Skatteudvalget 2011-12
L 29 Bilag 11
Offentligt
1057414_0001.png
1057414_0002.png
1057414_0003.png
1057414_0004.png
Til lovforslag nr.L 29
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven(Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget, jf. L 29 – bilag 1. Den 25. og27. november 2011 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Danish Venture Capital and Pri-vate Equity Association.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrerskatteministeren til at gennemføre en evaluering af ordnin-gen i 2014 med henblik på at få vurderet, om der opnås deforudsatte virkninger af lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Xændres istk. 3, 1.pkt.,»aktionæren« til: »den anførte personkreds«.[Tydeliggørelse af, hvilken kreds af personer og selskaberder skal lægges sammen ved beregning af maksimum forudbetaling af skattekredit]2)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Xindsættes somstk. 6:»Stk. 6.Ved udbetaling af skattekredit modregnes virk-somhedens restancer af skatter og afgifter med påløbne mo-rarenter, uanset om der er sket overdragelse af kravet.«[Indsættelse af forbehold om modregning af restancer vedudbetaling af skattekreditter]
AX013637
2
BemærkningerTil nr. 1Det er i § 8 X, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at der ved anven-delsen af beløbsgrænsen skal ske sammenlægning af person-ligt drevne virksomheder i virksomhedsordningen, selskaberog sambeskattede koncerner, der kontrolleres af samme fysi-ske person. Sådanne virksomheder og selskaber skal derforkun have mulighed for tilsammen at få udbetalt 25 pct. afhøjst 5 mio. kr. pr. indkomstår.Denne sammenlægning skal gælde for personligt drevnevirksomheder i virksomhedsordningen, sambeskattede kon-cerner og ikkesambeskattede selskaber, der kontrolleres afsamme aktionær som anført i ligningslovens § 16 H, stk. 6.Ifølge denne bestemmelse anses en person for at kontrollereet selskab, hvis vedkommende direkte eller indirekte eller ifællesskab med nærtstående ejer mere end 50 pct. af aktie-kapitalen i selskabet eller råder over mere end 50 pct. afstemmerne i selskabet. Som nærtstående anses den skatte-pligtiges ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt børnog børnebørn og disses ægtefæller eller dødsboer efter denævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestillesmed ægte slægtskabsforhold.Ordlyden af den foreslåede bestemmelse kan give anled-ning til tvivl, om sammenlægningen også skal gælde virk-somheder i virksomhedsordningen, som drives af personensnærtstående, idet der i bestemmelsens sidste led alene talesom en eller flere personligt drevne virksomheder, som aktio-næren driver i virksomhedsordningen. Ordlyden kan endvi-dere give anledning til tvivl i det tilfælde, hvor personkred-sen udelukkende driver personlig virksomhed i virksom-hedsordningen.Det foreslås derfor, at det tydeliggøres, at sammenlæg-ningen skal gælde alle selskaber, som den i ligningslovens §16 H, stk. 6, anførte kreds af personer i fællesskab anses atkontrollere, og personligt drevne virksomheder i virksom-hedsordningen, som drives af denne personkreds.Til nr. 2Udbetaling af skattekreditter indgår teknisk set ikke i års-opgørelsen, og beløbet udgør derfor ikke overskydende skat.
Forbuddet i f. eks. kildeskattelovens § 62, stk. 5, mod over-dragelse af krav på overskydende skat omfatter således ikkeudbetaling af skattekreditter. Det manglende forbud modoverdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skattekre-ditter er for så vidt i overensstemmelse med formålet medskattekreditter, der netop skal forbedre likviditeten for virk-somheder med forsknings- og udviklingsaktiviteter, somendnu ikke er blevet indtægtsgivende. Da skattekreditterførst udbetales, i året efter at udgifterne til forskning og ud-vikling er afholdt, kan en overdragelse af skattekreditten tilsikkerhed for f. eks. et banklån bidrage til forbedring af li-kviditeten i virksomhedens helt tidlige startfase.Overdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skatte-kredit vil dog i vidt omfang afskære SKAT fra at modregnerestancer af skatter og afgifter, som er opstået mod virksom-heden, efter at SKAT har modtaget underretning om over-dragelsen. Dette kan give meget uhensigtsmæssige resulta-ter. Som eksempel kan nævnes den situation, hvor virksom-hedens udgifter til forskning og udvikling hovedsagelig be-står af lønudgifter. Hvis virksomheden giver transport ifremtidige skattekreditter og samtidig undlader at afregneindeholdt A-skat i de efterfølgende lønudbetalingerne tilmedarbejderne, vil SKAT ikke kunne modregne A-skattere-stancen ved udbetaling af skattekreditten. Hvis virksomhe-den efterfølgende går konkurs, vil både skattekreditten ogA-skatten i praksis være tabt.For at imødegå dette er det ikke nødvendigt at indføre etgenerelt forbud mod overdragelse af skattekreditter. Formå-let med skattekreditterne taler for, at muligheden for over-dragelse af skattekreditter opretholdes, men dog med forbe-hold for SKATs modregningsret. Det foreslås derfor, atSKAT før udbetaling af skattekreditter modregner virksom-hedens restancer af skatter og afgifter med påløbne moraren-ter. Herved sikres skattekreditten som grundlag for kredit-givning, samtidig med at SKATs inddrivelsesmuligheder ik-ke forringes.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Karsten Lauritzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 29Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattekreditter forforsknings- og udviklingsaktiviteter)2Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Høringssvar, fra Skatteministeriet4Høringsskema, fra skatteministeren51. udkast til betænkning6Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren7Henvendelse af 8/12-11 fra Danish Venture Capital and PrivateEquity Association8Ændringsforslag, fra skatteministeren92. udkast til betænkning10Skatteministerens kommentar til henvendelse af 8/12-11 fra Da-nish Venture Capital and Private Equity AssociationOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 29Spm.nr.12TitelSpm. om at imødegå spekulation i ordningen, til skatteministerenog ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren kan oplyse om myndighedernes mulig-heder for at føre kontrol med anvendelsen af disse kreditter, tilskatteministeren og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenseraf dette lovforslag isoleret set, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om der med lovforslaget følger en risiko for kreativ bogfø-ring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4