Skatteudvalget 2011-12
L 28 Bilag 14
Offentligt
1055655_0001.png
1055655_0002.png
1055655_0003.png
1055655_0004.png
1055655_0005.png
1055655_0006.png
1055655_0007.png
1055655_0008.png
1055655_0009.png
1055655_0010.png
1055655_0011.png
J.nr. 2011-321-0020Dato: 12. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 28– Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatnings-loven, pensionsbeskatningsloven samt lov om ændring af pensi-onsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove(Afskaffelse af fradrag for formueforvaltningsomkostninger ognedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og ophøren-de alderspension m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring afpensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskat-ningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om æn-dring af forskellige skattelove (Afskaffelse af fradrag for formueforvaltnings-omkostninger og nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og op-hørende alderspension m.v.) (L 28).
Til titlen1)Titlen affattes således:”ForslagtilLov om ændring afpensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningslovensamt lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskelli-ge skattelove (Beskatning af en standardiseret sats for formueforvaltningsomkost-ninger udmøntet ved en forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkast, nedsættelseaf loftet for indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension m.v.).”
[Ændring af lovens titel]
Til § 1
2)Paragraffen affattes således:”§ 1
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 22. februar 2011, somændret ved § 1 i lov nr. 1561 af 21. december 2010 og § 3 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, foreta-ges følgende ændring:1.I§ 2ændres ”15 pct.” til: ”15,3 pct.”
[Afskaffelse af fradrag for formueforvaltningsomkostninger udgår og erstattes af beskat-ning af en standardiseret sats for formueforvaltningsomkostninger udmøntet ved en forhø-jelse af pensionsafkastskattesatsen med0,3 pct. enhed til 15,3 pct.]
Side 2
Til § 2
3)Nr. 1affattes således:”1. I§ 16, stk. 2,ændres ”100.000 kr.” til: ”50.000 kr.”
[Nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension fra100.000 kr. til 50.000 kr.]
Til § 4
4)Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:
”Stk.5.Ved anvendelsen af § 3, stk. 9 og 11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 om ændring afpensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove, som ændret ved § 12 ilov nr. 1278 af 16. december 2009, finder beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk.2, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, anvendelse i stedet for beløbsgrænsen i pensionsbe-skatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 36, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som æn-dret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009.Stk. 6.Indbetalinger på pensionsordninger som nævnt i § 3, stk. 9, 1. pkt., i lov nr. 412 af 29.maj 2009 om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelo-ve, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, der er oprettet den 22. april 2009eller senere, og indbetalinger på ordninger som nævnt i § 3, stk. 11, 3. pkt., i lov nr. 412 af 29.maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, kan uanset § 3, stk. 9, 3.pkt., henholdsvis § 3, stk. 11, 4. pkt., i den nævnte lov uden skattemæssige konsekvenser ned-sættes med forskellen mellem beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som af-fattet ved § 1, nr. 36, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16.december 2009, og beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved §2, nr. 1, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009,dog ikke til lavere end sidstnævnte beløbsgrænse. Alternativt kan det nævnte beløb overføres tilen anden pensionsordning eller udbetales efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 21 A,stk. 2.”Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.[Overgangsregler som følge af nedsættelsen af loftet fra 100.000 kr. til 50.000 kr., der præcise-rer rækkevidden af visse overgangsregler i lov nr. 412 af 29. maj 2009]5)I stk. 6, der bliver stk. 8, ændres ”stk. 5” til: ”stk. 7”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Side 3
