Retsudvalget 2011-12
L 57
Offentligt
1078964_0001.png
1078964_0002.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0013Dok.:324750
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L57), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. ja-nuar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven

(Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L 57) fra Folketingets

Retsudvalg:

”Hvad er det der gør, at ministeren mener Danmark skal følgeEU direktivet, når vi har et retsforbehold som siger, at vi ikkebehøver?”

Svar:

Regeringen prioriterer bekæmpelse af menneskehandel meget højt.Menneskehandel finder ofte sted på tværs af grænserne, og en effektiv be-kæmpelse af denne uhyrlige form for kriminalitet kræver derfor efter rege-ringens opfattelse et tæt internationalt samarbejde, herunder med en fælleseuropæisk indsats.Som følge af Danmarks forbehold over for EU-samarbejdet om retlige ogindre anliggender – herunder det politimæssige samarbejde om bekæmpel-se af grænseoverskridende kriminalitet – er Danmark ikke bundet af detnye EU-direktiv om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel ogbeskyttelse af ofrene herfor.Regeringen finder det imidlertid vigtigt, at det strafferetlige værn modmenneskehandel i Danmark fortsat er på niveau med resten af Europa.Regeringen lægger derfor med lovforslaget op til, at straffeloven bringes ioverensstemmelse med EU-direktivet om menneskehandel på de punkter,hvor straffeloven ikke allerede er på niveau med direktivet.Lovforslaget indebærer således nærmere, at definitionen af menneskehan-del i straffelovens § 262 a udvides, at strafferammen forhøjes fra 8 årsfængsel til 10 års fængsel, og at der ikke længere stilles krav om dobbeltstrafbarhed i forhold til menneskehandel begået af danske statsborgere mv.uden for landets grænser.Det bemærkes, at det danske forbehold ikke er til hinder for, at Danmarkvælger at tilpasse dansk lovgivning til nye EU-regler vedrørende samar-bejdet om retlige og indre anliggender.
2