Skatteudvalget 2011-12
L 80 Bilag 1
Offentligt
1074599_0001.png
J.nr. 2011-321-0019
Dato: 1. februar 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de
modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-
dring af kildeskatteloven, pensionsafkastbeskatningsloven
og pensionsbeskatningsloven (Ændret afkastbeskatning af
pengeinstitutordninger placeret i unoterede aktier, mulighed
for at stoppe udbetalingen af en livsvarig alderspension
m.m.)
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til forslag til lov
om ændring af kildeskatteloven, pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven (Æn-
dret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i unoterede aktier, mulighed for at stoppe
udbetalingen af en livsvarig alderspension m.m.)
Organisation
Bemærkninger i høringssvar
Kommentar til bemærkninger
Advokatrådet
Arbejdsskadestyrelsen
Arbejdsmarkedets Til-
lægspension (ATP)
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Arbejdsskadestyrelsen har ingen
bemærkninger.
ATP har ingen bemærkninger.
Arbejdsmarkedsstyrelsen
Ad lovforslagets § 3, nr. 5, om
(AMS)
ændring af pensionsbeskatnings-
lovens § 30, stk. 1.
AMS henviser til, at formålet med Der henvises til kommentaren
forslaget om at sætte udbetalingen til høringssvaret fra Pensions-
af en livsvarig alderspension mid-
styrelsen.
lertidigt i bero uden en afgift på 60
pct., er ifølge bemærkningerne at
optimere vilkårene for et fleksibelt
arbejdsmarked ved genindtræden
på arbejdsmarkedet efter pensione-
ring. AMS er enig i intentionen
med forslaget, men skal gøre op-
mærksom på, at forslaget i princip-
pet kan få betydning for statens
udgifter til arbejdsløshedsdagpenge
og efterløn. Det skyldes, at der
ved udbetaling af dagpenge og ef-
terløn sker fradrag for løbende ud-
betaling af arbejdsmarkedspensio-
ner, jf. bekendtgørelse nr. 1344 af
11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge m.v., og -
for så vidt angår efterløn - §§ 74 j
og 74 k i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v.
Det samme vil gøre sig gældende
for personer, der modtager ledig-
hedsydelse eller særlig ydelse, jf.
lov om aktiv socialpolitik § 74 d og
§ 74 i samt bekendtgørelse nr.
1236 af 4. juli 2010 om beregning
af ledighedsydelse, fradrag i ledig-
hedsydelse og varsling af ferie med
ledighedsydelse § 9. For personer
på kontant- eller starthjælp medfø-
Side 2
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0003.png
rer indtægter, herunder pensioner,
fradrag i hjælpen efter § 30 i lov
om aktiv socialpolitik.
Ledige og efterlønsmodtagere
med livsvarige alderspensioner, der
er omfattet af de nævnte regler, vil
således i nogle situationer kunne
undgå fradrag i ydelserne ved at
stille udbetalingen af pensionen i
bero. Det vil i princippet indebære,
at statens udgifter til ydelserne for-
øges. Det bemærkes i den sam-
menhæng, at der før den 1. januar
2011 principielt gjaldt samme rets-
tilstand.
Center for Kvalitet i Er-
hvervsRegulering
(CKR)
CKR vurderer, at forslaget om
harmonisering af fristreglerne
for afregning af institutskat og
individskat harmoniseres ved in-
stitutters ophør af skattepligt, vil
medføre en begrænset admini-
strativ lettelse for pensionsbran-
chen. CKR finder det positivt at
fristerne indrettes således, at de
stemmer bedre overens med
virksomhedernes arbejdsproces-
ser. CKR vurderer samlet set, at
forslaget ikke vil have nævne-
værdige administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
CKR foreslår på den baggrund
Afsnittet er indsat i lovforsla-
følgende tekst til lovforslagets
gets bemærkninger.
bemærkninger:
”Forslaget
har
været sendt til Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsens Center for Kva-
litet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurde-
ring af, om forslaget skal fore-
lægges Økonomi- og Erhvervs-
ministeriets virksomhedspanel.
CKR vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative kon-
sekvenser i et omfang, der beret-
tiger, at lovforslaget bliver fore-
lagt virksomhedspanelet. For-
slaget bør derfor ikke forelæg-
ges Økonomi- og Erhvervsmini-
steriets virksomhedspanel.”
Dansk Aktionærforening har in-
gen bemærkninger.
Dansk Aktionærforening
Side 3
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0004.png
DI
Finansrådet
DI har ingen umiddelbare be-
mærkninger.
Pensionsafkastbeskatningsloven
Rådet takker indledningsvist
Skatteministeriet for den udviste
lydhørhed over for de udtrykte
behov for lettelser i de admini-
strative byrder, der er ved at
håndtere unoterede kapitalandele
i pensionsdepoter.
§ 2, nr. 4
Værdiansættelse af
aktier, der afnoteres perma-
nent (ikke konkurs)
PAL §
15, stk. 7
Kapitalandele, der afnoteres
permanent, anses efter det formu-
lerede forslag for anskaffet til
den senest noterede kurs inden
afnoteringen. Bestemmelsen
imødekommer behovet for at
præcisere, hvilken kurs der an-
vendes i denne situation, men der
bør dog tages stilling til, hvem
der har ansvaret for at oplyse om
senest noterede kurs inden afno-
teringen. Finansrådet foreslår, at
det hjemles, at det enkelte penge-
institut indhenter den senest note-
rede kurs fra afnoteringsbørsen.
Bestemmelsen skal tjene til at
fastslå, at når aktier afnoteres,
sker der et skift af værdiansættel-
sesmetode. Finansrådet ønsker
det bekræftet, at afnoteringen
skal behandles som en afståelse
med samtidig genanskaffelse set i
sammenhæng med Finanstilsy-
nets praksis om tidspunktet for
bedømmelse af opfyldelsen af
placeringsreglerne ved overgang.