Bemærkninger
Til nr. 1Det foreslås i ændringsforslag nr. 2, at afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkost-ninger i det fremsatte lovforslag udgår og i stedet erstattes af en beskatning af en standardiseretsats for formueforvaltningsomkostninger, der udmøntes i en generel forhøjelse af satsen forpensionsafkastskatten fra 15 pct. til 15,3 pct.Det foreslås at ændre lovforslagets undertitel som følge af den foreslåede ændring af lovforsla-gets § 1 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven fra en afskaffelse af fradraget for for-mueforvaltningsomkostninger til beskatning af en standardiseret sats for formueforvaltnings-omkostninger udmøntet i en forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkast.
Til nr. 2I det fremsatte lovforslag er det i forslagets § 1 foreslået at afskaffe fradraget for formuefor-valtningsomkostninger ved opgørelsen af grundlaget for pensionsafkastskatten.Det har i forbindelse med den eksterne høring og under behandlingen af lovforslaget imidlertidvist sig, at det fremsatte lovforslag ikke kan gennemføres i sin nuværende form med det forud-satte ikrafttrædelsestidspunkt.Da de indeholdelsespligtige penge- og pensionsinstitutter beregner, opkræver og indbetalerskatten er det nødvendigt, at forslaget implementeres korrekt, således at penge- og pensionsin-stitutterne kan anvende de nye regler allerede fra 1. januar 2012. Høringssvarene har påpeget, atimplementeringen af forslaget i penge- og pensionsinstitutterne vanskeligt kan gennemføres i2012.Implementeringen er også kompliceret af, at beskatningen af pensionsafkast i 2007 blev omlagtfra en ren institutbeskatning til en kombination af individbeskatning på personniveau og insti-tutbeskatning.Det foreslås derfor, at forslaget om en direkte afskaffelse af fradraget for formueforvaltnings-omkostninger udgår. Det drejer sig om ændringerne af pensionsafkastbeskatningslovens § 8, jf.lovforslagets § 1, nr. 1-6, pensionsafkastbeskatningslovens § 9, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, pen-sionsafkastbeskatningslovens § 14, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, og pensionsafkastbeskatningslo-vens § 15, jf. lovforslagets § 1, nr. 9.Det foreslås i stedet, at afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger gennem-føres på en mere indirekte måde, der er lettere og hurtigere for penge- og pensionsinstitutterneat implementere. Afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger foreslås gen-nemført ved en beskatning af en standardiseret sats for formueforvaltningsomkostninger, derudmøntes ved en generel forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct. enhed fra 15 pct.til 15,3 pct. i pensionsafkastbeskatningslovens § 2.
Side 4
Den standardiserede sats for formueforvaltningsomkostninger indebærer, at alle skattepligtigeefter pensionsafkastbeskatningsloven antages at have lige mange formueforvaltningsomkost-ninger relativt set i forhold til det skattepligtige afkast. Ved at beskatte en standardiseret sats forformueforvaltningsomkostninger frem for at afskaffe fradraget for de faktiske formueforvalt-ningsomkostninger skal der ikke udarbejdes en eksakt opgørelse af formueforvaltningsomkost-ningerne for hver enkelt skattepligtig. Penge- og pensionsinstitutterne skal således ikke foretagestørre systemtilpasninger, som Finansrådet i deres høringssvar har estimeret til at tage 6-9 må-neder. Med ændringsforslaget imødekommes pensionsbranchens indvendinger imod forslagetsikrafttrædelsestidspunkt. Med ændringsforslaget imødekommes det i høringssvarene fra Fi-nansrådet og Forsikring & Pension udtrykte ønske om, at forslaget om en afskaffelse af fradra-get for formueforvaltningsomkostninger gennemføres på en mindre teknisk krævende og ind-gribende metode.Regeringen vil fortsætte arbejdet med et forslag om en direkte afskaffelse af fradraget for for-mueforvaltningsomkostninger. Regeringen vil indgå i en dialog med pensionsbranchen om,hvordan et sådan forslag kan udformes. Det er hensigten, at den direkte ophævelse af fradragetfor formueforvaltningsomkostninger skal have virkning fra og med 2014. Herefter skal pensi-onsafkastskattesatsen føres tilbage til 15 pct., og loftet over ratepension og ophørende alders-pension forhøjes fra 50.000 kr. til 55.000 kr.