Socialudvalget 2011-12
L 72 Bilag 1
Offentligt
1071228_0001.png
1071228_0002.png
1071228_0003.png
Social- og IntegrationsministerietHandicapJ.nr. 2011-5714tha
21. december 2011
NotatomBemærkninger til høringssvarene vedr. forslag til lov om ændring af lovom social service (Forhøjelse af ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste)Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring den 2. december 2011 med svarfrist den19. december 2011.Lovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne-og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Dansk Handicap Forbund, Dansk Social-rådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Den Uvildige Konsulent-ordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, KL, Socialcheffor-eningen og Sjældne Diagnoser. Herudover har lovforslaget været tilgængeligtpå Høringsportalen.Modtagne høringssvarFølgende har svaret: Advokatrådet, Børne- og Kulturchefforeningen, DanskHandicap Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisa-tioner, KL og Sjældne Diagnoser.Herudover er der modtaget svar fra HK/Kommunal og Kræftens Bekæmpelse.Advokatrådet har ingen indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget.KL har ingen bemærkninger til lovforslaget.Ændringer på baggrund af høringsrundenDer er ikke foretaget nogen ændringer på baggrund af høringsrunden.Bemærkninger til lovforslaget1. Generelle bemærkningerBørne- og Kulturchefforeningen, Dansk Handicap Forbund, Dansk Socialråd-giverforening, Danske Handicaporganisationer, HK/Kommunal og SjældneDiagnoser er positive over for lovforslaget.KommentarerLovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2012mellem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Side1af3Dokument: d:\f2\temp\rtqgsdtk.nuc.doc
Dansk Folkeparti. Lovforslaget har til formål at forhøje ydelsesloftet for tabtarbejdsfortjeneste fra 20.241 kr. om måneden til 27.500 kr. om måneden. Der-med sikres, at familier med børn med funktionsnedsættelse eller indgribendelidelse, der kommer i den ulykkelige situation, at en af forældrene bliver nødttil at passe barnet i hjemmet i stedet for at være på arbejdsmarkedet, får noglebedre vilkår.2. Ydelsesloftets niveauDansk Handicap Forbund og Danske Handicaporganisationer anfører, at selvom forslaget rummer en forbedring, er der ikke tale om en genopretning i over-ensstemmelse med kompensationsprincippet, og der vil fortsat være en delfamilier, der bliver ramt.Dansk Socialrådgiverforening betegner forslaget som et vigtigt tiltag, som erafgørende i forhold til økonomisk kompensation på en rimelig og anstændigmåde. Det forhøjede loft giver familierne en reel mulighed for at vælge at passebarnet selv.HK/Kommunal havde gerne set et højere ydelsesloft, men det er vurderingen,at den foreslåede forhøjelse vil ramme mindre hårdt end det hidtidige ydelses-loft og have afgørende betydning for, at de fleste af de berørte familiers øko-nomi fortsat hænger sammen.Kræftens Bekæmpelse finder ikke den foreslåede forhøjelse tilstrækkelig. Mereend halvdelen af familierne med et kræftramt barn vil fortsat få en betragteligøkonomisk ”lussing”.KommentarerMed den foreslåede forhøjelse skønnes det, at ca. 6.800 af de i alt 18.615 mod-tagere af tabt arbejdsfortjeneste vil blive berørt af ydelsesloftet. Med det nu-gældende ydelsesloft er ca. 13.800 berørt. Den foreslåede forhøjelse vil dermedindebære en markant forbedring – både i forhold til antallet af berørte familierog i forhold til niveauet på den ydelse, der kommer til udbetaling.I forhold til kompensationsprincippet bemærkes, at dette princip giver adgangfor borgere med funktionsnedsættelse til at få stillet handicapkompenserendeydelser til rådighed. Princippet giver derimod ikke ret til kompensation kronefor krone. Ordningen med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste er der-med i overensstemmelse med kompensationsprincippet, selv om der er et loftover størrelsen på den ydelse, der udbetales.3. Tabt arbejdsfortjeneste og andre kompenserende ydelserBørne- og Kulturchefforeningen anfører, at forslaget betyder, at højtlønnedeforældre til handicappede børn i højere grad vil være indstillet på at passe bar-net i hjemmet. Det øger mulighederne for kommunerne for at lave individuelttilpassede løsninger til gavn for børnene.
Side 2 af 3Dokument: d:\f2\temp\rtqgsdtk.nuc.doc
Kræftens Bekæmpelse og Sjældne Diagnoser anfører, at forældre inden fordisse foreningers målgrupper ikke har noget alternativ til pasning i hjemmet.KommentarerOrdningen med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste opretholdes meduændrede visitationskriterier. Det vil således fortsat være muligt at yde hjælp tildækning af tabt arbejdsfortjeneste i de tilfælde, hvor det er nødvendigt, at etbarn med funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse passes i hjemmet, oghvor det er mest hensigtsmæssigt, at det er forældrene, der passer det. Det er optil den enkelte kommunalbestyrelse i samarbejde med forældrene at vurdere,hvilken støtte der vil være relevant at iværksætte i det enkelte tilfælde.Lovforslaget vil være en markant forbedring i forhold til de nugældende reglerfor de familier, der kommer i den ulykkelige situation, at en af forældrene bli-ver nødt til at passe et barn med funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse ihjemmet i stedet for at være på arbejdsmarkedet.4. IkrafttrædenHK/Kommunal bemærker, at en endnu tidligere ikrafttræden, f.eks. den 1.marts 2012, ville være at foretrække i forhold til de berørte borgere.KommentarerEn ikrafttræden som den foreslåede vurderes ikke at være praktisk mulig underhensyntagen til, at forhøjelsen af ydelsesloftet kræver en lovændring.Herudover bemærkes, at alle familier, der aktuelt er berørt af det nugældendeydelsesloft, pr. 1. juli 2012 vil blive omfattet af det foreslåede forhøjede loft.Det betyder, at den udbetalte ydelse med virkning fra denne dato ikke længerevil skulle fastsættes ud fra det nugældende loft, men derimod ud fra det forhø-jede loft på 27.500 kr. om måneden.
Side 3 af 3Dokument: d:\f2\temp\rtqgsdtk.nuc.doc