Skatteudvalget 2011-12
L 80 Bilag 8
Offentligt
1098645_0001.png
1098645_0002.png
1098645_0003.png
1098645_0004.png
1098645_0005.png
1098645_0006.png
Til lovforslag nr.L 80
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. marts 2012
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven ogskattekontrolloven(Ændret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i unoterede aktier og ved personers ophør af skattepligt,harmonisering af fristen for afregning af institutskat og individskat ved pensionsinstitutters ophør af skattepligt, mulighed foruden afgift at stoppe udbetalingen af en livsvarig alderspension m.m.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. februar 2011 og var til1. behandling den 28. februar 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 6. juli 2011dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2010-11, 1. sam-ling alm. del – bilag 266. En del af lovforslaget blev sendt ihøring samtidig med lovforslagets fremsættelse, og skatte-ministeren sendte den 1. februar 2012 en orientering heromtil udvalget. Den 1. og 23. februar 2012 sendte skattemini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.[Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 31)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
[Ændring af virkningstidspunktet for kravet om lige storeydelser]Bemærkninger
»01.I§ 2indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Ved lige store løbende ydelser forstås, at bereg-ningsgrundlaget ved påbegyndelsen af udbetalingen forven-tes at medføre lige store ydelser over hele ordningens udbe-talingsperiode. Ved beregningen af ydelserne kan der dogmaksimalt benyttes en rente svarende til den til Finanstilsy-net senest meddelte nyplaceringsrente for obligationer ogpantebreve plus 1 procentpoint, og herfra fradraget produk-tet af den nævnte rente, inkl. procenttillægget, og skattesat-sen ifølge pensionsafkastbeskatningslovens § 2, jf. dog 3.pkt. Falder den maksimale rente i udbetalingsperioden underden beregnede rente, beregnes nye ydelser senest med virk-ning for ydelser, der udbetales 3 måneder efter meddelelsenaf den nye nyplaceringsrente. For ordninger med ret til ren-tebonus kan grundlagsrenten anvendes i stedet for den mak-simale rente som nævnt i 2. pkt., hvis grundlagsrenten over-stiger den maksimale rente. For ordninger, der er tilknyttetinvesteringsfonde, jf. lov om finansiel virksomhed bilag 8,III, kan ydelserne vælges beregnet efter principperne i pen-sionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 2. Sættes udbetalingenaf en livsvarig alderspension delvist i bero, opgøres en nyydelse senest ved førstkommende kalenderårs begyndelse.Sættes udbetalingen af en livsvarig alderspension helt i bero,opgøres en ny ydelse ved genoptagelsen af udbetalingerne.Genoptages ydelserne i samme kalenderår, hvor ydelsernesættes i bero, kan opgørelsen af nye ydelser dog ske ved detfølgende kalenderårs begyndelse.««[Præcisering af hvad der forstås ved lige store ydelser]2)I det undernr. 8foreslåede§ 30, stk. 1, 12. pkt.,ind-sættes efter »livsvarig alderspension«: »helt eller delvist«.[Udvidelse af mulighed for at sætte udbetalingen af livsvarigalderspension i bero]Til § 43)I det undernr. 3foreslåede§ 8 F, stk. 1, nr. 8,indsæt-tes efter »omfattet af«: »pensionsbeskatningslovens«.[Redaktionel ændring]4)I den undernr. 6foreslåede ændring af§ 11 C, stk. 1,2. pkt.,indsættes efter »godkendt efter«: »pensionsbeskat-ningslovens«.[Redaktionel ændring]Til § 65)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.§ 3, nr. 1 og 01, har virkning for pensionsordnin-ger med løbende udbetalinger, der påbegyndes udbetalt den28. marts 2012 eller senere. For pensionsordninger, der erpåbegyndt udbetalt senest den 27. marts 2012, kan en an-vendt beregningsrente, der overstiger 4,235 pct., fastholdes.Ændres den anvendte beregningsrente senere, finder § 3, nr.1 og 01, anvendelse.«
Til nr. 1, 2 og 5Skatteministeriet har været i dialog med Forsikring &Pension om behovet for justeringer af lovforslaget. I dialo-gen har Forsikring & Pension indkredset de tre problemom-råder, hvor det efter branchens opfattelse er nødvendigt attilpasse lovforslaget.For det første støtter Forsikring & Pension, at der helt ge-nerelt skal anvendes realistiske forudsætninger ved bereg-ning af ydelserne på pensionsordninger med løbende udbe-talinger, men har efterlyst en konkretisering af, hvad der for-stås med »lige store ydelser«, jf. forslaget om at pensions-ordninger med løbende udbetalinger skal udbetales i ligestore ydelser.På baggrund af dialogen med Forsikring & Pension fore-slås det at ændre lovforslaget, således at det af pensionsbe-skatningslovens § 2, stk. 2, vil fremgå, at kravet om lige sto-re ydelser er opfyldt, hvis beregningsgrundlaget ved påbe-gyndelsen af udbetalingen må forventes at medføre lige sto-re ydelser over hele ordningens udbetalingsperiode, jf. æn-dringsforslag nr. 1. Det foreslås dog samtidig at fastsætte enmålbar maksimal fremtidig afkastforudsætning i form af enberegningsrente, der