Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 3
Offentligt
1044104_0001.png
1044104_0002.png
1044104_0003.png
Hellerup, den 22. november 2011
Til Folketingets skatte- og afgiftsudvalg, Finansministeren og SkatteministerenVedr. L 33 – tidspunkt for ikrafttræden
Regeringen og Enhedslisten ønsker i aftalen om finanslov, udmøntet i skatteloven L33, at de kommende afgiftsstigninger på øl, vin, læskedrikke, slik og chokolade, ism.v. skal træde i kraft allerede 1. januar 2012. Det er mindre end 2 uger efter lov-forslagets 2. behandling den 19. december og kun 11 dage efter den planlagte 3.behandling den 21. december.Den meget korte tid, der er mellem vedtagelsen og ikrafttrædelsestidspunktet, giveranledning til store problemer for importører, producenter, grossister, detailhandel ogrestauranter.Efter vores opfattelse bør lovgivning vedtages i så god tid, at de berørte parter kannå at indrette sig efter afgiftsstigningerne, og det er ikke muligt for parterne medikrafttræden allerede den 1. januar 2012.På vegne af såvel fødevareproducenter som importører, grossister, detailhandel ogrestauranter skal nedenstående organisationer og virksomheder derfor i enighed fo-reslå en helt nødvendig udsættelse af afgiften.Det er der minimum følgende grunde til:Hos producenter og importører indebærer afgiftsstigningerne konkret, at pri-serne på alle de berørte varenumre skal genberegnes, og der skal udarbejdesog trykkes nye prislister til kunderne. Herefter skal kunderne orienteres.De varer der skal sælges primo 2012, er for længst bestilt af detailhandelen ogprissat i alle led fra producent, importør til grossist og detailhandel.Dagligvarehandelens tilbudsaviser har gennemsnitligt en produktionstid pågodt 4 uger. Nogle lidt mindre og nogle lidt mere. Butikskæderne tager typiskforbehold for trykfejl og afgiftsændringer, hvorfor forbrugerne realistisk set vilblive mødt med højere priser i butikkerne end i tilbudsaviserne, der er trykt in-den afgiftsforhøjelserne.Samhandelsaftalerne mellem de forskellige led (producenter, importører,grossister og detailhandel) er reguleret juridisk, idet markedet for dagligvarerog udespisning udgør over 110 mia. kroner årligt. Samhandelsaftalerne fast-
Kontaktadresse: De Samvirkende Købmænd, Svanemøllevej 41, 2900 Hellerup, telefon 39 62 16 16
sætter nøje under hvilke omstændigheder, at priser kan ændres. Afgiftsæn-dringer, der vedtages af Folketinget, kan naturligvis medføre regulering af pri-ser i alle led. Intentioner, forlig og forslag kan ikke udløse ændringer i sam-handelsaftaler, da man tager udgangspunkt i det til enhver tid gældende lov-grundlag. Alle led kan forberede sig, men kan først i løbet af den 21. decem-ber have endelig og fuldkommen sikkerhed for, hvilke varer der måtte blivepåvirket. Det er, som bekendt, ikke sjældent, at den til enhver tid siddende re-gering fremsætter ændringsforslag som led i høringsfasen og udvalgsbehand-lingen, hvorfor de mange berørte virksomheder ikke kan handle uden juridiskhjemmel. For hvem skal bære tabet, hvis man satser og gætter forkert?Mange importører har allerede nu varer fra udlandet undervejs. Varer, derførst ankommer til Danmark primo 2012, og som derfor vil være afgiftsbelagtefter de fremtidige satser, hvis de allerede gennemføres som planlagt. Vin vilstige markant grundet 55 % forhøjelse af vinafgiften. En så massiv prisforhø-jelse har naturligvis også konsekvenser for allerede indkøbte, men ikke leve-rede varer.En frist på kun 11 dage vil forskelsbehandle danske og udenlandske produ-center, idet udenlandske producenter alt andet lige har en længere responstidend danske grundet f.eks. længere transporttid.En meget stor del af danskernes indkøb sker som bekendt på tilbud. Butikker-nes omsætningshastighed af tilbudsvarer er meget høj. Butikkerne får typiskleveret varer umiddelbart op til kampagnestart og almindeligvis også under-vejs i tilbudsperioden. Butikkerne får altså ikke leveret f.eks. øl eller sodavandi december med henblik på salg medio januar. Derfor har det kun ringe betyd-ning, at butikkerne kan købe varer til gammel pris inden udgangen af decem-ber. Importører og producenter har ikke i praksis mulighed for at levere varertil butikkerne, inden afgifterne stiger – ligesom en vis mængde af januars salg idetailhandelen først ankommer fra udlandet efter årsskiftet. Allerede ved lov-forslagets fremsættelse er det for sent at fremrykke leverancen af mangeudenlandske varer, hvorfor markedet ikke kan være klar 1. januar 2012. Mo-derne produktionsmetoder giver ikke mulighed for systematisk levering indenudgangen af december af varer, der er planlagt til markedsføring i løbet af he-le januar 2012.
Afgiftsændringer kræver således tid for at blive implementeret.Vi vil ligeledes gøre opmærksom på, at der tidligere har været eksempler på afgifts-stigninger, hvor producenter og butikker fik tid til at tilpasse priserne. Det skete bl.a.,da man vedtog, at cider skulle være omfattet af tillægsafgiften. Her blev ikrafttrædel-sestidspunktet udskudt således, at producenter og butikker m.fl. fik 2 måneder til attilpasse sig de nye afgifter.
Kontaktadresse: De Samvirkende Købmænd, Svanemøllevej 41, 2900 Hellerup, telefon 39 62 16 16
Vi har med tilfredshed konstateret tilsagnet i regeringsgrundlaget om, at Regeringen,i samarbejde med Folketinget, vil sikre god lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister(…) Også på den baggrund beder vi om en senere ikrafttræden end januar 2012, såden samlede fødevarebranche har en praktisk mulighed for at tilpasse sig afgiftsfor-højelsen.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund NielsenDe Samvirkende KøbmændPå vegne af
BryggeriforeningenDansk ErhvervDI FødevarerVSOD
COOP Danmark A/SDansk SupermarkedHORESTA
Kontaktadresse: De Samvirkende Købmænd, Svanemøllevej 41, 2900 Hellerup, telefon 39 62 16 16