årligt(2010-niveau).Med ændringsforslaget om beskatning af en standardiseret sats for formueforvaltningsomkost-ninger udmøntet i en generel forhøjelse af skattesatsen med 0,3 pct. enhed, vil der fortsat væreligestilling for personer mellem pensionsopsparing og opsparing i frie midler for så vidt angårfradragsret for formueforvaltningsomkostninger.
Til nr. 3I det fremsatte lovforslag er det foreslået at nedsætte loftet for indbetalinger til ratepension ogophørende alderspension fra 100.000 kr. til 55.000 kr. (2010-niveau)årligt.Det foreslås i forhold til det fremsatte lovforslag at nedsætte loftet yderligere med 5.000 kr. til50.000 kr. (2010-niveau). Baggrunden for den yderligere nedsættelse af loftet med 5.000 kr. erat dække det nødvendige finansieringsbehov som følge af, at den foreslåede afskaffelse af fra-draget for formueforvaltningsomkostninger i lovforslagets § 1 udgår og i stedet erstattes af enbeskatning af en standardiseret sats for formueforvaltningsomkostninger, der udmøntes i en ge-nerel forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct. enhed fra 15 pct. til 15,3 pct., jf. æn-dringsforslag nr. 2.
I et normalafkastår vil en forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct. enhed tilnær-melsesvis svare til det forudsatte provenu i finansloven 2012. Dog viser de seneste skønimidlertid, at pensionsafkastskatten i indkomstårene 2012 og 2013 er væsentligt under ni-veauet i et normalafkastår. Derfor har regeringen ud fra et forsigtighedsprincip valgt, atman på kort sigt sætter loftet over indbetalinger til ratepension og ophørende alderspensio-ner ned med yderligere 5.000 kr.(2010-niveau),således at det forudsatte provenu i finans-loven 2012 også balancerer på kort sigt.
Side 5
Regeringen vil fortsætte arbejdet med et forslag om en direkte afskaffelse af fradraget for for-mueforvaltningsomkostninger. Regeringen vil indgå i en dialog med pensionsbranchen om,hvordan et sådan forslag kan udformes. Det er hensigten, at den direkte ophævelse af fradragetfor formueforvaltningsomkostninger skal have virkning fra og med 2014. Herefter skal pensi-onsafkastskattesatsen føres tilbage til 15 pct., og loftet over ratepension og ophørende alders-pension forhøjes fra 50.000 kr. til 55.000 kr. (2010-niveau)årligt.
Til nr. 4Loftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger til ratepensioner og ophørende al-derspensioner blev indført ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 om ændring af pensionsbeskatnings-loven og lov om ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateordninger ogophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapitalpensionsord-ninger samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordninger m.v.). I denforbindelse blev reglerne om fordeling af fradraget for indskud og indbetalinger i en periode påunder 10 år, hvorefter fradraget skal fordeles ud over en periode på 10 år, når ordningen er op-rettet uden for ansættelsesforhold, afskaffet for de nævnte ordninger. Det gjorde det nødvendigtmed en række overgangsregler, i § 3, stk. 9-11, i ovennævnte lov om private pensionsordnin-ger, i § 3, stk. 12, om visse overenskomstbaserede ratepensionsordninger og i § 3, stk. 13, omselvstændiges pensionsordninger.Et bærende hensyn bag disse overgangsregler har bl.a. været at få fradragsfordelingsbeløb, derkan henføres til regelsættet før lov nr. 412 af 29. maj 2009, afviklet over en så kort årrækkesom muligt, samt at sikre rimelige overgangsregler under skyldig hensyntagen til formålet medindførelsen af ratepensionsloftet. Med lovforslaget foreslås ingen tekniske ændringer af disseovergangsregler, jf. dog lovforslagets § 3 om overgangsreglen for kollektive overenskomster.Med ændringsforslaget til lovforslaget præciseres overgangsreglerne ud fra samme synspunktom en skyldig