Skatteudvalget 2011-12
L 80
Offentligt
1097992_0001.png
1097992_0002.png
1097992_0003.png
J.nr. 2011-321-0019Dato:28. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, pensionsafkast-

beskatningsloven, pensionsbeskatningsloven og skattekontrolloven

(Ændret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i unoteredeaktier og ved personers ophør af skattepligt, harmonisering af fristen forafregning af institutskat og individskat ved pensionsinstitutters ophør afskattepligt, mulighed for uden afgift at stoppe udbetalingen af en livsvarigalderspension m.m.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 29. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 1:

Når ministeren har erfaret, at 50.000 kr.’s reglen for fradragsberettigede indbetalinger tilratepension og ophørende alderspension har utilsigtede virkninger, hvorfor foreslår ministe-ren så ikke denne regel ophævet i stedet for at foreslå nye regler, som skal modvirke dettidligere indførte 50.000 kr.’s loft? Vil ministeren genoverveje, om det er hensigtsmæssigtat have 50.000 kr.’s reglen?

Svar:

Der er ikke behov for at genoverveje loftet på 50.000 kr. for fradragsberettigede ind-betalinger til ratepension og ophørende alderspension.Den tidligere VK-regering indførte i forbindelse med Forårspakke 2.0 et loft på 100.000 kr.for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension med virk-ning fra indkomståret 2010. Loftet blev indført bl.a. ud fra en målsætning om at favoriserelivsvarig alderspension på bekostning af mere kortsigtet opsparing i form af ratepensioner,der kan udbetales over kun 10 år. Det blev anbefalet af bl.a. Skattekommissionens ”Lavereskat på arbejde”, februar 2009, idet der er mere indkomstaftrapning af folkepension og an-dre offentlige ydelser forbundet med en livsvarig pensionsydelse end med en ratepension,der kan udbetales over kun 10 år.I forbindelse med aftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten blevloftet nedsat fra 100.000 kr. til 50.000 kr. Nedsættelsen af loftet udgør en yderligere relativfavorisering af livsvarig alderspension, og nedsættelsen vil i det omfang indbetalingerne iintervallet 50.000 kr. – 100.000 kr. sker til en livsvarig alderspension yderligere bidrage tilindkomstaftrapningen af folkepension og andre offentlige ydelser.Jeg kan dermed konstatere, at det er et ønske fra et stort flertal af Folketingets partier, at derskal gælde et loft for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alders-pension. Forskellen mellem regeringen og oppositionspartierne i den tidligere VK-regeringsamt Dansk Folkeparti består for mig at se kun i, hvor højt loftet skal sættes.Pensionsbeskatningsloven stiller for så vidt angår livsvarig alderspension bl.a. krav om, atordningen skal gå ud på at sikre pension i form af løbende ydelser, der bortfalder ved denpensionsberettigedes død. Derimod stilles der med den gældende affattelse af pensionsbe-skatningsloven ikke krav om, at de løbende udbetalinger skal være lige store.Det er konstateret, at flere pensionsudbydere giver deres kunder mulighed for at vælge enforhøjet ydelse i begyndelsen af udbetalingsforløbet for en livsvarig alderspension og til-svarende for en ophørende alderspension. Den forhøjede ydelse udregnes med udgangs-punkt i en afkastforudsætning under udbetalingsforløbet, der overstiger, hvad der med ri-melighed kan forventes af faktisk afkast i udbetalingsperioden. Derved vil udbetalingerne ide første år af udbetalingsforløbet overstige udbetalingerne i resten af forløbet. Hvis afkast-forudsætningen sættes ekstremt højt, vil metoden i grænsetilfælde kunne føre til, at største-delen af alderspensionens værdi kan udbetales over ganske få år, mens den resterende lilledel fordeles over resten af perioden.Dermed kan loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende al-derspension omgås, ligesom kravet om, at en alderspension skal udbetales over mindst 10år kan omgås.Det er ikke regeringens nedsættelse af loftet fra 100.000 kr. til 50.000 kr., der har skabt for-udsætningerne for omgåelsesmulighederne, idet det tidligere loft på 100.000 kr. kunne om-gås på principielt samme måde. Det er derfor ikke nogen løsning at forhøje loftet igen fra50.000 kr. til 100.000 kr.Side 2
Hvis en fornuftig og velbegrundet skatteregel kan omgås, som tilfældet er for loftet på50.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension,er det efter min opfattelse - modsat spørgeren - ikke nogen løsning at ophæve reglen. Løs-ningen må da i stedet være at indføre en værnsregel, der kan modvirke omgåelsen af denindførte skatteregel, så denne kan blive effektiv som tilsigtet. De omgåelsesmuligheder afloftet, som affattelsen af den gældende pensionsbeskatningslov rummer mulighed for, skalsåledes ikke imødegås ved enten at ophæve eller forhøje loftet.En ophævelse af loftet ville dels indebære mulighed for, at man igen kan foretage store fra-dragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension, dels mindre ind-komstaftrapning af sociale ydelser. En forhøjelse af loftet til 100.000 kr. ville have sammekonsekvenser omend i noget mindre grad end ved en ophævelse af loftet. Det ville ikke væ-re acceptabelt.
Side 3