Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 69 Bilag 1
Offentligt
1068124_0001.png
1068124_0002.png
1068124_0003.png
1068124_0004.png
1068124_0005.png
1068124_0006.png
1068124_0007.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG6. januar 2012
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats og forskellige andre love.
J.nr. 2011-00082079. kontor/gfs/aml
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
ArbejdsmarkedsstyrelsenLovforslaget træder i kraft den 5. marts 2012Gorm Fogh Scherfig/Rosa N. Hammer35 28 81 62/35 28 82 43[email protected]/[email protected]

Baggrund for loven

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntningen af aftaleom forenkling af beskæftigelsesindsatsen, indgået den 4. maj 2011 mellem Social-demokraterne, Radikale Venstre, Venstre, , Det konservative Folkeparti, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne. Udmøntningen vedrører delsområdet samtaler og kontakt dels området aktive tilbud.

Lovforslagets formål

Lovforslaget har til formål at rydde op i overflødige regler og bureaukrati.Lovforslaget indeholder følgende elementer:Fælles ramme for opfølgning for alle, uanset hvilken forsørgelse, borgerenmodtager,sygeopfølgning for personer på kontanthjælp forenkles og integreres i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats,øget digital kommunikation mellem borger og jobcenter, og digitalisering af sy-ge- og raskmelding for forsikrede ledige,ledige skal ikke længere søge et bestemt antal job,forenklede sanktioner ved udeblivelse fra samtaler og aktiviteter for forsikredeledige,afskaffelse af særregler for kontaktforløb,bortfald af måltal for brugen af anden aktør,fælles timesats for personlige assistenter efter kompensationsloven,ingen restriktioner på samarbejde mellem Det Regionale Beskæftigelsesråd,Danske Handicaporganisationer og offentlige arbejdsgivere,modernisering og forenkling af CV’et på jobnet,konsolidering og udbygning af det fælles datagrundlag,forenklede regler om revalidering på virksomhed med overenskomstmæssig løn,mulighed for ansættelse i privat løntilskud inden seks måneders ledighed,harmonisering af befordringsgodtgørelse ogsamlet behandling af særregler.
Lovforslaget indeholder derudover konsekvensændringer og rettelser i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats af teknisk eller redaktionel karakter og i lov om pålig-ningen af indkomstskat til staten foretages en enkelte ændring med baggrund i æn-dring af befordringsreglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og endelig fo-retages en række konsekvensændringer i lov om integration af udlændinge i Dan-mark, som følge af overensstemmelse mellem lov om integration af udlændinge iDanmark og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Fælles ramme for opfølgning for alle, uanset hvilken forsørgelse, borgerenmodtager:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer, som er omfattet af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås, at alle borgere som udgangspunkt skal møde personligt op til sam-taler. (kontaktform 1)For modtagere af dagpenge, kontant- og starthjælp samt revalideringsydelse, le-dighedsydelse og særlig ydelse, som er i tilbud, og for visse sygedagpengemod-tagere, kan samtaler og kontakt gennemføres telefonisk, digitalt eller ved brev(kontaktform 2).Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakten til den sygemeldte ikke erhensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredstilstand, kankontakten til den sygemeldte, der modtager sygedagpenge, kontant- eller start-hjælp, revalideringsydelse eller ledighedsydelse og særlig ydelse, foregå udenpersonlig kontakt til den sygemeldte. (kontaktform 3)Det foreslås endvidere, at bestemmelsen om, at kommunalbestyrelsen for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere kan fastsætte retningslinjer for,at der i stedet for afholdelse af en jobsamtale, kan være en anden form for kon-takt, erstattes. Målgruppen bliver i stedet for omfattet af opfølgning uden per-sonlig kontakt.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Sygeopfølgning for personer på kontanthjælp forenkles og integreres i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats:Målgruppen for denne del af lovforslaget er modtagere af kontanthjælp, ledig-hedsydelse og særlig ydelse.Det foreslås, at sygeopfølgningen fremover skal indgå som en del af det indivi-duelle kontaktforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. For modtagereaf kontanthjælp, ledighedsydelse og særlig ydelse, der er helt eller delvist sy-gemeldte, og som har behov for en særlig indsats for at sikre, at personen fården nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet,tilrettelægges den særlige indsats og opfølgning herpå som led i det individuellekontaktforløb.
