Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 84
Offentligt
1093554_0001.png
1093554_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. marts 2012 stillet mig følgendespørgsmål 3 til L 84, stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF), som jeg hermed skalbesvare.
Ministeren19. marts 2012J.nr. 2011-4495
Spørgsmål 3:Vil ministeren redegøre for, i hvilken udstrækning lovforslagets implementering af di-rektiverne adskiller sig fra direktivernes minimumskrav, og argumentere for disse af-vigelser fra direktiverne.Svar:Lovforslaget går længere end minimumskravene i bygningsdirektivet på to områderog på et område i forhold til VE-direktivet:
Bygningsdirektiv:Det gælder dels for energimærkningen af offentlige bygninger. Det indgår i lovforsla-2get, at offentlige bygninger over 250 m skal omfattes af reglerne for regelmæssigenergimærkning. Det betyder, at de altid skal have et gyldigt energimærke. IfølgeEU’s direktiv skal grænsen for hvilke bygninger, der omfattes af disse regler, sættes22ned gradvist fra 1000 m , hvor den ligger nu, til 250 m i 2015.Baggrunden, for at vi går videre end direktivet på dette område, er, at der allerede i2009 blev indgået en aftale mellem parterne bag aftalen om den fremtidige energi-2spareindsats fra den 10. juni 2005 om at lægge niveauet på 250 m . Aftalen udgjorde2en lempelse i forhold til tidligere, hvor alle offentlige bygninger over 60 m skulleenergimærkes.Det andet område, hvor lovforslaget går videre, er annonceringspligt i forbindelsemedsalg og udlejeaf bygninger eller bygningsenheder. Det foreslås i lovforslaget, atenergimærket skal medtages i alle annoncer til salg eller udleje i kommercielle medi-er, hvorimod det fremgår af direktivet, at energimærkningen kun skal medtages, hvisdet foreligger.Baggrunden for at vi går videre, er, at der er opnået gode resultater med annoncerin-gen af energimærket ved salg af ejendomme via ejendomsmægler, som blev indførtfra 1. juli 2010. Der er flere indikationer på, at energimærkningen har medført, at
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
energieffektiviteten inddrages af køberen som et beslutningsparameter ved købet,hvilket lige netop er det resultat, som vi tilstræbte ved ordningen.
Det skal understreges, at lovforslaget ikke indebærer, at pligten til at energimærkeudlejningsejendomme udvides. Der er i forvejen pligt til, at energimærket udleveresved indgåelsen af lejekontrakt. Annonceringsforpligtelsen medfører derfor alene enfremskyndelse af mærkningen.
VE direktiv:Lovforslaget går videre end minimumskravene i VE-direktivet i forhold til den foreslå-ede VE-installatørordning derved, at ordningen gøres obligatorisk for virksomheder,der ønsker at installere eller montere små VE-anlæg. VE-direktivet kræver kun en fri-villig ordning.
Baggrunden for, at vi går videre end kravene i VE-direktivet og kræver en obligatoriskordning er dels, at det er vigtigt, at VE-anlæg, som f.eks. varmepumper, bliver instal-leret og monteret korrekt og på en måde der sikrer forbrugerne de forventede energi-besparelser, dels hensynet til at sikre en mindre CO2-udledning og dermed en bedremiljøbeskyttelse. VE-anlæg, som er effektive, er således både en fordel for forbruge-ren og miljøet.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard