Skatteudvalget 2011-12
L 80 Bilag 17
Offentligt
1111797_0001.png
1111797_0002.png
1111797_0003.png
1111797_0004.png
Til lovforslag nr.L 80
Folketinget 2011-12
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. april 2012
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven ogskattekontrolloven(Ændret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i unoterede aktier og ved personers ophør af skattepligt,harmonisering af fristen for afregning af institutskat og individskat ved pensionsinstitutters ophør af skattepligt, mulighed foruden afgift at stoppe udbetalingen af en livsvarig alderspension m.m.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1 ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. februar 2012 og var til1. behandling den 28. februar 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Ud-valget afgav betænkning den 11. april 2012. Lovforslagetvar til 2. behandling den 17. april 2012, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension, somskatteministeren har kommenteret over for udvalget.SamrådUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren tilmundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-råd den 26. april 2012. Skatteministeren sendte den 26. april2012 det talepapir, der lå til grund for besvarelsen, til udval-get.3. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemme for de stillede æn-dringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 31)I det undernr. 4foreslåede§ 2, stk. 2,ændres i2. pkt.»1 procentpoint« til: »1,5 procentpoint«.[Forhøjelse af tillægget til nyplaceringsrenten fra 1 procent-point til 1,5 procentpoint]Til § 62)Stk. 3affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»Stk. 3.§ 3, nr. 1 og 4, har virkning for pensionsordningermed løbende udbetalinger, der påbegyndes udbetalt den 25.april 2012 eller senere. Til og med 2016 kan der ved bereg-ning af ydelserne anvendes en rente på op til 4,6585 pct.,uanset om renten beregnet efter pensionsbeskatningslovens§ 2, stk. 2, måtte være lavere. For pensionsordninger, der erpåbegyndt udbetalt senest den 24. april 2012, kan en an-vendt beregningsrente, der overstiger 4,6585 pct., fasthol-des. Ændres den anvendte beregningsrente senere, finder §3, nr. 1 og 4, anvendelse, jf. dog 2. pkt.«[Mulighed for at anvende en beregningsrente på op til4,6585 pct. til og med 2016 og ændring af virkningstids-punktet for kravet om lige store ydelser]BemærkningerTil nr. 1Ved 2. behandling af lovforslaget blev der i pensionsbe-skatningslovens § 2, stk. 2, fastsat en målbar maksimalfremtidig afkastforudsætning i form af en beregningsrente,der tager udgangspunkt i nyplaceringsrenten for obligationerog pantebreve.Det blev fastsat, at kravet om lige store ydelser er op-fyldt, hvis beregningsgrundlaget ved påbegyndelsen af ud-betalingen må forventes at medføre lige store ydelser overhele ordningens udbetalingsperiode, dog under anvendelseaf en fastsat maksimal beregningsrente.Ved beregningen af ydelserne kan der ifølge det forelig-gende forslag benyttes en rente, der maksimalt må svare tilden til Finanstilsynet senest meddelte nyplaceringsrente forobligationer og pantebreve plus 1 procentpoint fradragetPAL-skattesatsen ifølge pensionsafkastbeskatningslovens §2. Den senest udmeldte nyplaceringsrente for obligationerog pantebreve udgør 4 pct., hvorfor den maksimale bereg-ningsrente udgør 5 pct. minus PAL-skattesatsen, dvs. 4,235pct.Tillægget på 1 procentpoint er begrundet med, at der her-med tages højde for, at aktivsammensætningen også i udbe-talingsperioden kan bestå af andet end obligationer m.v., li-gesom det sikrer et vist spillerum for det enkelte pensionsin-stitut til at anvende en tilpas høj beregningsrente, der vilkunne fastholdes