Skatteudvalget 2011-12
L 33
Offentligt
1057338_0001.png
1057338_0002.png
J.nr. 2011-231-0049Dato: 14. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 33 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, øl- og vin-afgiftsloven og forskellige andre love (Afgiftsforhøjelser på chokolade,sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 82 af 14. december 2011.
Thor Möger Pedersen/ Torbjørn Christensen
Spørgsmål:Ministeren bedes oplyse prisforskellen mellem frugtbaserede og spiritusbaserede soda-vandsprodukter med lavt alkoholindhold (under 6 pct.) på nuværende tidspunkt og efter lo-vens vedtagelse.Svar:Afgiften på alkoholsodavand, som er en blanding af f.eks. vin (frugtbaseret) eller spiritusog sodavand, pålægges både en vin- eller spiritusafgift plus en tillægsafgift, der er balance-ret ved et alkoholindhold på 5,5 pct., og som reguleres i L 33 for vin- og malt baserede al-koholsodavand netop for at opretholde denne balance. Derfor vil prisen på de to produktty-per før og efter lovens vedtagelse være upåvirket af afgiftsændringerne, og prisforskellenfør og efter lovens ikrafttrædelse vil således også være uændret.Den samlede afgift for frugtbaserede alkoholsodavand med et alkoholindhold under 6 pct.vil således være 11,40 kr. pr. liter både før og efter lovens ikrafttrædelse. Hverken spiritus-afgiften eller tillægsafgiften på spiritusbaserede alkoholsodavand ændres med L 33.At det i ændringsforslaget til L 33 foreslås, at vinafgiften for vin med et alkoholindhold un-der 6 pct. kun forhøjes med 25 pct. frem for som først foreslået 55 pct., skyldes, at rene ci-derprodukter, som ikke er blandet med f.eks. sodavand og lignende og ikke er omfattet aftillægsafgiften, ville blive ramt meget hård af afgiftsstigningen. Det kan synes urimeligt, dader er tale om lavalkoholprodukter, der ikke, som det i høj grad er tilfældet med de forskel-lige blandingsprodukter, er målrettet meget unge forbrugere.
Side 2