Det kan bekræftes, at det enkel-
te pengeinstitut skal indhente
den senest noterede kurs fra af-
noteringsbørsen. Situationen
adskiller sig ikke fra den almin-
delige lagerbeskatning af børs-
noterede aktier, hvor pengein-
stituttet skal indhente den se-
nest noterede kurs i indkomst-
året. Det følger allerede af de
almindelige regler i PAL, at det
indeholdelsespligtige pengein-
stitut skal beregne, indeholde
og indbetale skatten. Det er ik-
ke nødvendigt at præcisere det-
te.
Det kan ikke bekræftes, at afno-
teringen i PAL-skattemæssig
henseende skal behandles som
en afståelse med en samtidig
genanskaffelse. Bestemmelsen
har udelukkende til formål at
fastsætte anskaffelsessummen
efter PAL § 15, stk. 7, som er
den værdi, hvorunder der ikke
kan opnås urealiserede kurstab i
senere indkomstår. Det er ikke
hensigten, at der skal foretages
opgørelse af gevinst/tab i to
delperioder i samme indkomstår
som henholdsvis noteret og
unoteret aktie. Der henvises til
de to regneeksempler i lov-
forslagets bemærkninger, hvor
der udelukkende foretages én
samlet opgørelse af gevinst/tab.
Idet der i PAL udelukkende er
Side 4
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0005.png
én skattesats og ingen kilde-
artsbegrænsning m.v., findes
det ikke hensigtsmæssigt at op-
dele skatteberegningen i to del-
perioder.
Reglen i puljebekendtgørelsen §
12, stk. 2, nr. 1, om investering
for mindst 100.000 kr. bør dog af
administrative hensyn suspende-
res på tidspunktet for afnoterin-
gen. Dette synes ligeledes at tje-
ne kundens tarv bedst, idet kun-
den ikke skal tvinges til at af-
hænde kapitalandele, hvor place-
ringsreglerne er behørigt iagtta-
get på investeringstidspunktet.
Puljebekendtgørelsen er ikke
Skatteministeriets ressort. Der
henvises til Finanstilsynet.
Endvidere skal pengeinstitutterne Puljebekendtgørelsen er ikke
på tidspunktet for afnoteringen
Skatteministeriets ressort. Der
kunne betinge sig kundens erklæ- henvises til Finanstilsynet.
ring om kendskab til risikoen ved
investeringen samt kundens sam-
tykke til at skrive til selskabet, jf.
puljebekendtgørelsens § 12, stk.
5 og 6.
§ 2, nr. 5
Værdiansættelse af
aktier, der afnoteres som følge
af konkurs
PAL § 15, stk. 8
Ifølge forslaget værdiansættes
konkursramte aktier stadig efter
reglen for noterede aktier i PAL
§ 15, stk. 3, hvilket er i fuld
overensstemmelse med et behov,
som Finansrådet tidligere har gi-
vet udtryk for.
Ifølge bemærkningerne til be-
stemmelsen skal det indeholdel-
sespligtige pengeinstitut imidler-
tid ansætte værdien til værdien i
fri handel eventuelt 0, såfremt det
vurderes som sandsynliggjort, at
aktien er værdiløs. Denne del af
ændringen sikrer, jf. bemærknin-
gerne, at kunden får fradrag for
tab på det tidspunkt, hvor det er
åbenbart, at aktien er værdiløs.
Ifølge eksempel 1, s. 20 kan vær-
dien ansættes til 0, idet kurator
har tilkendegivet, at der ikke bli-
ver dividende.
Det findes ikke hensigtsmæs-
Side 5
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0006.png
Rådet anmoder Skatteministeriet
om justere denne del af ændrin-
gen, således at det ikke skal være
det enkelte pengeinstitut, der skal
værdiansætte den konkursramte
aktie. Rådet mener, at der skal
etableres lovhjemmel til, at kon-
kursramte aktier skal værdian-
sættes til 0, indtil selskabet af-
meldes hos Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsen, og den konkrete
værdi herefter kan gøres op. Så-
fremt det skulle vise sig, at aktien
har en værdi på det tidspunkt,
hvor selskabet bliver afmeldt, vil
et eventuelt likvidationsprovenu
blive beskattet som salgssum for
aktien. Finansrådet indstiller i
den sammenhæng, at såfremt et
selskab overgår til Finansiel Sta-
bilitet A/S, behandles dette sel-
skabs aktier som konkursaktier i
PAL-mæssig sammenhæng.
PAL
supplerende ønsker
Værdiansættelse af unoterede
kapitalandele ved indtræden af
PAL-skattepligt (indgangsvær-
di)
Skatteministeriet har ved tidlige-
re lejlighed tilkendegivet, at no-
terede værdipapirer ansættes til
den noterede kurs pr. den dato,
hvor PAL-skattepligten genind-
træder, og der anvendes noteret
kurs, jf. SKM 2010.818 som
kursdata til skattemæssig indbe-
retning, der også gælder i relation
til opgørelsen af beskatnings-
grundlaget for PAL-skatten.
Med hensyn til unoterede kapi-
talandele og K/S-andele skal der
ansættes indgangsværdi på det
tidspunkt, PAL-skattepligten
genindtræder. Skatteministeriet
har ligeledes tilkendegivet, at
værdiansættelsen for de unotere-
de kapitalandele skal ske i over-
ensstemmelse med PAL § 15,
stk. 7, det vil sige til det største
beløb af enten anskaffelsessum-
men eller selskabets indre værdi,
sigt, at en aktie via lovgivnin-
gen skal værdiansættes til en
eksakt værdi, herunder 0 kr.
Der skal i lovgivningen være
mulighed for en konkret værdi-
ansættelse, også i situationer
som er ualmindelige, og som
ikke kan forudses på nuværende
tidspunkt. Med en værdiansæt-
telse til markedsværdi, som i
øvrigt også anvendes generelt i
PAL, sikres dette. På den bag-
grund findes der ikke anledning
til at ændre reglerne som fore-
slået af rådet. Det kan imidler-
tid bekræftes, at det vil være
den altovervejende hovedregel,
at en konkursramt aktie kan
værdiansættes til 0 kr. Det
samme gælder for en bankaktie,
hvor selskabet er overgået til
Finansiel Stabilitet A/S.
Side 6
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0007.png
jf. senest aflagte årsregnskab pr.
15. november i indkomståret.
Efter Finansrådets opfattelse er
denne fremgangsmåde imidlertid
ikke hensigtsmæssig. For at und-
gå at kunden får fradrag for tab
eller beskattes af en gevinst, der
er opstået i perioden mellem an-
skaffelsestidspunktet og det tids-
punkt, hvor PAL-skattepligten
indtræder, bør indgangsværdien
ansættes til enten handelsværdien
på det tidspunkt, hvor kunden
bliver PAL-skattepligtig eller til
selskabets indre værdi, jf. senest
aflagte årsregnskab forud for det
tidspunkt hvor kunden bliver
PAL-skattepligtig. Kunden skal
have pligt til at oplyse denne
værdi til pengeinstituttet senest 3
måneder efter det tidspunkt, pen-
geinstituttet er blevet gjort be-
kendt med PAL-skattepligtens
indtræden. Såfremt kunden ikke
behørigt har oplyst denne værdi
til pengeinstituttet, ønsker Fi-
nansrådet etableret hjemmel til,
at pengeinstituttet skal kontakte
SKAT analogt til reglen for
manglende oplysninger i forbin-
delse med årskørslen.
Kapitalandele, der overgår fra
unoterede til noterede
Der ønskes etableret lovhjemmel,
således at lagerbeskatningen ul-
timo det PAL-skatteår, hvor et
selskab overgår fra unoteret til
noteret, opgøres som forskellen
mellem senest anvendte pri-
mokurs og den børsnoterede ul-
timokurs.
Det følger allerede af PAL § 15,
stk. 3, at gevinst og tab på akti-
er opgøres som forskellen mel-
lem aktiens værdi ved ind-
komstårets udløb og indkomst-
årets begyndelse. Det forhold,
at en aktie bliver børsnoteret i
løbet af indkomståret, ændrer
ikke på, at PAL § 15, stk. 3, og-
så finder anvendelse i denne si-
tuation.
Det kan bekræftes. Efter Skat-
teministeriets opfattelse følger
det af de gældende regler.
Bestemmelsen er ændret i over-
ensstemmelse med rådets for-
slag, således at indgangsværdi-
en fastsættes til den indre værdi
ifølge det senest aflagte års-
regnskab før indtræden af skat-
tepligten.
Hvis kapitalandelen er anskaffet
som unoteret i løbet af PAL-året,
regnes lagerbeskatningen som
forskellen mellem anskaffelses-
summen og den børsnoterede ul-
timokurs.
Side 7
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0008.png
Hvis en kapitalandel er anskaffet
som unoteret og sælges som no-
teret, beregnes PAL af forskellen
mellem salgskurs og den højeste
værdi af enten indre værdi eller
anskaffelsessum.
Det lægges til grund, at der
tænkes på, at aktien er anskaffet
i et tidligere indkomstår som
unoteret. Det anførte af rådet
kan bekræftes. Efter Skattemi-
nisteriets opfattelse følger det af
de gældende regler.
Der ønskes en lovhjemmel, som
Puljebekendtgørelsen er ikke
fastslår investeringsgrænserne for Skatteministeriets ressort. Der
henvises til Finanstilsynet.
kunder, som har investeret for
mere end 20 pct. af deres pensi-
onsformue i samme unoterede
selskab, således som puljebe-
kendtgørelsens § 12, stk. 2, giver
mulighed for. Hvis det selskab,
der er investeret i, lader sig note-
re, kan nødvendigheden af over-
holdelse af 20 pct.s grænsen i
puljebekendtgørelsens § 12, stk.
14, betyde, at kunderne skal re-
ducere deres pensionsinvestering
i selskabet.
Finansrådet skal derfor anmode
om, at en allerede foretagen inve-
stering på tidspunktet for beslut-
ningen om notering skal kunne
bevares i pensionsordningerne i
den situation, hvor et unoteret
selskab lader sig notere. Det ge-
nerelle beskyttelseselement, som
20 pct.s-grænsen er udtryk for,
bør vige for, at man ved den op-
rindelige investeringsmulighed
har haft videre investeringsgræn-
ser. Når investeringsgrænserne er
overholdt ved den oprindelige
investering, bør en notering ikke
lægge strammere grænser. Ved
noteringen må kapitalandelene
formodes at blive mere likvide
end hidtil.
Etablering af mulighed for
tvangssalg ved overtræk som
følge af betalt PAL-skat på en
pensionsordning
Pengeinstitutterne oplever ikke
sjældent, at der er kunder, som i
forbindelse med betaling af PAL-
skat kommer i overtræk på deres
pensionskonto, idet der ikke er
tilstrækkelige kontante midler til
Puljebekendtgørelsen er ikke
Skatteministeriets ressort. Der
henvises til Finanstilsynet.
Indledningsvis skal det bemær-
kes, at nærværende lovforslag
ikke vedrører spørgsmålet om
overtræk på pensionskonti,
bortset fra, at de foreslåede æn-
dringer foretages i samme lov.
Side 8
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0009.png
at dække den forfaldne PAL-
skat. Dette medfører nogle uhen-
sigtsmæssige situationer i forhold
til beregning af kapitaldæknings-
kravet i henhold til kapitaldæk-
ningsbekendtgørelsens stan-
dardmetode, hvorefter et penge-
instituts kapitalkrav kan blive
væsentligt påvirket af et for-
holdsvis beskedent overtræk som
følge af betalt PAL-skat.