2
De foranstaltninger, der kan indgå i indsatsen, er de foranstaltninger, der allere-de er mulighed for at iværksætte efter den gældende lovgivning. Indsatsen vilkunne bestå i fx sygeafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelses-fremmende foranstaltninger.Forslaget medfører ikke nogen ændring i den persongruppe, der er omfattet afsygeopfølgning.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Øget digital kommunikation mellem borger og jobcenter, og digitalisering afsyge- og raskmelding for forsikrede ledige:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer, som er omfattet af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås, at der skal ske en gradvis udvidelse af den digitale selvbetjenings-service via “Min Side” på Jobnet, som en borger kan benytte i en digital kom-munikation med jobcenter, ydelsescenter og arbejdsløshedskassen. I forbindelsemed den gradvise udvidelse af digital kommunikation vil der kunne fastsættespligter såvel som mulighed for at benytte digital kommunikation mellem borgerog jobcenter, ydelsescenter og arbejdsløshedskasse.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Ledige skal ikke længere søge et bestemt antal job:Målgruppen for denne del af lovforslaget er dagpengemodtagere og arbejds-markedsparate kontanthjælpsmodtagere.Det foreslås, at kravet om, at jobcentret eller arbejdsløshedskassen skal pålæggeledige at søge to konkrete job som led i CV-samtalen, afskaffes, og at det i ste-det fremgår, at den ledige kan pålægges at søge relevante konkrete job.Frem for at fokusere på, at den ledige skal søge et bestemt antal job, skal job-centeret eller arbejdsløshedskassen således i stedet i forbindelse med CV-samtalen fokusere på, om den enkelte ledige har søgt et relevant og tilstrække-ligt antal job og i den forbindelse kan den ledige pålægges at søge et antal job,som vurderes at være relevante.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Forenklede sanktioner ved udeblivelse fra samtaler og aktiviteter for forsikredeledige:Målgruppen for denne del af lovforslaget er dagpengemodtagere.Det foreslås, at sanktionerne for udeblivelser forenkles, således at forsikrede le-dige altid får samme sanktion, når de udebliver fra samtaler og aktiviteter, somjobcentrene, andre aktører eller a-kasserne har indkaldt dem til.
3
Det foreslås, at sanktionen bliver en såkaldt ”så længe”-sanktion. Det vil sige, atden ledige ikke kan få dagpenge fra den dag, hvor den ledige udebliver fra ensamtale eller aktivitet, som denne er indkaldt til, og indtil den dag, hvor den på-gældende retter henvendelse om udeblivelsen igen.Med forslaget sker der en lempelse af sanktionsreglerne. Undersøgelser viser, atmænd i højere grad end kvinder får pålagt sanktioner. Forslaget retter sig dog ilige høj grad mod mænd og kvinder, som vil få samme sanktion ved udeblivelsefra samtaler og aktiviteter.
Afskaffelse af særregler for kontaktforløb:Målgruppen for denne del af lovforslaget er dagpengemodtagere, kontant-hjælpsmodtagere og revalidender. Med forslaget afskaffes særregler om et sær-ligt intensivt kontaktforløb for personer med kvalifikationer inden for erhvervs-områder, hvor der er mangel på arbejdskraft, og hvor der er tvivl om deres rå-dighed eller risiko for at de ikke selv finder arbejde.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Bortfald af måltal for brugen af anden aktør:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer omfattet af lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats Det foreslås, at kommunalbestyrelsen ikke længereskal være forpligtet til fastsætte måltal for, hvor stor en del af beskæftigelses-indsatsen, der skal varetages af andre aktører.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Fælles timesats for personlige assistenter efter kompensationsloven:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer med handicap. Der fore-slås én fælles sats for tilskud til personlig assistance, således at de nuværendefem satstrin erstattes med det midterste trin.Forslaget har ikke indflydelse på lønnen til den personlige assistent, men alenepå tilskuddets størrelse til virksomheden.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Ingen restriktioner på samarbejde mellem Det Regionale Beskæftigelsesråd,Danske Handicaporganisationer og offentlige arbejdsgivere:Målgruppen for denne del af lovforslaget er det Regionale Beskæftigelsesråd,Danske Handicaporganisationer og offentlige arbejdsgivere. Det foreslås, at dennuværende forpligtelse for beskæftigelsesregionerne til mindst én gang om åretat afholde møde med repræsentanter for Danske Handicaporganisationer og of-fentlige arbejdsgivere til drøftelse af den arbejdsmarkedspolitiske situation forhandicappede i beskæftigelsesregionen udgår af kompensationsloven, således atdet er de implicerede parters konkrete behov for samarbejde og dialog, der erafgørende for, hvornår der skal afholdes møder m.v.
