, at det er den almindelige markedsdannende pris for en bil, somdanner grundlag for beregningen af registreringsafgiften, uanset om bilen er en leasing-/demobileller den bliver solgt på normal vis.Efter de hidtil gældende regler kunne mindstebeskatningsprisen altid danne grundlag forberegningen af registreringsafgiften på leasing- og demobiler. Det betyder, at der i mangetilfælde er betalt afgift af kunstigt lave priser.De nye regler betyder, at der ikke kan betales registreringsafgift af en lavere pris end den pris,som bilen er købt til. Lovforslaget ændrer ikke på, at der fortsat som minimum skal betales regi-streringsafgift af mindstebeskatningsprisen.Det er ikke hensigten med forslaget, at der skal betales ens registreringsafgift af ens biler. Det vilikke være i overensstemmelse med en værdibaseret registreringsafgift, hvor der betales afgift afden almindelige pris ved salg til bruger.Hensigten er at sikre, at der for den konkrete bil betales en registreringsafgift, der afspejler bilenshandelspris.Hvis eksempelvis et leasingselskab kan forhandle sig frem til en lavere pris ved køb af flere bilerend en forbruger der køber en enkelt bil, vil det også være denne lavere pris, som skal ligge tilgrund for beregningen af registreringsafgiften. Registreringsafgiften på leasingbilerne kan her-med også blive lavere.Hvis leasingselskabet handler med eksempelvis et interesseforbundet importselskab, skal derdog kunne redegøres for, at bilerne er handlet til en pris, der afspejler bilernes almindelige pris.Dette er for at modvirke brug af markedsmæssigt urigtige priser ved handler mellem interesse-forbundne parter.Offentliggørelsen af de konkrete afgiftsberigtigelser skal skabe større gennemskuelighed oggennemsigtighed om prissætningen af biler. Det giver større sikkerhed for, at pris og afgifts-grundlag hænger sammen. Det giver også forbrugerne mulighed for at orientere sig om bilpri-serne og vurdere prisniveauet.
Side 2