hensyntagen til formålet med indførelsen af ratepensionsloftet.Med ændringsforslaget præciseres det således, at udgangspunktet for overgangsreglerne er dentil enhver tid gældende beløbsgrænse.Det er i § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. de-cember 2009, fastsat, at for aftaler med en indbetalingsperiode på10 år eller mere,der er opret-tet før 2010, er der fra 2010 kun fradragsret for indbetalinger til ratepension og ophørende al-derspension svarende til det nuværende loft på 100.000 kr., svarende til reglerne for andre pen-sionsopsparere uden sådanne aftaler – men med lempelige overgangsregler for evt. oversky-dende beløb.For ordninger oprettetinden den 22. april 2009kan ejeren som den første mulighed nedsætteeller stoppe indbetalingen uden skattemæssige konsekvenser for tidligere års skattefradrag, idetde særlige efterbeskatningsregler i pensionsbeskatningslovens § 18 A ikke finder anvendelse.Det følger ikke af overgangsreglerne i lov nr. 412 af 29. maj 2009, men af den blotte ophævelseaf pensionsbeskatningslovens § 18 A ved den nævnte lov for så vidt angår ratepensioner og op-hørende alderspensioner. Ejeren kan som den anden mulighed indbetale det overskydende be-løb (dvs. over loftet, der gælder fuldt ud for ejeren, jf. ovenfor) på en pensionsordning med lø-bende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension. Og endelig som den tredje mulighedSide 6
kan ejeren fortsætte med at indbetale det overskydende beløb på ordningen, men uden fradrags-ret. De beløb, der ikke gives fradrag for, kan udbetales afgiftsfrit eller overføres til en andenpensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 efter den særlige fortrydelses-regel i pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2, udbetales afgiftsfrit efter pensionsbeskat-ningslovens § 32 eller udbetales skattefrit, når ordningen til sin tid skal udbetales, efter pensi-onsbeskatningslovens § 20, stk. 4.For ordninger oprettetden 22. april 2009 eller senerekan ejeren som den første mulighed ind-betale det overskydende beløb (dvs. over loftet, der gælder for ejeren såvel som for alle andre)på en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension, menejeren kan ikke senere overføre til en anden pensionsordning omfattet af pensionsbeskatnings-lovens kapitel 1 i medfør af pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2, og heller ikke senere fådet overskydende, ikke fradragsberettigede beløb udbetalt i medfør af § 21 A, stk. 2, eller § 32.Som den anden mulighed kan ejeren fortsætte med at indbetale det overskydende beløb på ord-ningen, men uden fradragsret. Det overskydende beløb kan i denne situation udbetales skatte-frit, når ordningen til sin tid skal udbetales, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4. Hvis eje-ren derimod, inden der er indbetalt på ordningen i 10 år, nedsætter eller ophører med indbeta-lingen, vil der ske omberegning af de fradrag, der tidligere er foretaget, og efterbeskatning efterpensionsbeskatningslovens § 18 A, hvilket gælder uanset størrelsen af de aftalte årlige indbeta-linger.Kendetegnende for aftaler indgået både inden den 22. april 2009 og den 22. april 2009 eller se-nere er, at de fuldt ud er omfattet af rateloftet, men som sagt med mere eller mindre lempeligeregler for et overskydende beløb afhængigt af oprettelsestidspunktet.Det foreslås derfor i et nyt stk. 5 at præcisere, at det ved anvendelsen af overgangsreglen i § 3,stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009,ikke er den beløbsgrænse, der er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattetved den nævnte lovs § 1, nr. 36, dvs. 100.000 kr., der skal anvendes fra 2012, men i stedet denbeløbsgrænse, der er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som foreslås i nærværen-de ændringsforslag nr. 3. Det vil sige 50.000 kr.EksempelA har oprettet en ratepension i 2008 med en indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt skalindbetales 125.000 kr. Med hjemmel i overgangsreglen i § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj2009 har A i 2010 opdelt sin indbetaling således, at der fra 2010 indbetales 100.000 kr. på rate-pension og 25.000 kr. på en livsvarig alderspension. I den resterende indbetalingsperiode 2012-2017 vil A have fradrag for indbetalingen på ratepensionen på 50.000 kr., mens det oversky-dende beløb 75.000 kr. kan indskydes på den livsvarige alderspension. A kan – ligesom førnedsættelsen af loftet til 50.000 kr. – alternativt vælge at nedsætte eller ophøre med indbetalin-gen til ratepensionen, ligesom A kan vælge at fortsætte indbetalingen af det overskydende be-løb på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor beløbet til sin tid heller ikke vil blive be-skattet ved udbetaling, ligesom dette overskydende ikke fradragsberettigede beløb efterfølgen-de vil kunne udbetales eller overføres efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2.
Side 7
De forskellige dispositionsmuligheder for overskydende indbetalinger består således uændret,blot med udgangspunkt i det nedsatte loft, som gælder alle, både pensionsopsparere med oguden 10-årige aftaler.Det er i § 3, stk. 11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. de-cember 2009, fastsat, at forkapitalindskud og aftaler med en kortere præmie- eller indbeta-lingsperiode end 10 år,der er aftalt fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009, bortfalderfradragsfordelingsbeløb for 2010 og senere indkomstår knyttet til præmier og indbetalinger for2009, medmindre et beløb svarende til fradragsfordelingsbeløbet overføres til en pensionsord-ning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension. Overførsel skulle senestden 30. december 2009, og der er dermed gjort endeligt op med reglen.Det er i den nævnte overgangsregel videre fastsat, at foraftaler med en kortere præmie- ellerindbetalingsperiode end 10 år,der er oprettet fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009,bortfalder fradragsfordelingsbeløb for 2010 og senere indkomstår knyttet til præmier og indbe-talinger for 2010 og senere indkomstår, medmindre indbetalingen opdeles således, at der på ra-tepensionen og den ophørende alderspension indbetales højst 100.000 kr. svarende til det gæl-dende loft og resten på en livsvarig alderspension. Også her er der tale om en regel, der ikkeændrer på, at ejeren er fuldt omfattet af rateloftet, men som derimod foreskriver en lempeligbehandling af det overskydende beløb.Det foreslås derfor i det nye stk. 5 endvidere at præcisere, at det ved anvendelsen af overgangs-reglen i § 3, stk. 11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, ikke er den beløbsgrænse, der er fastsat ipensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved den nævnte lovs § 1, nr. 36, dvs.100.000 kr., der skal anvendes fra 2012, men i stedet den beløbsgrænse, der er fastsat i pensi-onsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved nærværende lovs § 2, nr. 1. Det vil sige50.000 kr., jf. ændringsforslag nr. 3.Forslaget betyder, at ejeren ikke fortsat kan få fradrag for op til 100.000 kr. på ratepension, menat det er en forudsætning for at opretholde det hidtidige fradrag, at indbetalingen opdeles såle-des, at 50.000 kr. indbetales på en ratepension eller en ophørende alderspension og resten på enlivsvarig alderspension. Nedsættes indbetalingen i dette tilfælde, vil den før 2010 gældende ef-terbeskatningsregel i pensionsbeskatningslovens § 18 A som udgangspunkt finde anvendelse(jf. dog forslaget til et nyt stk. 6 som er omtalt nedenfor). Er den aftalte indbetaling til ratepen-sion mindre end 50.000 kr. er der ikke behov for en opdeling, men en nedsættelse af indbeta-lingerne vil også i dette tilfælde og efter gældende ret betyde, at efterbeskatningsreglen i § 18 Asom udgangspunkt skal anvendes.For ordninger, som er oprettet fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009, finder den tid-ligere regel i § 18A om omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb fortsat an-vendelse. Det gælder uanset om indbetalingsperioden er på mindst 10 år eller lavere end 10 år.Har man i perioden oprettet en ordning i tillid til loftet på 100.000 kr., dvs. med indbetalingerpå mere end 50.000 kr. årligt, kan heller ikke disse ordninger bibeholde et fradrag på op til100.000 kr. fremadrettet. Der vil alene være fradrag for 50.000 kr. Den pågældende kan vælgeat indbetale det overskydende beløb på eksempelvis en livsvarig alderspension, men ønsker denpågældende i stedet for – eller senere - at nedsætte indbetalingen til 50.000 kr., vil konsekven-sen være efterbeskatning efter reglen i pensionsbeskatningslovens § 18 A, modsat hvad derSide 8
gælder aftaler indgået inden den 22. april 2009. Valget står således mellem at indskyde detoverskydende beløb på en livsvarig alderspension, hvilket den pågældende måske ikke er inte-resseret i, at indbetale uden fradragsret eller at blive efterbeskattet efter pensionsbeskatningslo-vens § 18 A pga. nedsættelsen. Der er formentlig ikke oprettet mange ratepensioner med indbe-taling over flere år fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009, men for dem, der er opret-tet, vil problemstillingen være aktuel, hvis ejeren ikke ønsker at indskyde det overskydende be-løb til en livsvarig alderspension.Derfor foreslås i det nye stk. 6 en overgangsregel, hvorefter indbetalinger på de nævnte ordnin-ger uden skattemæssige konsekvenser kan nedsættes med forskellen mellem det nuværende loftog det nedsatte loft, dog ikke til lavere end det nedsatte loft. Alternativt kan det nævnte beløboverføres til en anden pensionsordning efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk.2. Denne mulighed er først og fremmest tiltænkt den situation, hvor en person med en af denævnte aftaler ikke har været opmærksom på nedsættelsen af loftet til 50.000 kr. Uden reglenkan den pågældende ikke gøre andet end at afvente det tidspunkt, hvor det ikke fradragsberetti-gede beløb til sin tid udbetales skattefrit.EksempelB har den 1. august 2009 oprettet en ratepension med en indbetalingsperiode på 10 år, hvor derårligt skal indbetales 125.000 kr. Med hjemmel i overgangsreglen i § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af29. maj 2009 har B i 2010 opdelt sin indbetaling således, at der fra 2010 indbetales 100.000 kr.på ratepension og 25.000 kr. på en livsvarig alderspension. I den resterende indbetalingsperiode2012-2018 vil B have fradrag for indbetalingen på ratepensionen på 50.000 kr., mens det over-skydende beløb 75.000 kr. kan indskydes på den livsvarige alderspension. B kan som følge afden foreslåede overgangsregel i stk. 6 alternativt vælge at nedsætte indbetalingen til ratepensi-onen til 50.000 kr. og nøjes med fortsat at indbetale 25.000 kr. på den livsvarige alderspensionuden omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den tidligere regel i §18A. B kan også vælge at fortsætte indbetalingen af det overskydende beløb, dvs. 50.000 kr.,på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor beløbet til sin tid heller ikke vil blive beskat-tet ved udbetaling, men som følge af overgangsreglen i stk. 6 vil dette beløb efterfølgende kun-ne udbetales eller overføres efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2.EksempelC har den 1. juli 2009 oprettet en ratepension med en indbetalingsperiode på 10 år, hvor der år-ligt skal indbetales 80.000 kr. Efter gældende ret kan den årlige indbetaling ikke nedsættesuden omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den tidligere regel i §18A. Som følge af overgangsreglen i stk. 6 kan C vælge at nedsætte indbetalingen til ratepensi-onen til 50.000 kr. – men ikke lavere - uden omberegning og efterbeskatning af fradragsforde-lingsbeløb efter den tidligere regel i § 18 A. C kan også vælge at fortsætte indbetalingen af detoverskydende beløb, dvs. 30.000 kr., på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor beløbettil sin tid heller ikke vil blive beskattet ved udbetaling, men som følge af overgangsreglen i stk.6 vil dette beløb efterfølgende kunne udbetales eller overføres efter pensionsbeskatningslovens§ 21 A, stk. 2.
Side 9
Der foreslås ingen ændring af overgangsreglerne i § 3, stk. 10, i lov nr. 412 af 29. maj 2009,som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009. Disse overgangsregler vedrører rate-pension og ophørende alderspension oprettet inden den 22. april 2009, hvor der er foretaget ka-pitalindskud, der er fradragsfordelt efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 18, og ratepen-sioner og ophørende alderspensioner med en kortere indbetalingsperiode end 10 år, hvor indbe-talingsperioden er udløbet senest i 2009. Det følger af disse regler, at fradragsfordelingsbeløbvedrørende 2010 og senere indkomstår fortsat fradrages i de respektive indkomstår, uanset atfradraget overstiger 100.000 kr.Det følger videre af overgangsreglen i § 3, stk. 10, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, som ændretved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, at hvis disse fradragsfordelingsbeløb tilsammenikke overstiger 100.000 kr., kan ejeren vælge at foretage fradrag op til 100.000 kr. indtil samt-lige præmier og indskud er bragt til fradrag.Formålet med reglen har været at få disse fradragsfordelingsbeløb bragt til fradrag hurtigst mu-ligt, således at overgangsreglerne tidsmæssigt begrænses mest muligt.Udløber indbetalingsperiodeni 2010 eller senere,bevares fradragsretten for resterende fra-dragsfordelingsbeløb i de respektive år, såfremt de resterende præmier fra den 1. januar 2010sker til en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende alderspension.Ejeren kan også nedsætte eller stoppe indbetalingen uden skattemæssige konsekvenser, idetpensionsbeskatningslovens § 18 A er ophævet fra 2010 for ratepension og ophørende alders-pension, eller fortsætte med at indbetale uden fradragsret.Såfremt ejeren ikke vælger at indskyde de resterende præmier fra den 1. januar 2010 på pensi-onsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende alderspension, og er fradrags-fordelingsbeløbet mindre end 100.000 kr., kan der også i den situation foretages fradrag op til100.000 kr., indtil samtlige præmier og indskud er bragt til fradrag.Da der som nævnt ikke foreslås ændring af overgangsreglerne i § 3, stk. 10, i lov nr. 412 af 29.maj 2009, indebærer det, at disse fradragsfordelingsbeløb fortsat kan bringes til fradrag somhidtil uanset nedsættelse af loftet fra 100.000 kr. til 50.000 kr. jf. i øvrigt bemærkningerne tillovforslagets § 4, stk. 2.
Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4.
Økonomiske konsekvenser for det offentligeÆndringsforslaget indebærer, at fradraget for formueforvaltningsomkostninger bibeholdes, ogder indføres i stedet beskatningaf en standardiseret sats for formueforvaltningsomkostningerudmøntet ved en forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkastpå 0,3 pct. enhed af pensions-afkastskattegrundlaget. Tillige nedsættes loftet over indbetalingerne til ratepensioner og ophø-rende alderspension med yderligere 5.000 kr. til 50.000 kr.
Side 10
Det stillede ændringsforslag vurderes inden for den almindelige usikkerhed om provenuvirk-ningen af beskatning på pensionsområdet at medføre det i aftalen om Finanslov for 2012 forud-satte finansieringsbidrag på 220 mio. kr. årligt i varig virkning, jf. nedenstående tabel.
Provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget

Indkomstår, mio. kr.

Forudsat provenu ved L 28 som fremsat

Loftet over indbetalingerne til ratepensioner og ophørende alderspensio-ner nedsættes med yderligere 5.000 kr.Standardiseret omkostningstillæg på 0,3 pct. af pensionsafkastskatte-grundlaget

Ændringsforslaget i alt

2012

390

250140

390

2013

370

250160

410

Varig

virkning

220

220

Administrative konsekvenser for det offentligeÆndringsforslag nr. 2, hvorefter afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger idet fremsatte lovforslag ikke gennemføres som forudsat, men i stedet gennemføres på en mereindirekte måde som enforhøjelse af skattesatsen for pensionsafkastskat,skønnes at medføreen forøgelse af de administrative engangsomkostninger med 375.000 kr. vedr. it-tilretningersamt de løbende, årlige driftsomkostninger med 40.000 kr. vedr. it-drift. Det betyder, at æn-dringen af pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovforslagets § 1, skønnes at medføre admini-strative engangsomkostninger på i alt ca. 0,8 mio. kr. samt løbende, årlige omkostninger på i altca. 80.000 kr.
Side 11