4
Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Modernisering og forenkling af CV’et på jobnet:Målgruppen for denne del af lovforslaget er dagpengemodtagere og arbejds-markedsparate kontanthjælpsmodtagere.Det foreslås at ophæve kravet om at angive mindst ét beskæftigelsesmål indenfor områder, hvor der er behov for arbejdskraft.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Konsolidering og udbygning af det fælles datagrundlag:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer, der er omfattet af lov omen aktiv beskæftigelsesindsatsDer foreslås en udbygning af det fælles datagrundlag, således at udarbejdelse afjobplaner og aktive tilbud samt understøttelse af selvbetjeningsløsninger indsæt-tes i bestemmelsen.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Forenklede regler om revalidering på virksomhed med overenskomstmæssigløn:Målgruppen for denne del af lovforslaget er revalidender.Der kan gives revalidering på en virksomhed efter løntilskudsredskabet, hvorman modtager overenskomstmæssig løn, hvis der foreligger særlige betingelser.Fx at man er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknyt-ning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn.Med forslaget fjernes de særlige betingelser. Dvs. der skal fremover kunne be-vilges revalidering med løntilskud og overenskomstmæssig løn, uden at sådannesærlige betingelser skal være opfyldt. Dette svarer til princippet for at kunne fåløntilskudsjob for dagpengemodtagere, kontant- og starthjælpsmodtagereMålgruppen for forslaget er personer, der modtager revalidering på en virksom-hed.Forslaget kan indebære, at målgruppen for revalidender i løntilskudsjob udvidesmed ca. 10 pct. svarende til ca. 35 fuldtidspersoner.Der er lidt flere kvinder end mænd i revalidering i dag. Forslaget vedrører reva-lideringsområdet generelt og er kønsneutralt. Forslaget vurderes således ikke athave ligestillingsmæssige konsekvenser
5
Mulighed for ansættelse i privat løntilskud inden seks måneders ledighed:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer omfattet af lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås, at personer uden en almen eller erhvervsrettet uddannelse på gym-nasialt niveau (ISCED 3) eller højere, personer over 50 år og enlige forsørgereskal kunne blive ansat med løntilskud hos private arbejdsgivere, inden de harværet ledige i seks måneder. Det vil give jobcentrene bedre mulighed for at givevirksomhedsrettede tilbud til disse ledige.Med hensyn til personer over 50 år og personer uden uddannelse skønnes, at dervil være lidt flere mænd end kvinder, der vil blive omfattet af forslaget.Enlige forsørgere er for over 90 procents vedkommende kvinder, så denne delaf forslaget vil have en positiv effekt for ligestillingen i forhold til arbejdsmar-kedet.
Harmonisering af befordringsgodtgørelse:Målgruppen for denne del af lovforslaget er personer omfattet af lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås, at reglerne om befordringsgodtgørelse ved deltagelse i aktive til-bud harmoniseres, så dagpenge-, kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere, reva-lidender, sygedagpengemodtagere og personer visiteret til fleksjob skal haveden samme sats for befordringsgodtgørelse pr. km ud over 24 km, og udbetalin-gen skal være skattefri. Alle ledige skal efter jobcentrets konkrete vurderingkunne få dækket faktiske udgifter til befordring, hvis udgiften hertil skyldesnedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Samlet behandling af særregler:Målgruppen for denne del af lovforslaget er jobsøgere fra EU-lande.Det foreslås, at sagsbehandlingen for de ca. 300 jobsøgere fra EU-lande, der fårdagpenge fra hjemlandet efter artikel 64 i Rådets forordning 883/2004 af 29.april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger samles i de statsligeWorkindenmark-centre, der i forvejen håndterer udenlandsk arbejdskraft. Mål-gruppen afgrænses objektivt ud fra om jobsøgerne er EU-borgere med ret tildagpenge fra hjemlandet.Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-kvenser.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Ingen
6

Samlet vurdering

Det vurderes, at det fremsatte forslag har positive konsekvenser for forslag om:Mulighed for ansættelse i privat løntilskud inden seks måneders ledighed.Det vurderes, at de fremsatte forslag derudover er kønsneutralt og ikke giver an-ledning til yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
7