Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 25, L 30 A Bilag 25, L 30 B Bilag 25
Offentligt
1057251_0001.png
1057251_0002.png
J.nr. 2011-511-0079Dato: 14-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 30 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-

skabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af grænsen

for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse

af aktier og justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne).

Hermed sendes kommentar til henvendelse af 9. december 2011 fra Bech-Bruun (bilag 18).
Thor Möger Pedersen/ Peter Bak

Bech-Bruun

bemærker ved Michael Serup, at Bech-Bruuns henvendelse af 24. november2011 (bilag 6) indeholder følgende spørgsmål, som ministeren rimeligvis bør give en kon-kret besvarelse af:
1. Udvalget bør spørge ministeren, om han har undersøgt, hvordan danske familievirk-somheders kreditmuligheder har udviklet sig siden 2001. Ministeren bør spørge sigfor hos finanssektoren, hos DI og hos Dansk Erhverv.2. Og ministeren bør helt konkret redegøre for, hvordan man i forslaget har indregnetden stærkt negative udvikling i virksomhedernes finansieringsmuligheder siden2001.3. Derfor bør udvalget spørge ministeren, om de familieejede virksomheder kan for-vente fortsat stabile rammevilkår, eller om der kan forventes flere stramninger, derforringer vilkårene for generationsskifte.

Kommentar:

Henvendelsen af 24. november 2011 blev besvaret ved kommentar af 7. december 2011(bilag 15). Heri blev der generelt henvist til svarene på spørgsmålene om pengetankreglenfra udvalget.Som svar på spørgsmål 1 ovenfor henvises til besvarelsen af spørgsmål 17, hvoraf fremgår,at man ikke i besiddelse af oplysninger om udviklingen i danske familievirksomheders kre-ditmuligheder, men at det dog ikke forventes, at kreditmulighederne vil blive forringet forde virksomheder, som tilpasser sig de nye vilkår ved at konvertere passive midler til aktiveerhvervsinvesteringer. Det bemærkes endvidere, at begrebet familieejede virksomhederdækker en bred vifte af virksomheder i alle brancher, således at deres kreditmuligheder be-ror på en lang række faktorer. Det skal yderligere tilføjes, at de virksomheder, der berøresaf stramningen af pengetankreglen, mestendels er velkonsoliderede virksomheder, som måformodes at have gode kreditmuligheder. På denne baggrund har jeg ikke taget skridt til ativærksætte den foreslåede undersøgelse.Som svar på spørgsmål 2 ovenfor henvises til besvarelsen af spørgsmål 18, hvoraf fremgår,at det ikke forventes, at finansieringsmulighederne vil blive forringet for de virksomheder,som tilpasser sig de nye vilkår ved at konvertere passive midler til aktive erhvervsinveste-ringer.I forhold til spørgsmål 3 ovenfor kan jeg oplyse, at regeringen ikke har aktuelle planer omyderligere stramninger af successionsreglerne for familievirksomheder.
Side 2