For at imødekomme denne uhen-
sigtsmæssige situation foreslår
Finansrådet, at der i PAL etable-
res en hjemmel til, at et pengein-
stitut, naturligvis med behørigt
varsel af kunden, som foreslås
værende 3 uger, får mulighed at
tvangssælge papirer valgt af pen-
geinstituttet. Dette foreslås på
samme måde, som proceduren er
ved dækning af A-skat jf. lovbe-
kendtgørelse 1281, § 9, stk. 2.
Pensionsbeskatningsloven
Rådet ønsker oplyst, hvorvidt
man kan overføre en ratepension
under udbetaling til en livsvarig
livrente, der endnu ikke er under
udbetaling, og derved de facto
kan foretage et stop for udbeta-
lingen af ratepensionen.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 3, nr. 5 og 6, at
udbetalingen af en livsvarig liv-
rente, hvortil en ratepension un-
der udbetaling er overført, kan
standses straks. Finansrådet skal
derfor anmode Skatteministeriet
om at redegøre for, hvorledes
dette harmonerer med reglen i
PBL § 44, hvorefter en ydelse for
et år anses for beregnet og forfal-
den pr. 1. januar i året, jfr. § 11
A, stk. 2 og 3 samt stk. 5, uanset
at ydelsen reelt set udbetales må-
nedligt og beskattes månedligt.
Der forekommer umiddelbart et
behov for konsekvensrettelser i
§§ 44 og 11 A.
Finansrådet anmoder om, at gæl-
Side 9
Forslaget er ikke imødekom-
met. Reglerne om pengeinstitut-
ternes mulighed for at opkræve
renter af pensionskundernes
eventuelle overtræk på pensi-
onskonti er blevet strammet op
ved flere lejligheder, senest ved
lov nr. 1278 af 16. december
2009. Effekten af disse op-
stramninger skal evalueres, før
der eventuelt tages initiativ til
nye.
Det kan bekræftes, jf. også be-
mærkningerne til lovforslagets
§ 3, nr. 5 og 6.
Efter PBL § 44 er det en betin-
gelse for anvendelsen af regler-
ne i PBL § 41-43, dvs. også for
at kunne foretage en skatte- og
afgiftsfri overførsel af en pensi-
onsordning, at der ikke forinden
overførslen er indtrådt skatte-
og afgiftspligt vedrørende de
overførte beløb. Efter Skatte-
ministeriets opfattelse er der
imidlertid ikke tale om, at hele
den beregnede årsrate efter PBL
§ 11 A, stk. 2 og 3, anses som
forfalden og dermed skatteplig-
tig allerede ved årets begyndel-
se uanset hvordan årsraten ud-
betales i løbet af året. De enkel-
te årsrater forfalder efter Skat-
teministeriets opfattelse løben-
de over året.
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0010.png
dende regler justeres således, at
en rateordning i et pengeinstitut
kan udbetales i andet end hele
kalenderår, altså f.eks. fra den 1.
juni i år X til 31. maj i år X+10,
hvorved 10-års perioden stadig
overholdes.
Ønsket om at justere reglerne
sådan, at en rateopsparing kan
udbetales i andet end hele ka-
lenderår, og sådan at der kan
være både ind- og udbetalinger
på en rateopsparing samme år,
ses at fordre en mere grundlæg-
gende ændring af beregnings-
reglerne for udbetalingen af ra-
teopsparing, således at ændrede
regler fra begyndelsen vil virke
efter hensigten, herunder i for-
bindelse med overførsler af ra-
teopsparinger under udbetaling.
Skatteministeriet deltager gerne
i en drøftelse med Finansrådet
om dette med henblik på senere
eventuelt at ændre beregnings-
reglerne.
Finansrådet anmoder om, at reg-
len i PBL § 11 A, stk. 1, nr. 1,
fjernes, idet den forhindrer, at der
kan være både udbetalinger og
indbetalinger på en rateordning
samme år. I stedet bør det være
således, at man kan beregne en
ydelse pr. en given 1. i en måned,
og fra og med denne dato er det
så ikke længere muligt at indbe-
tale til ordningen. Som situatio-
nen er for nuværende, oplever
pengeinstitutterne blandt kunder-
ne en meget høj grad af mang-
lende forståelse for, at såfremt de
har fået indbetalinger fra en ar-
bejdsgiver i f.eks. januar og fe-
bruar og ønsker at begynde på
pensionisttilværelsen i marts må-
ned, kan ratepensionen i penge-
instituttet først påbegynde udbe-
taling pr. 1. januar året efter.
Finanstilsynet
Forsikring & Pension
(F&P)
Finanstilsynet har ingen be-
mærkninger.
Pensionsafkastbeskatningsloven
§ 2, nr. 1 - Opgørelse af be-
skatningsgrundlag for ordnin-
ger omfattet af pensionsbe-
skatningslovens § 50
Forslaget går ud på at sikre kor-
rekt PAL-beskatning (dvs. efter
PAL §§ 4 eller 4a) af visse pen-
sionsordninger efter pensionsbe-
skatningslovens (nu ophævede) §
50), som er oprettet før d. 18. fe-
bruar 1992. Forsikring og Pensi-
Side 10
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0011.png
on har ikke bemærkninger hertil.
§ 2, stk. 2 - Pensionskassers
fradrag for beløb, der hensæt-
tes til de pensionsberettigede
ved overførsel af pensionsord-
ninger efter pensionsbeskat-
ningsloven
Forslaget, der kun vedrører pen-
sionskasser mv. omfattet af PAL
§ 7, går ud på, at man for over-
førte pensionsordninger kun har
fradrag efter § 7 for det afkast,
som man som modtagende insti-
tut selv har tilført ordningen efter
overførslen.