tager udgangspunkt i nyplaceringsren-ten for obligationer og pantebreve, der fremgår af de såkald-te samfundsforudsætninger, jf. nærmere herom nedenfor.Til brug for pensionsfremskrivninger udarbejder Finans-rådet og Forsikring & Pension således årligt en række fællesforudsætninger (samfundsforudsætninger) med hensyn tilforrentningen af pensionskundernes indbetalte midler, her-under afkast af relevante aktivkategorier, inflationsniveauog skattesatser etc. Finansrådet og Forsikring & Pensionmeddeler samfundsforudsætningerne til Finanstilsynet.I dialogen med Skatteministeriet har Forsikring & Pen-sion anført, at en anvendt beregningsrente ikke må kunnemedføre systematisk fremrykning eller udskydelse af delivsvarige ydelser. Dette ideal kan Skatteministeriet tilsluttesig. Derimod kan det ikke udelukkes, at ydelserne vil svinge– såvel opad som nedad – når selskaberne løbende vurderer,om den anvendte beregningsrente fortsat er realistisk ogeventuelt justerer ydelserne på denne baggrund.Forsikring & Pension har på denne baggrund ønsket enjustering af lovforslaget, sådan at det af pensionsbeskat-ningsloven vil fremgå, at kravet om lige store ydelser er op-fyldt, hvis beregningsgrundlaget ved påbegyndelsen af ud-betalingen må forventes at medføre lige store ydelser overhele ordningens udbetalingsperiode.I sin rene form ses denne model imidlertid at lide underde samme problemer, som det fremsatte lovforslag i flerehøringssvar er blevet kritiseret for. Lovforslagets ideal ernetop, at der skal være tale om lige store ydelser over heleordningens udbetalingsperiode med de naturlige udsving,der først og fremmest følger af det realiserede afkast i perio-den. Centralt for både det fremsatte lovforslag og Forsikring& Pensions model er, hvad der kan forventes af afkast i pe-
3
rioden. Men en sådan forventning kan spænde fra det pessi-mistiske eller forsigtige over det realistiske til det optimisti-ske eller decideret overoptimistiske eller urealistiske.Det er på denne baggrund, ændringsforslaget skal ses,hvorefter det af pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, vilfremgå, at kravet om lige store ydelser er opfyldt, hvis be-regningsgrundlaget ved påbegyndelsen af udbetalingen måforventes at medføre lige store ydelser over hele ordningensudbetalingsperiode, jf. Forsikring & Pensions forslag, dogunder anvendelse af en fastsat maksimal beregningsrente, jf.ændringsforslag nr. 1.Ved beregningen af ydelserne kan der således benyttes enrente, der maksimalt må svare til den til Finanstilsynet se-nest meddelte nyplaceringsrente for obligationer og pante-breve plus 1 procentpoint, fradraget PAL-skattesatsen ifølgepensionsafkastbeskatningslovens § 2. Den senest udmeldtenyplaceringsrente for obligationer og pantebreve udgør 4pct., hvorfor den maksimale beregningsrente udgør 5 pct.minus PAL-skattesatsen, dvs. 4,235 pct.Tillægget på 1 procentpoint tager dels højde for, at ak-tivsammensætningen også i udbetalingsperioden kan beståaf andet end obligationer m.v., dels sikrer det et vist spille-rum for det enkelte pensionsinstitut til at anvende en tilpashøj beregningsrente, der vil kunne fastholdes i længst muligtid i udbetalingsperioden. Reglen om en maksimal rente vilsåledes kun stille krav om ændrede ydelser, hvis den maksi-male rente ifølge pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, iudbetalingsperioden falder under den af pensionsudbyderentidligere anvendte afkastforudsætning. Sker det, skal der ef-ter forslaget beregnes nye ydelser senest med virkning forydelser, der udbetales 3 måneder efter meddelelsen af dennye nyplaceringsrente.Hvis maksimumrenten – som den p.t. vil være efter detfremsatte lovforslag – udgør 4,235 pct., vil instituttet medfordel kunne anvende en beregningsrente på eksempelvis3,5 pct., sådan at et rentefald på eksempelvis 0,5 procentpo-int (men i øvrigt op til 0,735 procentpoint) ikke vil kræve enomberegning af ydelserne.Det foreslås dog samtidig, at grundlagsrenten for ordnin-ger med ret til rentebonus, dvs. gennemsnitsrenteproduktermed garanterede ydelser, vil kunne anvendes i stedet for denmaksimale rente, hvis grundlagsrenten overstiger sidstnævn-te. Den garanterede ydelse vil altid kunne udbetales, uden atdet vil være i konflikt med den foreslåede regel. Realiseretmerafkast/bonus i forhold til det garanterede niveau kan og-så altid udbetales, selv om dette får ydelserne inkl. bonus tilat variere i størrelse. Tilsvarende gælder for en 0-garanti-rente.På samme måde som for gennemsnitsrenteprodukteruden garanterede ydelser, jf. nedenfor, vil det desuden væremuligt at anvende et beregningsgrundlag, der må forventesat medføre lige store ydelser over hele ordningens udbeta-lingsperiode til at fastsætte ydelserne, selv om dette bereg-ningsgrundlag overstiger beregningsgrundlaget for den ga-ranterede ydelse. Det bemærkes i øvrigt, at en evt. generelnedsættelse til under det garanterede niveau - eksempelvissom følge af indgriben fra Finanstilsynet - ikke vil være istrid med pensionsbeskatningslovens § 2.
