Skatteudvalget 2011-12
L 94 Bilag 10
Offentligt
1103885_0001.png
1103885_0002.png
Taastrup, fredag den 13. april 2012Til Folketingets Skatteudvalg!
Danmarks Automobilforhandler Forenings (D¶A¶F) kommentarer til L94D¶A¶F har tidligere fremsendt et høringssvar til L 94. For at følge op på det vil vi i denne hen-vendelse gerne uddybe nogle af vores synspunkter samt fremføre det synspunkt, at det vilvære en fordel – i forlængelse af L 94 – straks at iværksætte en mere grundlæggende reformaf bilafgifterne.D¶A¶F er som udgangspunkt enig i at leasing- og demobiler skal sidestilles med køb af al-mindelige biler. Indtil nu har leasingselskaberne haft en konkurrenceforvridende fordel i for-hold til bilforhandlerne i og med at de har været i stand til at indregistrere alle deres biler tilmindstebeskatningsprisen.Forhandlerne har kun haft den mulighed i den udstrækning de kan dokumentere, at bilerneer blevet brugt som demobil eller som andet driftsmiddel. Frem for at fratage alle mulighedenfor at bruge mindstebeskatningsprisen, ser D¶A¶F hellere, at muligheden herfor bliver udvidet.For at sikre statens provenu anbefaler vi en samtidig stramning af kravene til alle parter.Vi har de seneste år kunnet konstatere en stor stigning i antallet af demobiler på det danskemarked. Som D¶A¶F ser det, skyldes det stigende krav fra bilimportørerne og kunderne. Im-portørerne stiller mange krav til forhandlerne, og de forventer at forhandlerne har alle model-ler hjemme. Det er med til at presse forhandlerne, fordi modelkatalogerne bliver fortsat størreog større.Efter at L 94 trådte i kraft ved lovforslagets fremlæggelse, er det kommet frem, at leasingsel-skaberne forventer at kunne lease bilerne til de samme priser som før. Det betyder, at kunbilforhandlerne kommer til at betale prisen for de nye regler.D¶A¶F har argumenteret for, at statens merprovenu i forbindelse med implementeringen af L94 formentlig bliver højere end den ene milliard kroner, regeringen skønner. Med leasingsel-skabernes udmelding forventer vi nu, at provenuet sandsynligvis vil blive lavere end en milli-ard, og at merprovenuet hovedsagligt vil komme fra bilforhandlerne.RegistreringsafgiftenMed L 94 bliver der syet endnu en lap på det kludetæppe, som registreringsafgiften gennemårene har udviklet sig til. Det lader til, at hver gang det er blevet forsøgt at rette op på énuhensigtsmæssighed, så er der opstået en ny.D¶A¶F er derfor af den overbevisning, at Folketinget og regeringen hurtigst muligt bør begyn-de arbejdet med en grundlæggende reform af bilafgifterne. Der er behov for at tænke nyt forat få etableret et system, der kan leve i mange år uden at skulle lappes.
Danmarks Automobilforhandler ForeningAUTOBRANCHENS HUSKirkevej 1-32630 TaastrupTlf.: 33 31 45 55Fax 33 31 30 75www.daf.dke-mail: [email protected]Uafhængig brancheforening for 500 automobilforhandlere og autoriserede værksteder i Danmark
D¶A¶F har fuld forståelse for regeringens ønske om en provenuneutral omlægning. Det vig-tigste er at vi får et mere intelligent afgiftssystem – og ikke et, der formindsker statens prove-nu.D¶A¶F står selvfølgelig til rådighed for yderligere drøftelser, hvis Skatteudvalget ønsker det.
Med venlig hilsen
Jens BrendstrupAdm. direktør for D¶A¶F
side 2Danmarks Automobilforhandler ForeningKirkevej 1-32630 Taastrup.Tlf.: 33 31 45 55, Fax 33 31 30 75