Efter F&P’s opfattelse stemmer
forslaget med en intuitiv forståel-
se af indholdet og formålet med §
7, og dermed også med den prak-
sis, som pensionskasserne allere-
de følger.
§ 2, nr. 6 - Acontoskat for pen-
sionsinstitutter
Forslaget sikrer
efter ønske fra
F&P
at muligheden for at ind-
betales PAL a conto til den 20.
februar året efter indkomståret
fremover også omfatter skat efter
PAL §§ 7 & 8.
F&P støtter derfor forslaget og er
derudover villige til at indgå i di-
alog om ændring af a conto ord-
ningen, hvis forrentningen af så-
vel for meget som for lidt indbe-
talt a contoskat på et tidspunkt
bør justeres på baggrund af erfa-
ringer med betalingsmønsteret.
Skatteministeriet vil løbende
vurdere betalingsmønsteret for
indbetaling af frivillig aconto-
skat og kvitterer for invitatio-
nen til dialog herom. Idet acon-
toindbetalinger kan foretages
rentefrit frem til den 19. februar
i året efter indkomståret, er det
vurderingen, at pensionsinstitut-
terne har gode muligheder for at
indbetale acontoskat med et be-
løb, der ligger tæt på den ende-
lige skat.
Skatteministeriet er enig i, at
det er en præcisering af gæl-
dende ret, jf. også bemærknin-
gerne til forslaget.
§ 2, nr. 7 og 8 - Beskatning af
ordninger i pensionsinstitutter
ved personers ophør af skatte-
pligt
Forslaget går ud på, at der ved
Side 11
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0012.png
ophævelse af en pensionsordning
(f.eks. sidste udbetaling, død
m.v.) og ved ophør af PAL-
skattepligt skal indregnes afkast
frem til sluttidspunktet for PAL-
skattepligten.
Formålet er at sikre, at skatteplig-
tigt afkast der vedrører perioden
med PAL-skattepligt, kommer til
beskatning, selv om afkastet først
formelt tilskrives bagefter. Dette
svarer til, hvad der allerede gæl-
der for pengeinstittuter.
F&P har ingen indvendinger mod Skatteministeriet er enig i, at
forslaget ligger tæt på gældende
forslaget, der vurderes at ligge
tæt på gældende praksis i selska- praksis i selskaberne.
berne.
§ 2, nr. 10 - Harmonisering af
reglerne for afregning af insti-
tutskat og individskat ved pen-
sionsinstitutters ophør af skat-
tepligt
Forslaget går ud på, at et pensi-
onsinstitut, hvis egen PAL-
skattepligt ophører, senest 3 må-
neder senere skal indsende ende-
lig opgørelse over den individ-
skat, som instituttet har beregnet
og indeholdt for ophævede ord-
ninger / ordninger med ophørt
skattepligt, samt endelig opgørel-
se for alle individskatter som be-
regnes, indeholdes og indbetales
i øvrigt på vegne af pensionsop-
sparerne.
Der er så vidt ses alene tale om
en fremrykning af frister i for-
hold til gældende regler. F&P har
ingen indvendinger imod forsla-
get
der i øvrigt må antages at få
begrænset anvendelse.
Pensionsbeskatningsloven
Den foreslåede ændring af pensi-
onsbeskatningsloven giver mu-
lighed for at sætte udbetalingen
af en livsvarig alderspension
midlertidigt i bero uden afgifts-
mæssige konsekvenser og giver
ikke i sig selv F&P anledning til
Forsikringsbranchen har tidlige-
re anført, at den reelle spekula-
tionsmulighed knyttet til at su-
spendere udbetalingerne fra en
livsvarig alderspension er
stærkt begrænset, hvilket også
er noget af baggrunden for for-
Side 12
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0013.png
bemærkninger.
F&P mener dog, at denne mulig-
hed for at sætte udbetalingen i
bero også bør udstrækkes til pen-
sionsformer med et planlagt tids-
begrænset udbetalingsforløb, ek-
sempelvis ophørende livrenter og
rateforsikringer. I modsat fald
kan det efter F&P’s opfattelse vel
næppe udelukkes, at formålet
med lovændringen ikke fuldt ud
vil blive tilgodeset.
F&P finder at bemærkningerne
til lovudkastet § 3, nr. 5, allersid-
ste afsnit:
Ӯndringen betyder,
at
det er muligt at minimere pro-
gressiv beskatning af den ekstra
indsats, som de pågældende i den
forbindelse
yder.” udgår, idet
de
måske kan opfattes om unødigt
provokerende.
FSR
Danske Revisorer
Pensionsafkastbeskatningsloven
§ 2, nr. 2:
Det bør eventuelt præciseres i
bestemmelsen, at fradraget indtil
overførslen tilkommer den afgi-
vende pensionskasse.
slaget.
At den reelle spekulationsmu-
lighed er begrænset skyldes, at
suspensionen af udbetalingerne
alt andet lige altid vil resultere i
højere udbetalinger - og dermed
højere skattebetaling - i resten
af udbetalingsperioden.
Det samme gør sig ikke gæl-
dende for så vidt angår ratepen-
sioner og ophørende livrenter.
F&P’s
forslag
er derfor ikke
imødekommet.
Sætningen er ikke ment som en
provokation. Progressiv beskat-
ning som følge af kombinatio-
nen af arbejdsindkomst og pen-
sionsudbetaling vil med forsla-
get kunne minimeres, således af
den ekstra indsats beskattes re-
lativt lempeligt.
Det fremsatte forslag er ændret
i overensstemmelse hermed, og
det er nu præciseret, at fradra-
get indtil overførslen tilkommer
den afgivende pensionskasse.
Værdiansættelsesreglen for
unoterede aktier er udformet for
at sikre pensionsopsparerne og
de indeholdelsespligtige penge-
institutter en enkel og admini-
strativ let håndterbar værdian-
sættelse. Alternativet ville være,
at der skulle foretages en indi-
viduel værdiansættelse til mar-
kedsværdi af hver enkelt unote-
ret aktie.
