Skatteudvalget 2011-12
L 31
Offentligt
1051807_0001.png
1051807_0002.png
J.nr. 2011-311-0075Dato: 6. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre

love.

(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegun-stigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for af-lønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillægtil grøn check m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 29. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou

Spørgsmål 22:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke persongrupper der vil blive ramt af afskaffelse afbruttolønsordningen.

Svar:

Lad mig indledningsvis præcisere, at lovforslaget ikke indeholder forslag til afskaf-felse af de såkaldte bruttolønsordninger eller lønomlægningsaftaler. Det, der er tale om, er,at den værnsregel mod bruttolønsaftaler, som gjaldt før multimediebeskatningen, genindfø-res.Dette hænger sammen med, at der samtidigt indføres skattefrihed for computere, som an-vendes arbejdsmæssigt. Værnsreglen skal sikre, at man ikke konverterer ubeskattede midlertil et skattefrit personalegode. Den form for skatteudnyttelse ønsker regeringen ikke at åbnefor. Det var også grunden til, at værnsreglen blev indført i sin tid.Det gælder også, at såfremt en arbejdstager går ned i løn for at få en telefon stillet til rådighed,antages vedkommende for at have fri telefon og beskattes efter reglerne herfor.Generelt har den foreslåede værnsregel til hensigt at understøtte det skatteretlige principom, at al aflønning skal beskattes ens, uanset om den optræder i form af løn eller naturalier.Der foreligger ingen statistiske oplysninger, der kan danne grundlag for at besvare spørgs-målet om, hvilke persongrupper der vil blive omfattet af værnsreglen. Der er dog en visformodning om, at det er de mere velaflønnede lønmodtagergrupper, der har størst mulig-hed for at indgå lønomlægningsaftaler. Hertil kommer, at personerne er ansatte i virksom-heder m.v., der er villige til at anvende de ekstra administrative ressourcer, der er forbundetmed sådanne lønaftaler.
Side 2