For så vidt angår gennemsnitsrenteprodukter uden garan-terede ydelser vil instituttet kunne bruge den maksimale ren-te eller en lavere rente til at beregne ydelserne, jf. ændrings-forslaget. Realiseret merafkast vil kunne udbetales årligt, li-gesom et evt. dårligere afkast kan reducere ydelsen. Afkastetkan altså få ydelserne til at variere, men det vil være i over-ensstemmelse med pensionsbeskatningslovens § 2. Og sålænge den til enhver tid gældende maksimale rente oversti-ger den anvendte beregningsrente, vil den foreslåede regelikke kræve en nyberegning af ydelserne.For så vidt angår markedsrenteprodukter vil det udoverde ovennævnte forsikringsprincipper være muligt at anvendereglerne i pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 2, såledesat ydelserne kan beregnes ud fra et serieprincip, jf. § 11 A,stk. 2, nr. 1, eller et annuitetsprincip, jf. § 11 A, stk. 2, nr. 2.Nye ydelser beregnes i dette tilfælde ved hvert kalenderårsbegyndelse. Ved anvendelsen af annuitetsprincippet træderden senest beregnede maksimale rente i stedet for amortisa-tionsrenten efter pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 3.Det bemærkes i den forbindelse, at Skatteministerietovervejer en tilsvarende justering af udbetalingsreglerne forrateopsparinger, så den foreslåede maksimale beregnings-rente afløser amortisationsrenten ved beregningen af rateud-betalinger efter annuitetsprincippet.For det andet har Forsikring & Pension og Skatteministe-riet drøftet mulighederne for branchen for at tilbyde forskel-lige former for delpension med henblik på at give mulighedfor en mere fleksibel fastholdelse på arbejdsmarkedet.Efter det fremsatte lovforslag er det alene muligt at sætteudbetalingen af en livsvarig alderspension helt i bero, mensen nedsættelse af ydelsen ikke er mulig. Det vil dog væremuligt at opdele en livsvarig alderspension under udbetalingog sætte den ene del helt i bero, hvorved der opnås sammeeffekt som en nedsættelse af ydelsen. Forsikring & Pensionhar imidlertid påpeget, at det vil medføre unødige omkost-ninger til systemtilpasning og unødig og fordyrende admini-stration ikke at kunne tilbyde en nedsættelse inden for en ogsamme ordning. Det vil ellers gavne muligheden for fleksi-bel tilbagetrækning og fastholdelse af ældre på arbejdsmar-kedet så længe som muligt.På denne baggrund foreslås det, jf. ændringsforslag nr. 2,at udvide muligheden for berostillelse af ydelserne til ogsåat omfatte delvis berostillelse, det vil sige en midlertidignedsættelse af ydelserne på en livsvarig alderspension.Det foreslås samtidig, at hvis udbetalingen af en livsvarigalderspension sættes delvist i bero, opgøres en ny ydelse se-nest ved førstkommende kalenderårs begyndelse, jf. æn-dringsforslag nr. 1. Det sikrer den fornødne fleksibilitet veddelvis berostillelse, idet der ellers ville skulle beregnes en nyydelse efter hver eneste delvise berostillelse, f.eks. i en situ-ation hvor en given månedsydelse aftales nedsat med et spe-cifikt beløb. Den delvise berostillelse af en månedsydelsefår derfor ingen betydning for de følgende månedsydelser,som kan fastholdes, medmindre også disse ydelser specifiktaftales nedsat. Pensionsinstituttet kan dog også vælge atgenberegne ydelserne umiddelbart efter den delvise berostil-lelse. Samlet set optimerer det fleksibiliteten for det enkelteinstitut og den enkelte kunde.
