Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 37 Bilag 8
Offentligt
1056799_0001.png
1056799_0002.png
1056799_0003.png
1056799_0004.png
Til lovforslag nr.L 37
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 13. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven(Ophævelse af regler om egenbetaling for behandling med kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentligesundhedsvæsen og tolkebistand m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagDer er af ministeren for sundhed og forebyggelse stillet 3ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 1. december 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- ogForebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen. Ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den29. november 2011 og den 12. december 2011 de indkomnehøringssvar og notater herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Flertallet bemærker, at det er den socialdemokratisk lede-de regerings mål, at alle skal sikres en sundhedsbehandlingaf høj kvalitet, og at uligheden i sundhed skal mindskes.Derfor vil regeringen føre en sundhedspolitik, hvor alle sik-res fri og lige adgang til sundhed, og hvor der bliver foreta-get de nødvendige prioriteringer, så vi får mest mulig sund-hed for de penge, vi bruger, bl.a. igennem en stærkere fore-byggelse.Flertallet er meget tilfreds med, at det har været muligt atfjerne den uretfærdige brugerbetaling, som den tidligere re-gering bestående af Venstre og Det Konservative Folkepartisammen med Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indførtepr. 1. januar 2011 for en bestemt gruppe patienter, hvis syg-dom medfører, at de har svært ved at få børn. Flertallet varlodret uenig i den daværende regerings beslutning om atlægge regningen for den økonomiske krise og de ufinansie-rede skattelettelser i børneværelset både med hensyn til ind-førelse af brugerbetaling og ved beskæring af børnechecken.Ufrivillig barnløshed er i ni ud af ti tilfælde resultatet afen bred vifte af sygdomme hos både manden og kvinden,som bl.a. kan skyldes tidligere underlivsbetændelser, hor-monforstyrrelser, arvæv i underlivet efter blindtarmsbetæn-delse eller svært nedsat sædkvalitet. Konsekvenserne af denbrugerbetaling, der eksisterede fra den 1. januar 2011, hvorhvert behandlingsforsøg kunne koste op til 5.000 kr. og ud-gifterne til medicin årligt kunne være op til 15.000 kr., harværet, at antallet af behandlinger er faldet med ca. 25 pct. ide første tre kvartaler af 2011 set i forhold til 2010. Antalletaf nye henvisninger er faldet med ca. 30 pct., og hvis dennetendens ville fortsætte, ville der blive født 700 færre børnom året i Danmark fremover. Flertallet finder derimod, atder er behov for, at danskerne får de børn, de ønsker sig, ogat vi som samfund har behov for flere børn og ikke færre.Forskningen er også blevet ramt af brugerbetalingen, for-di parrene i behandling alene bliver optaget af at sikre enhurtig graviditet frem for at bidrage til udvikling af nye ogmere skånsomme behandlingsformer eller forskning, derkan føre til bedre forståelse af årsagerne til barnløshed. Der-for har det også været et problem, og vi har været ved atødelægge et fyrtårn i dansk forskning.I forhold til at fjerne gebyret for tolkebistand, så priorite-rer regeringen et sundhedsvæsen med fri og lige adgang foralle borgere. Der skal ikke etableres ordninger i sundheds-
DokumentIdJournalnummer
2
væsenet, der kan medføre, at nogle borgere undlader at søgelægehjælp i tide, eller som vanskeliggør kommunikationenmellem patienten og sundhedspersonalet med risiko for fejl-diagnoser eller forkert behandling til følge. Udlændinge skalfortsat have et betydeligt incitament til at lære dansk, mendet er ikke et gebyr på tolkebistand i sundhedsvæsenet, derskal drive den enkeltes motivation for at tilegne sig det dan-ske sprog. Samtidig har ordningen været så bureaukratisk, atindtægter fra gebyret ikke har stået mål med indsatsen for atinddrive dem. Flertallet er derfor glad for, at det er muligt atafskaffe gebyret igen.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget bemærker følgende:I lyset af behovet for at prioritere de offentlige udgifterbesluttede den tidligere VK-regering sammen med DanskFolkeparti – som led i aftalen om genopretning af danskøkonomi – at ændre lov om kunstig befrugtning, således atkunstig befrugtning ikke længere ville være en del af det ve-derlagsfri offentlige sundhedstilbud, mens f.eks. undersøgel-se, udredning og diagnostik fortsat ville være vederlagsfri.V, DF og KF vil gerne understrege, at der var tale omsvære prioriteringsovervejelser, hvilket i øvrigt også be-handlingen af det tidligere lovforslag afspejler.V, DF og K har stor forståelse for de ændringer, som re-geringen nu kommer med på dette område.Partierne noterer sig dog samtidig, at lovforslaget er endel af den samlede aftale om finansloven mellem regeringenog Enhedslisten.V, DF og KF er ikke en del af den samlede finanslovafta-le og kan af mange årsager ikke støtte de enorme skatte- ogafgiftsstigninger, som regeringen og Enhedslisten nu harindgået aftale om. Set i det lys kan V, DF og KF heller ikkestøtte finansieringen af de ændringer, som regeringen pådette område lægger op til.For så vidt angår den del af lovforslaget, som vedrørerforslaget om at afskaffe det gebyr for tolkebistand i sund-hedsvæsenet, der trådte i kraft den 1. juni 2011, kan V, DFog KF ikke støtte de foreslåede ændringer.Gældende ret er, at personer, der har boet i landet i mereend 7 år, skal betale et mindre gebyr for at modtage tolkebi-stand i forbindelse med f.eks. sygehusbehandling, hvilketaltså regeringen med dette lovforslag foreslår afskaffet.V, DF og KF er fortsat af den opfattelse, at hvis man harboet i Danmark i mere end 7 år og fortsat ikke har tilegnetsig helt fundamentale færdigheder i dansk, er det ikke uri-meligt at skulle betale et mindre gebyr for brug af tolkebi-stand.V, DF og KF noterer sig samtidig, at regeringen i lovfor-slagets afsnit om administrative konsekvenser for det offent-lige på side 6 skriver, at: »Omfanget af tolkeydelser vil væreuændret«.V, DF og KF noterer sig i den forbindelse, at regeringensegen vurdering af et uændret omfang af tolkeydelser harmo-nerer meget dårligt med regeringens argumentation om, atdet eksisterende tolkegebyr betyder, at nogle borgere fravæl-
ger at søge lægehjælp. For hvis omfanget af tolkeydelser velat mærke vil være uændret selv efter en afskaffelse af tolke-gebyret, må den logiske konsekvens hermed også være, atgebyret i dag ingen indflydelse har på, hvorvidt borgere sø-ger lægehjælp. V, DF og KF kan samlet set ikke støtte lov-forslaget, da partierne dels er uenige i spørgsmålet om tolke-gebyret, dels er uenige i finansieringen af lovforslagets øvri-ge elementer.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt afudval-get:Til § 21)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.For personer, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden er i gang med en 1-årig periode, jf. § 146 a, stk. 1,som affattet ved § 2, nr. 5, i lov nr. 1546 af 21. december2010, (»CTR-B-periode«) beregnes1) den maksimale resterende egenbetaling til tilskudsbe-rettigede fertilitetslægemidler, de pågældende personerville have haft, hvis deres CTR-B-periode var fortsat tiludløb, og2) den resterende egenbetaling til tilskudsberettigede læ-gemidler, jf. sundhedslovens § 146 (»CTR-A«), som depågældende personer kan få i CTR-A indtil det tids-punkt, hvor deres CTR-B-periode ville være udløbet,dog maksimalta) 7.299 kr., hvis de pågældende personers igangvæ-rende CTR-A-periode udløber, før deres CTR-B-periode ville være udløbet,b) 3.644 kr., hvis de pågældende personers igangvæ-rende CTR-A-periode udløber, samtidig med ellerefter deres CTR-B-periode ville være udløbet, ogc) 3.655 kr., hvis de pågældende personer ved lovensikrafttræden ikke har en igangværende CTR-A-pe-riode.«[Præcisering af den maksimale resterende egenbetaling]2)Istk. 3, 1. pkt.,indsættes efter »at de pågældende per-soner får en«: »resterende«.[Præcisering af resterende egenbetaling i stk. 2, nr. 1]Til § 33)Ordene », men kan ved kongelig anordning helt ellerdelvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som defærøske forhold tilsiger« udgår.
3
[Lovens territoriale anvendelsesområde]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring af stk. 2, nr. 1, er en præciseringaf, at det relevante beløb er den maksimale resterende egen-betaling. Den foreslåede ændring af stk. 2, nr. 2, er en præci-sering af, hvorledes beregningen af den resterende egenbeta-ling maksimeres i de tre situationer, der kan være tale om.Den ændrede formulering af stk. 2 får endvidere den kon-sekvens, at ordene »samt en bevilling af kronikertilskud« isidste afsnit under § 2 i »Bemærkninger til lovforslagets en-kelte bestemmelser« ikke er relevant.
Til nr. 2Den foreslåede ændring af stk. 3 er en præcisering af, atbeløbet i stk. 2, nr. 1, kommer til at svare til den resterendeegenbetaling.Til nr. 3Den foreslåede ændring præciserer lovens territoriale an-vendelsesområde i overensstemmelse med sundheds-lovens § 278, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010med senere ændringer.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S)fmd.Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 37Bilagsnr. Titel1Høring over lovforslaget, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og fore-byggelse3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sund-hed og forebyggelse6Ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse7Udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 37Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad en tolketime i det danske sundhedsvæsen koster,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om de samlede udgifter til tolkning i sundhedsvæsnet, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar her-Spm., om sterilisation kommer i udbud, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om præventionsmidler kan blive gratis, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad lovforslaget vil koste i 2012, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om finansiering, hvis de øgede indtægter fra afgifter ikkegenererer penge nok til forslaget, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om manglende fertilitet er en livstruende sygdom, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor lang ventetiden skal være til en fertilitetsbehand-ling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpå
2
3456
78