i længst mulig tid i udbetalingsperioden.Pensionsbranchen har imidlertid peget på, at den valgtemodel for at lukke hullet i relation til ratepensionsloftet m.v.har en række alvorlige og utilsigtede konsekvenser, fordi derer fastsat en maksimumsrente for pensionsselskabernes be-regning af pensionsydelserne. Modellen er ekstra problema-tisk, fordi denne grænse er 0,015-0,25 procentpoint lavereend den rente, som flere pensionsselskaber bruger i dag, idetde pågældende pensionsselskaber anvender en beregnings-rente på 4,25 pct. henholdsvis 4,5 procent.Det foreslås derfor i nærværende ændringsforslag at for-høje maksimalrenten, ved at der til nyplaceringsrenten til-lægges 1,5 procentpoint i stedet for kun 1 procentpoint somvedtaget ved 2. behandling af lovforslaget. Den seneste ud-meldte nyplaceringsrente for obligationer og pantebreve er 4pct. Den maksimale beregningsrente udgør med ændrings-
forslaget 5,5 pct. med fradrag af PAL-skattesatsen, dvs.4,6585 pct.Med den foreslåede forhøjelse af maksimalrenten til4,6585 pct. er problemet for de pensionskunder, hvis pen-sionsydelser er regnet med en beregningsrente på mellem4,235 pct. og 4,6585 pct., som Forsikring og Pension har pe-get på, her og nu løst.Til nr. 2Der foreslås at nyaffatte lovforslagets § 6, stk. 3.Den foreslåede nyaffattelse indeholder to ændringer i for-hold til den affattelse, som ikrafttrædelsesreglen fik ved 2.behandling af lovforslaget.For det første foreslås der en regel om, at den beregnedemaksimalrente på 4,6585 pct., jf. ændringsforslag nr. 1, kananvendes til og med 2016 ved beregningen af pensionsydel-serne, uanset at denne sats måtte overstige den maksimalerente beregnet efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2.Det nuværende forslag om en maksimalrente, som ervedtaget ved 2. behandling af lovforslaget, indebærer, at derskal beregnes nye pensionsydelser, hvis den maksimale ren-te ifølge pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, i udbeta-lingsperioden falder under den afkastforudsætning, sompensionsudbyderen tidligere har anvendt. Ved en ændring afmaksimalrenten, dvs. en nedsættelse af nyplaceringsrentenfor renter og obligationer, skal der beregnes nye ydelser se-nest med virkning for ydelser, der udbetales 3 måneder eftermeddelelsen af den nye placeringsrente.Lovforslaget som vedtaget ved 2. behandling betyder, atpensionsinstitutter, der anvender en beregningsrente på 4,5pct., ved en eventuel kommende nedsættelse af nyplacerin-gsrenten med eksempelvis 0,5 procentpoint til 3,5 pct., skalberegne nye pensionsydelser, også selv om tillægget er for-højet til 1,5 procentpoint, jf. ændringsforslag nr. 1. Der kansåledes være tilfælde, hvor nogle pensionister snart vil skul-le have omberegnet deres pensionsydelser.Det foreslås derfor i ændringsforslaget, at pensionsinsti-tutterne i en overgangsperiode, der fastsættes til og med2016, kan anvende en beregningsrente på op til 4,6585 pct.ved beregning af pensionsydelserne, uanset at denne satsmåtte overstige den maksimale rente beregnet efter pen-sionsbeskatningslovens § 2, stk. 2. Det betyder, at en even-tuel nedsættelse af nyplaceringsrenten indtil udgangen af2016 ikke kræver beregning af nye ydelser, uanset at maksi-malrenten ellers uden overgangsreglen ville falde under denberegningsrente, som pensionsinstituttet hidtil har anvendt.Den foreslåede overgangsperiode til og med 2016 sikrer, atde pensionsinstitutter, der ved en eventuel snarlig nedsættel-se af nyplaceringsrenten ellers skulle beregne nye pensions-ydelser, får god tid til at indrette sig på den nye regel.Kommer den maksimale rente beregnet efter pensionsbe-skatningslovens § 2, stk. 2, derimod til at overstige 4,6585pct. i perioden til og med 2016, vil pensionsinstituttet kunneanvende en beregningsrente op til denne højere sats. Vedudløbet af overgangsperioden vil gælde, hvis renten bereg-net efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, er mindreend den beregningsrente, som det enkelte pensionsinstitutanvender, at der skal beregnes nye ydelser senest med virk-
3
ning for ydelser, der udbetales 3 måneder efter den senestmeddelte nyplaceringsrente.For det andet foreslås der en udskydelse af virkningstids-punktet for lovforslaget.Der er typisk en vis ekspeditionsperiode knyttet til påbe-gyndelsen af udbetalingen af en pensionsordning. Der kanvære tilfælde, hvor de pågældende pensionskunder har lagtderes økonomi an på en forhøjet ydelse i begyndelsen af ud-betalingsperioden og de derfor bliver uforholdsmæssigthårdt ramt af ændringen. På denne baggrund blev virknings-tidspunktet for lovforslaget ved 2. behandling udskudt tilden 28. marts 2012, svarende til ændringsforslagets offent-liggørelse.Det foreslås, at virkningstidspunktet udskydes yderligeretil den 25. april 2012 svarende til ændringsforslagets offent-liggørelse, således at forslaget først får virkning for pen-sionskunder, der påbegynder udbetaling af pensionsordnin-ger fra og med den 25. april 2012. Dermed omfattes pen-sionskunder, der før lovforslagets fremsættelse eksempelvis
måtte have aftalt påbegyndelse af udbetaling den 1. april2012 eller eventuelt endnu senere, ikke af de skærpede kravtil udbetalingernes størrelse.For pensionsordninger, der er påbegyndt udbetalt senestden 24. april 2012, kan en anvendt beregningsrente, deroverstiger 4,6585 pct., dvs. maksimumsrenten beregnet påbaggrund af den senest meddelte nyplaceringsrente for obli-gationer og pantebreve, altså fastholdes. Ændres den an-vendte beregningsrente senere, finder de foreslåede reglerom lige store ydelser, jf. lovforslagets § 3, nr. 1, og en mak-simal beregningsrente, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, anvendel-se også på pensionsordninger, der er påbegyndt udbetalt se-nest den 25. april 2012. For disse pensionsordninger finderden foreslåede overgangsperiode tilsvarende anvendelse, så-ledes at pensionsydelser i disse pensionsordninger kan be-regnes ud fra en beregningsrente på op til 4,6585 pct. til ogmed 2016, uanset om denne sats måtte overstige den maksi-male rente beregnet efter pensionsbeskatningslovens § 2,stk. 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 80 efter betænkningsafgivelseBilagsnr.910111213141516TitelBetænkning afgivet den 11. april 2012Henvendelse af 12/4-12 fra Forsikring & PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/4-12 fra Forsik-ring & Pension1. udkast til tillægsbetænkningHenvendelse af 23/4-12 fra Forsikring & PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/4-12 fra Forsik-ring & PensionÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til tillægsbetænkningOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 80 efter betænkningsafgivelseSamråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, hvorfor ministeren i bemærkningerne til ændrings-forslagene henviser til en dialog med Forsikring & Pension på en så-dan måde, at det må forstås som om, at ændringsforslagene imøde-kommer Forsikring & Pensions indvendinger mod lovforslaget, tilskatteministerenBSamrådsspm. om at redegøre for det foreslåede ændringsforslag i hen-vendelsen af 12/4-12 fra Forsikring & Pension, til skatteministerenCSamrådsspm., om ministeren mener, at han i sin kommentar af16/4-12 til henvendelsen fra Forsikring & Pension, giver klarhed overkonsekvenserne af forslaget, til skatteministerenDSamrådsspm., om ministeren er enig i, at lovforslaget skaber usikker-hed omkring livrenteprodukter, til skatteministeren