4
Sættes udbetalingen af en livsvarig alderspension helt ibero, opgøres en ny ydelse ved genoptagelsen af udbetalin-gerne. Genoptages ydelserne i samme kalenderår, hvor ydel-serne berostilles, kan opgørelsen af nye ydelser dog ske veddet følgende kalenderårs begyndelse. Der beregnes såledesikke ny ydelse ved kalenderårets begyndelse, hvis udbetalin-gen på dette tidspunkt fortsat er berostillet. Det følger ogsåaf ændringsforslag nr. 1.For det tredje har Forsikring & Pension under drøftelser-ne med Skatteministeriet opfordret ministeriet til at genover-veje ikrafttrædelsen af de nye regler om lige store ydelser.Efter lovforslaget har kravet om lige store ydelser virk-ning for pensionskunder, der påbegynder udbetaling fra lov-forslagets fremsættelse, dvs. den 1. februar 2012. Formåletmed det foreslåede virkningstidspunkt er at sikre, at kravetom lige store løbende ydelser bliver effektivt. Målsætningenmed kravet – at undgå at pensionsordninger med løbendeudbetalinger udbetales over en kort periode – ville være for-spildt i det omfang, at bestående pensionsordninger med lø-bende udbetalinger, hvor den forsikredes pensionsalder eropnået, men udbetalingen endnu ikke påbegyndt, påbegyn-des udbetalt med en kort udbetalingsprofil inden lovforsla-gets vedtagelse.Forsikring & Pension har imidlertid påpeget, at der typisker en vis ekspeditionsperiode knyttet til påbegyndelsen afudbetalingen af en pensionsordning, sådan at pensionskun-der, der har påbegyndt udbetaling f.eks. den 1. februar ellerden 15. marts 2012 før fremsættelsen af forslaget kan haveaftalt et ydelsesforløb, der ikke overholder det foreslåedekrav om lige store ydelser. Der er derfor risiko for, at de på-gældende pensionskunder har lagt deres økonomi an på enforhøjet ydelse i begyndelsen af udbetalingsperioden, og atde derfor kan blive uforholdsmæssigt hårdt ramt af ændrin-gen.Det foreslås på denne baggrund, at virkningstidspunktetudskydes til den 28. marts 2012, svarende til ændringsfor-
slagets offentliggørelse, således at forslaget først får virk-ning for pensionskunder, der påbegynder udbetaling fra ogmed den 28. marts 2012, jf. ændringsforslag nr. 5. For pen-sionsordninger, der er påbegyndt udbetalt senest den 27.marts 2012, kan en anvendt beregningsrente, der overstiger4,235 pct., dvs. maksimumrenten beregnet på baggrund afden senest meddelte nyplaceringsrente for obligationer ogpantebreve, fastholdes. Ændres den anvendte beregningsren-te senere, finder de foreslåede regler om lige store ydelser,jf. lovforslagets § 3, nr. 1, og en maksimal beregningsrente,jf. ændringsforslag nr. 01, anvendelse også på ordninger, derer påbegyndt udbetalt senest den 27. marts 2012.Til nr. 3Ændringen er redaktionel.I lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås indsat et nyt nummernr. 8 i skattekontrollovens § 8 F, stk. 1. I det foreslåede nyenummer henvises til »§ 53 A, stk. 1 og 3«. Henvisningenskal imidlertid ikke være til bestemmelser i skattekontrollo-ven, men til pensionsbeskatningsloven.Med ændringsforslaget foreslås den manglende henvis-ning til »pensionsbeskatningsloven« indsat.Til nr. 4Ændringen er redaktionel.I lovforslagets § 4, nr. 6, foreslås en ændring af skatte-kontrollovens § 11 C, stk. 1, 2. pkt. I den foreslåede ændringaf den pågældende bestemmelse er der henvist til »§§ 15 Celler 15 D«. Henvisningen skal imidlertid ikke være til be-stemmelser i skattekontrolloven, men til pensionsbeskat-ningsloven.Med ændringsforslaget foreslås den manglende henvis-ning til »pensionsbeskatningsloven« indsat.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)
4744221716
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)
98111
5
Enhedslisten (EL)
12
Javnaðarflokkurin (JF)
1
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 80Bilagsnr.1234567TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenOrientering om delhøring af lovforslaget, fra SkatteministerietHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80Spm.nr.12TitelSpm. om at genoverveje, om det er hensigtsmæssigt at have 50.000kr.’s reglen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe de konsekvenser, det vurderes at få for hele pensi-onsmarkedet, at der stilles krav om, at livsvarige ordninger skal udbe-tales i lige store årlige ydelser, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå