Skatteudvalget 2011-12
L 34
Offentligt
1053052_0001.png
1053052_0002.png
J.nr. 2011-511-0082Dato: 7. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 34 - Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven,

lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand

og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

(Regulering af de løbendebilafgifter og andre afgifter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 2. december 2011.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslagisoleret set (og ikke den samlede beskæftigelseseffekt af regeringens finanslovsudspil).

Svar:

Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at beregne en isoleret beskæftigelseseffektaf lovforslaget. Effekterne afhænger således af, hvorledes provenubortfaldet forudsættes fi-nansieret og de økonomiske virkninger heraf. Altså hvad ville beskæftigelseskonsekvenser-ne af f.eks. lånefinansiering eller reduktion af de offentlige udgifter være.De foreslåede afgiftsforhøjelser bidrager imidlertid til at finansiere finansloven for 2012, ogeffekten på beskæftigelsen af finansloven for 2012 er samlet set positiv, idet der skønnes enøget beskæftigelse på 9.000 personer i 2012 og op mod 12.000 personer i 2013, jf. finans-ministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 34 (Alm. del - § 7) af 1. november 2011.En opgørelse af den samlede effekt på beskæftigelsen af finansloven for 2012 er i øvrigtogså i overensstemmelse med opgørelsen af de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af denskattereform, som den tidligere regering gennemførte i 2009, hvor man heller ikke opgjordede beskæftigelsesmæssige konsekvenser af de enkelte lovforslag isoleret set.
Side 2