Endvidere er reglen udformet
som en værnsregel, hvor der ik-
ke gives tabsfradrag under akti-
ens anskaffelsessum, heller ikke
hvis den indre værdi ifølge se-
neste årsregnskab er mindre. En
aktie kan handles til en værdi,
Side 13
§ 2, nr. 4:
Der foreslås ændringer til værdi-
ansættelsen af unoterede aktier
for så vidt angår aktier, der
tidligere har været optaget til no-
tering, og som senere afnoteres,
suspenderes m.v.
FSR er uforstående overfor,
hvorfor der ved opgørelsen af
PAL-grundlaget for unoterede
aktier ikke gives et kurstabsfra-
drag, hvis det senest aflagte års-
regnskab udviser en indre værdi,
der er lavere end anskaffelses-
summen for den unoterede aktie
altså at et tabsfradrag skal af-
vente en endelig konstatering af
tabet.
1. Det foreslås i lovudkastet præ-
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0014.png
ciseret, at anskaffelsessummen
for afnoterede aktier skal være
den seneste noterede kurs inden
afnoteringen, og at værdiansæt-
telsen efter afnotering sker på ba-
sis af den højeste værdi af enten
anskaffelsessummen eller den
indre værdi i henhold til det se-
neste aflagte årsregnskab. Reglen
vil indebære, at der ikke gives
fradrag for urealiserede kurstab
under den senest unoterede kurs.
Der henvises i øvrigt til oven-
nævnte bemærkninger om fra-
drag for et urealiseret tab baseret
på en lavere regnskabsmæssig
indre værdi.
der er større end den indre vær-
di ifølge seneste årsregnskab.
Årsagen hertil kan f.eks. være,
at forventningerne til fremtidig
indtjening er større end en nor-
mal forrentning af egenkapita-
len tilsiger. Såfremt der gives
tabsfradrag under anskaffelses-
summen ned til den regnskabs-
mæssige indre værdi, vil det au-
tomatisk betyde et skattemæs-
sigt tabsfradrag i førstkommen-
de indkomstår i alle situationer,
hvor den unoterede aktie er an-
skaffet til en kurs, der er større
end den regnskabsmæssige in-
dre værdi. På denne baggrund
kan Skatteministeriet ikke imø-
dekomme forslaget.
Dette kan bekræftes. Der henvi-
ses i øvrigt til kommentarerne
til Finansrådets høringssvar til
samme emne.
2. Værdiansættelsesprincipperne
i § 15, stk. 7 skal efter lovforsla-
get ikke finde anvendelse for ak-
tier, der har været optaget til no-
tering og hvor der er afsagt kon-
kursdekret mod selskabet. Der
lægges i denne forbindelse op til,
at hovedreglen i § 15, stk. 3 fin-
der anvendelse, og at det inde-
holdelsespligtige pengeinstitut
skal værdiansætte den unoterede
aktie til værdien i fri handel mel-
lem uafhængige parter, og at
denne værdiansættelse eventuelt
kan ske til kurs 0, ”såfremt
det
vurderes som sandsynliggjort, at
aktien er værdiløs.” Udgangs-
punktet må efter FSRs opfattelse
være at aktien værdiansættes til
kurs 0?
3. I relation til en suspension af
aktier præciseres det i udkastet,
at § 15, stk. 7 ikke skal finde an-
vendelse på noterede aktier, der
er suspenderet fra handel på et
reguleret marked. Det foreslås i
stedet, at suspenderede aktier
skal værdiansættes til den sidst
noterede kurs inden suspensio-
nen. Vi lægger til grund, at dette
i det efterfølgende indkomstår,
når suspensionen ophæves, inde-
bærer en opgørelse af PAL-
Skatteministeriet kan bekræfte
dette.
Side 14
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0015.png
grundlaget på grundlag af den
sidst noterede kurs og ultimokur-
sen.
§ 2, nr. 6:
FSR kan tilslutte sig den foreslå-
ede bestemmelse om, at adgan-
gen til at betale acontoskat skal
gælde såvel for betaling af indi-
viduel PAL-skat som for PAL-
skat på institutniveau.
§ 2, nr. 7 og 8:
Der foreslås, at § 23a skal æn-
dres, så den også har ”reel” virk-
ning for ophør af skattepligt
vedrørende pensionsordninger i
pensionskasser og livsforsik-
ringsselskaber. Det foreslås i æn-
dringen til § 23a, at der ved den
endelige opgørelse efter bestem-
melsen skal
”medregnes den del
af det skattepligtige afkast, der er
påløbet i indkomståret”.
FSR øn-
sker i den forbindelse oplyst, om
det anførte indebærer en anden
opgørelse end den, der foretages
efter § 23 vedrørende ophør af
ordninger?
Materielt sker der beskatning
efter de samme regler, men
PAL §§ 23 og 23 a vedrører na-
turligvis to forskellige situatio-
ner, henholdsvis ophævelse af
selve pensionsordningen og op-
hør af skattepligt for pensions-
opsparerne. For så vidt angår
ophævede ordninger, sker der i
sagens natur ingen tilskrivning
af skattepligtigt afkast efter
ordningens ophævelse. Som an-
ført i bemærkningerne er for-
slaget på dette punkt en præci-
sering.
Med hensyn til pensionsopspa-
rernes ophør af skattepligt, sker
der fortsat tilskrivning af skat-
tepligtigt afkast efter skatte-
pligtsophøret, det er bare ikke
længere skattepligtigt til Dan-
mark. Forslaget har til formål at
sikre, at alt afkast beskattes helt
frem til ophøret af skattepligten
til Danmark.
§ 2, nr. 10:
Der foreslås en ændring til § 24,
hvori der indsættes en bestem-
melse i stk. 3 om, at afregnings-
fristen på 3 måneder efter ophør
også gælder for skat, som det op-
hørende pensionsinstitut indehol-
der for pensionsordninger efter §
1, stk. 1.
Efter gældende § 24, stk. 1 skal
der senest 3 måneder efter op-
høret indgives endelig opgørel-
se, og efter forslaget finder §
24, stk. 1 tilsvarende anvendel-
se. Det kan derfor bekræftes, at
fristen på 3 måneder også gæl-
der for den skat, som det ophø-
rende pensionsinstitut indehol-
der for pensionsordninger efter
§ 1, stk. 1. Det findes ikke nød-
vendigt at præcisere dette yder-
Side 15
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0016.png
ligere.
FSR skal foreslå, at det i be-
stemmelsen præciseres, at afreg-
ningsforpligtelsen for det ophø-
rende institut ikke gælder i det
omfang, der er tale om individuel
PAL-skat vedrørende overførte
ordninger, hvor skatten m.v. i
henhold til reglerne i PBL § 41,
jfr. PAL § 23, stk. 4 forudgående
er overført til et andet institut
sammen med hele ordningen.
Forslaget er ikke imødekom-
met, idet Skatteministeriet ikke
finder det nødvendigt at præci-
sere dette. Det fremgår allerede
af PAL § 23, stk. 4, at det mod-
tagende pensionsinstitut bereg-
ner, opkræver og indbetaler
PAL-skatten for pensionsord-
ninger, der er overført efter reg-
lerne i PBL § 41. Der er også
henvist hertil i bemærkningerne
til forslaget.
Supplerende ønsker:
Efter FSRs opfattelse bør der
fremsættes forslag til ændringer
af pensionsafkastlovens § 20 om
lempelse for udenlandske kilde-
skatter. FSR anbefaler, at lempel-
sesreglerne tilpasses, således at
pensionsinstitutterne får adgang
til lempelse for udenlandsk skat.
Med de nye PAL-regler er der fra
og med 2010 indført flere skatte-
subjekter i de pensionsinstitutter,
der er omfattet af §§ 4/4a og
henholdsvis § 7 eller § 8. Der kan
efter de nye regler kun lempes
for udenlandske skatter i den
PAL-skat, der påhviler instituttet
som sådan
og ikke i den PAL-
skat, der beregnes på depotni-
veau. Det fremgår i denne for-
bindelse af forarbejderne, at
”…Det
forhold, at de skatteplig-
tige efter § 1, stk. 1 ikke har ad-
gang til lempelse for udenlandsk
skat medfører, at den udenland-
ske skat ikke skal fordeles mellem
pensionsinstituttet og den pensi-
onsberettigede. Pensionsinstitut-
tet kan således henføre den
fulde udenlandske skat til sit eget
beskatningsgrundlag.” De nye
lempelsesregler er blevet kom-
menteret og diskuteret løbende,
idet det er usikkert,
hvorvidt et pensionsinstitut vil
have en institutskat, som er til-
strækkelig stor til at indeholde
lempelsen for den udenlandske
Indledningsvis skal det bemær-
kes, at nærværende lovforslag
ikke vedrører spørgsmålet om
lempelse for udenlandske kilde-
skatter i PAL, bortset fra, at de
foreslåede ændringer foretages i
samme lov. Der er ved flere lej-
ligheder taget stilling til
spørgsmålet om lempelse for
udenlandsk skat i PAL, herun-
der ved Forsikring & Pensions
foretræde for Skatteudvalget
herom den 11. november 2009.
De citerede bemærkninger i
L10, Folketinget 2007-08 (2.
samling), skal læses i den sam-
menhæng, de indgår i. Det var
og er et ønske fra pensionsbran-
chen, at der kan foretages lem-
pelse for udenlandsk skat i den
skat, der betales af skattepligti-
ge efter § 1, stk. 1, og at den
udenlandske skat derfor skulle
opdeles i flere dele, dels pensi-
onsinstitutterne efter §§ 7-8,
dels de individuelt skattepligti-
ge efter § 4. Dette ønske blev
afvist med henvisning til, at der
i dansk skatteret udelukkende
lempes for juridisk dobbeltbe-
Side 16
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0017.png
kildeskat. Disse diskussioner har
indtil videre ikke ført til ændrin-
ger i reglerne.
skatning. Bemærkningerne skal
derfor læses på den måde, at
skatten ikke skal fordeles og
lempes i henholdsvis institutbe-
skatningen og individbeskat-
ningen. De citerede bemærk-
ninger anfører, at skatten og
lempelsen udelukkende kan ta-
ges i institutbeskatningen, hvor
der netop sker en juridisk dob-
beltbeskatning. Hvorledes lem-
pelsesberegningen efter LL §
33 og LL § 33F i øvrigt speci-
fikt skal foretages kan der ikke
udledes noget nærmere om i de
citerede bemærkninger fra L10.
Det kan bekræftes. I PAL § 7,
stk. 1, beskattes alt formueaf-
kast som udgangspunkt, og i §
7, stk. 2, gives der adgang til en
række fradrag for beløb, der
hensættes til de forsikrede. Hvis
fradragene helt eller delvist er
afholdt af den udenlandske
lempelsesberettigede indkomst,
nedsættes lempelsen for uden-
landsk skat efter reglerne i lig-
ningslovens § 33 F. Da de for-
sikringsmæssige kontributions-
regler medfører, at den lempel-
sesberettigede udenlandske
indkomst skal fordeles og hen-
sættes til de forsikrede som
nævnt i § 7, stk. 2, fastholdes
regneeksemplet i PAL-
vejledningen.
På baggrund af ovenstående
kan forslaget ikke imødekom-
mes.
Problematikken om lempelses-
reglerne i forhold til indførslen af
flere skattesubjekter i de nye
PAL-regler er blevet yderligere
aktualiseret af bemærkningerne i
SKATs PAL-vejledning for
2010, hvori det i afsnit C.3.4.2
om nettoprincippet for lempelse
for udenlandske kildeskatter
anføres, at pensionskasser, der
opgør PAL-grundlaget efter § 7
ved opgørelsen af den lempelses-
berettigede udenlandske ind-
komst skal fratrække den ind-
komst, der er henlagt til de
forsikrede. Dette betyder i ek-
semplet, at lempelsen for uden-
landsk skat i det foreliggende til-
fælde bliver kraftig beskåret
i
eksemplet fra 40 mio. kr. i uden-
landsk bruttoindkomst til 3,36
mio. kr., og en skatteværdi på
504.000 kr. Alt andet lige vil ind-
førelsen af flere skattesubjekter
samt SKAT’s fortolkning af reg-
lerne i PAL-vejledningen inde-
bære, at pensionsinstitutterne for
en stor dels vedkommende frata-
ges adgangen til lempelse for
udenlandske kildeskatter. Dette
får naturligvis virkning for stør-
relsen af fremtidige pensionsud-
betalinger. FSR skal derfor for-
slå, at spørgsmålet om lempelse
for udenlandske kildeskatter lø-
ses på en mere rimelig måde og
dermed mere i pagt med hensig-
Side 17
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0018.png
ten med reglerne som nævnt i
ovennævnte citat. Vi medvirker
meget gerne med løsningsforslag.
Pensionsbeskatningsloven
Ad § 3, nr. 2 og 4
Da der er tale om henvisnings-
fejl, bør ændringerne have virk-
ning fra det tidspunkt, hvor hen-
visningsfejlene er opstået, og ik-
ke først fra dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende, jf. forsla-
gets § 4.
Ad § 3, nr. 3
Eksemplet i de specielle be-
mærkninger til § 3, nr. 3, er van-
skeligt at læse, idet det er anført,
at arbejdstagerens personlige
indkomst er minus 10.000 kr. ef-
ter fradrag for indbetalingen (på
kr. 46.000), men der er tale om
bortseelsesret og ikke fradragsret
(eksemplet omhandler en ar-
bejdsgiverindbetaling). FSR fo-
reslår, at afsnittet omformuleres.
Pensionsstyrelsen
Pensionsstyrelsen støtter den fo-
reslåede mulighed for at sætte
udbetalingen af en livsvarig al-
derspension midlertidigt i bero
uden afgiftsmæssige konsekven-
ser. Denne mulighed bidrager til
at sikre optimale vilkår for et
fleksibelt arbejdsmarked, herun-
der ved genindtræden på ar-
bejdsmarkedet.
Det bør dog af bemærkningerne
til lovforslaget (afsnit 4.2.1)
fremgå, at den indkomstudjæv-
ning over tid, som forslaget mu-
liggør, også har betydning for
indkomstgrundlaget for sociale
ydelser, og at folkepensionister,
der genindtræder på arbejdsmar-
kedet, i dag har mulighed for at
opsætte folkepensionen, således
at indkomstforholdene i opsæt-
ningsperioden ingen betydning
får for størrelsen af deres folke-
pension.
Da der netop er tale om henvis-
ningsfejl, der i den praktiske
administration ikke har haft no-
gen betydning, ses der ikke at
være behov for at lade ændrin-
gerne få virkning fra det tids-
punkt, hvor henvisningsfejlene
opstod.
Eksemplet er i det fremsatte
lovforslag omformuleret.
Med lovforslaget bliver der mu-
lighed for at sætte udbetalinger
fra livsvarige alderspensioner
midlertidig i bero. Dog kan per-
soner
endda uanset om de
genindtræder på arbejdsmarke-
det
–foretage
indbetalinger på
pensionsordninger, mens pensi-
onen udbetales.
Derved kan de allerede i dag
opnå den samme indkomstprofil
som efter lovforslaget. Forsla-
get skønnes derved ikke at have
nævneværdig betydning for
indkomstgrundlaget for de soci-
ale ydelser.
Side 18
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0019.png
Efter de gældende regler kan alle
alderspensionsordninger medføre
fradrag i efterlønnen. Fradraget
foretages med udgangspunkt i
pensionens værdi ved efterløns-
alderen.
Hvis personen opfylder den så-
kaldte 2-års-regel er det dog kun
pensionsordninger, der er led i et
ansættelsesforhold, som udbeta-
les løbende i efterlønsperioden,
der medfører fradrag i efterløn-
nen. Fradraget udgør et beløb,
der svarer til 55 pct. af den lø-
bende udbetalte pension.
Forslag indebærer, at en person,
der opfylder 2-års-reglen, og som
løbende får udbetalt en pension,
der er led i et ansættelsesforhold,
helt kan undgå at få fradrag for
pensionen, hvis personen midler-
tidigt sætter udbetalingen af pen-
sionen i bero. Dette vil betyde, at
personen vil få mere udbetalt i
efterløn, og statens udgift til ef-
terløn vil således blive større.
Det bemærkes, at hvis personen
sætter pensionsudbetalingen i be-
ro, indtil personen når folkepen-
sionsalderen vil personen, ud
over at forøge den løbende pen-
sionsudbetaling, få foretaget et
lempeligere fradrag for pensio-
nen, da pensionsfradragsreglerne
i lov om social pension er væ-
sentligt lempeligere end i efter-
lønsordningen.
Skatterevisorforeningen
Ældre Sagen
Skatterevisorforeningen har in-
gen bemærkninger.
Ældre Sagen hilser forslaget om,
at det eksempelvis bliver muligt
at sætte udbetalingen af den livs-
varige pension i bero, hvis den
pågældende i en periode har ind-
komst ved erhvervsarbejde.
Ældre Sagen har ikke bemærk-
ninger til de øvrige foreslåede
ændringer af pensionsbeskat-
ningsloven og pensionsafkastbe-
Side 19
L 80 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1074599_0020.png
skatningsloven.
Side 20