ITD ser frem til foretrædet for Folketingets Transportudvalg torsdag den 12. januar 2012 om lov-forslag nr. L 47 – Lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.På foretrædet vil vi argumentere for;1.Selvstændige erhvervsdrivende bør ikke være omfattet af arbejdstidsregler, som
er målrettet arbejdstagere
- uanset om de driver landbrugs-, advokat- eller vognmands-virksomhed. ITD ønsker nærmere undersøgelser af EU-direktivets rækkevidde, tidsfristermv. før en evt. implementering i dansk lovgivning, og ITD ønsker at blive inddraget i et evt.udvalgsarbejde.2.ITD anmoder om proportionalitet i sanktioner og bødestørrelser for overtrædelser
af Godskørselsloven, herunder for overtrædelser af cabotagereglerne.
Det er ikkerimeligt at sanktionere simple administrative fejl og forglemmelser lige så hårdt som gen-tagne grove overtrædelser. Debatten om udenlandsk konkurrence til den danske vejtrans-port er p.t. stærkt følelsesladet, men ITD opfordrer til at tilvejebringe nøjagtige fakta og de-finitioner som udgangspunkt for initiativer mod social dumping og udenlandsk konkurrence.Indsats mod social dumping skal rette sig mod at bekæmpe ulovligheder, men skal ikke be-sværliggøre fuldt lovlig og i øvrigt samfundsøkonomisk gavnlig cabotagekørsel.3.Vejtransporten har brug for en effektiv og sammenhængende model for den lø-
bende myndighedskontrol.
En klar ansvarsfordeling mellem Transportministeriets ogJustitsministeriets ressourcer skal være udgangspunktet for den videre tildeling af ressour-cer til myndighedskontroller. ITD peger på, at en klar ansvarsfordeling mellem de kontrol-lerende myndigheder vil medføre en langt større effektivisering af kontrollerne end lejlig-hedsvise bevillinger til øget kontrol som følge af enkeltsags-debatter i medier og offentlig-hed.4.ITD opfordrer til at nedsætte et vejtransportudvalg/-kommission.
Danske transport-virksomheder er hårdt ramt på konkurrenceevnen. Det betyder, at virksomheder ogarbejdspladser forsvinder ud af landet. Problemet løses ikke ved kortsigtede begrænsningeraf udenlandske transportvirksomheders adgang til det danske marked – snarere tværtimod;der er behov for en dybere modernisering af de danske rammevilkår, så visionen om”Danmark som transportland” og regeringens mål om øget produktivitet og konkurrence-evne kan omsættes i konkrete rammer for transporterhvervet. Et vejgodstransportudvalg/-kommission skal før en evt. fremlæggelse af lovforslagets 2. del komme med oplæg til enfremadrettet modernisering af vejgodserhvervets rammevilkår.Med venlig hilsenInternational Transport DanmarkPoul Bruun